Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2684474
Nou, dit geloof je toch niet?! Ik had een hele fazant door midden geknipt zodat er 250 gram over bleef. Dit was uiteraard voor mijn bouvier (officieel was het voor mijn overleden herder die er dol op was). De kat had al extra muis gehad (dubbele portie) en volledig op gesmikkeld.

Zoals verwacht moest m'n bouvier de fazant niet. Dus terwijl mijn partner een zak uit de la pakt, word er achter zijn rug om die halve fazant in zijn geheel gestolen door die miaauwer!!! Ze zette haar 2 voorpoten tegen de verhoogde bak, pakte met haar bek die grote blok fazant en ging er vandoor!! Ze sleepte het zo achter de hondenmand, van plan om het op te knagen.. Dit geloof je toch niet..  ;D
Uiteraard hebben we het afgepakt, maar een kat kan dat toch nooit opeten?
Gebruikersavatar
Door Neally
#2684485
Hier ook een te zware kat.
Moest op dieet. De dierenarts gaf een advies aantal grammen mee, maar zei tegelijk dat afvallen
bij de poes heel langzaamaan moet gaan.
Hij kreeg eerst de helft van wat hij normaal kreeg.
Dat betekende wakker worden midden in de nacht met een poezenvoet op je gezicht.  :D
Nu twee jaar verder is hij 2 kilo afgevallen, hij is een blije, gezonde kater.
Krijgt zijn eten verdeeld over de dag, hij verveeld zich snel en gaat dan eten.
(de tuin is niet meer tot zijn beschikking)
Overdag de helft en de andere helft net voor we naar bed gaan.
Zou Koekje en Mevroi Kruim willen volgen, geef haar meer te eten.
Sterkte en een kroel voor Madam  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2684571
Roosj schreef: Nou, dit geloof je toch niet?! Ik had een hele fazant door midden geknipt zodat er 250 gram over bleef. Dit was uiteraard voor mijn bouvier (officieel was het voor mijn overleden herder die er dol op was). De kat had al extra muis gehad (dubbele portie) en volledig op gesmikkeld.

Zoals verwacht moest m'n bouvier de fazant niet. Dus terwijl mijn partner een zak uit de la pakt, word er achter zijn rug om die halve fazant in zijn geheel gestolen door die miaauwer!!! Ze zette haar 2 voorpoten tegen de verhoogde bak, pakte met haar bek die grote blok fazant en ging er vandoor!! Ze sleepte het zo achter de hondenmand, van plan om het op te knagen.. Dit geloof je toch niet.. ;D
Uiteraard hebben we het afgepakt, maar een kat kan dat toch nooit opeten?
Ik lees hier alleen maar hele extreme honger in.
Ik had haar het stuk laten opeten, of iig totdat ze er zelf genoeg van zou hebben.

Je meent toch niet dat 1 muisje een dubbele portie is hè?
Door hannabelgje
#2684588
Roosj schreef: Ja, dat vind ik ook en daar is ze al eens een keer ziek van geweest (toen was het wel stil ::)). Hoeveel meer geef je dan?
Normaal krijgt hij 2x 60 gram en toen gaf ik 2x 70 gram. Hij is een mooie slanke siamees. Hij weegt een krappe 4 kilo. Ze krijgen 1x per week een kuiken als extra of vis als extra. Af en toe wat geitenmelk en ze jatten af en toe nog wat.
Door Roosj
#2684637
koekje schreef: Ik lees hier alleen maar hele extreme honger in.
Ik had haar het stuk laten opeten, of iig totdat ze er zelf genoeg van zou hebben.

Je meent toch niet dat 1 muisje een dubbele portie is hè?
Ik weet niet wat 1 muis weegt, ik had het ook niet over 1 muisje. In dit geval had ze gemalen muis om te kijken of ze het luste.

Dat ze honger zou hebben, twijfel ik niet aan. Ze had in haar vorige huis serieus een hondenbak vol met supermarkt brokken. Daar zat ze enorm in te vreten. 's ochtends, 's middags en 's avonds zat ze naast het bord van de eigenaresse OP tafel om uit het bord mee te eten. Daarnaast kreeg ze nog een heel pakje supermarkt granen vlees. Dan 's nachts in bed kreeg ze nog wat granen snoepjes.
Tussendoor nog wat koffiemelk.
Ze heeft daar zeker geen honger gekent nee ;)

Maar ik vraag me af of ze die fazant wel op had gegeten. Ze sleept ook met het eten van de konijnen, maar eet het niet op.

