Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2728600
Je kan het in principe zo uit de koelkast geven (doe ik ook omdat ik lui in aanleg ben  :biggrin2: ) je kan het een halfuurtje voordien op het aanrecht zetten, warm water er overheen is ook prima  :)
Door Mowgli
#2728842
"Vroeger" Toen Mowgli nog een Mowglietje was en 's morgens tussen 4:30 en 6:00 uur begon te terroriseren terwijl wij nog lagen te slapen, nam ik als we naar bed gingen uit voorzorg een gesloten tupperbak mee naar de slaapkamer met 2 porties bevroren kvv. Die waren dan ontdooid en op kamertemperatuur op het tijdstip dat Mowgli begon met terroriseren.

Tegenwoordig krijgt Mowgli het direct uit de koelkast.
Maar je kunt het ook ca. 30 minuten voordat je gaat voeren de kvv in een gesloten bak buiten de koelkast zetten zodat het op kamertemperatuur komt.
Door Lelie
#2729260
Ik merk dat ik warm water het gemakkelijkst vind, ik las alleen ergens dat je moet opletten met warm water ivm met de botten in het kvv. Is dat onzin of niet? Ik doe sowieso nooit kokend water, maar wel redelijk heet. Ik kan nog net mijn vinger in het water verdragen kwa temperatuur.

Ow, en nog zoiets wat ik las is dat je moet opletten met heel veel water bijdoen omdat je anders de mineralenbalans verstoort. Is dat zo?
Door Lelie
#2730445
Ik had gisteren kippenvleugels gekocht (waren in afslag), en vandaag elk een helft gegeven. Wel lichtjes platgeslagen. Nou, dat was een daverend succes bij meneer en mevrouw.

Mooi om te zien hoe dat kauwen en knagen echt in hun natuur zit. Misschien kan ik later toch (deels) gaan barfen met ze. Wel vind het ik stiekem toch nog wat eng met die scherpe botjes. Terwijl ik best weet dat ze erop gebouwd zijn om dat goed te verteren.
Door Lelie
#2739425
We zijn even verder. Ze zitten alle drie fulltime aan de carnibest en ze eten het alle drie heel goed.

Alleen heb ik voor de tweede keer in een week vandaag krijtpoep gevonden (vandaag met een hoop haar in ook). Het is niet van de kleine, dat weet ik zeker.
Dus één van de groters, ik heb sterke vermoedens dat het de poes betreft.

Nu is de vraag hoe verder?

Kan het zijn dat ze met krijtpoep reageert op één van de smaken? Aangezien ze niet elke dag krijtpoep heeft? Kan het zijn dat al dan niet rijst uitmaakt voor de poep (ik voer zowel de rijstversie als de rijstloze willekeurig door elkaar)?

Ik weet dat extra spiervlees word aangeraden voor krijtpoep, maar dit word nogal moeilijk aangezien ik dat hier gewoon niet kwijt kan en bovendien niet weet wanneer ze nou wel of niet krijtpoep ontwikkeld.

Is er nog iets anders wat ik hieraan kan doen? Is het mogelijk dat dit eventueel een reactie is op het beginnen met rauw (ik vermoed van niet maar je weet nooit)?
Door Mowgli
#2739448
Het kan zijn dat in 1 van de smaken het botpercentage wat hoger ligt (in ken Carnibest niet, omdat ik in Berlijn woon), heb je daar al eens naar gekeken?
ik zou opschrijven wanneer ze welke smaak heeft gegeten en hoe dan de poep was de dag erna. Zo kun je het er misschien uitfilteren en bij die smaak extra spiervlees geven, of gewoon helemaal niet meer geven.
Is het trouwens echte grijze/witte poep, of is het erg licht van kleur? Ik heb er hier 1 die zelfgemalen prak van voornamelijk kleine dieren krijgt met vrij licht gekleurd vlees. Hierdoor zijn zijn drollen heel licht geel, 's avonds (als het donker is) lijkt het net wit, maar het is echt geel....
Door Lelie
#2739458
Carnibest geeft zijn percentages niet vrij (dat is teminste wat ik kan vinden).

Smaken opschrijven en dan poep vergelijken is een goeie. Dat ga ik doen, hoop wel dat ik naar de goeie poep sta te kijken dan  ;D.

