Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door johanna25
#2558484
dez week heb ik een gevilde complete gans vermalen (zonder darm en zonder veren).
toen ik voor BP een fotootje van het gemalen vlees en bot (snijschijf 8 van de gehaktmolen) ging malen kwam de overbuurvrouw langs.
Deze wilde het ook voor haar kat proberen, die is alleen brokjes gewend.
mag of  kan deze kat de fijngemalen gans eten ivm met de fijne stukjes bot
foto van het produkt volgt vanmiddag.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door johanna25 op do 03 jan 2013, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door johanna25
#2558713
Too schreef: Jawel hoor , al bestaat de kans dat poes voor eeuwig "verpest" is :D

In een ideale wereld meng je brok en vers [met bot] niet maar laat je daar wat tijd tussen
zo iets als de ene dag brok en de andere dag vers ??
heeft de kat (of misschien hond) dan geen last van de stukjes bot.
#2558738
Ja, het idee is dat voor het verteren van vers andere omstandigheden in de maag (enzymen, zuurgraad) nodig zijn dan voor brokken die voor een aardig deel uit koolhydraten bestaan. Of dat zo is is niet wetenschappelijk onderzocht, zoals het meeste van vers voeren helaas, maar het kan iig zeker geen kwaad om er rekening mee te houden.

Stukjes bot zullen voor een onervaren barfer die ook nog brok eet allicht eerder een probleem zijn dan voor een kat die altijd vers eet. Maar al te dramatisch vind ik dat nou ook weer niet mits het geen grote stukken bot zijn.
Door johanna25
#2558755
Mevroi Kruim schreef: Ja, het idee is dat voor het verteren van vers andere omstandigheden in de maag (enzymen, zuurgraad) nodig zijn dan voor brokken die voor een aardig deel uit koolhydraten bestaan. Of dat zo is is niet wetenschappelijk onderzocht, zoals het meeste van vers voeren helaas, maar het kan iig zeker geen kwaad om er rekening mee te houden.

Stukjes bot zullen voor een onervaren barfer die ook nog brok eet allicht eerder een probleem zijn dan voor een kat die altijd vers eet. Maar al te dramatisch vind ik dat nou ook weer niet mits het geen grote stukken bot zijn.
het is door een 8 mm snijschijf gegaan dus de grootte valt erg mee, ik vind het eigenlijk te verwaarlozen, maar ja ik ben hier niet ervaren in.
hier nogmaals een foto

Afbeelding

we zien een compleet gemalen gans (zonder veren en zonder darmen).

i
Door johanna25
#2566215
Mevroi Kruim schreef: Ik zou het gewoon voorzetten, het is idd heel fijn gemalen.
Alvast bedankt voor de reacties, daar zal de overbuurkat blij mee zijn.

Hier dan even een waarschijnlijk zeer stomme vraag:

Kennis / hond / ca 35 kg / brok. heeft gemalen gans gezien en wil dit ook wel eens proberen, vermoedelijk ook geen probleem maar hoe vaak mag hij dit krijgen en hoe bepaal je de hoeveelheid.
Door johanna25
#2568398
johanna25 schreef:

Kennis / hond van ca 35 kg / brok. heeft gemalen gans gezien en wil dit ook wel eens proberen, vermoedelijk ook geen probleem maar hoe vaak mag hij dit krijgen en hoe bepaal je de hoeveelheid.
upje
#2568631
Volwassen honden krijgen meestal 2-3% van hun lichaamsgewicht, net als bij katten is dat gewoon een richtlijn en moet je op het oog voeren. Ik zou dus beginnen met 700g per dagaangeizen het een grote hond is en je dan meestal meer rond de 2% zit.
Je moet minstens 4 diersoorten voeren met vers dus 2 dagen van 1 diersoort moet wel kunnen.
#2571353
Gemalen zie ik er ook absoluut geen probleem in.
Ongemalen is wat anders, maar ook dat gaat vaak (leert de ervaring onder sporadische versvoerders) zonder problemen goed.  Vele brokkenvoerders geven als tractatie iets vers, en dat is heus niet altijd gemalen (meestal niet zelfs om de tanden te ondersteunen).
Hier ook maar eentje bij wie dat niet goed valt, maar die kan zelfs permanent op vers geen grote stukken bot verdragen.

Van 1 diersoort zou ik zo'n 2 dagmaaltijden per week durven geven (mag ook verspreid over de week natuurlijk). Zeker als het compleet dier is.  Als het enkel spier of vleesbot was geweest, wat minder, maar compleet dier zeker 2 keer.
De brok vult eventuele tekorten door eenzijdige diersoorten zeker voldoende aan en het vers is zo'n waardevolle toevoeging dat een beetje meer eenzijdig dan je in een normaal vers menu zou doen, geen kwaad kan.
Je wil niet weten hoe eenzijdig brok wel is...  ::)
Alles ter afwisseling is mooi meegenomen.

Wees wel zeker dat de personen begrijpen dat het gemalen dier rauw gegeven dient te worden. Niet eerst verhit, want dan wordt het bot wel veel te hard en gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 16 jan 2013, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door johanna25
#2572097
pearlsofpassion schreef: Gemalen zie ik er ook absoluut geen probleem in.
Ongemalen is wat anders, maar ook dat gaat vaak (leert de ervaring onder sporadische versvoerders) zonder problemen goed. Vele brokkenvoerders geven als tractatie iets vers, en dat is heus niet altijd gemalen (meestal niet zelfs om de tanden te ondersteunen).
Hier ook maar eentje bij wie dat niet goed valt, maar die kan zelfs permanent op vers geen grote stukken bot verdragen.

Van 1 diersoort zou ik zo'n 2 dagmaaltijden per week durven geven (mag ook verspreid over de week natuurlijk). Zeker als het compleet dier is. Als het enkel spier of vleesbot was geweest, wat minder, maar compleet dier zeker 2 keer.
De brok vult eventuele tekorten door eenzijdige diersoorten zeker voldoende aan en het vers is zo'n waardevolle toevoeging dat een beetje meer eenzijdig dan je in een normaal vers menu zou doen, geen kwaad kan.
Je wil niet weten hoe eenzijdig brok wel is... ::)
Alles ter afwisseling is mooi meegenomen.

Wees wel zeker dat de personen begrijpen dat het gemalen dier rauw gegeven dient te worden. Niet eerst verhit, want dan wordt het bot wel veel te hard en gevaarlijk.
dit verhaal completeert volgens mij mijn hele vraag dank voor de moeite en uitleg.
de gans is in dit geval door schijfje 8 gegaan ik ga er vanuit dat dat dan ook fijn genoeg is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door