Ik hou normaal iets meer dan 20 gram vlees (zonder de komkommer dus) per kilo lichaamsgewicht aan.
Door fem fatale
#2684668
Fazant lusten ze hier wel hoor. Ik heb ze nog nooit fazantenkarkas gegeven, maar als ze een compleet konijn eten, lukt een fazant vast ook.

20 gram per kilo is erg weinig. Normaal is 30-40 volgens mij (ik heb altijd prooi liggen voor mijn katten en zij mogen zelf bepalen hoeveel ze eten. Ik heb ongeveer 15 kilo kat, en ze eten meestal iets meer dan een pond - er zijn dagen dat ze meer of minder eten).

Ik snap dat jouw kat moet afvallen, maar als ze zoveel te eten kreeg, doet ze dat ook op 40 gram per kilo, want dat is nog steeds minder dan ze kreeg, en een groot lijf gebruikt ook veel.

Overigens zou ik geen gemalen muis geven, maar wen gewone. Dat is meer werk, en het verteert iets minder snel, dus voelt het langer vol.
Door Roosj
#2684675
fem fatale schreef: Fazant lusten ze hier wel hoor. Ik heb ze nog nooit fazantenkarkas gegeven, maar als ze een compleet konijn eten, lukt een fazant vast ook.

20 gram per kilo is erg weinig. Normaal is 30-40 volgens mij (ik heb altijd prooi liggen voor mijn katten en zij mogen zelf bepalen hoeveel ze eten. Ik heb ongeveer 15 kilo kat, en ze eten meestal iets meer dan een pond - er zijn dagen dat ze meer of minder eten).

Ik snap dat jouw kat moet afvallen, maar als ze zoveel te eten kreeg, doet ze dat ook op 40 gram per kilo, want dat is nog steeds minder dan ze kreeg, en een groot lijf gebruikt ook veel.

Overigens zou ik geen gemalen muis geven, maar wen gewone. Dat is meer werk, en het verteert iets minder snel, dus voelt het langer vol.
Nee, ze is nu goed op gewicht en dat willen we graag zo houden ;)
Ze krijgt hier trouwens ook gedroogde snoepjes hoor, dus het is niet alleen 20 gram per kilo wat ze krijgt en ik heb haar gewicht naar boven afgerond met mijn berekening (dus naar 3 kilo in plaats van 2, nog wat).
Ze ziet er nu juist erg goed uit en klimt weer in de krabpaal. Alleen is het wel duidelijk te zien dat haar heupjes een tik hebben gehad van dat enorme gewicht.. Hopelijk gaat dat met de tijd beter.
Het was echt niet normaal hoor, hoe zwaar ze was. Ze kon met haar voetjes maar net de grond raken, haar buik sleepte ze over de grond en dan zat er nog dikke stukken buik aan de zijkant van haar lijfje.

Ik dacht dat de richtlijn 20-30 gram per kilo was? Vandaar dat ik die 20 gram aan hield.

Van de Alaska Fazant moest ze destijds overigens niets hebben (ik heb in het begin gewoon wat kvv smaken gekocht om te kijken wat ze wel en niet moest).
Laatst gewijzigd door Roosj op vr 31 mei 2013, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2684676
20 gram per kilo per dag? Dat is wel heel erg weinig. Ik heb er eentje die zo weinig krijgt maar dat is een kat die niks doet en de hele dag slaapt. De rest krijgt ongeveer 35 tot 40 gram per kilo per dag.
Door Roosj
#2684679
hannabelgje schreef: 20 gram per kilo per dag? Dat is wel heel erg weinig. Ik heb er eentje die zo weinig krijgt maar dat is een kat die niks doet en de hele dag slaapt. De rest krijgt ongeveer 35 tot 40 gram per kilo per dag.
Als ze niet miaauwt, slaapt ze. Ze komt bijna niet buiten (is ze niet gewend, want dat mocht ze nooit) en ze speelt ook bijna niet. Ze ligt veel liever op je schoot of miaauwt om haar voer. En als ze al buiten komt, is dat om of van de konijnen te stelen of om languit in de zon te liggen.
Mijn andere kat is veel actiever, maar die wil dus geen dode dieren eten ;)

Ik heb haar trouwens wel een paar weken 3% gegeven, maar daar kwam ze van aan en ze miaauwde toen nog. Ik weet alleen niet of ze toen minder miaauwde als nu.
Laatst gewijzigd door Roosj op vr 31 mei 2013, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
#2684982
2% is inderdaad weinig, maar hier ook twee katten die dat maar krijgen, anders worden ze te dik. Zij vinden ook dat ze veel te weinig krijgen, maar als je hen vaker en/of meer geeft dan beginnen ze enorm te zeuren. Nu is het enkel een beetje rond etenstijd, hoe meer je geeft hoe meer ze willen.

