Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2661741
Hallo allemaal,

Hier nog zo'n BARF broekie :biggrin2:. In afwachting van het oud genoeg zijn van de kittens die ik in mei op mag gaan halen, ben ik op internet rond gaan lezen over kattenvoer. Wat met goede bedoelingen begon bij de ingrediëntenlijsten van brokjes, ging via websites over de nadelen van droogvoer naar blik, toen naar KVV en uiteindelijk naar barf. Ik heb daarover mede op deze site veel kunnen leren. Ik zit nog met een paar vraagjes waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.


- Ik woon niet in Nederland, maar in Zweden en in mijn omgeving zijn er niet veel slagers waar ik voor bepaalde producten zou kunnen gaan vragen. In mijn omgeving moet je het dan echt van supermarkten (héél duur, bijv €6,- per kg kippenhartjes) hebben. Ik heb echter een aantal goede merken gevonden die online vlees/bot in bevroren worsten aanbieden (ook in 'chunky'). Ze hebben ook bijv. hartjes en lever in worstvorm (volgens mij gewoon heel, bij elkaar gepropt) en ook gewoon kippennekken e.d. (ook ingevroren) en een goed aanbod van een stuk of 10 diersoorten. Ik wil eigenlijk eerst met zo'n worsten te beginnen om zelf ook aan het barfen te wennen, als long-time vegetariër en niet zo'n fan van het hanteren van vlees. Maar nu raak ik helemaal in de war van de botpercentages! Het klopt toch dat van de 50% vlees-bot 10-20% bot moet zijn? Of was dat van het totale vleestotaal? Deze worsten bevatten namelijk 20-25% bot, dus dat moet ik even goed uitrekenen.
Edit: Anne antwoordde al dat 25% bot (dus 50% van vlees/bot) moet zijn. Dat is best lastig als slechts eenvierde van zo'n worsten uit bot bestaat. Kan ik dan wat vlees van het 20% spiervlees wegkapen (want vlees dat aan bot zit, is ook spiervlees hè?) om het aandeel bot tot het juiste percentage op te kunnen krikken?

- Met de categorie 'overige' lijkt door verschillende bronnen en barfers wat heen en weer geschoven te worden. Op deze site staat bijv. 15%, ergens anders staat weer 5-10% en door het lezen van dit forum en allerlei andere pagina's heb ik het idee dat verschil daarin normaal is. Een ei zou in mijn menu per kitten (zo'n 15-20 weken oud, ligt eraan hoe snel het wennen aan blikvoer en daarna vers gaat) maximaal 5% uitmaken en eigenlijk weet ik niet of ik verder nog iets overigs zou moeten geven. De reden hiervoor is dat ik er natuurlijk als de dood voor ben dat ik ergens iets te weinig van geef. Ik zal bijv. om te beginnen waarschijnlijk bevroren hartjes gebruiken en overweeg daarom 5% extra hart te geven vanwege de Taurine (ik heb begrepen dat Taurine ook uit andere soorten vlees te halen is, maar ik moet uitzoeken of ik daar hier aan kan komen).
Momenteel is mijn barf formule 50% vlees/bot (10-20% bot), 20% spiervlees, 20% orgaanvlees (10% hart, 5-8% lever, 5% maag), 5% ei. Wat kan ik het beste in die overgebleven 5% investeren?
Nu heb ik ook wat worsten gevonden waarin verschillende vleessoorten van 1 dier zitten, bijv een konijnenworst waarin (ik citeer) 50% karkas, 35% hart, vlees en nier en 15% maag zit. Deze gebruik ik momenteel niet in mijn menu-plannen omdat ik liever geen mengsels gebruik, zodat ik de percentages juist krijg, maar zou zoiets iets zijn voor de overgebleven 5% (ik heb nog geen konijn in mijn menu)?

- Uit nieuwsgierigheid: op YouTube zijn er heel wat Amerikaanse 'how to barf' tutorials te vinden. Waarom lijkt het alsof Amerikanen eindeloze hoeveelheden vitamines, taurine etc. toevoegen, terwijl ik dat op Nederlandse (en Zweedse) fora nauwelijks terugzie (m.u.v. van bijv. vis/zalmolie)?

