Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2549269
Hoi,

Ik wil 1 van mijn katten (10 jaar, ongeveer 3 kilo) op kvv zetten (de andere moet er niets van weten, ook niet van blikvoeding) en heb hier een aantal vragen over.

- Moet een kat ook groente eten? Zo ja, hoeveel en in welke vorm (puree?)? Als ze geen groente moeten eten, kan 1% groente dan kwaad?
- Moet een kat ook ei eten? Zo ja, is dit met schil en hoeveel?
- Geldt voor een kat ook minimaal 4 diersoorten? Of moeten ze meer diersoorten hebben?
- Geldt voor een kat ook maximaal 10% per week vis?
- Moeten ze nog wat te knagen hebben naast de kvv?
- Moeten ze verder nog wat naast de kvv hebben?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2549288
Ik wil je aanraden de andere kat ook op rauw te zetten. Misschien wil deze wel gewoon ongemalen spul. Probeer eens een onweerstaanbaar mengmiddel.

- Groente moet niet, katten kunnen er zelfs weinig mee. 1% groen kan geen kwaad. Natuurlijk geen giftige dingen geven.
- Ei is goed voor de vacht en huid en zitten allerlei goede voedingsstoffen in. een kat kan niets met de schaal, dus gewoon geklutst geven (dan ben je zeker dat ook de dooier naar binnen gaat). Ter vervanging van ei kan je ook eendagskuikens geven. Zo'n 2 kuikens per week is best een mooie hoeveelheid.
- Ik reken voor een kat het liefst minimaal 5 diersoorten en dan vis erbij, dus eigenlijk 6. Katten zijn wat 'gevoeliger' dan honden.
- Ik denk dat 1-2 porties vette vis per week echt wel voldoende zijn. Sommige vette vissen bevatten aardig wat zware metalen en er is het verhaal thiaminase-thiamine (even zelf zoekfunctie gebruiken, als ik het uit ga leggen worden het klokken en klepels)
- Iets te knagen naast de kvv is wel aan te raden voor de tanden. Willen ze dat echt niet, dan is het jammer. Barfhapjes toevoegen kunnen de meeste katten wel waarderen. Als je 30% of meer van het totaal aan extra barfhapjes erbij gaat geven, ga dan rekening houden met je menu.
Door Roosj
#2549327
koekje schreef: Ik wil je aanraden de andere kat ook op rauw te zetten. Misschien wil deze wel gewoon ongemalen spul. Probeer eens een onweerstaanbaar mengmiddel.

- Groente moet niet, katten kunnen er zelfs weinig mee. 1% groen kan geen kwaad. Natuurlijk geen giftige dingen geven.
- Ei is goed voor de vacht en huid en zitten allerlei goede voedingsstoffen in. een kat kan niets met de schaal, dus gewoon geklutst geven (dan ben je zeker dat ook de dooier naar binnen gaat). Ter vervanging van ei kan je ook eendagskuikens geven. Zo'n 2 kuikens per week is best een mooie hoeveelheid.
- Ik reken voor een kat het liefst minimaal 5 diersoorten en dan vis erbij, dus eigenlijk 6. Katten zijn wat 'gevoeliger' dan honden.
- Ik denk dat 1-2 porties vette vis per week echt wel voldoende zijn. Sommige vette vissen bevatten aardig wat zware metalen en er is het verhaal thiaminase-thiamine (even zelf zoekfunctie gebruiken, als ik het uit ga leggen worden het klokken en klepels)
- Iets te knagen naast de kvv is wel aan te raden voor de tanden. Willen ze dat echt niet, dan is het jammer. Barfhapjes toevoegen kunnen de meeste katten wel waarderen. Als je 30% of meer van het totaal aan extra barfhapjes erbij gaat geven, ga dan rekening houden met je menu.
Bedankt voor je reactie.

Zijn bloemkool, spinazie en wortel giftig voor katten?

Hoeveel eieren moet ze hebben?

Wat kunnen ze aan barf hapjes allemaal hebben? Eendennekken? Moet ik die nog kleineren?

Mijn andere poes is zeer kieskeurig. Ze moet alleen Orijen vis brokken en Cosma vis/eend snacks. Andere dingen weigert ze volledig en kan ze zelfs enorm gepikeerd door raken. Zelfs verse vis van de visboer gaat er niet in. Ze ruikt er niet eens aan!
Verder eet ze vooral in de zomer alle insecten die ze maar kan pakken (vliegen, kevers, mieren etc etc).
Onze vissen laat ze ook volledig met rust. Ze drinkt gerust uit hun water, maar als ze komen duwt ze ze zonder nagels weer weg om verder te drinken.

