Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2666781
Hallo,
mijn naam is Vinod, ik woon in Deventer.
Via via ben ik in contact gekomen met Barfplaats.nl.

Ik heb momenteel 3 siameze poezen van 1,5 jaar oud. ze zijn opgegroeid op vers vlees. Echter ben ik overgegaan naar Royal Canin siamezenvoer.
Ik merk aan de poezen dat ze vers vlees veel lekkerder vinden, en dat het ook goed voor ze is.

Graag wil ik mijn poezen vers vlees gaan geven en menu's gaan samenstellen. Echter weet ik niet hoe?
Hoeveel orgaan, spiervlees en botten.

ik ben benieuwd of jullie hier ervaring in hebben of dat jullie goeie menu's hebben.



Ook ben ik op zoek naar goede menu's voor siameze kittens vanaf 4 weken oud.


Ik hoor het graag.
vinod
Door Martine-Tom
#2666785
Ik maal voor de katten en hou 40% bot, 40% spier en 20% orgaan aan.
Voor menus zou ik zeggen kijk eens bij de honden rond en zoek wat op over beginnersbotten die zijn algemeen genomen ook goed geschikt voor katten.
Maak dan een menutje en plaats dat hier dan kunnen we je daarmee verder helpen  :)

Afspenen vanaf 4 weken heb ik geen verstand van, dus dat laat ik graag aan een ander over om daar antwoord op te geven  :)
#2666789
Hallo,
Dankuwel voor uw snelle reactie.

Als ik zelf 40% bot, 40% spier en 20% orgaan wil gaan mengen. Moet ik dan aan de slager vragen: 'doe mij maar 40% spier, 20% orgaan en 40% bot voor een kat?

en hoe kan ik dat het beste mengen? met een mixer?
#2666808
Welkom!

Een siamees kitten of htk kitten zal niet anders eten hoor :biggrin2:
Ras voeren is meer iets van de brokfabrikanten.

Begin met het lezen van de BARF handleiding
Hofstede schreef: Moet ik dan aan de slager vragen: 'doe mij maar 40% spier, 20% orgaan en 40% bot voor een kat?
Ik zou de slagers zijn gezicht wel willen zien als je dit vraagt :biggrin2:
Vaak hebben slagers daar geen verstand van. Spiervlees is gewoon vlees wat je als mens ook koopt en eet, orgaan dat zijn hart, lever, nier en overige zoals long, hersens etc en bot ja bot van de slager voor een kat zal waarschijnlijk niks worden. Slagers hebben meestal enkel botten van grote dieren waarvan lamsribben dan het kleinst zijn maar niet echt geschikt voor een kat.
Bij de poelier kan je wel vaak kipkarkas, kippennekken, parelhoen, kwartel etc krijgen en dat is goed geschikt voor een kat.

Mixen met een mixer, ja als je je mixer naar de 7de hemel wilt helpen wel.
Om te malen heb je een goede vleesmolen nodig, zijn vaak de dure varianten die het botwerk wel aan kunnen.
Maar begin gewoon eens met een kippennekje zo te geven met een stukje vlees en wat orgaan, misschien kauwen je katten gewoon ;)
Ook prooidieren zoals muizen, ratten, gerbils hele kwartels kan je zo aan de kat geven.
#2666840
Leuk Siamezen!  Welkom! Ik heb zelf een thai Siamees genaamd Wasabi. Ik geef mijn katten geen gemalen eten. Ze krijgen gewoon barf. Voor mijn brit moet het vleesbot vaak iets kleiner gemaakt worden, maar de twee heren eten het gewoon aan een groot stuk. Ze zijn niet zo dol opgemalen prak hier. Ik geef ze 50% vleesbot met veel vlees zoals kippennekken, eendennekken, kwartelkarkas, parelhoenkarkas en konijnkarkas. Van de parelhoen alleen de zachte stukken, de hardere gaan naar de hond. Dan krijgen ze 30 % spiervlees in de vorm van konijn, kip, hert, lama en rund. Dat laatste niet zo vaak omdat ze dat minder goed verdragen. Dan krijgen ze 20% orgaan, dat maal ik wel omdat de hond het anders niet eet.  Dan maak ik een mengsel van konijnorgaan, geit, lam, parelhoen en eend. De hartjes, niertjes, lever en maagjes( alleen parelhoen). De kippenorgaantjes voer ik wel heel dus lever, hart en maag. Ze krijgen in de ochtend twee dagen spiervlees en dan een dag orgaan. In de avond krijgen ze hun vleesbot.
#2666981
Voor het afspenen hoef je niet veel anders te doen dan voor volwassen katten, alleen eten kittens relatief veel meer. Een poezenmoeder zonder mensen zal ook geen kleinere brokjes voor haar kittens kopen, maar ze gewoon een muis of een vogeltje geven, dus dat kunnen ze gewoon.

