Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Britje
#2757760
Hallo allemaal!

Ik zal mezelf even voorstellen: ik ben de trotse eigenaar van 2 katten; een Britse korthaar van ong. 5 jaar oud en een HTK kitten van 10 weken oud.
Al lang weet ik voor mezelf dat ik mijn katten op vers vlees wil hebben, maar de stap zetten sinds ik mijn Britje uit het asiel heb gehaald, heb ik tot nu toe nog niet volledig gedurfd. Ze zit nu half op brok, half carnibest (en het kitten daarom ook); maar ik wil in de toekomst graag volledig barfen. Ik hoop dan ook dat jullie mij willen helpen deze stap te maken!

Mijn Brit heeft destijds in het asiel gezeten met zware darmproblemen. Dit hebben ze daar uiteindelijk te weten verbeteren door haar volledig prins compleet vers vlees te geven. Ik kwam er in de 1e week al achter dat ze inderdaad geen diarree meer had, maar ze kon amper meer poepen. Hele harde keutels en ik kon aan haar gedrag merken dat het haar dwars zat; omdat ze elke dag 30x naar de bak ging, wild rond rennend en grijpend naar haar achterste. Erg zielig. Als nood heb ik toen gegrepen naar de voor mij oude vertrouwde brok en hierdoor kon ze in ieder geval weer poepen. Echter blijven de darmklachten komen en gaan en daarom ben ik ondertussen begonnen met langzaam overgaan op carnibest. Recentelijk ben ik er ook nog eens achter gekomen dat ze chronische bronchitis heeft, dus nog meer redenen om dit zo snel mogelijk door te zetten. Het kitten heeft nergens last van en hem laat ik er gewoon mee opgroeien, dat lijkt me tot nu toe de beste weg.

Nu heb ik al veel op dit forum gesnuffeld en al veel gelezen op internet, maar ik heb toch een aantal vragen. Ik hoop dat jullie die willen beantwoorden.

- Ik lees overal dat het belangrijk is kvv af te wisselen vanwege acceptie verschillende voeders. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een kat met chronische darmklachten? Hoe lost dit zich op? Kunnen die dat aan al die wisselingen of merk je toch dat ze gebaat zijn bij 1 merk te blijven?

- Op verschillende berichten lees ik dat ze er een rauw ei bij krijgen. Heel stom, maar ik vraag me af wat daar precies de voordelen van zijn.
Ik kom er niet helemaal achter :)

- ik wil als ze volledig op carnibest staan (wat niet lang meer zal duren). Rustig aan beginnen met kuikens e.d. voeren. Gewoon als extra. Als jullie dit doen, krijgen ze dan de volledige hoeveelheid kvv voor die dag of word deze aangepast?

- Heb ergens gelezen dat het verstandig kan zijn katten met astma/bronchitis geen granen te laten eten. Kan ik dan gewoon de carnibest diabetes geven? Zijn er mensen die verschil gemerkt hebben met hun astma diertje toen ze overgingen op kvv en/of barf?

- laatste vraag, vooral een praktische: hoe doen jullie dat met hygiëne. Ik heb liever niet alles onder gesmeerd als ze knaagvlees krijgen. Laten jullie de dieren in een bepaalde ruimte of buiten?

Sorry voor gelijk zoveel vragen. Er is zoveel informatie dat het me een beetje duizelt. Alvast bedankt voor jullie hulp!! :) :)
Door Martine-Tom
#2757764
Welkom hier.

Carnibest is volledig dus in principe hoef je daarmee niet af te wisselen (al is dat altijd wel aan te bevelen  ;)).
Een kuikentje kan je gewoon als extra voeren, 1 of 2 per week zou ik niet meetellen in het menu (en vervangt ook een ei, kuiken is ei met een jasje aan  ;)).
Mijn rooie heeft luchtweg problemen, in elk geval ook astmatische bronchitis, heeft bij mij altijd vers gegeten dus verbetering kan ik niet zeggen, wel heb ik gemerkt toen we 3 weken bij vrienden in huis zaten met brokken katten, en hij regelmatig meeat daarvan hij toch benauwder werd.
Eten doen ze hier op een stukje van het aanrecht...en daar blijft het eten ook  ;) KVV eten ze van schoteltjes en barf krijgen ze van een dienblad...en het is prima aan te leren dat ze daarop blijven, in den beginne elke keer als je ziet dat ze slepen het gewoon terugleggen op de plek die jij in gedachte hebt. HEt kan wel zijn dat ze een voorkeur hebben voor een bepaalde ondergrond, bakje of juist niet maar ook daar kom je vanzelf achter  :)
Door Nadine
#2758036
Hoi Britje!

