Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Linneke
#2568764
Wie kan me helpen? Ik wil voor de kat van mn zwager een nierdieet maken. Welke verhoudingen kan ik dan het beste aanhouden? Ik las in de barfbibliotheek wel een stuk over een nierdieet voor honden met de volgende verhoudingen:
20% gevogelte vleesbotten
25% groente
20% pens
5% hart/nier/lever
5% vetten
20% spiervlees
5% eieren/zuivel.

Nu zit ik even met de grote hoeveelheid pens en  groente. Kan dat vervangen worden door iets wat katvriendelijker is??
Laatst gewijzigd door Linneke op zo 13 jan 2013, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2568785
Kvv komt uit de fabriek/winkel, barf is zelfsamengesteld menu. De verwarrende factor hierin is de gemalen versie. Ik vind zelf malen en voorafgaand zelf een menu samenstellen dus barf. En daarom verplaats ik hem dus naar de barfhoek voor katten.

Ik ben niet thuis in een niermenu. Groen en pens zijn idd niet zo katvriendelijk. Ik weet alleen dat voor een nierkat fosfor beperken een goede optie is. Is er geen aanvullende informatie te vinden in de medische hoek van de katten?
Door Linneke
#2568799
Ha ik begrijp de verwarring, voor mijn idee is dit idd kvv. Maar ik begrijp je beredenering volkomen. Bedankt voor het verplaatsen.
Door Sannetje
#2569284
Ik ben niet op de hoogte van wat honden normaal eten, maar misschien kun je beter dit vergelijken met een normaal honden dieet. Als ze dan bijvoorbeeld meer orgaan krijgen, dat ook toepassen voor katten.

Volgens mij is het trouwens zo dat je bij nierproblemen bepaalde eiwitten moet verminderen. Maar het fijne weet ik er niet van.
Door Mevroi Kruim
#2569360
Nee, je moet eiwitten van goede kwaliteit voeren, vers dus en geen brok. En je moet de hoeveelheid fosfaat verminderen. Dat doe je door minder bot te voeren, ik vind zelf 30% vleesbot wel het minimum, dat is dan dus 15% bot. En verder geen rood vlees of botten van grote grazers, maar dat laatste doe je toch al niet bij katten. Gevogelte, haas en konijn bevatten duidelijk minder fosfaat.

Pens eten katten vrijwel nooit, groente maar mondjesmaat dus je vervang dat door regelmatig een ei en meer spiervlees. En verder zorgen voor voldoende vocht, dus een extra plens water door het eten is een goed idee.
Door Mowgli
#2569555
Mij oude kat Pugsley was ook een nierpatient. Dieetvoer van de da wilde hij al snel niet meer, dus wilde ik hem gaan barfen. Ik heb toen een email aan Tannetje geschreven, ik heb al eens een deel van haar antwoord (met haar toestemming) in een andere topic hier op BP gepubliceerd, maar die kan ik niet meer zo snel vinden. Dit is wat zij me schreef:
Barfen kan prima met een nierkat. Eigenlijk is het wel handig om de nierwaarden te weten want als de ureum niet hoger is dan twee keer wat het mag zijn, dan kan hij normaal barfen en hoef je niets aan te passen.
Nu je het niet weet zou ik wel het barf nierdieet aanhouden.

Bij het nierdieet geef je minder tot geen botten. Als je geen botten geeft dan kun je in plaats daarvan beendermeel of gemalen eierschalen geven. Als je botten geeft maximaal 10% en liefst van gevogelte.
Niet teveel orgaanvlees maar hij moet wel genoeg vit A binnenkrijgen. Dus twee maal per week wat lever, gekookt of rauw, wat hij het lekkerst vind.
1 keer per week wat hart voor de taurine.

Spiervlees is goed, ondanks wat de dierenarts zegt. Van gevogelte is beter dan roodvlees.

Iets groente mag ook, voor de vezels. Ongeveer 5%.

Ei is goed. Zowel rauw als gekookt en ook vis is prima.

Om de totale hoeveelheid te verminderen kun je wat vet toevoegen. schapenvet of rundervet. Daardoor verlaag je de hoeveelheid eiwitten, je vervangt het dus door vet. Dat bevat veel calorieën waardoor hij beter op gewicht blijft en ook beter eet.

Op Barfplaats staat in de bibliotheek ook een stukje over versvlees voor nierpatiënten, dat klopt ook goed.
Laatst gewijzigd door Mowgli op ma 14 jan 2013, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linneke
#2570324
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb nu de volgende verhoudingen die ik denk ik het beste kan aanhouden:
20 % vleesbot van gevogelte
40 % vlees van gevogelte, haas/konijn
15 % visfilet
10 % orgaan
5  %  schapenvet
5  %  groente +visolie
5  %  ei

