Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2551683
Katten voornamelijk op hondenkvv zetten zou ik niet aanraden. Katten hebben hogere voedingseisen dan honden en hebben ook andere percentages nodig.
Als basis kan je dat gebruiken, maar dan zou ik zeker minstens spiervlees en eventueel wat orgaan los toevoegen.  Bekijk de kattenpercentages maar eens. Dan kan je die vergelijken met de samenstelling van lotgering.
Als je wat extra voert, let dan op het vetgehalte want lotgering is al zo vet dat je daar zeker niets extra bij moet voegen.
Pancreas niet overbelasten he. ;)

Als je echt goedkoper wil voeren, kan je inderdaad best zelf gaan samenstellen. Dat is altijd het goedkoopst. 
Kuikens zijn inderdaad ook goedkoop, muizen zijn pokkeduur.  Enne, gekweekte muis is toch anders dan zelfgevangen volgens vele katten.  Mijne hier ook. Wilde muis, zelfs al heeft ze ze niet zelf gevangen, maar een muizenval, is over- overheerlijk, maar gekweekte hoeft ze niet....  ::) 

Als je kuikens en muisjes wil voeren, weeg je die inderdaad gewoon en trek je dat van het totale percentage af. Een kuiken is wel gelijk aan een rauw ei, dus het is het 1 of het andere. Kuikens of eieren mag je ideaal 1 of 2 per week geven. Mijn kuikens wegen 40gr.  :biggrin2:
Muisjes mag je wat meer geven, maar niet meer dan een kwart van het totale menu (zoals elke diersoort).

Kijk ook eens in de vraag en aanbod, misschien dat je daar wat leuks vind in je buurt. Of mensen uit je buurt die samen bestellen bij een barfleverancier om aan de gratis bezorging te komen.  Er is een verzamelgroep van elke provincie om te beginnen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 27 dec 2012, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#2552094
je kan het ook zo zien: dure DA brok + DA kosten = budget versvoer + gelukkige kat ;)

zelf samenstellen is idd het voordeligst. De goedkoopste KVV kan maar zo de slechtste zijn, veel vet, te veel orgaan, geen kwalitatief spiervlees, maar snippers of pellures, als je zelf samenstelt weet je wat je voert.
Katten hebben ook kiezen, dus malen kunnen de meeste (na enig wen-/dwangproces) ook prima zelf  :D

Complete muizen/ratte/hamsters/cavia's zijn wel supersimpel om te voeren, want dat is altijd compleet. Helaas wel €€€

Het samenstellen lijkt in het begin abracadabra, maar hoe meer je ermee bezig bent, zelf (achteraf gezien) beginnersfouten maakt leer je en gaat het daarna vanzelf.

Toevallig heeft Flip gisteren (lukt hem 2-3x per jaar) ergens brokken te pakken gekregen, ik merk dat meteen. Zij hele buik is hard en gezwollen, hij stinkt uit zn bek, vacht voel ook minder glad en zijn gedrag is zeurderig/weet niet wat hij met zichzelf aan moet. Vooral dat laatste vind ik een reden om geen brokken te voeren. Nu nog de dag dat Flip daar zelf de link met brokken legt....


edit: ik wilde mij 3jr geleden rustig inlezen in BARF en dan tijdelijk KVV voeren. KVV = vergif, eerst kippennek = helemaal geweldig, dat werd voor mij dus ff een spoedcursus BARF.
Er zijn meerdere katten die KVV niets vinden en barf wel erg lekker.
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 27 dec 2012, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2552096
*Flip* schreef: je kan het ook zo zien: dure DA brok + DA kosten = budget versvoer + gelukkige kat ;)
zelf samenstellen is idd het voordeligst. De goedkoopste KVV kan maar zo de slechtste zijn, veel vet, te veel orgaan, geen kwalitatief spiervlees, maar snippers of pellures, als je zelf samenstelt weet je wat je voert.
Katten hebben ook kiezen, dus malen kunnen de meeste (na enig wen-/dwangproces) ook prima zelf :D

Complete muizen/ratte/hamsters/cavia's zijn wel supersimpel om te voeren, want dat is altijd compleet. Helaas wel €€€

Het samenstellen lijkt in het begin abracadabra, maar hoe meer je ermee bezig bent, zelf (achteraf gezien) beginnersfouten maakt leer je en gaat het daarna vanzelf.