Excuses voor het lange verhaal! Bedankt voor jullie meedenken :)
Laatst gewijzigd door Irza op ma 29 apr 2013, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2661760
Irza schreef: - Ik woon niet in Nederland, maar in Zweden en in mijn omgeving zijn er niet veel slagers waar ik voor bepaalde producten zou kunnen gaan vragen. In mijn omgeving moet je het dan echt van supermarkten (héél duur, bijv €6,- per kg kippenhartjes) hebben. Ik heb echter een aantal goede merken gevonden die online vlees/bot in bevroren worsten aanbieden (ook in 'chunky'). Ze hebben ook bijv. hartjes en lever in worstvorm (volgens mij gewoon heel, bij elkaar gepropt) en ook gewoon kippennekken e.d. (ook ingevroren) en een goed aanbod van een stuk of 10 diersoorten. Ik wil eigenlijk eerst met zo'n worsten te beginnen om zelf ook aan het barfen te wennen, als long-time vegetariër en niet zo'n fan van het hanteren van vlees. Maar nu raak ik helemaal in de war van de botpercentages! Het klopt toch dat van de 50% vlees-bot 10-20% bot moet zijn? Of was dat van het totale vleestotaal? Deze worsten bevatten namelijk 20-25% bot, dus dat moet ik even goed uitrekenen.
Hééé, wat leuk, iemand uit Zweden! Välkommen! Ik woon nog niet in Zweden, maar dat gaat er ooit een keer van komen. :biggrin2: Waar in Zweden zit je?

Vleesbot bestaat voor 50% uit vlees en 50% uit bot. Als je dus 50% vleesbot voert, aangevuld met 25% spiervlees, dan voer je eigenlijk 25% bot en 50% vlees. Dat die worsten 20-25% bot bevatten, is dus wel in orde.

Bedoel je met die worsten de producten van Klass Foder? Of bestaat er online nog iets anders?

Met de categorie 'overige' lijkt door verschillende bronnen en barfers wat heen en weer geschoven te worden. Op deze site staat bijv. 15%, ergens anders staat weer 5-10% en door het lezen van dit forum en allerlei andere pagina's heb ik het idee dat verschil daarin normaal is. Een ei zou in mijn menu per kitten (zo'n 15-20 weken oud, ligt eraan hoe snel het wennen aan blikvoer en daarna vers gaat) maximaal 5% uitmaken en eigenlijk weet ik niet of ik verder nog iets overigs zou moeten geven. De reden hiervoor is dat ik er natuurlijk als de dood voor ben dat ik ergens iets te weinig van geef. Ik zal bijv. om te beginnen waarschijnlijk bevroren hartjes gebruiken en overweeg daarom 5% extra hart te geven vanwege de Taurine (ik heb begrepen dat Taurine ook uit andere soorten vlees te halen is, maar ik moet uitzoeken of ik daar hier aan kan komen).
Momenteel is mijn barf formule 50% vlees/bot (10-20% bot), 20% spiervlees, 20% orgaanvlees (10% hart, 5-8% lever, 5% maag), 5% ei. Wat kan ik het beste in die overgebleven 5% investeren?
Ik moet bekennen dat ik bij de katten helemaal niet zo percentageachtig ben. Die van mij eten namelijk geen losse dingetjes maar willen alles gemalen hebben. En soms hebben ze hier geen trek in, of daar geen zin in... Maar er zijn hier op bp genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen, en die melden zich vast ook nog in dit topic.
Nu heb ik ook wat worsten gevonden waarin verschillende vleessoorten van 1 dier zitten, bijv een konijnenworst waarin (ik citeer) 50% karkas, 35% hart, vlees en nier en 15% maag zit. Deze gebruik ik momenteel niet in mijn menu-plannen omdat ik liever geen mengsels gebruik, zodat ik de percentages juist krijg, maar zou zoiets iets zijn voor de overgebleven 5% (ik heb nog geen konijn in mijn menu)?
Interessant, dat zoiets verkrijgbaar is in Zweden. Volgens mij zou je best zoiets kunnen voeren, aangevuld met wat spiervlees (katten hebben meestal iets meer spiervlees dan bot nodig, vergeleken bij honden). Welk merk is dat? En zitten er geen granen in?
Uit nieuwsgierigheid: op YouTube zijn er heel wat Amerikaanse 'how to barf' tutorials te vinden. Waarom lijkt het alsof Amerikanen eindeloze hoeveelheden vitamines, taurine etc. toevoegen, terwijl ik dat op Nederlandse (en Zweedse) fora nauwelijks terugzie (m.u.v. van bijv. vis/zalmolie)?