Zien jullie nog iets wat ik over het hoofd heb gezien?
Dan ga ik maar eens kijken waar ik het kan bestellen en dan eens door de gehaktmolen gooien.
Door Mevroi Kruim
#2570578
Het hoeft niet persé schapen- of rundvet te zijn hoor. Mijn katten vinden schaap bv niet lekker en het vet ook niet. Sowieso zou ik geen bewerkt schapenvet van de dsz geven. Gevogeltevet is ook prima, aan kip zit vaak aardig wat vet bv. Konijn en haas zijn dan weer heel mager.
Door Mowgli
#2570629
Mevroi Kruim schreef: Konijn en haas zijn dan weer heel mager.
Maar konijnenniertjes daar zit heeeeeel veel vet bij, dat zou je goed kunnen nemen.
Door Mowgli
#2570635
Ik heb destijds in overleg met de da trouwens ook nog het voedingsupplement Ipakitine door Pugsleys eten gemixt.
Samenstelling

Bevat als actieve bestanddelen calciumcarbonaat en chitosan.

Poeder.
Eigenschappen

De werking van Ipakitine vindt plaats in het maagdarmstelsel waar het effect heeft op het fosfaat- en calciumgehalte. Het calciumcarbonaat bindt fosfaten in de voeding en voorkomt hiermee opname via de nieren. Een verminderde opname van fosfor vertraagt de progressie van nierfalen. Chitosan absorbeert uremische toxines zoals creatinine, ureum, indoxylsulfaat en fosfaat in het maagdarmstelsel en verlaagt hiermee de belasting van de nieren. Ipakitine is zeer smakelijk en zal door de hond/kat goed opgenomen worden.
Diersoort(en) waarvoor het diergeneesmiddel bestemd is

Kat, Hond.
Indicatie(s)

Voedingssupplement ter ondersteuning van chronisch nierfalen.
Dosering voor elke doeldiersoort, wijze van gebruik en toedieningsweg(en)

Ipakitine kan toegediend worden:

bij de eerste symptomen van chronisch nierfalen;
in alle stadia van chronisch nierfalen; in combinatie met een nierdieet;
in combinatie met andere behandelingen.

1 g Ipakitine per 5 kg lichaamsgewicht, tweemaal daags, door het eten vermengd of erover gestrooid.
Eén maatschepje bevat 1 g.
Voor dieren die droge voeding krijgen, wordt aanbevolen om het voer vochtig te maken, zodat het poeder goed wordt opgenomen.
Bron: http://diergeneesmiddelen.info/index.php/bijsluiters2/21-hart-en-niermedicatie/355-ipakitine
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2846666
Even deze weer een zetje omhoog geven, ik heb de laatste tijd best wat nierdieet topics voorbij zien komen, maar volgens mij staat hier de meest nuttige info in wat ik gezien heb :)

Ik ben vanmorgen met Simba naar de dierenarts geweest voor een senioren check, ik vond hem wat magerder geworden en hij begon ook meer te drinken en zijn nierwaardes waren inderdaad verhoogd: ureum 13.8 (mag max 11.9 zijn) en creatinine 252 (mag 164 zijn). Hij is verder ook nog niet echt misselijk enzo dus ik ben er mooi op tijd bij :)

Ik ga nu eerst even kijken of ik ergens bandit nierdieet kan halen, maar als ik het goed begrijp kan het af en toe een kuikentje geven ook geen kwaad, dat is in ieder geval al mooi om te weten, want die vindt hij wel lekker :) Dan kan ik als ik tijd en energie heb zelf eens een nierdieet gaan samenstellen (is iets beter voor mijn portemonnee denk ik... Ga hem nu even verwennen met een paar dagen zakjes natvoer...
Door Jacoba
#2846714
Als je kvv voert en je weet de verhoudingen s/b/o hiervan, kan je eenvoudig meer spiervlees toevoegen en je hebt een nierdieet. Rekening houdend met het fosforgehalte van het soort natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2850073
Dus eigenlijk zou je als ik het goed begrijp een kvv moeten nemen van gevogelte, konijn of haas ivm de fosfor in de botten, daar extra spiervlees, vet en evt groente bij voegen tot je de goede verhouding hebt.

Zit er in eierschaal eigenlijk fosfor? Weet iemand dat?? En eieren bijvoeren wordt hier ook gezegd, maar daar zit toch ook best veel fosfor in? Of is dat minder dan in spiervlees en daarom aan te raden?

Wat ik trouwens ook las in mijn boekje 'small animal nutrition' is dat extra oplosbare vezels ook goed is voor de darmflora, hoe meer bacterien, hoe meer die ook ureum 'eten' dus vandaar de extra groente waarschijnlijk :)
Door Jacoba
#2850425
EllenL schreef: Dus eigenlijk zou je als ik het goed begrijp een kvv moeten nemen van gevogelte, konijn of haas ivm de fosfor in de botten, daar extra spiervlees, vet en evt groente bij voegen tot je de goede verhouding hebt.
Mmm, ik zou uitzoeken waar het minste fosfor in zit i.p.v. te kijken of je kleine of grote grazers voert. In kwartel zit bijvoorbeeld meer fosfor dan in paardenvlees. Zie o.a. http://www.voedingswaardetabel.nl
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door