Toevallig heeft Flip gisteren (lukt hem 2-3x per jaar) ergens brokken te pakken gekregen, ik merk dat meteen. Zij hele buik is hard en gezwollen, hij stinkt uit zn bek, vacht voel ook minder glad en zijn gedrag is zeurderig/weet niet wat hij met zichzelf aan moet. Vooral dat laatste vind ik een reden om geen brokken te voeren. Nu nog de dag dat Flip daar zelf de link met brokken legt....
Vind ik altijd een enge...versvoer is perfect maar geen garantie op nooit naar de da...kijk maar naar dook :-\
Door *Flip*
#2552100
Martine-Tom schreef: Vind ik altijd een enge...versvoer is perfect maar geen garantie op nooit naar de da...kijk maar naar dook :-\
helemaal gelijk,(heb jouw topic gevolgd, echt wel *^&!!) maar Dooks problemen liggen niet aan zijn eten.

Voeding kan wel zeker invloed hebben op de ontwikkeling van blaasgruis.
Door Martine-Tom
#2552105
*Flip* schreef: helemaal gelijk,(heb jouw topic gevolgd, echt wel *^&!!) maar Dooks problemen liggen niet aan zijn eten.

Voeding kan wel zeker invloed hebben op de ontwikkeling van blaasgruis.
Nouja astma zou in eerste instantie veroorzaakt worden door granen...beetje jammer dat hij dat dus nooit eet :-\

Je hebt gelijk hoor, weet ik ook wel is een persoonlijk frustratie puntje als je dat overal leest :-[ ;)

Is blaasgruis ook wel eens aangeboren zeg maar of is het altijd voedingsgerelateerd?
Door poerovdotdip
#2552184
Flip dat klinkt geweldig maar als je het geld er niet voor hebt heb je het geld er niet voor. Zo simpel werkt het.
Er is geen budget, zodat ik lekker kan gaan shoppen ofzo.. Er is simpelweg geen geld voor.
Door poerovdotdip
#2552190
poerovdotdip schreef: Flip dat klinkt geweldig maar als je het geld er niet voor hebt heb je het geld er niet voor. Zo simpel werkt het.
Er is geen budget, zodat ik lekker kan gaan shoppen ofzo.. Er is simpelweg geen geld voor.
edit:
En voor barf geen tijd, ik heb niet de tijd om me daar over in te lezen en alles uit te zoeken en dan nog her en der te gaan verzamelen. Er is nu geen geld voor een extra vriezer en moet ons eigen eten ook ergens kwijt.

En de kat die ook daadwerkelijk wat mankeert eet geen kuiken is al niet heel dol op KVV heeft het liefst brokjes. Natvoer wil hij al niet eens. En een kat dagen geen vreten geven lijkt me ook niet al te gezond.
Door Martine-Tom
#2552193
Weet je, ik zou dan gewoon niet moeilijk doen, als je nu Lotgering voert, je kan dat betalen, ze eten het...waarom dan moeilijk doen?  :)
Tammenga zou je mss nog naar kunnen kijken, geloof dat die ook een kattenvariant heeft tegenwoordig.
Door *Flip*
#2552446
Martine-Tom schreef: Nouja astma zou in eerste instantie veroorzaakt worden door granen...beetje jammer dat hij dat dus nooit eet :-\

Je hebt gelijk hoor, weet ik ook wel is een persoonlijk frustratie puntje als je dat overal leest :-[ ;)

Is blaasgruis ook wel eens aangeboren zeg maar of is het altijd voedingsgerelateerd?
Blaasgruis kan gevormd worden op het moment dat de urine te lang in de blaas blijft zitten, te weinig productie of niet kunnen/willen plassen. Je krijgt dan stase.
Katten op vers krijgen veel meer vocht binnen dan katten op brok en zullen hun blaas dus ook vaker ledigen.
Katten krijgen ook pas een signaal om te gaan drinken als zij al gedeshydrateerd zijn, maw een brokken kat heeft chronisch vocht te kort. Anatomisch klopt het ook wel, als carnivoren veel zouden moeten drinken hadden ze wel wangen gekregen net als een paard of een koe.