Wat een akelige foto's trouwens ;) Ik weet dat het de natuur is, maar ik vind het niet om aan te zien..
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 23 dec 2012, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2549363
Akelige foto? Je bedoelt mijn onderschrift? Je hond eet toch ook gewoon kvv? Nou dat is hetzelfde, maar dan gemalen....
De rat en halve kwartel waren gewoon dood voordat ze in Ot en Sien gingen.
We zitten hier nu eenmaal wel op een forum voor rauwe voeding, dan krijg je dat soort dingen. Ook in de hondenafdeling komen er vaak genoeg voorbeelden voorbij van het voer, soms met en soms zonder huiscarnivoor die het aan het eten is. Ook alleen voorbeelden van het voer zelf maken het niet minder voer.
En in de supermarkt gapen de lappen vlees je ook aan.


2 eieren per week is een mooie hoeveelheid voor een poesje van 3 kilo.
Bij mijn weten zijn bloemkool, spinazie en wortel niet giftig voor een kat, maar ik zie er echt geen meerwaarde in. Alles wat je geeft aan (onnodig) groen in het menu, neemt plaats in van andere dingen die veel meer juiste voedingsstoffen voor een kat hebben.

Eendennekken zijn nogal een kluif voor een gevorderde barfkat, laat staan een klein poesje wat dat niet gewend is. Ik zou eens met een kippennek beginnen en deze goed hameren. Of een kwartel(karkasje) en naar wens ook hameren. Een gemiddelde eendennek is 100 gram. Voor een kat van 3 kilo is dat gelijk het totale dagmenu, of zelfs meer. Komt er nog eens bij dat de meeste katten toch echt minimaal 2x per dag (dagtotaal over 2 maaltijden verdelen) eten.

Mijn Otje moet ook geen vissen en lustte als kitten ook alleen maar brok. Voor haar gebruikte ik tartaar en later kattenmelk als mengmiddel. Toen wilde ze wel een beetje kvv proeven toen ze eens honger had.

Kijk verder ook rond in de kattenafdeling, ook bij katten&barf. Zo ga je vanzelf meer inzicht krijgen in de materie en meer mogelijkheden zien, die ook toepasbaar voor jouw situatie zijn.
Door Roosj
#2549404
koekje schreef: Akelige foto? Je bedoelt mijn onderschrift? Je hond eet toch ook gewoon kvv? Nou dat is hetzelfde, maar dan gemalen....
De rat en halve kwartel waren gewoon dood voordat ze in Ot en Sien gingen.
We zitten hier nu eenmaal wel op een forum voor rauwe voeding, dan krijg je dat soort dingen. Ook in de hondenafdeling komen er vaak genoeg voorbeelden voorbij van het voer, soms met en soms zonder huiscarnivoor die het aan het eten is. Ook alleen voorbeelden van het voer zelf maken het niet minder voer.
En in de supermarkt gapen de lappen vlees je ook aan.


2 eieren per week is een mooie hoeveelheid voor een poesje van 3 kilo.
Bij mijn weten zijn bloemkool, spinazie en wortel niet giftig voor een kat, maar ik zie er echt geen meerwaarde in. Alles wat je geeft aan (onnodig) groen in het menu, neemt plaats in van andere dingen die veel meer juiste voedingsstoffen voor een kat hebben.

Eendennekken zijn nogal een kluif voor een gevorderde barfkat, laat staan een klein poesje wat dat niet gewend is. Ik zou eens met een kippennek beginnen en deze goed hameren. Of een kwartel(karkasje) en naar wens ook hameren. Een gemiddelde eendennek is 100 gram. Voor een kat van 3 kilo is dat gelijk het totale dagmenu, of zelfs meer. Komt er nog eens bij dat de meeste katten toch echt minimaal 2x per dag (dagtotaal over 2 maaltijden verdelen) eten.

Mijn Otje moet ook geen vissen en lustte als kitten ook alleen maar brok. Voor haar gebruikte ik tartaar en later kattenmelk als mengmiddel. Toen wilde ze wel een beetje kvv proeven toen ze eens honger had.

Kijk verder ook rond in de kattenafdeling, ook bij katten&barf. Zo ga je vanzelf meer inzicht krijgen in de materie en meer mogelijkheden zien, die ook toepasbaar voor jouw situatie zijn.
Ik bedoelde dat van je foto niet rot hoor ;) Maar dat van die hele muis... Maar maakt niet uit ;) Ik weet uiteraard dat het daar het forum voor is :) Maar zoiets zullen ze hier dus voorlopig niet krijgen ;)

Is 2 eieren niet veel? Mijn bouvier van 27 kilo krijgt er 3 per week..

De groente komt voort uit de Alaska die mijn honden ook krijgen. Uiteindelijk komt dat neer op 1% van haar weekmenu.