Excuses voor het lange verhaal! Bedankt voor jullie meedenken :)
Snel vergeten, die tutorials. Als je erin slaagt een uitgebalanceerd menu te creëren met voldoende diersoorten (4-5 minstens), zijn toevoegingen niet nodig, behalve inderdaad visolie, als je kat geen vis wil eten. Die eindeloze vitamines zijn bij Duitse barfers ook populair, maar het is echt absoluut niet nodig als je zorgt voor een goed menu.

Kun je bij jou in de buurt aan wild komen? Dat is ook supergezond. Zelf 'hoop' ik in september op een afstandje op elandenjacht mee te gaan, om dan de pens en andere organen weg te snaaien voor mijn honden. :biggrin2: (Wij zitten dan trouwens in de buurt van Sollefteå, bij Sundsvall linksaf.)
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 30 apr 2013, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2661766
Bedankt voor het snelle antwoord! :)

Ik woon in de buurt van Stockholm! De merken (mag ik reclame maken? Anders haal ik ze weer weg) die ik nu op het oog heb zijn Jipotima's, Emmzo, Musch barf en Vom og Hundemat. Deze zijn allemaal graanvrij. Naar Klass heb ik ook wel eens gekeken, maar staat wat lager op de probeerlijst omdat het veel mengsels zijn (moet eigenlijk eens mailen voor percentages). Er zijn behoorlijk wat merken, maar niet allemaal graanvrij en veelal commercieel toegespitst op honden (dat geldt eigenlijk voor bijna alle merken). De konijnenworst is van Jipotima's. Wel een apart merk, want toen ik het bedrijf belde werd mij hun 'kattenworst' aangeraden (30% kippenhart en 70% kippennek) als heelvoer  :o Erg vreemd, maar ze bieden worsten van goede kwaliteit aan (gericht op honden), dus ik zoek het zelf wel uit :P

Aha, ja, dat 50% bot en 50% botvlees kwam ik ergens tegen en toen raakte ik helemaal in de war :P Nu weet ik het!

Ik heb geen idee hoe het zit met wild in de buurt. Emmzo heeft wel wildworsten en Musch reeworst. Ik zit wel in de buurt van een nationaal park (Tyresta) waar in het reservaat gejaagd mag worden, maar dat is eerder wat voor in de winter... Als ik dan al zo vers durf te snijden :P Ik zou het in de tussentijd wel eens uit kunnen zoeken.
#2661776
Wat geweldig dat dat allemaal in Zweden te krijgen is! Ik heb even wat websites bekeken, maar vooral Jipotima's ziet er goed uit. Emmzo bevat wel dingen als aardappel en biet en een hoop toevoegingen, zie ik, en of de calcium van een natuurlijke bron (bot) komt, staat er ook niet bij. Ik zie ook dat Jipotima's en Musch varkensproducten hebben. Is Zweden Aujeszky-vrij, of je weet? Normaal gesproken zou ik zeggen: liever niet, maar wij hebben hier natuurlijk iets meer afwisseling tot onze beschikking, en ik neem aan dat in Zweden het vlees wel goed gecontroleerd wordt.
De meeste producten van Vom og Hundemat bevatten pens zie ik, dat lusten de meeste katten niet. Ze hebben ook allemaal toegevoegde vitamines.

