Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2529513
:biggrin2: :biggrin2:
Zo morgen is het zo ver ik heb afgesproken met Bordie en ik ga mijn eerste complete barf menu samenstellen.  :D
Nu rijzen er vragen op die ik graag bij de katten barfers wil neerleggen.

Vraag 1 : Kan ik bijvoorbeeld als ik een mixje maak en in porties verdeel voor de vriezer meteen ook yoghurt en ei in de mix vermengen .... en dus invriezen? Zodat het echt kant en klaar is?

Vraag 2: Hoe wit mag de ontlasting zijn? Nu wordt de ontlasting bij kippenvleugeltjes redelijk wit (Geen poeder achtige) maar het ziet het wel erg droog uit, allemaal keuteltjes. Kort om hoe ziet een goede barf drol eruit?  ::) (hi hi dat ik nog eens dit soort vragen zou stellen op internet)

Vraag 3: Waar onder valt vis (zoals sardientjes, haring etc) is dat vleesbot of valt dat onder het percentage spiervlees?
Door Martine-Tom
#2529520
1: Ik zou yoghurt en ei eruit laten, ei kan je af en toe los geven en yoghurt zou ik bij een kat achterwege laten of hoogstens als lekkertje af en toe.

2: Niet wit, maar als je alleen vleugel voerde is dat teveel bot dus dat verklaard het wel  :) Als je compleet voert worden het bruine drolletjes die zo hard zijn dat je ze met je vingers op zou kunnen pakken zonder dat ze vies worden. Wit is niet erg ensich wel een teken dat je teveel bot voerd dus dat dat wat minder moet  ;)

3: Vis valt onder overige/vis  :) Als je sardientjes voert, in hun geheel mag je dat als compleet beschouwen, makkelijkst is om dan 1 keer per week of per 2 weken een visdag te doen  :)
Door Limpy
#2529668
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, kwestie van goed vergelijken en inkopen.
Ik betaal meestal tussen de 70 cent en 2,50 euri per kilo met soms een uitschieter naar 3,75.
Door Martine-Tom
#2529690
Oh dat is best lastig, ik heb 12 kilo kitten en 7 kilo hond, per dag 600 gram werken ze weg met zijn 3en en ik betaalde laatst 120 euro voor een maand of 5.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2529789
Dank jullie wel Limpy, Martine en Tom,

Hoevaak mag je vismaaltijd geven aan een kat?
Dit vraag ik omdat ik las 1 x per week of 1 x per 2 weken een visdag en ik vroeg me af mag het niet vaker?

Mijn kat vind banaan lekker nu vroeg ik me af heeft fruit nog enige waarde om in beperkte mate aan het menu toe te voegen?
Of mag je het als een tussendoortje geven?
Door Martine-Tom
#2529792
Ik zou het niet vaker dan 1 keer per week doen, anders word het aandeel wel erg hoog en raak je in de knoop met je percentages  :)
Bij vette vis zit je ook met afbraak van B12? (theaminase oid?) dus niet té vaak.

Fruit, groente en graan hebben voor een kat eigenlijk geen waarde, maar als hij het lekker vind, och een snoepje zo her en der moet kunnen. Ik heb een meloenverslaafde gehad  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2529823
Martine-Tom schreef: Ik zou het niet vaker dan 1 keer per week doen, anders word het aandeel wel erg hoog en raak je in de knoop met je percentages :)
Bij vette vis zit je ook met afbraak van B12? (theaminase oid?) dus niet té vaak.

