Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
#2676423
Fijn dat het zo goed gaat :)
pearlsofpassion schreef: Krijgt ze harde ontlasting op nierdieet? ???
Daar zit toch al minder bot in?
Nu kunnen oudere katten gemakkelijker wat hardere ontlasting krijgen en dus minder bot nodig hebben, maar ik dacht dat dat in nierdieet al zo was. Dus een beetje vreemd.
Maar goed, je zou wat spiervlees kunnen toevoegen. Dagelijks een stukje van een 10tal gram, goed voor haar tanden en helpt dus tegen te harde ontlasting.

Want de hardheid van de ontlasting heeft niets met de vochtinhoud te maken he. Vocht plas je uit en van teveel drinken krijg je ook geen diarree. ;)
Genoeg drinken is natuurlijk wel gezond, zeker voor een nierpatient, maar met de hardheid van de poep heeft het dus niets van zien.
Houdt er ook rekening mee dat in vlees 60% vocht zit itt tot nog geen 10% bij brok.
Het is dus wel logisch dat ze minder drinkt, zeker als ze zich beter gaat voelen.

Pugsley had ook kneiterharde ontlasting terwijl hij een zelfsamengesteld nierdieet kreeg met minimaal calciumgehalte. Het ging hem hierdoor stukken beter. Wij gaven hem ook iedere 2e dag een onderhuids infuus met vocht en een homeopatisch middel om te ontgiften, dit werkte als een soort van nierdialyse.
De ontlastinging wordt wel degelijk (te) hard van te weinig vochtopname, ook bij een nierendieet. In een vergevorderd stadium zijn de nieren zijn al zo kapot, dat de kat heel veel plast.
Ik gaf Pugsley op aanraden van de da altijd een flinke scheut lactulose door zijn eten, zodat hij in ieder geval niet zo moest kreunen als hij moest poepen.
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 19 mei 2013, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Carlijn
#2676502
Bedankt alvast! Ik geef nu wat gebroken lijnzaad door de bandit heen, dat eet ze prima maar weet nog niet of het werkt.
Ik denk dat ik inderdaad Tannetje volgende week maar even bel, wil niet te veel aan dit dieet prutsen.

@mowgli - Mijn kater ody met cni is aan het einde ook een paar keer onderhuids gepoeld, maar ik begrijp dat jij dit thuis deed bij Pugsley?
Ik zie me dat zo even nog niet doen bij chipie  :nono2: Ze is dan wel op leeftijd, maar blijft een lapjesdame
Door Mowgli
#2676507
Carlijn schreef: @mowgli - Mijn kater ody met cni is aan het einde ook een paar keer onderhuids gepoeld, maar ik begrijp dat jij dit thuis deed bij Pugsley?
Ik zie me dat zo even nog niet doen bij chipie :nono2: Ze is dan wel op leeftijd, maar blijft een lapjesdame
Ja, wij deden dat zelf. Pugsley moest iedere 2e dag een infuus, dus dat werd te duur om dat door de da te laten doen. Zeker omdat de kosten voor het infuus en vooral het homeopatische middel wat we er iedere 4e dag nog aan toevoegden al best wel op ons budget inhakten.

Wij hebben destijds een spoedcursus van de da gehad en omdat de naald onder de huid gaat en niet direct in de ader, is dit heel goed te doen. Ik was in de eerste instantie verbaasd over mezelf dat ik het aankon, maar dat kwam ook omdat ik de instelling had "wat moet dat moet". Mijn vriend daarentegen durfde / kon dit niet. Hij assisteerde mij dan Pugsley vast te houden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door