Het is niet erg als een worst uit 30% hart en 70% nek bestaat. Een kippennek bevat ook veel vlees (vaak wel meer dan 50%), dus als je daar nog iets van spiervlees bij geeft, zit je altijd goed.

Wij rijden een keer of twee per jaar vanuit Duitsland naar Sollefteå, met een aanhanger met goedgevulde diepvriezen. :biggrin2: (Ik blijf meestal een maand of twee met de honden.) Misschien kan ik eens iets voor je meenemen hiervandaan, dat we ergens langs de E4 afspreken voor de overdracht! Of ergens in Stockholm, want daar moeten we nodig een keertje uitstappen :biggrin2:. Maar we willen altijd zo graag zo snel mogelijk naar ons huisje in het hoge noorden...
#2661791
Oei, nu moet ik Emmzo nog eens nakijken. Emmzo's producten (ze hebben zelf geen website) bekijk ik via barf.bengalkatt.nu. Ze hebben ook veel 'i bit', ik neem aan dat daar niets in zit. Ik zal nog eens bellen, ook al vind ik die man onmogelijk te verstaan :P Van Vom og Hundemat heb ik eigenlijk alleen interesse in de 100% kip worst (er is net een mailtje de deur uit over het percentage bot).

Op barf.ifokus.se kun je een complete lijst van merken en verkooppunten vinden, is misschien ook handig :)

Op Zweedse barfsites wordt varken ook afgeraden, ook al is het land al sinds 1996 Aujeszki vrijverklaard. Ik heb het zelf ook niet aan m'n lijstje toegevoegd. Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat niet alle bedrijven Zweeds vlees gebruiken en het voelt ook een beetje "better safe than sorry". Hier komt veel vlees in de supermarkt ook uit het buitenland.

Die worst vond ik ook niet gek, maar zij noemde het specifiek heelvoer en dat is het natuurlijk niet ;)

Wie weet komt het nog van een uitwisseling :) Stuur tegen die tijd gerust een PM. Hopelijk heb ik tegen die tijd zelf ook barf ervaring in plaats van alleen theorie :P
#2662023
Hoi,

ten eerste welkom op BP :)

Anne in DE heeft al veel uitgelegd.
Ik zou inderdaad ook het varkensvlees links laten liggen als het enigszins mogelijk is. Het kan wel zijn dat SE sinds 1996 Aujeszki - vrij is, ik zou er niet op vertrouwen. Wie zegt dat het gerbukkte varkensvlees uit Zweden komt. Sinds de paardenvlees schandalen en een aantal jaar geleden hier in DE het "Gammelfleisch" schandaal zou ik er niet op vertrouwen.

Verder inderdaad de Amerikaanse tutorials vooral negeren. Er waart ook een youtube-tutorial rond "How to make your own raw catfood" Daar wordt een aantal kilo vleesbot door de gehaktmolen gejast met wat orgaan- en spiervlees, wat eieren met water en heeeel veel poedertjes om te supplementeren, en vervolgens wordt in een enorm grote pan div. groenten aan gort gekookt, de pan wordt van het vuur genomen, de kapotgekookte groenten worden met de toverstaaf gepureerd en als deze massa nog heet is, wordt deze door de badkuip met vlees en rauw ei gemengd.... ??? Yeah.... right... raw cat food ::)

De percentages die hier op BP staan staan zijn goed.

In tegenstelling tot Anne in DE hou ik wel precies de percentages aan voor Mowlgi, omdat ik zelf zijn kvv maak van vlees wat ik bij de islamitische slager koop, en van barfvlees / -mixen die ik bij mijn barfleverancier via de pakketdienst bestel en de vrijdag na hemelvaart komt er via Havanur, Mien 3-tal, Ramses1 en Anne in DE een lijntje vanuit NL naar mij in Berlijn :D :D :D