Fruit, groente en graan hebben voor een kat eigenlijk geen waarde, maar als hij het lekker vind, och een snoepje zo her en der moet kunnen. Ik heb een meloenverslaafde gehad :biggrin2:
Hemel een meloenverslaafde wat een bijzondere verslaving, dat moet een bijzondere kat zijn geweest. ;)

OK dan zal niet vaker dan 1 x per week vis serveren, maar ben evengoed erg benieuwd hoe dat zit met die afbraak van B12.
Kan ik dat ergens na lezen, hoe dat precies werkt?
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2529835
Limpy schreef: Hier krijgen ze ± 6% vis per week verdeeld over 2x keer (als ik het in 1x geef laten ze het liggen)
Heb even zitten rekenen, dat komt dan op 1 x per week 1 maaltijd van ong 75gram.
Bedankt ook Tanja ;)
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2530964
Gisteren was het zo ver, Wero's barf bestelling kwam er aan.
Ik ben meteen aan de slag gegaan om zijn menu te maken voor de komende weken.
Uiteindelijk heb ik toch besloten om er een mix van te maken, die ik elke dag kan voeren.
Ik wisselen hem dan af met wat ik nog heb aan versvoer en 1 x per week gemalen zalm + misschien dat ik nog een tweede mix maak.  ;D
Graag hoor ik van jullie of jullie op en aanmerkingen hebben op mijn menu, zodat ik daar weer van kan leren.

29,75% spiervlees (hert pellures & paard spier)
26% orgaanvlees (konijn nier/hart/lever/long + eendenhart)
42% vleesbot (duifjes, konijnkarkas, kipkarkas)

Ik heb gekozen om het percentage vleesbot iets te laten zakken omdat mijn kat vrij witte ontlasting heeft.

Heb Wero van het meeste eerst laten proeven en zowat alles vond hij lekker, ook het lever ;)
Ik had ook nog ganzennek gekregen en die heb ik gemept en klein geknipt maar kreeg hij niet weg, die ga ik later nog een keer proberen als hij wat ervarener is.

Bordie was zo lief om ook nog gedroogde vlees/vis mee te nemen en daarvan zijn er een paar een regelrechte hit.  :D
Dank je wel meid, wero is kompleet fan van je  :biggrin2: :biggrin2:

Ik heb aan wie het weet nog wel wat vraagjes, hoe vaak mag je je kat gedroogd vlees en vis geven.
Heb een voederbol en daar had ik klein geknipte (ik denk) rund in maar ja hoeveel mag hij hebben?

Verder zou ik graag willen weten of er mensen ervaring hebben met Haaks Barf (70% spier, 15% orgaan, 15% bot).
Ik zoek nl nog voor vakanties of als ik lui ben een goed alternatief voor mijn eigen barf.
Het leek ook dat hier minder bot in zat dan in andere KVV.

Allemaal een fijne Barfdag ;)
Groetjz Caro
Door Martine-Tom
#2530967
Haaksbarf is prima, ik zou Tinlo dan vermijden die heeft een wat hoger botpercentage, zelf geeft ik als ik oppas heb die barf/bloed enz eng vind cb en dan de eend/diabeet variant, geen rijst...en die premix...nah van die ene keer zullen ze niet omkappen  ;)

Voor het gedroogde, nouja niet té veel, geen idee hoeveel je geeft maar zolang het een snoepje blijft is het geen probleem, even lekker achter de voerbal aan valt ook wat voor te zeggen  :)
Door Too
#2531118
Ha je bent lekker bezig!

Een kleine opmerking mbt je menu :

Je hebt wel erg veel orgaan ingepland, voor katten is ca 15% gebruikelijk , iig hart/lever/nier, long mág maar heeft weinig voedingswaarde
ik zou dan liever bv maag voeren en t spiervlees % opschroeven.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2531381
Bedankt voor de tip martine_tom.
Ik heb gisteren 6 stukjes gedroogd er in gedaan maar wilde eigenlijk wel wat meer doen zodat hij 's nachts ook nog lekker bezig is.

Too klopt de orgaanvlees was wat uitgeschoten, volgende keer wil ik me idd aan de 15%
Er zat een beetje long in .. vond het zelf wel een grappige ervaring nooit long gezien ;)
Licht van kleur ... geen rokers longen in ieder geval  :P
Bedankt voor je tips ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door