Ja, het is weldegelijk witte grijze poep. Wat ik vond was een klein bolletje bijna volledig grijs wit dat ook verpulverde als ik erop drukte (geen poeder wel gruis) en dan nog een grotere drol die afwisselend bruin en grijs was en heel veel haar bevatte.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2739589
Ik zou inderdaad beginnen met een schriftje bijhouden en daar in zetten wat je voert op een dag (qua smaak en je kan er ook bij zetten of het met of zonder rijst was) en in een rij ernaast wat voor poep je op een dag vind ;) Zeker omdat het niet elke dag is lijkt het toch van een bepaalde variant te komen.
Door Mowgli
#2739789
Lelie schreef: Carnibest geeft zijn percentages niet vrij (dat is teminste wat ik kan vinden).
Staan die niet op de rollen? Op de website staan wel percentages: http://www.carnibest.nl/kat.htm daar kun je in ieder geval kijken welke producten de hoogste calciumpercentages hebben.
Door Lelie
#2746625
Even een update.

Het volgen van wanneer welke smaak en dan de poep is niet gelukt. In de praktijk lopen de smaken teveel door elkaar heen omdat ik niet weet hoeveel de kleine eet op een dag en dus soms per dag vlees over heb voor de volgende dag of tekort. En mijn vriend schept op de dagen dat hij thuis is vroeg de bakken en dan was ik alweer te laat met poepkijken etc.

Maar ik heb psyllium besteld, dat krijgen de twee groters nu een héél klein beetje voor de zekerheid dat ze niet gaan verstoppen. Ik heb nog twee keer sinds ik hier schreef witte poep gezien, alle andere keren was het goed.


Ik twijfel nu wel of ik tinlo zou kopen in de toekomst, aangezien die zo bekend staan om hun hoog botgehalte. Als ze op met de CB al soms moeite hebben, wat gaan ze dan doen op de tinlo?

Ik heb gelukkig met iemand kunnen meebestellen bij degomeat.nl voor volgende week, dus het eerstvolgende wat we gaan proberen is hun enkelvoudige mixen en de kvv van cats nature.


Voor de rest heb ik nu een klein beetje kippenmaagjes, kippenhartjes, kleine visjes (sprotjes) en kippenvleugels liggen. Eigenlijk teveel voor onze kleine vriezer maar ik was zo benieuwd wat ze ermee zouden doen.
Zoals gedacht eten de kater en de kleine alles, de poes doet lastiger. Kippenhartjes wel, kippenmaagjes niet, kippenvleugel soms en visjes niet. Moeilijke kat  ::) ;).
Door Lelie
#2746790
Ik heb net een goed gesprek gehad met vriend en we gaan het anders doen. Na veel gepraat en gemeet en nog meer zulks tot de conclusie gekomen dat het al te gek is om 5 à 6 euro voor een kilo kvv te betalen, terwijl we vervolgens allerlei kunstgrepen moeten toepassen omdat de volwassen katten op diezelfde kvv geen goeie poep hebben.


Dus we gaan een extra vriezer kopen, een molen, ik ga me nog verder inlezen in BARF en dan gaan we zelf gaan malen voor onze spoken  :o .

Spannend hoor. Ik ga binnenkort wel een topic openen bij het barf gedeelte want ik heb nu duizend en één vragen natuurlijk. Gelukkig hebben we nog even tijd met de bestelling die nog onderweg is. Daarna gaan we echt aan de slag.
Door Martine-Tom
#2746794
Oh goed besluit  :)
En het valt best mee hoor zo'n menu in elkaar draaien, malen is even wat werk maar je krijgt er (vind ik) zoveel voldoening van, dat is het waard!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2746915
Joepie!

Lijkt me inderdaad ook de gemakkelijkste weg, en zeker het best voor de katten én de portemonnee.

Dan kan je precies zelf beslissen en controleren hoeveel bot er in je mixen gaat.  ;)
Door Mowgli
#2747329
Een heel wijs besluit!
En zoals Martine schrijft, het menu is helemaal niet zo moeilijk. En na een aantal keer malen en verpakken krijg je er routine in en gaat het vanzelf sneller.
Je zult merken dat het een obsessie gaat worden mooie vleesjes voor een goede prijs te vinden en precies te weten en bepalen wat je viervoeters eten  ;)
Door Martine-Tom
#2747385
Ja daar stond ik van de week ook van te kijken, ik had 17 kilo vlees wat even verwerkt moest worden, 2 uurtjes en alles lag in kant en klare kvv porties in de vriezer...dat was de eerste paar keren echt niet zo  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door