Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dagmar88
#2592291
Het valt me de laatste tijd op dat Toon zo 'ukkig' blijft. Hij ziet er nu met zeven maanden echt nog uit als een kitten, miauwt als een kitten en zijn balletjes beginnen zich net te ontwikkelen.
Hij is wel aardig zwaar voor zijn leeftijd (bijna vier kilo), maar klein en compact.
Hij eet gemiddeld 150 gram barf per dag en wat hij verder nog in z'n klauwtjes krijgt. Van brood tot stamppot, soep, alle soorten fruit en bleekselderij is favoriet. Heb nog nooit zo'n ongelofelijke veelvraat gehad. Zelfs met een appel of peer uit het handje staat meneer aan de andere kant mee te vreten.  :D

Ik kan me niet herinneren dat mijn brokkenbrigade op deze leeftijd nog zo baby-achtig was.
Poezeke was bijna net zo groot als nu en al gecastreerd omdat hij vrolijk de boel vol aan het sproeien was  ::)
Doen of deden jullie kittens op barf/kvv er ook langer over om zich te ontwikkelen?
Of is en blijft Toon een klein opdondertje...
#2592396
Toevallig is mijn jongste ook nog niet echt volwassen aan het worden en die is van 6 mei.
Ze heeft zelfs nog het baby miepje  :biggrin2:
Ik lees overal dat honden rustig en gelijkmatig opgroeien dus denk katten ook.
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon een kleine opdonder zou blijven, haar moeder is ook niet heel groot.
Tja en als ze straks alsnog een groeispurt krijgt zien we het dan wel weer 8)
#2592506
Ik heb er twee op vers grootgebracht. Allebei met oosters bloed en dat zijn nogal vroegbloeiers. Ze zijn vrij vlug gegroeid en waren heel jong al geslachtsrijp. Mijn siamees het vlugste. Hij at ook wel 200 gram als kitten. Nu is hij een jonge knaap van bijna anderhalf en mooi uitgegroeid.
Door Martine-Tom
#2592543
Ik heb een halve coon van 14 maanden die 4 maanden was toen hij hier kwam en op vers ging, hij is best mega...weegt 7 kilo en zit perfect in zijn jas, geen gram teveel of te weinig. Ik vind hem heel stabiel opgegeroeid, ontwikkeling ging gewoon volgens het boekje. Wel weegt hij idd veel voor zijn postuur maar dat ligt volgens mij aan de spieropbouw.
Mijn andere kitten is een raszuivere, onherleidbare HTK van 10 maanden, weegt nu bijna 6 kilo, niet te dik, niet te dun en ook die ontwikkeld zich prima, al begint hij nu pas wat katertrekken te krijgen, hij is heel lang kitten gebleven waar dat bij Doki veel minder was.

Ze eten met zijn 2en vanaf het begin al een pond per dag....of meer  ::)
#2592611
Ot is met zo'n 5-6 maanden volledig op vers gegaan en heeft nu, ze is inmiddels ruim 5 jaar, nog steeds een babyfiepke. Ook is ze niet zo groot, wel iets groter dan Sien, en weegt ongeveer 3,5 kilo. Ik denk dat het op brok niet veel anders zou zijn geweest.
Sien is volledig op vers gegaan toen ze een jaar was, maar at daarvoor al geregeld een tijdje compleet of half vers. Sien is nu ruim 6 en ook niet zo groot. Wel spekkig met 5 kilo. En ze heeft een nogal indringend stemgeluid.
Sien groeide razendsnel en was ook er erg vroeg bij (eerste keer krols met nog geen 5 maanden). Ot was altijd rustiger met groeien en bloeien en is ook langer doorgegroeid. Ik denk dat het voornamelijk katafhankelijk is.
#2592625
lachnat schreef: Ze heeft zelfs nog het baby miepje :biggrin2:
Haha, hier net zo. Iew!
Martine-Tom schreef: Mijn andere kitten is een raszuivere, onherleidbare HTK van 10 maanden, weegt nu bijna 6 kilo, niet te dik, niet te dun en ook die ontwikkeld zich prima, al begint hij nu pas wat katertrekken te krijgen, hij is heel lang kitten gebleven waar dat bij Doki veel minder was.

Ze eten met zijn 2en vanaf het begin al een pond per dag....of meer ::)
:biggrin2: Geduldig afwachten dus... Afbeelding
Wat een flinkerds! Hier zijn ze ook allemaal niets te dik, maar eten met vier katers 500 gram.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op di 05 feb 2013, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2592631
Ik heb drie katten, ze zijn even oud, 2,5 jaar, en ze zijn op een leeftijd van 3-4 maanden bij mij gekomen en eten sindsdien alleen maar vers (voornamelijk complete prooi). Kai at daarvoor brok en blik, Jet at ook prooi erbij, en Plien is van de straat geplukt en zag eruit alsof ze uberhaupt nog nooit eten had gehad.