Ik blijf mijn andere poes zeker wel aldoor rauwe dingen aanbieden ipv haar brokken, maar na een paar uur geef ik dan toch haar schaaltje brokken waar ze dan van bunkert alsof ze nooit eten gehad heeft.. Mij maakt het eigenlijk niet uit of ze nu Orijen of kvv eet. Ik heb geen zin in een hele strijd. Het is hier graag of niet ;)

De rede dat ik om een eendennek vroeg, was omdat ik dat dan ook aan mijn bouvier wil geven. Ik kan dan gemakkelijk een stukje eraf snijden voor mijn kat.

Uiteraard blijft ze 2x per dag eten krijgen.

(wat is de site traag vandaag)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2549434
1 ei per week mag ook natuurlijk, maar 2 vind ik niet extreem veel voor een kat.

In Alaska kan pens zitten en dat moeten de meeste katten niet. Hier gaan ze dat ook niet eten en kvv met pens erdoor zullen ze consequent weigeren. Als dat het geval is, neem dan gewoon een ander merk en dan kan je er 1 kiezen speciaal voor katten. In kvv voor katten zit meestal wat minder bot en ander orgaan (geen pens, meer hart ofzo) en is fijner gemalen. Natuurlijk hier ook weer afwisseling uiteraard.
Ik stel voor dat je de eendennekken voor de hond laat voorlopig. Als ze het lusten, mogen ze het best eten, maar het is groot en hard. De meeste kvv-verkooppunten zullen ook vast wel kleine hoeveelheden (zakje van een kilo of pond) kippennekken verkopen. Als de kat ze dan echt niet moet, kunnen ze alsnog in de hond.
Door Roosj
#2549453
koekje schreef: 1 ei per week mag ook natuurlijk, maar 2 vind ik niet extreem veel voor een kat.

In Alaska kan pens zitten en dat moeten de meeste katten niet. Hier gaan ze dat ook niet eten en kvv met pens erdoor zullen ze consequent weigeren. Als dat het geval is, neem dan gewoon een ander merk en dan kan je er 1 kiezen speciaal voor katten. In kvv voor katten zit meestal wat minder bot en ander orgaan (geen pens, meer hart ofzo) en is fijner gemalen. Natuurlijk hier ook weer afwisseling uiteraard.
Ik stel voor dat je de eendennekken voor de hond laat voorlopig. Als ze het lusten, mogen ze het best eten, maar het is groot en hard. De meeste kvv-verkooppunten zullen ook vast wel kleine hoeveelheden (zakje van een kilo of pond) kippennekken verkopen. Als de kat ze dan echt niet moet, kunnen ze alsnog in de hond.
Ik heb al verschillende kvv soorten uitgeprobeerd ;) Ik heb dus al een redelijk beeld van wat zel of niet moet, maar ga inderdaad nog meer dingen proberen. Pens moet ze idd echt niet, net als fazant. Alaska Eend, Alaska zalm en Tinlo paard premium vind ze heerlijk.

Mijn honden zijn allergisch voor kip, vandaar mijn vraag om eendennekken. Maar dan houdt dat gewoon op. Wat mogen ze verder nog meer? Is daar ergens een lijst van?

Reken je die eieren tot die 3% dat ze mogen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2549464
Euh, ik reken niet in bijproducten. Ei/kuiken zit er gewoon bij en haal ik van het totaal af, ongeveer.
Als ze al wel Alaska eend, alaska zalm en tinlo paard eet, vind ik dat zeker een goed begin.

Bij veel (online) leveranciers zijn ook kwartelkarkasjes verkrijgbaar. Dat is geen kip, dus kan mogelijk wel voor de hond. Veel katten vinden kwartels erg lekker. Ipv karkasjes kan je ook hele geven. Hele zijn er met en met zonder veren. Hier blieven ze geen veren, dus koop ik dure kale voor ze. Ondanks dat er wel wat orgaan uit zo'n kale is, zit er meestal nog wel een restje hart/lever in en ik reken ze daarom als compleet. Je kan een kwartel in 2 hakken of knippen of gewoon heel geven als hele dagportie.

In principe mogen katten allerlei vleesbot eten, zolang ze het maar lusten. Veel dingen zijn wel te hard of te groot (of te weinig bevleesd). Zeker ongeoefende katten krijgen nog niet zoveel weg.
Door Roosj
#2549475
koekje schreef: Euh, ik reken niet in bijproducten. Ei/kuiken zit er gewoon bij en haal ik van het totaal af, ongeveer.
Als ze al wel Alaska eend, alaska zalm en tinlo paard eet, vind ik dat zeker een goed begin.

Bij veel (online) leveranciers zijn ook kwartelkarkasjes verkrijgbaar. Dat is geen kip, dus kan mogelijk wel voor de hond. Veel katten vinden kwartels erg lekker. Ipv karkasjes kan je ook hele geven. Hele zijn er met en met zonder veren. Hier blieven ze geen veren, dus koop ik dure kale voor ze. Ondanks dat er wel wat orgaan uit zo'n kale is, zit er meestal nog wel een restje hart/lever in en ik reken ze daarom als compleet. Je kan een kwartel in 2 hakken of knippen of gewoon heel geven als hele dagportie.