Ik heb zelf 6 katten van boven de 10 en ben sinds 2 maanden volledig overgestapt op rauw voer.
Eerst een maand of 4 laten wennen en langzaam opgebouwd. Is niet voor elke kat even soepel verlopen, maar uiteindelijk heb ik ze allemaal over gekregen.

2 van mijn katten van 11 jaar hebben hun leven lang diarree gehad.
De enige oplossing bleek volledig rauw en ze draaien nu dus eindelijk mooie drolletjes. Ik vroeg me ook af of ik wel kon afwisselen met voer, maar dat blijkt in hun geval absoluut geen probleem te zijn. Ik meng en varieer er op los en heb geen diarree meer gezien.
Ik vermoed dat ze alleen onbewerkte eiwitten kunnen verwerken, dat doorverhitte voer kregen ze standaard diarree van.
Heb ook een tijd graanvrij gegeven (blik en brok), diarree leek ietsiepietsie minder, maar het leverde geen vaste drollen op.
Ook graanvrije brokjes gecombineerd met rauw voer resulteerde nog steeds in diarree. Tot ik dus de brokjes ook weg liet.

Kuikentjes vinden ze hier niks. Heb 2 katten met nog amper kiezen die dat niet weg krijgen. Barfen doe ik dus ook niet aan.
Heb maar 1 kat die ei lust en dan wel gekookt. Lijkt mij verder ook niet echt noodzakelijk.
Ik geef kvv, die compleet is door ten minste 4 diersoorten of die compleet is door toegevoegde premix . En andere merken zijn weer volledig door afwisselen van diersoort.
Carnibest diabetes geef ik ook omdat ik graanvrij wil voeren, maar vooral omdat ik een diabeteskat heb en de diabetesversie is de enige soort van Carnibest zonder graan en groente. Haar insuline dosis is nu nog maar 1/10 van wat het was.

Sommige van mijn katjes hebben ook een beetje gevoelige longetjes. Mijn diabeteskat heeft volgens mij reversed sneezing, ik zie helaas geen verbetering met dit voer, alhoewel ik het nog een maandje aan kan kijken.
Ik zie wel dat vachtjes opvallend mooier worden en traanoogjes verdwijnen. Ze raken beter op gewicht en het is altijd zoveel beter dan blik en brok.

Observeren en creatief zijn kunnen erg helpen.
Heb mijn oude voerbakjes moeten vervangen door schoteltjes. Sommige katten heb ik moeten handvoeren en hun eten in bergjes aan moeten bieden i.p.v. 1 grote berg. Veel gemengd met gekookte kip in het begin en nieuwe smaken mengen met favoriete smaken of lamshart werkt goed hier.
Maar jouw katten zijn een stuk jonger, dus de kans is groter dat ze minder kritisch zijn en als ze willen barfen is dat nog beter.

Succes met je katten!
Door Nadine
#2758037
Het is trouwens inderdaad aan te raden om het overstappen op te bouwen. Het hele verteringsstelsel moet zich aanpassen en verstopping kan optreden bij te snel overstappen.
Mijn Gijs had wat moeite met zijn eerste drollen, omdat zijn kringspier nog nooit opgerekt was geweest. Soms zag ik dat er een beetje bloed aan zijn drolletjes zat. Ze schoten er ook echt uit, maar dat gaat nu veel beter.
Daarom heb ik in het begin alle porties met blikvoer gemengd en later met gekookte kip, dat is licht verteerbaar.

Geduld is de sleutel tot succes met veranderingen in het voerpatroon van je katten.
Door Britje
#2758869
Bedankt voor de reacties!

Ik blijf voorlopig dan gewoon doorgaan zoals ik doe en over een tijdje kijken of ik eens kan wisselen met merken.
En dan dat kuikentje er ook een keer bij; lijkt me ook leuk voor hen, lekker knagen!

Ik zie al wel wat verbetering in de vachten, hoop dat het doorzet :):)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door