Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tine
#315036
Ik post niet veel op dit forum ,maar ben wel een trouwe lurker.......En ik wil even wat kwijt........

Ik voer sinds een jaar nu carnibest en ik moet zeggen dat ik mijn beestjes erg veranderd vind.Ik de positieve zin natuurlijk.

Vorig jaar kwam ik deze site tegen en ben enorm geinteresseerd gaan lezen en wat zijn mijn ogen geopend!! Alvast mijn dank daarvoor!Ik leer elke dag nog bij....

De grootste vernaderingen op een rijtje:

1.Geen stinkende kattenbakken meer.Er is erg weinig poep en plas.

2.Glanzende vachten.Lijken wel spiegeltjes :)

3.Nog geen vlo of worm gezien.

4.Schone tanden en mooi rose tandvlees.Mijn ene kat is bijna al zijn tandsteen kwijtgeraakt......( zag de stukken figuurlijk vliegen :)

5.Veel meer energie dan voorheen...Geen chagrijnig humeur meer....

6.Lijkt wel of ze veel meer spelen.

7.Veel minder last van losse haren.....dus ook de haarballen zijn gereduceerd.Ze verharen dus duidelijk minder.


Ook ent ik niet meer elk jaar........Ik ben dus een compleet andere weg ingeslagen met mijn beestjes.....Voor een groot deel dankzij dit forum!!

Ik blijf lezen en hoop dat ik nog een keer echt kan gaan barfen.Maar zou dat graag eens een keer bij iemand kijken.....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315041
Ha trouwe lurker toch leuk dat je even van je laat horen, en dan nog met zo'n mooie posting :D

Ik ben ook overgestapt op zelfsamenstellen, en ik moet zeggen dat het heel erg meevalt, het is helemaal niet moeilijk, een vleesmolen is wel zeer gewenst.
Sommige vleessoorten hebben ze bij mij liever gemalen dan in stukken.
Bij katten zelfsamenstellen staan ook wat wegwijzers en daar staat van verschillende BP leden wat ze hun katten te eten geven.
Ga alvast eierschillen bewaren om te malen , en ga eens langzaam wat maaltijden vervangen , geef bv 1 maaltijd per dag rauwe vis, of soepvlees, kopvlees, probeer ook eens pens schapen of rund (hier lusten ze alleen schapenpens) geef ook eens een kippen of eendennek of een kippenvleugeltje. Geef je al eens ééndagskuikens?

Je kunt ook eens bedenken wat je zou willen geven in een week en een menu op papier zetten en dat hier posten, dan hoor je vanzelf wat iedereen er van vindt.
Door tine
#315053
Ze krijgen ook al regelmatig een eenden-of kippennek.Ook eendagskuikens en muizen staan op het programma......Vis ook al......

Ik heb al veel gelezen over hoe en wat er is samen te stellen,maar op een of andere manier kom ik er niet aan toe om het zelf samen stellen te proberen.......Maar dat het een keer moet gaan gebeuren,is me wel duidelijk.......Ben wel wezen kijken naar een goeie vleesmolen en die zijn niet goedkoop....Aangezien ik geen eigen vervoer heb,moet ik zoiets altijd laten bezorgen........
Door Lizzy
#315059
Wauw, wat onwijs leuk om te lezen joh!! Ik ben blij voor je dat het eigenlijk zoveel beter gaat met jouw katten! Heerlijk!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315060
tine schreef: Ze krijgen ook al regelmatig een eenden-of kippennek.Ook eendagskuikens en muizen staan op het programma......Vis ook al......

Ik heb al veel gelezen over hoe en wat er is samen te stellen,maar op een of andere manier kom ik er niet aan toe om het zelf samen stellen te proberen.......Maar dat het een keer moet gaan gebeuren,is me wel duidelijk.......Ben wel wezen kijken naar een goeie vleesmolen en die zijn niet goedkoop....Aangezien ik geen eigen vervoer heb,moet ik zoiets altijd laten bezorgen........
Een vleesmolen is erg handig, je kunt ook op braderieen kijken voor een handmolen (of op marktplaats, misschien kunnen ze het onder rembours opsturen)
Maar je kunt bv ook gewoon kijken misschien lusten ze bij jou graag vlees aan stukken of klein gesneden stukjes.
Hier willen de katten bv geen stukken kopvlees, maar gemalen vinden ze het geweldig, stukken geiten vlees hoeven ze ook niet, gemalen gaat het er in als koek.
Voor de rest eten ze alles aan stukken.
Door Mevroi Kruim
#315074
Wat een leuk bericht! Fijn te horen dat het zo goed gaat met je katten!
Mijn 5 barfen nu zo'n 3,5 jaar (ik wist geeneens dat er KVV bestond, kejje nagaan) en ik kwam er dankzij dit forum nu pas achter dat er ook grote vleesmolens bestaan waarin je botten kunt malen (beetje mutsig :-X) Ik heb er via marktplaats eentje bemachtigd en het is echt een fantastisch ding, vooral met ouwe tandeloze katten. De kleinste/oudste krijgt nu het meeste vlees ook gemalen omdat ze stukken niet meer wegkrijgt. Nu ik weet hoe goed 'ie werkt zou ik ook het geld voor een nieuwe er zo voor over hebben!
Tja, die aarzeling om met zelf samengesteld te beginnen had ik dus ook, vooral als vegetarier ;D maar ik moet zeggen, het went, vooral als je ziet hoe goed de beestjes het erop doen.
Door tine
#315082
Ik zal daar eens gaan kijken en ook bij de plaatselijke kringloopwinkel..Wie weet wat ik daar tegenkom..... :)

Ik weet niet of tegen ik zelf samenstellen kan.......Ik ben niet verzot op de geur van pens( wat een lucht zeg!)......