Bij mensen worden nierstenen ook gevormd door stase vd urine in het nierbekken, omdat bij mensen de nieren verticaal staan kan er urine in blijven staan.
Bij honden/katten liggen de nieren horizontaal en zal de urine hier dus uitvloeien, zij zullen dus niet snel last hebben van nierstenen.
poerovdotdip schreef: edit:
En voor barf geen tijd, ik heb niet de tijd om me daar over in te lezen en alles uit te zoeken en dan nog her en der te gaan verzamelen. Er is nu geen geld voor een extra vriezer en moet ons eigen eten ook ergens kwijt.

En de kat die ook daadwerkelijk wat mankeert eet geen kuiken is al niet heel dol op KVV heeft het liefst brokjes. Natvoer wil hij al niet eens. En een kat dagen geen vreten geven lijkt me ook niet al te gezond.
Barf kost, in het begin, inderdaad meer tijd. Het is wel stukken voordeliger, vandaar dat ik het even aanhaalde. Katten moeten inderdaad wel elke dag iets eten.
Dan zal je gewoon moeten voeren wat zij lekker vinden en wat jij kan betalen, meer keuze is er dan eigenlijk niet...

Voor de blaasgruis kat zou je zelf van een kippenpootje oid boullion kunnen trekken (kant en klare boullion is veelste zout) om zo extra vocht in hem te krijgen.
Door poerovdotdip
#2552457
Op dit moment zit hij nog op die dieet brok (hier doen we water overheen zodat hij in elk geval iets extra's binnen krijgt) we hebben zn urine vorige week laten nakijken en er zat toen nog gruis in. Deze brokjes zouden dat in een X aantal procent moeten oplossen. DUs maar duimen dat dat voor hem ook geld. Over 4 weken weer zn urine laten nakijken als hij dan schoon is gaat hij terug over op KVV, en dan willen we weer na 4/8 weken laten nakijken om te kijken of het nog steeds weg is.

Bij een gruiskater van vrienden van ons heeft het een jaar geduurd... hoop dat dat bij ons niet zo lang zal duren. Die brokjes zijn ook belachelijk duur.. 40 euro per maand, normaal eten ze met zn vieren voor 40 euro :(

Sowieso zien de andere 3 katten er weer toppie uit, dat merk je meteen wanneer je van brokjes over stapt op vlees, het verharen word minder. Ze zijn zachter en die kattenbak stinkt niet zo. De poep ruik je amper met brokken val je bijna flauw. Ook het plassen stinkt minder.


@martine-tom, ik had heir gelezen dat lotgering vet is en dat afwisseling dan vaak beter is. Maar ik ga vandaag of morgen even bij Gunshies kijken, deze verkopen meerdere merken kvv en zo kan ik wellicht afwisselen.
Wie weet ooit in de toekomst over op barfen maar voornu is dat even geen optie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2552472
De koolhydraten in de brok veroorzaken ook een basischere urine en veroorzaken dus mede het neerslaan van struviet in de blaas.  Dit zal veruit de belangrijkste oorzaak van blaasgruis zijn. 
Dat is een rechtstreekse link die je niet kan oplossen met enkel vocht toevoegen.
In de dieetbrokken zitten kunstmatige verzuurders die de urine zuurder maken en zo het gruis laten oplossen.  Men kan echter nooit heel mooi doseren in die verzuurders omdat elke kat anders is en een andere dosering nodig zou hebben.  Daarom moet je opletten dat men niet té veel verzuurt en je oxalaatkristallen krijgt. Die zijn niet meer op te lossen en kan je enkel operatief uit de blaas verwijderen.
Toch slaagt men er tegenwoordig blijkbaar in om voer te ontwikkelen dat zowel tegen struviet als tegen oxalaat zou helpen, maar dat is nog zo recent dat ik niet kan zeggen of dat werkt of niet.
Wat duidelijk is, is dat het steeds kunstmatig is in brok en men steeds achter de feiten aanholt.  Men heeft nu ook gemerkt dat eerdere verzuurders nierbelastend waren en de katten er dus op termijn nierfalen van kregen....  Echt vertrouwen zou ik dus niet hebben in de brok, al kan het natuurlijk de kat wel in eerste instantie van haar gruis afhelpen.  Doch wordt altijd afgeraden het voer levenslang te geven, en wanneer de fabricanten dat zelf zeggen is het om zich in te dekken bij ergere kwalen die de kat overkomen door het voer.

