Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Siddhin
#2584010
Een goedemiddag,

Ik zag zo snel geen voorsteltopic, dus voor de goede orde. Hallo, ik ben Nathan, 22 jaar en zo onderhand bijna afgestudeerd meubelmaker. Samenwonend met partner en onze poes genaamd Muis. (in de toekomst op het forum maar gewoon 'Poes' genoemd om verwarring te voorkomen) Afgelopen november/december moesten mijn partner en ik onverwacht snel verhuizen, maar wij zijn daarbij wel ongelovelijk leuk terecht gekomen in regio Utrecht. Deze verhuizing geeft ons wat meer vriezerruimte (ouders wonen redelijk om de hoek ;)) dus toen we van de week een nieuwe lading KVV worsten binnengekregen bedachten we ons dat de volgende bestelling misschien beter barf kan zijn. ^^

In afwachting van mijn 'toelating' tot het forum hebben we een menu in elkaar proberen te zetten. Enige op of aanmerkingen zijn zeer welkom. :)
Aangezien Poes een redelijke alleseter is wilden we eerst 'sochtends prooidier geven en savonds samengesteld. Maar aangezien een beetje afwisselende prooi voor week toch wel erg prijzig is kwamen we nu hier op uit. (Poes heeft een beetje ervaring met prooi, af en toe een muis/kwartel heeft ze wel gehad. Ze eet momenteel Tinlo KVV, het is niet de bedoeling dat wij gaan malen als Poes gewoon de gehakte stukken eet)

Berekend voor een poes van 4kg.

Maandag
- Makreel
- 60g vleesbot
Dinsdag
- 30g vleesbot + ei
- 40g vleesbot + 20g orgaan (hart)
Woensdag
- Halve kwartel
- 40g spiervlees + 30g overig (groente)
Donderdag
- Twee hamsters
- 40g vleesbot + 20g orgaan (nier)
Vrijdag
- Halve kwartel
- 40g vleesbot + 25g spiervlees
Zaterdag
- 60g vleesbot
- 40g spiervlees + 20g orgaan (maag)
Zondag
- Twee kuikens
- 30g vleesbot + 20g orgaan (lever) + 20 spiervlees

We weten dus niet zeker of dit handig/haalbaar is?
Voor het vleesbot dachten we aan kippennekken, konijnenstukken borst/rug (zijn deze zacht genoeg?), eendennekken en fazantkarkas.
Voor het spiervlees rundvlees en reevlees (eventueel nog paard of geit als afwisseling?).
Voor de organen, runderhart, konijnenniertjes, kippenmaag en eendenlevertjes.
Door Siddhin
#2584044
Ik geloof dat we bij het bij deze berekening hadden gezet op 50% vleesbot, 30% spiervlees en 20% orgaan. De groente toevoeging was daarbij dan meer extra omdat we het niet perse wekelijks willen doen maar Poes vind wat groente op z'n tijd ook wel lekker.
Door Mevroi Kruim
#2584329
Ik ben heel slecht in rekenen maar volgens mij heb je het netjes uitgerekend zo.
Heb je een speciale reden om makreel te voeren? Hier vinden ze het niks en ze gaan ervan kotsen.

Qua bot kun je nog parelhoen geven, eendenrug gemept kan ook prima, haas, wel wat harder maar goed bot; qua spiervlees paard, kalkoen, hazensnippers, dat soort zaken.
Door Siddhin
#2584676
Poes kreeg vroeger bij partner thuis wel eens iets van vis waaronder makreel, wat er wel in ging. Maar het staat er meer tussen omdat ik begreep dat een keer vis in de week meer goed dan kwaad doet? Of zou het dan beter een andere soort kunnen zijn?

Parelhoen had ik eerst in de lijst gezet maar die vind ik eigenlijk alleen maar per 5kg. Dat is toch net iets teveel vriezerruimte voor ons. ;) Zal wel kijken nog voor eventueel eend/haas en ik zal sowieso paard dan wel erbij puzzelen. :) Dank voor het kijken.
Door Mevroi Kruim
#2584693
Er zit een stofje in witvis dat de opname van een b-vitamine stoort. Als je dus je kat alle dagen witvis voert kan 'ie daar op den duur problemen mee krijgen. Vroeger gebeurde dat nog wel eens, wijting is typisch zo'n vis voor de kat, lekker goedkoop, en in de tijden voor de uitvinding van de brok, in mijn jeugd dus, kreeg de kat dan vis want dat is echt kattenvoer. Niet handig dus.

Vette vis bevat dat stofje niet en bevat weer wel veel nuttige omega3-vetzuren die je kat hard nodig heeft. Het heeft dus zeer zeker zin om vette vis toe te voegen aan het menu, hier eet het luxevolk bv zalm, maar sardien is ook prima. Makreel valt ook onder de vette vissen en is dus in principe prima, alleen hoor je nog wel eens dat ze ervan gaan kotsen. En natuurlijk rauwe makreel, geen gerookte of gestoomde.