Verder moet je even bedenken wat je wilt. Je kunt barfen, en dan zelf samenstellen volgens de hierboven aangegeven percentages en het wel of niet malen, je kunt prooidier voeren, dan hoef je niet te rekenen (je kunt trouwens ook af en toe een prooidier geven, en dat reken je dan niet mee voor het barfmenu). Of je koopt kant en klaar versvoer in de dierenwinkel. Dan moet je alleen je een beetje afwisselen tussen merken en smaken, maar is het rekenwerk al voor je gedaan.
#2667062
Welkom op Barfplaats, goed besluit om over te gaan op vers. En inderdaad, een siamees hoeft echt geen ander menu als bijv. een brit of een huis-tuin-en-keuken-kat.

Als ik jou was, zou ik mezelf eerst goed gaan inlezen in het materiaal alvorens te gaan beginnen met het barfen, want als je het niet goed doet, kan er nogal het een en ander misgaan, vooral bij kittens die nog volop in de groei zitten. Je kunt wel naar menu's vragen, maar je moet wel heel goed weten wat je doet en dat leer je alleen door informatie te zoeken.
En dan langzaam aan eens kijken wat je katten wel en niet lusten, omdat katten nogal kieskeurig zijn en vaak niet zonder problemen overgezet kunnen worden op rauwe voeding. Dus bijv. gewoon tijdens het koken voor jezelf een stukje rauw vlees geven. En dan een menuutje samenstellen, dat hier posten om te laten beoordelen en aan de hand van de tips het menu eventueel nog aanpassen alvorens te gaan bestellen / beginnen.
Edit: Maar pas op, NOOIT rauw varkensvlees geven. Dat kan besmet zijn met jet Aujeszky-virus waardoor katten en honden doodziek kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 07 mei 2013, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2667233
En anders gewoon een goede kvv gaan geven, als je het voorgemalen en samengesteld wil geven ipv dat zelf te doen. Das eenvoudiger en betrouwbaarder dan het aan de slager overlaten.
Even kiezen of je wil gaan zelf samenstellen of samengesteld voeren, en in het eerste geval zou ik proberen je katten eens te laten knagen. Als ze zelf hun tanden willen gebruiken is dat veel gezonder en als ze alles eten is er dus geen reden om zaken fijn te gaan malen (tenzij erg hard bot, maar daar moet je toch niet mee beginnen en kan je meppen ook).
#2687652
Dankjewel voor alle informatie en adviezen.

Ik heb van de week een vleesmolen gekocht, zo'n echte professionele en net een voerdroger besteld.
De vleesmolen was erg prijzig, maar ik weet dat hij zeker goed van pas komt.

Zelf krijg ik een beetje hulp van iemand die ook aan barfen doet.
Zei heeft mij meegenomen naar 1 vlees-afhaal, waar iedereen samenkomt om vlees af te halen.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe deze webiste precies werkt en hoe en waarop ik moet reageren,
Maar mijn doel is spier, vlees en bot vlees lekker goedkoop mogelijk te verzamelen zodat ik kan malen voor mijn 3 siameze katten.
#2693262
Let op: Een kat heeft ook orgaanvlees nodig: lever, hart en nieren. Degene die jou kan helpen, heeft die dan ook barfende katten? Een barf menu voor een kat is namelijk heel anders dan een barf menu voor een hond.

Dus niet zomaar wat gaan samenstellen hoor! Lees je eerst goed in, stel vragen en post hier je menu's ter beoordeling.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door