Plien is een klein poesje, zijn weegt ongeveer 3,7 kilo, maar ik ken poesjes van 2,5 kilo die hoger en breder zijn. Plien is echt heel compact. Met een maand of 4-5 begon ze heeeeeeeel erg aanhankelijk te worden en is ze gesteriliseerd. Vanaf een maand of 6 had ze wel de hoogte die ze nu heeft en was 2,5 kilo, en ze is mooi uitgebouwd, het is echt een hele gespierde poes, want die laatste 1,2 kilo zijn allemaal spieren. Rond de leeftijd van 1 jaar was ze uitgegroeid.

Jet is een stuk zwaarder, een kilo of vijf. Ze staat laag op haar poten, maar heeft een lang lijf. Zij heeft een heel schattig snoetje, maar zag er tot zeker 1,5 uit als een kitten, ook in blik en vorm van het snoetje. Ook was ze gewoon nog aan het groeien tot die leeftijd.
Jet is het laatste jaar wat stabieler geworden, qua karakter en qua gewicht, en haar snoetje is nu ook volwassen.

Kai is een kilo of 4, een heel slank katertje (maar hij lijkt het grootst omdat hij het meeste haar heeft en de langste poten), en die wel in de lengte uitgegroeid, maar is nog aan het uitbouwen. Hij is grijs, dus mensen dachten al dat hij oud was toen hij nog een kittentje was.

Ik ga dus mee met Koekje, dit is echt ongelooflijk kat-afhankelijk.
Door Martine-Tom
#2592632
dagmar88 schreef:

:biggrin2: Geduldig afwachten dus... Afbeelding
Wat een flinkerds! Hier zijn ze ook allemaal niets te dik, maar eten ze met vier katers 500 gram.
Ik zat vorige week fotos te bestellen en van Doki kan je eigenlijk niet zien dat ie ooit kitten was, behalve dat hij nu groter is is er in zijn uitdrukking en bouw eigenlijk niks veranderd.
Freud is echt nog een kittentje, hij begint nu net een katernek te ontwikkelen en wat te veranderen naar een kater ipv kitten.
#2592735
De Gnurkels zijn de eerste katten die hier vanaf een week of 5 op vers opgegroeid zijn. Maar die zijn niet echt goed vergelijkingsmateriaal, ze komen van de Dierenbescherming uit een partij van 60 in beslag genomen boerderijkatten, waarbij een hele zooi hele jonge kittens waarvan niet bekend was wie de moeder was en die dus met fles en aanverwanten grootgebracht zijn. Het is dus wsch een sterk ingeteelde populatie geweest en de Gnurkels hebben geen beste start gehad. Ze zijn dan ook duidelijk kleiner dan de twee bejaarden, en met name Starri, de vlekkengnurkeldame, heeft echt een baby-piepstemmetje. En kittengedrag, veel op mensen hangen en trappelen en kwijlen. Maar zij was wsch nog niet eens 4 weken toen ze in de opvang kwam en amper 6 toen ze bij mij kwam, die is dus eea aan moeder misgelopen.
#2592839
Mowgli is een boerderijkatertje uit het diepste oosten van Duitsland. Zijn "redders" hebben hem meteen op vers gezet, maar door omstandigheden konden zij niet verder voor hem zorgen. Daarom is hij als heel klein ventje (van 7 weken) al bij ons gekomen. Hij groeide echt als kool op vers en met 5 maanden begon hij al geslachtsrijpe  tekens te geven. Hij probeerde toen al heel af en toe waterflessen te verkrachten, was aan het rollen met zijn Ikea rat en schreeuwde daarbij heel raar, etc. Met 7 maanden was hij op en top rijp toen hebben we hem laten castreren omdat hij echt heel vervelend was.
Hij is prima gegroeid, at continu ca. 200 - 250 gr. zelfgemalen kvv per dag en soms zelfs 300 gr.
Ondanks dat MOwgli nu bijna 2 jaar is en er niet meer als een kitten uitziet, kan hij echt miauwen als een kitten, vooral als hij aandacht wil...
#2598292
In het kort, we hebben 6 ragdolls maar ik zal ze er niet allemaal uitpikken ;-)
Onze Poes Luna is nu 3 jaar en weegt 5600 gram en groeit nog steeds.
Arie, onze  laatste aanwinst, is nu net 11 maanden en weegt 6 kilo en groeit nog steeds even hard als in het begin, zo'n 100 gram per 2 weken.
Al onze raggies zijn vanaf ze bij ons zijn met vers opgegroeid, de laatste drie zelfs vanaf het afspenen omdat de fokker van ons zestal ook net zo enthousiast werd als wij ;-)
Wat wel grappig is, is de wisselende voorkeuren en dat maakt het soms ingewikkeld  hier. Twee raggies leven alleen op prooidieren en heel af en toe een bl#kje (acana, applaws) als wij weining tijd hebben. Dat noemen we hier een MacDonalds dagje ;-)
De andere eten kvv
Eentje eet kvv en babyratjes maar lust weer geen konijnenkvv
Ze eten allemaal als tussendoortje eendagskuikens, kwartel en konijnebout gaat er ook bij allemaal in, ook bij degene die geen konijnen-kvv lust.
Een paar eten 's morgens niks omdat ze te lui zijn m uit de ogen te kijken, en dat geld ook voor de avond.
Toch hebben we er een ritme in weten te krijgen dat voor iedereen (onszelf inclusief) goed te pruimen is lol
's morgens worden de prooidier-eters met hun beesies naar buiten gestuurd. De rest krijgt twee borden met verschillend kvv.
Als de prooiedieren op zijn gaan ook de andere katten naar buiten (afgesloten tuin) en ondertussen ontbijten wij.
Als we allebij de hele dag naar ons werk zijn blijft er een bord kvv dat door iedereen lekker bevonden wordt in de keuken gelegd, meestal maar een beertje want als wij weg zijn dan gaat het hele spul op een oor en komt pas weer tot leven als er iemand de sleutel in het slot steekd. Dat is meestal rond 16.00, en dan herhaalt zich het hele ochtendritueel. 's avonds hebben ze meer behoefte aan vaak kleine porites, en dat zijn voor de prooidier-eters kleine miusjes, ratjes etc. Die eten ze gelukkig netjes in de keuken op. De rest krijgt kvv.
Gebruikersavatar
Door sam28
#2598469
siepie is nog maar mini.
Ze is gedumpt in de geitenwei en zegt iew.
Haar geboortedatum is geschat op half oktober.
Ze is nu 2kg en is een echt kittentje nog.
Toen ze in januari kwam was ze nog een echt mini frutseltje wat geen iew zei maar heel zachtjes piep, dat is er nu
wel af maar ze is nog steeds een kleine kitten.