Ik maak dus zelf kvv voor Mowgli volgens de volgende percentages:
40% vleesbot (ik ga uit van vleesbot wat bestaat uit 50% vlees en 50% bot)
35% spiervlees
20% orgaan (verdeeld over 1/3 deel nier, 1/3 deel hart en 1/3 deel lever)
5% bijproduct (dit kan zijn vis, ei, yoghurt, kwark, hüttenkäse)

Mijn percentages vleesbot en spiervlees zijn een beetje afhankelijk van de producten die ik gebruik. Vaak gebruik ik naast kippenvleugels / eendenbouten de mixen van Kiezebrink (zijn meestal gemalen karkassen) bij mijn vleesbot. Omdat deze mixen vaak een hoger botpercentage hebben en het een beetje gokken en poepkijken is, ga ik op 40% vleesbot zitten i.p.v. 50% en mijn percentage spiervlees gaat dan wat omhoog, naar 35%. Anders heb ik geheid witte drollen in de kattenbak i.p.v. gele. Als ik alleen kippenvleugels / eendenbouten gebruik, zit ik meestal op 50% vleesbot en dan gaat mijn percentage spiervlees naar 30- of 25%

Het is helaas wat behelpen als je in het buitenland woont; m.a.w. ze (de barfers in NL) zijn echt verwend wat het aanbod betreft. Ook hier in DE is het moeilijk om voor weinig geld aan goede en vooral veel verschillende barfproducten te komen, mede omdat wij hier dus geen lijntjes hebben zoals hier op BP worden georganiseerd. Dat is ook wat moeilijker in een groot land.
Bij mij kost dus een kilo zelfgemaakte kvv afhankelijk van de producten die ik gebruikt heb tussen de EURO 5,50 en EURO 8,00, wat beduidend meer is als in NL.

Het is helaas een beetje roeien met de riemen die je hebt. Ik denk niet dat het erg aankomt op precieze percentages; als het ongeveer maar klopt, belangrijk is hoe de kakhopen van je huiskamertijger eruit zien en hoe hij het op je menu doet.
#2662286
Ik gebruik geen extra's in mijn menu.
Ik vind dat dat de percentage's onduidelijk maakt.
IK giet alleen vleesbot, spier en orgaan in verhoudingen.
Alles wat compleet is (complete vis, kuiken, ei, enz...) valt daarbuiten. Ik voer ze dus wel, maar ik reken ze niet mee in de verhoudingen omdat ze compleet zijn.
Als ik viskarkas heb of visspier reken ik dat ook gewoon in het menu als vleesbot of spier. Als het compleet is valt het dus buiten de verhoudingen.
Als ik dus een bepaalde hoeveelheid per week wil voeren, en ik wil daar 100gr complete zaken (vb kuiken) bij voegen, dan trek ik dat van de weekhoeveelheid af en bereken op de rest de percentage's.

Daar in moet je aanhouden:

40-50% vleesbot. Inderdaad 50% bot en 50% spier. Deze spier telt niet meer mee voor het spiervlees gedeelte, het hoort bij het vleesbot. Als je worst dus 20% kaal bot bevat is dat gelijk aan 40% vleesbot en 60% van wat anders. Je kan dat dus niet als vleesbot rekenen, je moet rekening houden met wat er voor de rest nog in zit. Ik weet niet of dat zo duidelijk was... :-[

15-20% orgaan wordt er aan katten gevoerd. 5% lever is een mooi richtlijn, 8% gaat nog net, maar hoger zou ik toch zeker niet gaan! Ik zou eerder richting 6% proberen gaan. Nier moet je ook nog toevoegen aan je menu, itt tot maagjes zijn nieren noodzakelijke organen om te voeren. Maagjes zijn ook leuk, daar niet van, en zeker als je 20% orgaan voert, zou ik maagjes aanraden. Maar niertjes zou je wel moeten zoeken. Taurine zit trouwens in alle vlees en orgaan, een beetje meer in hart, maar aangezien het overal in zit, hoef je je geen zorgen te maken als je maar niet te vet voert.

