Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tomcat
#2589232
Omdat ik steeds moeizamer aan barfproducten kan komen wordt het moeilijk om de variatie in diersoorten voor Tom op peil te houden.  Ik heb hem nu overgezet op KVV. Hij is heel makkelijk en vreet echt alles, ook de KVV werkt hij met smaak naar binnen.  Hij krijgt nu carnibest (diabetes, kalkoen en eendmix was het enige zonder graan/rijst waar ik aan kon komen.  Af en toe krijgt hij wat KVV van Prins bij ( de enige die ik hier in het dorp kan krijgen en schreeuwend duur) en af en toe wat smuldier. Ongeveer 75% van zijn menu is carnibest.
Van BARF kreeg hij 2,5 %, hij mist een poot en het is dus extra belangrijk dat hij niet te zwaar wordt.  Hij weegt 3.7 kg en ik geef hem nu 90 -100 gram KVV. Zit ik dan goed of krijgt hij teveel ?
De eigenaar van de dierenspeciaalzaak waar ik de carnibest vanochtend haalde zei dat de diabetesvariant uit het assortiment van carnibest gaat ??  Hij had nog 1 rol de laatste, die had hij in de aanbieding voor 3 euro (1kg rol). De andere kg rollen waren 5,70 per rol, dat is wel de reden dat ik het nu en dan afwissel met smuldier, dan is het voor mij wat beter betaalbaar. 
Is het erg als hij nu en dan een rol KVV voor honden krijgt ? Deze maffe vreetbak vindt zelfs pens lekker  ;D, dus qua smaak zal het geen probleem voor hem zijn.
Een zalm of kuikendag in de week, is dat verantwoord als hij de andere 6 dagen goede KVV krijgt (daar bedoel ik dan de carnibest mee, ik weet dat smuldier van mindere kwaliteit is) ?
Door tomcat
#2589269
Kleine aanvulling nog,  ik heb besloten ipv smuldier de carnibest te gaan combineren met Bibi natuurmix en bibi vleesmix (beiden katten variant). Bibi kan ik in Groningen gemakkelijk zelf afhalen en heeft een prettige prijs van 3.75/kg. Als de Bibi in de smaak valt (ik denk van wel)  wil ik dat de hoofdmoot van het menu laten zijn. Kwaliteit Bibi is voor zover ik dacht wel goed, weet dat niet zeker. Iemand ervaringen met Bibi ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2591015
Hier hebben ze wel eens Bibi gegeten en vonden dat wel te knagen.

Ik vind Smuldier toch wel prut hoor. De incomplete versies niet zo, maar die kan je niet als compleet geven, omdat ze echt heel incompleet zijn. En in Smuldier zitten granen (rijst of tarwe), ook de glutenvrije versies.
Een hele dag alleen zalm en/of kuikens lijkt me ook niet zo denderend. Ik zou wat kuikens en zalm gewoon spreiden over de week.

Ik weet niet waar je woont, maar overal in NL en BE zitten barfers. Deze zou je kunnen contacteren om samen te bestellen etc.

Ik vind 2,5% erg weinig voor een buitenkat, maar als hij echt niet meer nodig heeft, dan is dat zo.
Door tomcat
#2591929
Tom is meer een "buitenaardappel" ipv een buitenkat  als ik dat zo mag noemen. Ons driepootje is graag buiten, maar komt niet /nauwelijks van eigen terrein af,  s avonds en 's nachts is hij ook altijd binnen. Nu en dan hobbelt hij overdag een klein stukje door 't weiland, maar eigenlijk scharrelt ie altijd in en om huis. Op meer dan 2,5 % BARF zag je hem letterlijk in de breedte groeien. Hij is nu prima op gewicht, niet dik en niet dun terwijl het toch een gedrongen, stevige kat is om te zien (en te voelen). Hij weegt 3,6 kg en hoewel hij echt een stevige bouw en zo'n mooie dikke katerkop, is hij niet erg groot.
De smuldier had ik nog niet gekocht en heb  ik maar in de winkel laten liggen nadat ik op internet gelezen heb wat er in zit en tot mijn verbazing vreet ie de prins ook niet meer. Blijkt rijst en bieten in te zitten........ verstandige kat :biggrin2: mooi laten liggen !
De carnibest eet hij wel, maar van zijn barfhappen smulde hij toch echt met meer plezier en smaak. Heb het idee dat meneer toch echt liever zelf elke dag iets anders opknaagt ipv dagelijks dezelfde gehakte prut naar binnen schuift gedurende 10 dagen en dan 10 dagen een ander smaakje prut mag eten. Ook heeft hij snel weer honger (en een hele luide stem  ;)), ben omhoog gegaan nu naar 3 % en weeg hem wekelijks om zijn gewicht in de gaten te houden.
Darf is hier niet te krijgen, moet ik eerst 30 km verderop en dan hebben ze ook alleen voor honden.
Het KVV avontuur bevalt Tom en mij dus nog niet zo heel goed, mss inderdaad toch intensiever kijken hoe, waar en desnoods samen barfhappen te blijven bestellen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door