mijn andere poes is van de brok en weegt te zwaar, schuift nog net niet met buik over de grond en is zo inactief als een aardappel.
Vers wil ze niet eten en afvallen ook niet. (ze krijgt amper brokjes en slapen is dr favoriete hobby)
#2598657
lachnat schreef: Toevallig is mijn jongste ook nog niet echt volwassen aan het worden en die is van 6 mei.
Ze heeft zelfs nog het baby miepje :biggrin2:
8)
Piepers hier:

Nina, 2 jaar en de kleinste Ragdoll van het stel. Kan volgens ons niet eens mauwen. Doet meestal "mieuw" maar regelmatig ook "piep"
Evi, anderhalf jaar. Kan alleen op een vrijwel onhoorbare hoogte miauwen, maar piept meestal als ze een van ons een speelgoedje als cadeau komt brengen.
Arie, 11 maanden, zit nog steeds in de "piep" fase. . Heeeel af en toe komt er een geluidje uit dat je zou kunnen interpreteren als"mieuw".
#2598702
Jet, 2,5, doet "mieuw" en "mee" - die laatste betekent volgens mij "Nee".

Heel gek, want Kai en Plien hebben een veel groter arsenaal van geluidjes, en ook allerlei verschillende miauwtjes, en die kan ik allebei vrij goed verstaan. (Nu kunnen mensen die Kai voor het eerst zien en horen hem al vrij goed begrijpen, hij is ook niet te beroerd om ergens naar te wijzen als dat zijn verhaal duidelijker maakt) Maar van Jet begrijp ik niet zoveel. Zij volgens mij ook niet van mij.
#2600731
Ik heb twee keer een straatkitten grootgebracht op vers, eentje die een week of 3 oud was toen ik hem vond, en eentje die vrij lang bij z'n mama is geweest maar die ik ook toen ze nog op straat leefden al vers voerde. Het waren beide katers, en het zijn beide krachtige, statige beesten geworden, met een megalange staart! Pipo is helaas niet meer bij ons, die is op een dag verdwenen en nooit meer teruggekeerd, maar Sokjes woont hier nu permanent en die is gigantisch. Ik schat dat ie een kilo of 6-7 weegt (en nee, het is geen Maine Coon :P) en hij vreet als een bootwerker. Dus mijn ervaring met vers is dat ze er heus wel komen, die kleintjes!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door