Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2737977
Hallo,

Met het uitzoeken van voer voor mijn poes zie ik allemaal mooie menu's staan. Hier heb ik al een heleboel aan. Maar zijn er ook dingen die een kat absoluut niet mag hebben of wat minder goed voor haar is?

Alvast bedankt!
#2738000
Ik ben zelf ook niet zo gek van zuivel voor katten.  Het zit hier niet standaard in het menu, maar ze lusten het wel erg graag, dus krijgen ze het af en toe wel in de vorm van wat uitlikken of dergelijke.
Groenten voer ik soms wel, maar maar heel weinig. Als ik merk dat ze de plant weer niet met rust kunnen laten, even wat gemixte groenten door wat gemalen vlees en dan is het weer over voor een tijdje.
Ik geloof wel in een klein beetje groen, ook voor katten. We voeren tenslotte geen natuurlijke prooi (ik toch niet), en de samenstelling van gekweekt vlees is toch nog een tikkeltje anders dan bij natuurlijke prooi.  Maar goed, dat is een discussie die niet echt een antwoord op je vraag is. Het is inderdaad onverstandig om je kat echt groenten als wezenlijk onderdeel van het menu te voeren. 

Als je denkt over onverwerkt voedsel heeft Martine zowat alles al gezegd, bij verwerkt voedsel is suiker ook erg slecht.  Eigenlijk is verwerkt voedsel altijd wel ongezond voor een kat.  Eens iets gekookt geven kan al eens als ze het lekker vinden, vallen ze niet van om, maar dat is dan soort van fast food.  Niet echt gezond.  Suiker is echter, net als graan, ook echt ongezond. 

Knoflook mogen katten trouwens ook niet.  Ik weet niet of je daaraan zou gaan denken, maar omdat honden dat soms krijgen, vermeld ik het maar.  Zout is ook slecht.  Eigenlijk kan je specerijen zowiezo maar beter vermijden.

Er zijn vast nog wel zaken die niet goed zijn voor katten, maar waaruit komt je vraag voort? Heb je iets specifieks in gedachten dat je dacht te voeren en waarover je twijfelt?
Door Martine-Tom
#2738002
[quote="Kim_S"]
En hertenribben en dergelijke botten lijkt me ook niet handig, het mag vast wel, maar knaagt voor een kat niet zo lekker denk ik  :biggrin2:
[/quote]Denk dat ze dan dringend zoeken naar hun middelvinger  :biggrin2:
#2738012
Bedankt voor de info tot nu toe. Mijn vraag kwam voort uit het feit dat in mijn omgeving mensen zijn die hun hond op barf hebben en dit dan eventueel gecombineerd zou kunnen worden in de aankoop. Mocht er iets zijn dat wel aan de hond gevoerd word maar niet voor mijn poes geschikt is dan wil ik hier uiteraard wel rekening mee kunnen houden.
Door Martine-Tom
#2738013
[quote="Kim_S"]
Ach Doki en Freud draaien hun pootje toch niet om voor een hertje? Die twee panters  :biggrin2:
[/quote] ;D
Freud rent al gillend weg bij een kippenek, Doki probeert alles en sleept het mee de tuin in (of mijn bed  :-X) als het niet lukt  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2738016
[quote="Brooklyns Finest"]
Bedankt voor de info tot nu toe. Mijn vraag kwam voort uit het feit dat in mijn omgeving mensen zijn die hun hond op barf hebben en dit dan eventueel gecombineerd zou kunnen worden in de aankoop. Mocht er iets zijn dat wel aan de hond gevoerd word maar niet voor mijn poes geschikt is dan wil ik hier uiteraard wel rekening mee kunnen houden.
[/quote]Ah zo, nou in principe kunnen ze dan gewoon hetzelfde eten, muv wat hardere botten en de percentages liggen net wat anders. Pens lusten ze vaak niet, mogen het opzich wel hebben hoor, hier 1 die het ook lekker vind, maar dan als snackje en niet als volwaardig maal zeg maar.
Maar in beginsel is het vrijwel hetzelfde  :)
#2738017
Aha, wel inderdaad de botten zijn anders.  Er is ergens een topic waarin de botten opgelijst staan die katten kunnen hebben en of ze ze al als beginner of enkel als gevorderde kunnen.
Eigelijk kan je bij katten prima uitproberen, als ze het niet kapot krijgen is het te hard  :P, maar het is wel handig om op voorhand zo een beetje een idee te krijgen natuurlijk.  Je blijft doorgaans gewoon in de beginnersbotten voor honden steken (konijn, kip, eend, parelhoen enz...)

Verder had je al gemerkt dat in een kattenmenu geen pens zit?  Nu mag je altijd wel iets van pens voeren, maar voer het dan als een extra orgaansoort of iets dergelijks.  Zeker niet de helft van het orgaandeel zoals bij honden!  De meeste katten lusten echter geen pens. 
Groenten zitten er dus ook niet in.

Eieren worden wel gevoerd, al worden die meestal in de vorm van kuikens aan katten gegeven. Dat vinden katten leuker en lekkerder.  Als je toch ei zou geven, heb ik nog nooit gehoord van katten die de schaal mee opeten, iets wat honden wel doen.

Verder kan ik ook niet meteen wat bedenken...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door