Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Petra
#2723363
Mijn vijftien jaar oude kat heeft een eiwitallergie en suiker.Hij is echter enorm opgeknapt toen wij hem op bandit voor suiker nier en blaasproblemen hebben gezet..hij loopt weer op zijn voetkussentjes slaapt veel minder drinkt en plas minder kortom hij doet het weer  Probleem is evhter dat hij ook een eiwitallergie heeft en echt flinke wonden heeft.Daar heb ik nu weer vetaderm voor meegekregen waar het wel rustiger van wordt maar weg gaat het niet.De dierenarts en ik willen hem graag op vers houden voor zijn suiker en nu is mijn vraag weten jullie wat ik het beste kan geven omdat hij dus ook met die eiwitallergie zit?Hij zit ook op twee keer per dag clavubactin en 1 keer per dag dexoral..minder ik dit dan worden de wonden zeer onrustig.
Laatst gewijzigd door Petra op vr 26 jul 2013, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door NoaKaj
#2723368
Is er al eens een eliminatiedieet geprobeerd? Carnibest Eend bv., dat is compleet en dat kun je dan ook desnoods levenslang geven. Eend heeft hij waarschijnlijk nog nooit gegeten en de kans dat hij daar met een allergische reactie op reageert is dan ook klein. Als je dat nooit hebt geprobeerd, is elke KVV een gok want je weet niet waar hij op reageert. Mocht hij toch al ooit eend hebben gegeten, dan heeft Naturis exotische diersoorten zoals struisvogel en kangoeroe (soort met premix omdat het compleet moet zijn).
#2725731
Eerst eens grondig inlezen in een eliminatiedieet en dan een plan opstellen.
Best kan je daarin je laten begeleiden in een topic.
Maar eerst goed inlezen.
En probeer ondertussen nieuwe diersoorten te vermijden, anders maak je het jezelf moeilijker om daarna nog nieuwe te vinden.  ;)

De vraag is of je kat allergisch is aan eiwitten an sich, of aan bepaalde diersoort-eiwitten.  Meestal is het het laatste en dan kan je dus via een eliminatiedieet uitmaken welke dieren hij mag hebben en welke niet.
Beste is eigenlijk een eliminatiedieet uit te voeren met een enkelvoudige kvv zonder premix, omdat er altijd een kleine kans is dat ze op de premix ook reageren.  Een aantal weken eenzijdig voeren kan geen kwaad, lopen ze niet meteen tekorten van op.  Als je dan na een maand of twee andere diersoorten kan gaan toevoegen, komt dat allemaal in orde.
Je zal wel bij de eerste diersoort de medicatie moeten gaan afbouwen. Pas als hij minstens 2 weken volledig medicatievrij zonder klachten zit, kan je een tweede diersoort gaan toevoegen.  Je moet namelijk eerst zeker zijn van je eerste diersoort, dat is je basis waarop je moet kunnen terugvallen.

Een eliminatiedieet gaat het eenvoudigst als je zelf gaat samenstellen. Maar ook met kvv's lukt het wel.  Tinlo wordt daar al eens voor gebruikt. Sommige van hun enkelvoudige versie's bevatten echt enkel die diersoort, maar dat moet je goed checken (eventueel navragen).
Carnibest zou ik niet doen omwille van de premix (en dan heb ik het over de diabetes versie anders zit er nog rijst in ook). 
Kvv's overzicht en uitleg eliminatiedieet kan je vinden op www.voerwijzer.com, maar ik zou ook zeker eens hier op BP in de bib gaan snuffelen!

En dan nog een laatste bedenking: weet je zeker dat hij allergisch is aan eiwitten?
Want heel wat honden zijn allergisch aan graan, maar DA'n gaan altijd meteen uit van eiwitten.  Mijn kater is allergisch aan bewaarmiddelen in commercieel voer, maar bij hem werd ook meteen uitgegaan van eiwitten. Ik wist echter dat hij op gewoon rauwe kip niet reageerde, dus geloofde er niets van.  Maar de meeste mensen geloven hun DA gewoon blind.  Das niet vreemd ook niet, je zou denken dat die het toch zou weten.
Maar hoe zeker ben je dan van het feit dat het de eiwitten zouden zijn waar hij op reageert?
Door Petra
#2730529
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,ik zit heel internet te bestuderen en lees hier ook meer dan dat ik schrijf.Inmiddels doet hij het zeer goed op de bandit wild en gaan we de dexoral afbouwen door nu om de dag te geven antibiotica blijf twee keer per dag.Ik ben wel blij met je antwoord want ik heb naturis hert meegenomen dit wilde ik gaan geven ipv de bandit wild omdat daar ook hert inzit en ik dacht dat dit dan wel veilig zou zijn..maar ik twijfel
Laatst gewijzigd door Petra op za 03 aug 2013, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2735019
Dat weet ik niet, ik zie hem niet en ken zijn geschiedenis niet. Ik zou het met je DA overleggen.
Ik zou echter proberen de AB tot een minimum te beperken. Dus tenzij er een goede reden is, zou ik het zonder AB proberen.
En dan de verdere medicatie afbouwen.  Als het dan goed blijft gaan op zijn voer nu, is het gemakkelijk en misschien voldoende om vers te blijven voeren. Als er echter weer een reactie komt, zal je toch met een eliminatiedieet moeten beginnen.
Maar dit kan pas als hij medicatievrij is, anders merk je door de medicatie niet waar hij tegen kan en waartegen niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2739992
Fijn dat de kvv zo goed gaat!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe is zn allergie geconstateerd? Net als PoP vind ik het ook zo onlogisch dat hij voor alle eiwitten allergisch zou zijn. Dat zou namelijk zn dood betekenen, aangezien eiwitten essentieel zijn.
Door Petra
#2741802
Is een vermoeden,ik moet dit nog drie weken geven en dan kan er een ander eiwit bij..ik vermoed zelf dat rund of  kip de boosdoener is.Hiervoor gaf ik ook bandit maar dan voorsuiker nier en blaasproblemen en ikheb carnibest diabetes gegeven..daar knapte de suiker wel van op maar zijn wonden niet...nu met bandit wild gaan echt zijn wonden weg....ik ben zo blij.
Laatst gewijzigd door Petra op za 17 aug 2013, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door