en dan dus 30-45% spiervlees. Apart van hetgene dat tot het vleesbot behoort. Katten hebben nood aan voldoende, goed kwalitatief spiervlees. Ze hebben de eiwitten nodig en dus ook de taurine. 30% is toch een minimum, dus als je het mij vraagt gaat jouw overige 5% daar naartoe. Ik zou je vleesbotpercentage ook iets meer laten zakken en dat bij het spiervlees voegen. Kwestie dat de poep zeker niet te hard is, je kan daarna nog kijken of je vleesbot wat omhoog kan.
Dan krijg je 45% vleesbot, 30% spier, 20% orgaan en 5% ei (of kuiken). Op zich is dat prima.
#2662309
Anne in Duitsland schreef: Pearl, waar kun je nier door vervangen als je kat die niet eet? Bambi lust dat echt niet.
Oei, die vraag kan je beter eens aan Lizzie stellen.
Zij kent niets van katten maar wel van de samenstelling van organen ;)
Ik meen dat er veel overeenkomsten zijn met lever en vis, dus als je die voldoende voert.... Maar ik weet niet zeker of dat wel de hele lading dekt.
Welke nieren voer je? Want hier lusten ze ook enkel konijnnier en dan nog enkel tam. Wild konijn, haas, lam enz... moeten ze ook allemaal niet.
#2662317
Bedankt Mowgli & Pearlsofpassion, dat was heel duidelijk :) Ik ga weer aan het rekenen en puzzelen.

Het nadeel van deze worsten is dus het lage botpercentage. Daar moet ik nog iets op verzinnen, want ze hebben juist zo'n mooie mixen (ree, gans, kalkoen). En poepkijken  ;D Zodra de kittens er ook daadwerkelijk zijn!

Ik wacht ook nog even het antwoord op de niervraag af. Goed dat het opgemerkt werd, ik denk dat ik op de één of andere manier maag met nier verwisseld had. Ik zie nier hier niet direct in worstvorm of bij de supermarkt  :-\

Pfoe, ik had niet gedacht dat het in Duitsland ook zo prijzig zou zijn. Ik zit nu voor de meeste dingen tussen €3,50 en €6,50 per kilo.
#2662322
Goh, als spiervlees en orgaan ook in verhouding is in de worsten, kan je ze wel als compleetvoer geven.
Gewoon zien dat alle organen dan in voldoende mate aan bod komen.

Als je wil kan je de samenstelling hier eens posten, dan kunnen we kijken wat ervan te maken valt.

Kan je nog aan vleesbot en spier apart raken ook?
Want in dat geval kan je wel met de mixen werken en gewoon errond een menu brijen zodat het op het weektotaal uitkomt op wat je wil bereiken.

En om aan spullen te geraken moet je eens rondzoeken naar slachters.  Geen slagers.  Aan de bron proberen te raken, want daar gaan de mooie zaken voor katten en honden (die mensen niet willen eten) verloren.  Dat is niet eenvoudig.  Ook hier in Nl en Belgie niet.  Het lijkt eenvoudig via de vraag een aanbod hier op de site, maar die aanbieders komen ook niet uit de lucht vallen. Die mensen hebben ook contacten moeten leggen.
In Zweden eet men toch ook vlees, dus het lijkt me straf dat er niet aan te geraken zou zijn, je zal alleen zelf even moeten gaan zoeken...

En bij jagers natuurlijk, zoals Anne al aangeeft.
Als de karkasjes te hard zijn, misschien eens investeren in een goede vleesmolen, dat hebben velen van ons ook en het helpt wel.  Dan kan je meer bieden, want anders is het kwa bot voor katten niet altijd eenvoudig om voldoende afwisseling te vinden.
#2662329
Irza schreef: Bedankt Mowgli & Pearlsofpassion, dat was heel duidelijk :) Ik ga weer aan het rekenen en puzzelen.

Het nadeel van deze worsten is dus het lage botpercentage. Daar moet ik nog iets op verzinnen, want ze hebben juist zo'n mooie mixen (ree, gans, kalkoen). En poepkijken ;D Zodra de kittens er ook daadwerkelijk zijn!

