Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
#2716420
Heb je al eens geprobeerd om ze een blikje vis te geven met een heel klein beetje vers erdoor?
Als ik het goed lees doe je het nu andersom, vers met een beetje van iets dat ze lusten erdoor, en dat werkt meestal niet, daarom had ik ook geschreven dat je beter iets lekkers kunt geven met een beetje vers erdoor. Als ze dat eten kun je geleidelijk meer vers en minder ander voer geven.

Wat de dierenarts beschreef is min of meer een standaard eliminatie-dieet, gekookt vlees met koolhydraten, alleen schrijven de meeste dierenartsen rijst ipv pompoen voor en dit is dus al een hele verbetering  O0 juist op granen reageren veel katten slecht. Maar alleen spiervlees met koolhydraten is geen volwaardig dieet, je mist de mineralen en de organen, en daarom heeft hij wsch gezegd dat het maar een week gegeven mag worden. En dan is het weer geen echt eliminatiedieet want dat moet je echt heel secuur 6 weken volhouden om te weten of het werkt. Het duurt nl een tijd voordat de allergenen uit het lichaam zijn, en zeker bij darmen duurt het dan nog weer een tijd voordat die hersteld zijn. Dat lukt niet in een week.

Je bent dus nu niet bezig met een echt eliminatiedieet maar met de voorbereiding daarvoor, het overwennen op vers. Als dat lukt en de diarree neemt af hoef je niet te elimineren, dan kun je gewoon vers blijven voeren. Als het lukt en de diarree neemt niet af, ja dán moet je echt 6 weken eliminatiedieet gaan voeren.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 16 jul 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
#2716432
Hoi

Ja dat heb ik inderdaad de vorige keer ook geprobeerd.
Blikvoer op basis van vis.
Ook een blikje tonijn en zalm maar ze hoeven er niks van te weten ook niet als het alleen aangeboden word zonder vers voer erdoorheen :-(
Typische is wel dat ze vis lusten in een brok ???
Ook verse vis van de vis boer blieven ze niet.
Ik geef het ze, ze ruiken eraan en lopen ervoor weg.
Rauw stukje kipfilet. Nee hoor ook niet.
Ik heb nu dan om die temptations eruit te doen van applaws nat voeding gehaald om te mengen met vers.
Ook heb ik kuikens gehaald. Kon bij de winkel 2 mee krijgen om te proberen zodat ik niet met een hele kilo zit.
Ga bij de dierenwinkel een hengeltje halen waar een speeltje aan hangt.
Ik heb daar al 1 van en dan grijpen ze graag beet om te spelen.
Als ik er nu 2 bij haal en daar de kuikens aan vast maak :-[ dan mag mijn vriend buiten in de ren met ze gaan spelen ermee.
Hopelijk zijn ze vanavond ontdooit.
Wel heb ik nu van carnibest de smaak kalkoen gehaald en van haaksbarf rund.
Ik zal toch moeten afwisselen.
Ik weet nog steeds dat rauw vlees beter is maar ik wil wel op safe gaan zodat ze geen tekorten krijgen.
Kan altijd daarna kijken of ze over kunnen op vers.
Eerst maar dit en kijken of de diarree uiteindelijk weg gaat.
Zo niet dan kreeg ik de tip om trovet als eliminatie dieet te gebruiken.
Maar dan moet ik nog heel creatief gaan zijn met gescheiden eten geven.

In elk geval toen ik eerder geprobeerd heb om ze op vers te krijgen ben ik anderhalve week tot 2 weken bezig geweest.
Op een gegeven moment moet je dan ook na gaan denken wil ik ze dit wel aan doen.
Dus toen mijn vriend in zijn onwetendheid op een ochtend hun bak vol gooide met brokken ben ik ermee gestopt.
Wellicht dat ze vanavond een hoop smaak plezier en lol hebben van de kuikens.
Door bincie
#2716472
Ze hebben nu wel op een heel klein beetje na het bakje leeg.
Alleen Rossi heeft meer gegeten dan Vito.
Is denk ik een goed teken toch?
Vito vandaag nog in de gaten houden en anders toch wat brokjes geven denk ik.
Door bincie
#2716492
Nog even een vraagje over het voeren van de kuikens.
Moeten die op kamer temp zijn of kunnen die vanuit de koelkast worden gegeven?
Door fem fatale
#2716499
Ik geef ze uit de koelkast, of soms zelfs bevroren, maar bij mij weten ze heel goed wat kuikens zijn en dat ze ze lekker vinden (2 van de 3, Plien lust ze niet).

