Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2540279
Otje en Pluk krijgen kvv. Haaksbarf en lotgering afgewisseld. Zoveel mogelijk verschillende smaken.

Nu had ik voor de hond ook even kvv van haaksbarf gekocht, omdat ik te laat besteld had. Nu komt de bestelling wat eerder dan verwacht en heb ik nog 6 rollen van 500 gram haaksbarf liggen. 2 keer eend, 2 keer paard, een keer konijn en een keer lam. Nu zou er in de lamsversie pens kunnen zitten, dit hebben ze nog nooit gehad. En er zit ook groente in.

Kan het kwaad om deze rollen aan de katten op te voeren? De hond eet 2 rollen per dag en van de voorraad die ik voor 1 week gekocht had kan ik een maand barf betalen. De katten eten veel minder en eten toch al wel die dure haaksbarf. Ik zou het dan afwisselen met katten-versies. Dus een rolletje hond, daarna weer 1 of 2 keer kattenversie enz.
#2540420
Kan gewoon hoor. De verhoudingen zijn mogelijk net niet helemaal optimaal, maar dat kan niet zo'n kwaad als  het niet stelselmatig is. (Ik bedenk altijd dat "wilde" katten niet aan het rekenen zijn, en waarschijnlijk minder gebalanceerd eten dan onze huiskatten - veel jonge dieren in het voorjaar, af en toe alleen de lekkere dingen van een prooi als er voldoende prooien voorradig zijn, en waarschijnlijk ook iets minder regelmatig dan huiskatten. En toch zijn katten als een soort heel succesvol.)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2540433
Maybe eet hier ook de honden lotgering mee.( De rest eet buiten en daar staat dus brok omdat als ik KVV ga neer zetten ik geheid alle andere 30 katten van de buren in de tuin heb. ) Maar Maybe heeft nog nooit zijn portie afgeslagen, hij is blijkbaar gek op pens...  :D Ik heb overwogen om katten KVV te halen, maar aangezien meneer dit net zo lekker mee eet. vind ik het wel prima zo  ;)
Door Martine-Tom
#2541499
Ik heb er ook geen moeite mee, katten en hond eten hier grofweg hetzelfde, Tom krijgt alleen pens (ok en Doki af en toe ook) en de katten eten weer vis wat Tom weigerd  ::)
Maar zeker voor tijdelijk zou ik er geen enkele moeite mee hebben  :)
#2562014
Ik zou het niet te lang doen. De verschillen zijn er wel degelijk tussen hond en kat hoor.
De hond bevat veel bot en de kat bevat veel meer spier.
Dit heeft natuurlijk zijn rede.
De behoefte aan bot is bij de kat minimaal en spier erg hoog. Dus zou dat zeker niet te lang doen.
Wij geven onze kat soms een klein beetje van de hond als we net niet goed uitkomen met het vlees, maar we proberen dit zoveel mogelijk te beperken.
Door Martine-Tom
#2562393
TijgerPuck schreef: Ik zou het niet te lang doen. De verschillen zijn er wel degelijk tussen hond en kat hoor.
De hond bevat veel bot en de kat bevat veel meer spier.
Dit heeft natuurlijk zijn rede.
De behoefte aan bot is bij de kat minimaal en spier erg hoog. Dus zou dat zeker niet te lang doen.
Wij geven onze kat soms een klein beetje van de hond als we net niet goed uitkomen met het vlees, maar we proberen dit zoveel mogelijk te beperken.
Minimaal is wel heel extreem...
De katten eten hier 40% bot 40% spier en 20% overig.
De hond eet dat trouwens ook :P
#2577737
Nou ja in de KVV is de bot in kat echt vele malen minder en Bot in hond veel hoger, dat zal toch een reden hebben.
Zover ik weet is het in het wild ook zo dat een katachtige botten afkluiven en wolven ze zoveel mogelijk opeten.
#2579473
Kleine prooi is gewoon anders van samenstelling dan grote prooi.

Maar goed, ik denk dat Tom hier eerder uitzonderlijk eet als hond dan de katten bij Martine.  Hondenkvv zal wel zelden 40-40-20 verhoudingen hebben, vrees ik. ;)
Maar als Tom het daar nu goed op doet, wat is dan het probleem?
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2612502
Mijn katten eten hoofdzakelijk Tinlo en haaksbarf , maar de haas/kalkoen en de lam/eend van lotgering , voor de honden dus , vinden ze ook heerlijk dus ook die krijgen ze wel eens .
Door hamada
#2633129
Onze katten lusten de kattenversies van diverse merken niet. :-X Ze eten dus altijd mee met de honden. Midget is ook dol op pensversies.
Ik heb een aantal jaar geleden Carnibest gevraagd of dit verantwoord is en kreeg hier een bevestigend antwoord.
We wisselen vrij veel af: darf, carnivoer, rodi etc.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door