Ik wacht ook nog even het antwoord op de niervraag af. Goed dat het opgemerkt werd, ik denk dat ik op de één of andere manier maag met nier verwisseld had. Ik zie nier hier niet direct in worstvorm of bij de supermarkt :-\

Pfoe, ik had niet gedacht dat het in Duitsland ook zo prijzig zou zijn. Ik zit nu voor de meeste dingen tussen €3,50 en €6,50 per kilo.
Dat valt wel mee, toch? Die worst van 30% hart en 70% kippennek zal zo'n 25-30% puur bot bevatten - dat is echt meer dan voldoende!

@Pearl: konijnennier heb ik nog niet geprobeerd bij Bambi (weer eens niet verkrijgbaar hier), ik zal eens zien of ik die uit NL kan meebrengen met de Pinksteren. Maar rund en paard kan ik haar niet geven (ze gaat overgeven van grote dieren), en ik heb nu wel lamsnier maar lamsvlees lust ze niet, dus ik vrees het ergste.
#2662337
Hier komen enkele voorbeelden van de worsten (ik weet niet of het aantal eiwit en vet nog iets zegt, ik zet het erbij)
- Kalkoenworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van kalkoen" 22% eitwit, 3,8% vet
- Gansworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van gans" 22% eiwit, 5,8% vet
- Kippenworst 20-25% bot "gemalen vlees en karkas van kip" 21,5% eiwit, 5,8% vet

en ik wacht nog op mail antwoord van nog enkele worsten:
- Kalkoenworst "gemalen kalkoenvlees, -bot en -kraakbeen" 17% eiwit, 18,3% vet, 3,69% calcium
- Reeworst  "gemalen reevlees, -bot en -kraakbeen" 17% eiwit, 5% vet, 9,6% calcium
- Kippenworst "100% kip. Vlees, vel en karkas van kip"

en er is ook nog een 'gewone' worst van kippennekken en een van kippenvleugels (en die kan ik dan al snel gaan proberen te vervangen door hele vleugels en nekken) dus dat kan ook altijd nog, maar dan wordt het afwisselen van diersoorten moeilijker.

De reden waarom ik dacht dat ik nooit aan die helft bot zou komen met de worsten bovenaan, is omdat die maar max 25% bot hebben. En ik kan het spiervlees dus niet deels vervangen door 'overschot' van vlees/bot vlees (tenzij nu blijkt dat dat "vlees" wat zij toevoegen goede kwaliteit spiervlees is?).
Ik denk dus zo: ik heb bijv 500g vlees/bot per week nodig, waarvan 250g bot. Stel ik koop zo'n worst van 500g, dan is maar 25% bot. Van het totale weekmenu is dat dan nog minder dan 12,5%.

En inderdaad, er zijn ook worsten van kippennek en kippenvleugel, maar omdat vlees/bot zo'n groot percentage van het totaal is, ben ik bang dat ik dan op veel minder diersoorten uitkom  :(

De tips van slachters en jagers neem ik allemaal mee en ik zal op zoek gaan. Maar ik weet niet of ik dat zo snel voor elkaar krijg, daarom ben ik nu zo druk met die worsten bezig :)

Edit: en ik zag nog jouw vraag, Pearlsofpassion over aanbod van spiervlees. Dat is wel oké. Op mijn lijstje staat kip, kalkoen, lam, ox en koe als beschikbaar in puur spiervlees (niet gemengd met iets anders).
Laatst gewijzigd door Irza op di 30 apr 2013, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2662340
Oh en ze hebben ook spiervlees/orgaan worsten, maar die zijn niet direct in verhouding met het totaal. Met wat rekenen kun je ze wel inpassen, bijv die worst van 70% kippennek en 30% hart, dan zou ik in mijn geval 1,3 worst nodig hebben (worst is 500g en ik heb bijv. 500g vlees/bot per week nodig) om het vlees/bot gedeelte compleet te hebben, maar in de tussentijd heb ik dan ook 30% van die 650g worst wat hart is - dat is 195g, terwijl ik maar iets van 70-110g nodig heb. Nu geloof ik dat het met hart nog niet zo erg is om meer te geven, maar het is toch een behoorlijk verschil en dan ben ik bang dat de rest niet in verhouding is.