Daarnaast moet ik het vlees wel redelijk dicht in de buurt kunnen kopen...Het moet op de fiets mee......


Ben nog twee veranderingen vergeten:

Mijn katten "voelen" anders aan......Ze zijn steviger en gespierder....Het is een heel "lekker" gevoel als je ze aait( een moeder van een vriendje van mijn zoon zei laatst:" Ik kan niet stoppen met aaien!!"

Ze ruiken beter......De vacht ruikt gewoon lekker.......
Door Mevroi Kruim
#315225
Nou, mijn 5 eten geen pens, tenzij ze het kunnen jatten van de honden ;D maar die eten weer het liefst zeer bejaarde pens (zo dat 'ie nog net niet zelf wegloopt) dat helpt 8) Ze eten bij mij hoofdzakelijk alle verkrijgbare onderdelen van kip, met als hoofdmoot karbo's want die zijn goedkoop en er zit vanalles aan qua bot, ruggengraat, kraakbeen, restjes lever .... Ik fileer ze, snij het vlees in hapklare brokken en mik de botten in de geweldige Husqvarna bottenmaler ;D
Tot voor kort had ik ook alleen maar de fiets als vervoermiddel, maar de poelier op de markt is vlakbij en ik maakte ook altijd voor 1 week klaar, voordat ik mijn (via Barfplaats opgedane) superdesuper vrieskist had.
De meneer van de vleesmolen kwam hem trouwens brengen, hij moest toch nog even met de auto weg ;D ;D
En inderdaad voelen vleesetende katten anders aan! Ik heb gemerkt dat vooral in het begin de 3 dikkerds dunner werden (Atkins effect ;D) en de twee dunnetjes dikker. Vachten natuurlijk super, dankzij al het vet dat ze eten (geef ook vis- of zalmolie bij) en prima tandjes vanwege het kauwen. En het allermooiste voor mij was: alle blaas- en nierproblemen binnen een paar weken over! Blijvend!

Ohja, mijne ruiken inderdaad lekker, behalve uit hun bek :P en het zijn geen rotte tandjes, het is volgens mij de vetstofwisseling met aldhyden en ketonen ipv halfverteerde granenlucht :-\
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 05 mei 2005, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tine
#315328
Bedoel je met karbo's kipkarbonade? Welk gereedschap gebruik je dan om te fileren??Want als ik het eerst zonder vleesmolen kan doen,is dat natuurlijk de moeite waard!

er is hier in de buurt ook een noodslachting.Iemand daar ervaring mee??( word ik nu off topic?)
Door Mevroi Kruim
#315336
Karbo's zijn wat mijn poelier karbo's noemt ;D dwz rugstukken, wat er van een bout (poot) overblijft nadat de drumstick eraf is geknipt. Dat is hier het goedkoopste deel van de kip. En fileren doe ik met mijn grote koksmes, goed scherp, en dan langs de ruggengraat de poot eraf snijden (bij het heupgewricht), daar met de punt het bot uitfriemelen, rugstuk nog een beetje vlees eraf en klaar. Kan vat ook wel met een fileermes maar dat heb ik niet.
Tot de komst van Husqvarna knipte ik de botten in kleine stukjes met de snoeischaar, dat gaat op zich ook maar levert mij RSI op :-X Ik heb zo'n zgn aambeeldschaar van Wolf, die doet het heel goed met botjes.

Noodslachting van wat? Noodslachten gebeurt wanneer een dier te ziek is om naar het slachthuis gebracht te worden en de eigenaar het zonde vindt om het niet te laten gebruiken voor consumptie. Dan komt de slager aan huis en maakt het dier officieel af. Daarna moet het vlees nog wel gekeurd worden alvorens het voor consumptie vrijgegeven wordt, en da's echt een goed idee zeker bij een dier dat al ziek was.
Door tine
#315351
In mijn woonplaats helaas geen poelier...............Das balen dus...........

Wat een noodslachting doet ben ik mee op de hoogte,maar ben benieuwd of iemand daar weleens vlees heeft gehaald.......

Je lijkt me al een aardig ervaren "fileerder" Aals ik jou zo hoor Kruimel! :)

Heeft jouw Husqvarna ook een bepaald nummer wat de zwaarte aangeeft? Daarmee bedoel ik dat je dan zeker weet of ie ook booten kan malen?
Door Mevroi Kruim
#315365
;D ;D ;D yep, ik fileer dus al 3 1/2 jaar 8)
En de Husqvarna is nummer 10; dat ze die dingen in meer maten maken weet ik ook dankzij dit forum, ik had vroeger een kleintje (maatje 5) en dacht dat botten male dus wel niet zou kunnen ::)

Wij aten vroeger thuis nog wel eens vlees van noodslachtingen; mijn vader werkte bij de vleeskeuring (de slachtveeverzekering) dus die wist de goeie adresjes voor goedkoop vlees. Nooit wat van gekregen, maar inmiddels eet ik zelf geen vlees meer ;D
Door Loeka
#315749
Hoi Tine,

Ik herken eigenlijk alles in je verhaal, alleen van dat weinig plassen niet. Hier zijn het toch flinke watervallen die ze uitplassen :o
Door tine
#315758
Ze plassen hier geen drupjes hoor...... ;D Maar vind duidelijk dat het anders is.Voor mijn gevoel is het minder.........
Door Mevroi Kruim
#315777
Nou bij mij plassen ze veeeeeel meer dan op de brokken, maar dat was ook de bedoeling van de barf. En gelukkig weer in de bak of buiten ipv op het aanrecht, in de wasmand, op de schone kleren :-X :-X :-X
De poelier waar ik de spullen koop staat op de markt, misschien is er bij jou in de buurt ook markt met een poelier? Ik krijg ook nog korting omdat ik zoveel koop ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door