Wolf heeft nooit maat kunnen houden die eet zich dood als je hem laat doen, Cyc overat zich niet echt op brok, maar van vers kan hij ook gerust vier keer meer eten dan dat hij nodig heeft. Bij mijn jongens heb ik dus niet het idee dat het te maken heeft met honger, maar met zin, anders zouden ze minder zeuren als ze meer krijgen ipv andersom.

Ik vind het trouwens niet raar dat je kat zo zeurt om eten, als je jaren lang veel te veel gegeten hebt ben je gewend aan die hoeveelheden en dan lijkt een dubbele portie nog steeds extreem weinig. Verder denk ik ook dat het haar leven zodanig heeft overgenomen dat eten haar bezigheid is geworden en nu niet weet wat te doen. Hier vinden ze snoepjes jagen een leuk spel, ik naai dan een gedroogd stukje vlees aan een hengel en dat mogen ze dan proberen te vangen. Hele stukken ipv gemalen zijn ze ook meestal langer aan bezig.
Door Roosj
#2685068
frodo quin schreef: 2% is inderdaad weinig, maar hier ook twee katten die dat maar krijgen, anders worden ze te dik. Zij vinden ook dat ze veel te weinig krijgen, maar als je hen vaker en/of meer geeft dan beginnen ze enorm te zeuren. Nu is het enkel een beetje rond etenstijd, hoe meer je geeft hoe meer ze willen.

Wolf heeft nooit maat kunnen houden die eet zich dood als je hem laat doen, Cyc overat zich niet echt op brok, maar van vers kan hij ook gerust vier keer meer eten dan dat hij nodig heeft. Bij mijn jongens heb ik dus niet het idee dat het te maken heeft met honger, maar met zin, anders zouden ze minder zeuren als ze meer krijgen ipv andersom.

Ik vind het trouwens niet raar dat je kat zo zeurt om eten, als je jaren lang veel te veel gegeten hebt ben je gewend aan die hoeveelheden en dan lijkt een dubbele portie nog steeds extreem weinig. Verder denk ik ook dat het haar leven zodanig heeft overgenomen dat eten haar bezigheid is geworden en nu niet weet wat te doen. Hier vinden ze snoepjes jagen een leuk spel, ik naai dan een gedroogd stukje vlees aan een hengel en dat mogen ze dan proberen te vangen. Hele stukken ipv gemalen zijn ze ook meestal langer aan bezig.
Vandaag had ik de hor van de schuifpui niet dicht gedaan. We hadden dus een paar vliegen binnen. Ze heeft een enorm jacht instinct, dus ik dacht dat ze dan een beetje bezig zou zijn. Dat lukte! Maar niet in de vorm van lichamelijke beweging ;) Ze ligt gewoon te liggen en ineens slaat ze 1 poot uit en.. hebbes ::) Luier dan lui kan toch echt niet hoor ;D

Dus mss maar vaker de hor niet dicht doen ;)

Ik zal even wat brainstormen of ik dat soort dingen kan bekijken. Ik heb nog een neb krekel gezien die springt als de zon op hem schijnt, mss is zoiets leuk voor haar (al weet ik niet hoe lang dat bij haar blijft 'leven').
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2685540
Je zou bij de action kunnen kijken voor een crazy bug ( ligt op speelgoedafdeling)
Is al bij veel katten een groot succes gebleken ;-)
Door Roosj
#2685628
dinky89 schreef: Je zou bij de action kunnen kijken voor een crazy bug ( ligt op speelgoedafdeling)
Is al bij veel katten een groot succes gebleken ;-)
Hahahaha.. Je moet echt 'crazy bug' intypen bij google en dan door klikken naar youtube. Geweldig! Die gaan we uitproberen ;)

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Roosj op za 01 jun 2013, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
#2685716
Die vinden mijn katten ook leuk, maar wel opletten dat ze hem niet op eet :). Ik zag bij zooplus een telegeleide muis, die wil ik nog bestellen.
Door Roosj
#2685802
frodo quin schreef: Die vinden mijn katten ook leuk, maar wel opletten dat ze hem niet op eet :). Ik zag bij zooplus een telegeleide muis, die wil ik nog bestellen.
Ja, idd. Die ik gezien heb waren wel groter.

Heb je een link van die muis? Ik kan hem niet vinden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door