Ik kan weer wel die worst geven tot ik met het hart goed zit en de rest aanvullen met een andere 50% bot worst, maar dat is weer alleen in kip en dan loop ik allerlei andere diersoorten waarvan botworsten zijn mis.
Hopelijk is het een beetje begrijpbaar :P
#2662353
Irza schreef: Oh en ze hebben ook spiervlees/orgaan worsten, maar die zijn niet direct in verhouding met het totaal. Met wat rekenen kun je ze wel inpassen, bijv die worst van 70% kippennek en 30% hart, dan zou ik in mijn geval 1,3 worst nodig hebben (worst is 500g en ik heb bijv. 500g vlees/bot per week nodig) om het vlees/bot gedeelte compleet te hebben, maar in de tussentijd heb ik dan ook 30% van die 650g worst wat hart is - dat is 195g, terwijl ik maar iets van 70-110g nodig heb. Nu geloof ik dat het met hart nog niet zo erg is om meer te geven, maar het is toch een behoorlijk verschil en dan ben ik bang dat de rest niet in verhouding is.

Ik kan weer wel die worst geven tot ik met het hart goed zit en de rest aanvullen met een andere 50% bot worst, maar dat is weer alleen in kip en dan loop ik allerlei andere diersoorten waarvan botworsten zijn mis.
Hopelijk is het een beetje begrijpbaar :P
Ja, ik begrijp je wel.
IK had ook zoiets in gedachten. Maar je merkt wel dat het moeilijk is.
Volgens mij ga je die pure vleesbotworsten ook wel nodig hebben om het geheel compleet te maken.
Enkel dat is natuurlijk niet nodig, en wat meer kip, tja... nog steeds beter dan brok, lijkt me.

Die eiwit- en vetgehalte's hebben we niet nodig. Het is wel niet erg vet, dus dat valt al goed mee, maar verder zegt dat niets.
Ik dacht meer aan de eigenlijke samenstelling.
Uit die 25% bot kan je afleiden dat er in de kalkoen vb 50% karkas zit en 50% vlees. Maar wat ik dan wil weten is of het enkel spiervlees is of ook vb hart? Of dat er nog organen in de karkassen zitten, al is dat minder van belang. Dus wat er werkelijk in zit, fysiek, niet de chemische samenstelling.

Als je worsten hebt met orgaandelen erin, zou ik daarvan vertrekken. Hoeveel hart heb je nodig op een week: dat is zoveel hart-worst. Daar zit ook zoveel spier en zoveel bot bij en eventueel maag.
Zelfde met lever.
Kijken op hoeveel van je totale hoeveelheid vleesbot en spier je dan komt.
Kijken welke mixen je nog allemaal kan toevoegen (die drie bovenste lijken dezelfde samenstelling te hebben, dus kan je gewoon voor elkaar verwisselen zonder verschil in je menu, ivm je diersoorten). En kijken dat je je hoeveelheid spier niet overschrijdt.
Het tekort dan aanvullen met de vleesbot-worst en/of misschien een extra orgaansoort die je mist. Houdt ook plaats voor wat kuikens, en een visje in je weekmenu. Maar zoals gezegd zou ik dat buiten deze percentage's houden en gewoon van het weektotaal aftrekken. In kuiken en vis zit tenslotte ook orgaan en bot, in de juiste verhoudingen aanwezig.

Als je dan weet wat je op een week kan voeren, hoeveel van elke worst, hoeveel van losse zaken, dan kan je die over de dagen gaan verdelen zodat elke dag ongeveer evenveel bot bevat. Dat is belangrijk ivm goede ontlasting en geen verstoppingen of diarree.

Dat is de theorie, de praktijk zal wel iets lastiger zijn, vrees ik...
En als eerste moet je dus de juiste samenstelling van die worsten weten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 30 apr 2013, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door