Nieuwe smaakjes kun je het beste nog warmer geven dan kanertemperatuur, want dan ruiken ze beter.
Door bincie
#2716514
Oke ik zal vanavond even kijken of ze ontdooit zijn.
Wil omdat de maag en darmen van Rossi toch al van slag zijn niet te koud voedsel geven op de maag.
standaard doe ik al kokend water over het verse vlees heen.
Niet teveel want dan word het pap  :P
Door bincie
#2716544
Ja dat denk ik ook.
Ik vraag mij alleen af of het genoeg is.
Het zijn katten met een gewicht van meer dan 4 kilo.
Op de verpakking staat 30 tot 40 gram per kg lichaamsgewicht.
dat hebben ze nu 2 dagen niet gehad.
Ik vraag mij ook af of ik de aanbevolen hoeveelheid bevroren af moet wegen of ontdooit?
Ik zaag de worsten bevroren in stukken namelijk.
Maar om te beginnen met de worsten te geven heb ik niet meteen hele grote hoeveelheden gegeven.
Ze hebben nu samen 1 bakje leeg van een stukje van 50 gram ongeveer bevroren gewogen.
Door fem fatale
#2716646
Het is ook warm weer hè? Dan eten ze vaak wat minder.

Een paar daagjes minder eten kan ook geen kwaad, gewoon zo doorgaan, anders weten ze dat ze toch altijd weer brokken krijgen.
Door bincie
#2716663
Ja het is inderdaad warm  :D ik vind het heerlijk.
Maar hier in huis is daar niks van te merken.
Wij hebben een koel huis en in een jurkje heb ik soms het kippenvel op mijn lijf staan.
Voor hebben we een zonnescherm en door de katten ren die aan het huis staat komt de zon niet binnen.
Maar ook al is het warm, ze aten er eerder in elk geval niet minder brokken om.

Maar we hebben zonet de kuikens geprobeerd…. :( geen succes!!
Eerst gewoon gegeven maar dat vonden ze niks.
Daarna aan een hengeltje en ermee gespeeld.
Ze vinden het alleen maar eng.
Nu weer in de koelkast gelegd en misschien dat het morgen lukt.
Zo niet dan ben ik echt bang dat ik het op moet gaan geven  >:(
Door bincie
#2716699
Heb nu toch door het rauw wat applaws natvoer erdoor gedaan.
Dat hebben ze wel opgegeten.
Morgen ga ik het weer proberen met rund en een beetje van het applaws.
Moeilijk hoor om het vol te houden.
Heb het gevoel dat ik ze aan het uithongeren ben
Door bincie
#2716711
Nou ik ben eens even dat etiket van applaws aan het bekijken. Het gaat om de paté versie.
Ik schrik me rot! Er zit wel 23% varkensvlees in.
Varkensvlees voor een kat is helemaal niet oke.
Dat gaat de vuilnisbak in  >:(
Katten kunne hiervan het virus Aujeszki krijgen.
Ik kreeg de tip om een graan vrije natvoer te geven zoals applaws.
Maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Of denken jullie daar anders over?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2716736
Blikvoer is wel verhit, dus Ausjesky krijgen ze er niet van.
Los daarvan zou ik er ook niet voor kiezen.
Dan kies je gewoon wat anders.

