Van KVV naar Barf

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Van KVV naar Barf

Berichtdoor Barfplaats

pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 05 Apr 2013, 11:14

Ik maal enkel het vleesbot voor Luis.
Ik vries het dan ook in zijn dagporties in. 
Bepaalde zaken maal ik voor Kleintje ook mee (als het te hard is voor haar) en soms voor alledrie, als het te kaal is, maar meestal enkel voor Luis.

Ik vind dat eenvoudiger dan enkel voor hem kvv te maken en met de rest te barfen en bovendien zou hij op enkel gemalen denkelijk zijn eetlust verliezen, want hij heeft veel liever wat te knagen. En zouden zijn tanden barslecht worden.  Dus de rest gaat in zo groot mogelijke stukken (tenzij ik het moet mengen omdat hij het niet lust) en kip kan hij ook ongemalen maar gemept verdragen.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 05 Apr 2013, 12:03

Ik maal ook enkel vleesbot voor Eppo. Hoe meer ze knagen, hoe beter het is dus alles dat ze ongemalen eet krijgt ze ook ongemalen.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Vr 05 Apr 2013, 13:42

Omdat Mowgli zo'n mieperd met eten is (hoewel hij sinds afgelopen december zonder te zeuren alle zelfgemalen prakkies eet), maal ik alles voor hem. Zo kan ik hem ten eerste foppen door wat diersoorten mee te mixen die bah zijn en ten tweede krijgt hij dan iedere dag "compleet" en ten derde is zijn stoel prima zo.
Om te voorkomen dat hij gaat zeuren omdat hij steeds hetzelfde krijg, maak ik minstens 3 verschillende menu's ter afwisseling en als die op de helft zijn, maak ik er nog 2 andere bij.

Voor het tandenpoetsen krijgt hij kippenmaagjes die hij graag eet, af en toe eens een lapje lever (is hij gek op) en ik heb gedroogde runderlong voor hem, die ik in reepjes van 1 cm dik en 1 cm hoog snij, daar moet hij ook flink op kauwen.

Edit: Ik maal vlees en vleesbot met de 16 mm schijf van Vuur en Rook, zodat Mowgli evengoed nog moet kauwen op de stukjes bot.
lachnat
4-sterren

Berichtdoor lachnat » Vr 05 Apr 2013, 14:23

Omdat ik koppijn kreeg van mijn zeur kater maal ik gewoon alles.
Zo is zijn ontlasting tenminste goed en ben ik gerust dat hij alles binnenkrijgt.
Hij krijgt wel elke zondag stukjes kipfilet, zo groot mogelijk en ik probeer nog altijd 1x per week een halve kwartel te voeren wat hij de ene week wel eet en de andere week niet. Maar kan me daar nu niet meer druk om maken aangezien die alles in gemalen vorm zo naar binnenwerkt. De grotere stukjes bot die er soms in zitten kauwt hij dan weer wel, schiet mij maar lek ???
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Vr 05 Apr 2013, 15:06

lachnat schreef: De grotere stukjes bot die er soms in zitten kauwt hij dan weer wel, schiet mij maar lek ???
Het blijven eigenaardige wezens ;)
Haasm
2-sterren

Berichtdoor Haasm » Vr 26 Apr 2013, 08:27

Van de week te horen gekregen dat de gehaktmolen pas half mei komt dus zullen we komende weekend flink moeten gaan snijden omdat er voor ons drie weken vakantie in het vooruitzicht ligt. Wel jammer!

Met Gustaf gaat het sinds mijn vorige post eigenlijk wel een stuk beter. Hij eet met veel meer smaak en lijkt weer wat aangekomen te zijn. Bot blijft niet zijn favorieten eten, maar konijnschouder en haaskarkas gaat er wel aardig in. De ander bot dingen eet tie een klein beetje. Wordt maar weer eens bevestigd dat de aanhouder wint 8).

We hebben wel problemen met Puk. Die moet sinds een maand binnen blijven omdat een teen aan het ontsteken is (buiten ergens aan gesneden). Diverse bezoeken aan de DA, soda badjes, witte kap om, papier in de KB, antibiotica... Afijn allemaal ellende dus! Hij moet nu over twee weken weer terug (gelukkig hebben we een super buurvrouw die hem dan brengt omdat we op vakantie zijn) en als het dan nog niet over is moet zijn hele teen eraf! brrrrr... Volgens de DA kan dat niet heel veel kwaad, hij kan dan nog gewoon op die (achter) poot lopen. Wel merken we dat zijn eetlust aardig is afgenomen. We vermoeden door de antibiotica. Op zich dan weer lastig want hij is een blaasgruizer en moet ten slotte wel aan zijn vocht komen om de boel een beetje door te spoelen. Van de week nog Ph gemeten en die was nog redelijk 6.8.
We bidden maar dat het snel over gaat.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Za 27 Apr 2013, 09:16

Kan het niet zijn dat het bot gewoon te hard is?
Ik heb er hier ook eentje die de botsoorten die jij opnoemt, zelfs niet gemept zou eten.  Zelfs eendennek hebben we afgeschaft om het gemept te geven omdat het steeds ruzie was en ze het gemalen gewoon erg graag eet.

Haaskarkas kan toch behoorlijk hard zijn? Of heb je de ribbetjes?
Want die knaagt Kleintje ook weg (met moeite), maar de rugdelen moet ik niet proberen hoor.
Schouder is dragende delen, daar moet ik zowiezo enkel maar bij Cuzco mee aankomen...

Maar als er een botsoort is dat Kleintje wel gewoon zelf wegknaagt, kipnekken, konijnkarkas ed, dan eet ze dat net vaak als eerste op.  Dus ze lust het zeker wel, maar als het te hard is, is het niet leuk meer voor haar.
Haasm
2-sterren

Berichtdoor Haasm » Do 02 Mei 2013, 09:59

pearlsofpassion schreef:Kan het niet zijn dat het bot gewoon te hard is?

Bedankt voor het meedenken Pearl maar het lijkt niet echt te maken te hebben met hoe hard het bot is. Hij vindt konijn en haas namelijk zalig en daar eet tie het bot prima van. Kippennek smaak niet zo lekker dus of dat ik dat gemept in stukjes of heel geef maakt niet uit; hij hoeft dat niet.

Afgelopen week ruim 20 kg geportioneerd voor onze aankomende vakantie, pffff wat een werk zeg! Zou blij zijn als de gehaktmolen er is.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”