In principe mogen katten allerlei vleesbot eten, zolang ze het maar lusten. Veel dingen zijn wel te hard of te groot (of te weinig bevleesd). Zeker ongeoefende katten krijgen nog niet zoveel weg.
Hoeveel weegt zo'n kwartel zonder veren dan ongeveer? Zij zou op 100 gram per dag uit komen. Kan je ze gewoon in 2 doen met een vleesmes?

Deze kat is altijd enorm hongerig. Ze eet alles wat los en vast zit (behalve dus pens en fazant). Ze knaagt overigens wel netjes op de stukjes bot in Alaska.
Ik moet wel enorm lachen als ik een bakje kvv neer zet voor haar.. Al vanaf de koelkast is het 1 miaauw festijn en pootjes ed. Als ik dan met dat bakje door de woonkamer naar haar eet plek loop, dan zig zagt ze door mijn benen. Vervolgens zet ik dat bakje neer en pakt ze er met haar pootje een stuk vlees eruit, dat ze op de grond legt (lang leve dettol haha), besnuffelt en dan op eet. Ik vind dat zo mooi..
Door Roosj
#2549712
Limpy schreef: Een kale kwartel weegt zo´n 150-200 gram en kun je zelfs doormidden knippen met een goeie schaar want de botjes zijn lekker zacht.
Dan zou een halve inderdaad 1 maaltijd zijn.
Door Roosj
#2550770
Mogen ze ook een parelhoen karkas hebben?

Zijn die parelhoen karkassen en kwartel karkassen wel volledige voedingen? Of maakt dat voor 1x per week niet uit?

Ik zag ook iets van gemalen muis, rat ed. Is dat een volledige voeding? Weet iemand ook of dit vreselijk stinkt? :-[
Door milan
#2550797
Roosj schreef: Mogen ze ook een parelhoen karkas hebben?

Zijn die parelhoen karkassen en kwartel karkassen wel volledige voedingen? Of maakt dat voor 1x per week niet uit?

Ik zag ook iets van gemalen muis, rat ed. Is dat een volledige voeding? Weet iemand ook of dit vreselijk stinkt? :-[
Parelhoenkarkas kun je ze ook geven, zijn ze hier dol op. Karkassen zijn niet volledig, zou wat spiervlees toevoegen, en evt. wat orgaan (maar er zit vaak nog wel wat orgaan in de karkassen).
Die gemalen muis is complete muis, dus volledige voeding. En het ruikt sterk...
Hier zijn ze er niet echt zot op; de ene keer eten ze het wel, de andere keer niet. Een hele muis wordt wel gewaardeerd...even lekker spelen en dan peuzelen! ::)
Door Roosj
#2550803
milan schreef: Parelhoenkarkas kun je ze ook geven, zijn ze hier dol op. Karkassen zijn niet volledig, zou wat spiervlees toevoegen, en evt. wat orgaan (maar er zit vaak nog wel wat orgaan in de karkassen).
Die gemalen muis is complete muis, dus volledige voeding. En het ruikt sterk...
Hier zijn ze er niet echt zot op; de ene keer eten ze het wel, de andere keer niet. Een hele muis wordt wel gewaardeerd...even lekker spelen en dan peuzelen! ::)
Haha, jullie verwennen je katten te veel ;)

Kan 1x in de week een karkas zonder toevoegingen kwaad? Ze krijgt maar 100 gram op die dag, dus ik moet het karkas al in stukken verdelen. Als ik dan ook nog 15% orgaan en vlees toe moet voegen, is dat nogal onhandig ;)
Door Too
#2552116
Roosj schreef: Haha, jullie verwennen je katten te veel ;)

Kan 1x in de week een karkas zonder toevoegingen kwaad? Ze krijgt maar 100 gram op die dag, dus ik moet het karkas al in stukken verdelen. Als ik dan ook nog 15% orgaan en vlees toe moet voegen, is dat nogal onhandig ;)
Als poes 6 dagen per week kvv eet dan hoef je die 7de dag niet zo heel nauw te kijken maar om poes dan alleen kaal karkas te geven lijkt me niet zo'n heel strak plan want erg veel bot lebvert hele harde /droge poep op en dat is gewoon zielig
En ja als je katten hebt ontkom je niet aan enig knip en hakwerk : mijn dames krijgen 2xdaags een maaltje van 40gram pp dus ik knip en snij me zo af en toe een slag in de rondte
Ik denk dat je best een kwarteltje in passende stukjes kunt knippen of wel karkas in passende stukjes mét een hapje spiervlees erbij
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door