Rauw vlees is een natuurlijke verzuurder van de urine, en zal in normale omstandigheden de urine op ideale pH houden.  Er zijn inderdaad katten die aangeboren problemen hebben met hun pH en daar is rauw alleen ook niet afdoende.  Dan kan je extra, natuurlijke verzuurders toevoegen, een gekende is cranberrie.  Maar of het echt werkt, of niet, dat is mij niet duidelijk. Sommigen zeggen van wel, anderen van niet, het is vooral op ervaringen van eigenaren gebaseerd, niet onderzocht. 
Ook blaasontstekingen (aanleg, of stressgerelateerd) kunnen voorkomen bij vers voeren en kunnen de pH omhoog halen waardoor struviet kan ontstaan.

Het is dus niet zwart-wit. Maar ik denk dat je toch kan stellen dat meer dan 90% van de blaasgruisgevallen voedingsrelateerd zijn, en dat vers ten alle tijden een positieve invloed zal hebben tov een gewone brok. 
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2552476
pearlsofpassion schreef: De koolhydraten in de brok veroorzaken ook een basischere urine en veroorzaken dus mede het neerslaan van struviet in de blaas. Dit zal veruit de belangrijkste oorzaak van blaasgruis zijn.
Dat is een rechtstreekse link die je niet kan oplossen met enkel vocht toevoegen.
In de dieetbrokken zitten kunstmatige verzuurders die de urine zuurder maken en zo het gruis laten oplossen. Men kan echter nooit heel mooi doseren in die verzuurders omdat elke kat anders is en een andere dosering nodig zou hebben. Daarom moet je opletten dat men niet té veel verzuurt en je oxalaatkristallen krijgt. Die zijn niet meer op te lossen en kan je enkel operatief uit de blaas verwijderen.
Toch slaagt men er tegenwoordig blijkbaar in om voer te ontwikkelen dat zowel tegen struviet als tegen oxalaat zou helpen, maar dat is nog zo recent dat ik niet kan zeggen of dat werkt of niet.
Wat duidelijk is, is dat het steeds kunstmatig is in brok en men steeds achter de feiten aanholt. Men heeft nu ook gemerkt dat eerdere verzuurders nierbelastend waren en de katten er dus op termijn nierfalen van kregen.... Echt vertrouwen zou ik dus niet hebben in de brok, al kan het natuurlijk de kat wel in eerste instantie van haar gruis afhelpen. Doch wordt altijd afgeraden het voer levenslang te geven, en wanneer de fabricanten dat zelf zeggen is het om zich in te dekken bij ergere kwalen die de kat overkomen door het voer.

Rauw vlees is een natuurlijke verzuurder van de urine, en zal in normale omstandigheden de urine op ideale pH houden. Er zijn inderdaad katten die aangeboren problemen hebben met hun pH en daar is rauw alleen ook niet afdoende. Dan kan je extra, natuurlijke verzuurders toevoegen, een gekende is cranberrie. Maar of het echt werkt, of niet, dat is mij niet duidelijk. Sommigen zeggen van wel, anderen van niet, het is vooral op ervaringen van eigenaren gebaseerd, niet onderzocht.
Ook blaasontstekingen (aanleg, of stressgerelateerd) kunnen voorkomen bij vers voeren en kunnen de pH omhoog halen waardoor struviet kan ontstaan.