Hier snapten ze verse kip meteen, maar kuikens heeft ook wat voeten in de aarde gehad.  Zelfs nu nog heb ik er eentje die soms weer vind dat hij het niet graag lust  ::)

Ik vind wel dat je katten het erg goed doen. Hier op het forum hebben we heel wat katten echte verseters zien worden die veeeeel moeilijker deden dan jouw katten.  Je spreekt ervan dat je een beetje blik of temptations mengt, en ze eten het al.  Das echt heel goed hoor!
Als de bakjes zo goed als leeg gaan, krijgen ze toch voldoende binnen? Of geef je hen gewoon minder nu?

Alleszinds, ik vind zeker niet dat je moet opgeven.  Zelfs al het in deze lijn vooruit blijft gaan is het heel erg goed. En katten hebben nogal de neiging plots een knop om te draaien.  Ook met smaken later.  Kan zijn dat iets 3-4 misschien zelfs meer keer niet lekker is, en dan plots wel.  Kan je geen lijn in trekken hoor  ::)
Het is wel zo dat er ook smaken zullen zijn die ze gewoon niet lekker vinden.  Ik heb ook een kieskeurig geval hier, en dan is het gewoon uitproberen, een smaak een paar keer volhouden en verder selecteren in wat hij wel of niet wil eten. 
Nu lust hij bv geen kwartel, maar ik geloof wel dat als ik dat standaard zou gaan voeren, hij het op een keer wel gaat apprecieren. Zo ging het ook met parelhoen en gans.  Paard, hert en rund is echter meteen duidelijk, dat gaat nooit favoriet worden en krijg ik er ook gewoon niet in zonder het met wat lekkers te mengen. 
Het blijven katten hoor.  :)
Die dingen koop ik nu gewoon niet meer, door veel uit te proberen en vol te houden heb ik nu genoeg keuze in wat hij wel lust.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 16 jul 2013, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
#2716744
Ik kreeg het advies hier van iemand om toch voor iets graan vrij te kiezen zoals applaws of cosma.
aangezien ze bij de winkel waar ze het vlees verkopen alleen deze hadden van applaws heb ik die mee genomen.
Het was dat of ziwipeak. En ziwipeak eten ze wel puur maar niet als ik het meng.
maar ik vind toch ondanks dat het verhit is dat het er niet in hoort. Maar dat is mijn mening.

Rossi is de minst moeilijke. Vito heeft het vorige keer echt anderhalve week vol gehouden om er gewoon niet van te eten.
De fokker had ook al verteld toen ze geboren waren dat Vito geen carnibest wilde. Rossi wel.
ik denk dat het daarom met Rossi wel zou moeten kunnen gaan lukken.
Misshien heb je gelijk en moet ik inderdaad langer door zetten met Vito.
Maar wat mij dwars zit is dus die temptations. Die dingen zijn echt zo slecht.
Die dame in de winkel waar ik het vlees haal heeft mij gewaarschuwd dat zij eens een klant had gehad die vroeg of ze aan de gelei van Whiskas kon komen.
Dus alleen de gelei. Omdat hij niks anders meer at  :o
Ik wil dus ok z.s.m van die whiskas temptions af vandaar dat ik het advies op volgde om toch iets van nat erdoor te doen wat ze nog niet eerder hebben gekregen.
Dus geen eliminatie maar een merk die ze nog niet kenden.
Hoe lang kan ik die kuikens eigenlijk in de koelkast bewaren?
Im heb ze vandaag bevroren erin gelegd en wil het morgen weer proberen.
Maar zijn ze dan morgenavond nog goed?
De bakjes zijn uiteindelijk leeg met dus het natvoer en nog doorheen.
Maar ik heb dus niet gegeven wat er op de verpakking staat.
Minder omdat ik eerst wil opbouwen.
Gisteren kon ik ook 2 bakken weg gooien.
Dus ik vraag me inderdaad af of ze genoeg hebben. Ik bedoel dan niet of ze vol zitten maar meer het aantal voedingsstoffen…
Het blijven inderdaad katten en die kunnen lang moeilijk blijven doen  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door