Misschien kun je met iemand bij jou in de buurt mee bestellen? Ik sla bv met 120 kilo tegelijk in bij barfleveranciers, als iemand dan een paar kilo van teen of tander wil dan valt dat nauwelijks op  :biggrin2: Er zijn ook barfleveranciers die parelhoen per kilo of per stuk verkopen trouwens.
Door lachnat
#2584711
Welkom!

Waar in regio Utrecht woon je?
Poelier kukeleku heeft parelhoenkarkassen per kilo, ze zitten in Woerden en staan elke vrijdag en zaterdag op de markt in Amersfoort.
Beide dus in regio Utrecht :biggrin2:
Door Mowgli
#2585210
Welkom. Ik kan helaas niets over je menu zeggen, omdat ik voor onze prinsenkater alles maal tot een kvv en deze menu's zijn "compleet".

Wist je al dat we hier op BP gek zijn op foto's???
Door Siddhin
#2585484
@Kruim, bedankt voor de tip op de makreel. Dan zullen we eerst een losse makreel op de kop tikken voordat we een kilo bestellen, kijken hoe dat uitpakt. :)

Meebestellen kan een optie zijn, weliswaar dat we nog niet in het bezit van een auto zijn. En 15kilo ingevroren vlees neem ik toch liever niet in de trein bus haha.

@Lachmat,
We wonen in Baarn. Woerden is in theorie te doen maar Amersfoort dus zeker. Tegen die tijd dan maar een keer naar de markt! :)

@Mowgli,
(Vr)eetfoto's? ;)
Of gewoon leuke huisdierfoto's? Want die zou ik even vanaf de andere laptop moeten posten.
Door lachnat
#2585731
Siddhin schreef: @Lachmat,
We wonen in Baarn. Woerden is in theorie te doen maar Amersfoort dus zeker. Tegen die tijd dan maar een keer naar de markt! :)
Zou hem wel van te voren even mailen of bellen want hij heeft het standaard niet mee ;)

En als Amersfoort wel te doen is er zijn BARFers met veel vriesruimte waar je gerust met mee kan bestellen. ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2585970
Hier vinden ze makreel net het lekkerst.  Voor de rest zijn ze het nergens over eens. Lust de ene zalm, de andere niet enz....
Dus gewoon uittesten.  ;)

Over je menu heb ik wel een opmerkingetje.
Ik zou proberen je vleesbot zo gelijkmatig mogelijk over de dagen en de maaltijden te verdelen. Anders ga je kans krijgen op krijtpoep.
Ik zie een keertje staan: 60gr vleesbot zonder wat bij. Dat gaat volgens mij problemen geven.
50% vleesbot is zowiezo al vrij veel voor een kat, je kan misschien beter op 45% beginnen en kijken hoe dat gaat. Misschien dat je dan nog kan ophogen naar 50%, misschien is dat zelfs al te veel.  Hangt er natuurlijk vanaf hoe goed het bevleesd is.  Parelhoenkarkassen van kukeleku hangt niet erg veel vlees aan, als ik het goed begrepen heb, dus dat zou ik zeker al met wat extra spiervlees geven. 

Aan de andere kant zie ik dan weer spiervlees en groenten staan, zonder vleesbot bij.  Dat kan de andere richting uit resulteren.
Het kan natuurlijk ook allemaal goed gaan, dat moet je maar bekijken, maar houdt haar goed in de gaten, en met name de ontlasting dan.
Als je de ontlasting niet kan bekijken omdat de kat buiten zijn behoefte doet, zou ik zeker verlagen in vleesbot en het zo gelijkmatig mogelijk verdelen.  Om zeker te zijn.
Verstoppingen zijn niet leuk om mee te maken. ;)

Verder kan je dat eitje prima vervangen voor een kuikentje.  Leuker voor de kat, net iets gezonder, goedkoper en geen extra eieren die gelegd moeten worden.
2-3 kuikentjes in de week is prima.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 30 jan 2013, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siddhin
#2588204
Kom er net achter dat we eigenlijk ook niet zoveel foto's op deze computer hebben staan. Dus die laten nog even op zich wachten. ;)

@Pearls, dat is een goed punt. Nemen dan toch maar zeker voor onzeker en we verdelen het iets beter over de maaltijden om problemen proberen voor te zijn. Verder alsnog goed in de gaten houden natuurlijk. :)

En als dat extra kuiken in de week beter zal zijn dan een eitje dan zetten we dat ook gewoon neer. Kunnen we het eitje lekker zelf opeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door