Het is dus niet zwart-wit. Maar ik denk dat je toch kan stellen dat meer dan 90% van de blaasgruisgevallen voedingsrelateerd zijn, en dat vers ten alle tijden een positieve invloed zal hebben tov een gewone brok.
Zo recent is dat niet hoor, Simba heeft die brokken ook gehad, al 11 jaar geleden was dat :) En het werkt door de verhoudingen magnesium, calcium en fosfor uit mijn hoofd zo op elkaar af te stemmen dat de calcium niet als calcium oxalaat kan neerslaan...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2552485
En nog even over Lotgering, zo vet vind ik het niet, tenminste, lang niet alle smaken, de haas/kalkoen bijvoorbeeld lijkt me juist mager en de wild variant vind ik ook niet vet. Hangt heel erg van de gebruikte diersoorten af.  Ik vind het wel meer op gewoon zelfgemaakte kvv lijken dan bijvoorbeeld carnibest, maar dat vind ik niet zo erg ;)

En bij smaakjes die mijn katten niet lusten doe ik gewoon ook soms wat smuldier hart er door, sla je 2 vliegen in één klap, meer orgaan en ze eten het wel ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2552486
EllenL schreef: Zo recent is dat niet hoor, Simba heeft die brokken ook gehad, al 11 jaar geleden was dat :) En het werkt door de verhoudingen magnesium, calcium en fosfor uit mijn hoofd zo op elkaar af te stemmen dat de calcium niet als calcium oxalaat kan neerslaan...
Ja, maar dat is weer heel oud en alweer afgevoerd.
Die mineralen beperken werkt niet omdat het nog steeds in de urine neerslaat als er wat aanwezig is, en je ze niet te veel kan beperken zonder dat de kat dan tekorten krijgt van die mineralen. Was mooi in theorie maar men had een paar zaken over het hoofd gezien en werkte dus in de praktijk toch niet. Dat staat al in een mooi artikel in de bib (denk ik, of in een kattenhoek) van toch al een aantal jaar geleden.
Dus daar is men al vanaf gestapt. Dan begon men met vb methionine, dat dan weer nierbelastend is en dat is ook weer afgevoerd. En dat werkte enkel tegen struviet, kon zelfs oxalaat veroorzaken bij overdosering. En nu is er blijkbaar iets nieuws want men claimt zowel struviet als oxalaat tegen te gaan.
Ik weet niet wat het is, ben het nog niet tegengekomen. En ik heb geen idee hoe het zou werken.

Maar als je ziet dat oxalaat toch nog altijd in opmars is, heb ik mijn twijfels. Het kan natuurlijk dat dat nu gaat veranderen, als die brokken echt werken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 28 dec 2012, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2552507
pearlsofpassion schreef: Ja, maar dat is weer heel oud en alweer afgevoerd.
Die mineralen beperken werkt niet omdat het nog steeds in de urine neerslaat als er wat aanwezig is, en je ze niet te veel kan beperken zonder dat de kat dan tekorten krijgt van die mineralen. Was mooi in theorie maar men had een paar zaken over het hoofd gezien en werkte dus in de praktijk toch niet. Dat staat al in een mooi artikel in de bib (denk ik, of in een kattenhoek) van toch al een aantal jaar geleden.
Dus daar is men al vanaf gestapt. Dan begon men met vb methionine, dat dan weer nierbelastend is en dat is ook weer afgevoerd. En dat werkte enkel tegen struviet, kon zelfs oxalaat veroorzaken bij overdosering. En nu is er blijkbaar iets nieuws want men claimt zowel struviet als oxalaat tegen te gaan.
Ik weet niet wat het is, ben het nog niet tegengekomen. En ik heb geen idee hoe het zou werken.

Maar als je ziet dat oxalaat toch nog altijd in opmars is, heb ik mijn twijfels. Het kan natuurlijk dat dat nu gaat veranderen, als die brokken echt werken.

Ah, dus ik loop ontzettend achter ::) Goed om te weten, haha. Ik zeg, brokken in de ban, alle dierenartsen over op vers voer ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door