Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#2539667
Als je wat verder bent/Wero wat mer ervaren zou je ook aan nijnenkoppen kunnen denken voor de hersentjes, mijn meidjes vinden t heel lekker maar wel stevig doorwerken.
Om t ze wat makkelijker te maken én 1 kop is veel te veel voor 1 kat krijgen ze elke een halve die al iets voorgekraakt is ze zijn er wel even
mee bezig.
Kwartels hebben niet zulke heel grote hoofden en bijpassende hersentjes... die kun je nog wel eens bij een poelier scoren,
een kwartelkopje kraakt iedere kat zonder enige moeite weg

Hier vinden ze maag overigens gewoon lekker, vooral eendenmaag is een mooi taai stukje -goed voor de tandjes-, maag voer ik niet standaard maar wel met grote regelmaat.
Lever is nu van de gans maar kan ook van biologische kip of koe zijn, niertjes meestal van t lam soms konijn maar dan haal ik t teveel aan vet er wel af.
De hart/lever/nier/maag mix is ca 15% van t menu, koppen reken ik onder vleesbot met een extraatje
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2539708
Mevroi Kruim schreef: Ik hou me qua percentages orgaan in of meer aan de verhoudingen zoals ze in een prooidier voorkomen. En dan een kleine prooi en niet een grote grazer, met al die enorme magen dan wel darmen.
Ja lijkt me idd heel logisch, de verhoudingen moeten wel in balans zijn.
De volgende mix doe ik 15%, dat moet volgens meerdere mensen het beste zijn en de bibliotheek.
Liefst met natuurlijke prooidieren want ik heb nog nooit een kat een koe zien vangen ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2539710
Too schreef: Als je wat verder bent/Wero wat mer ervaren zou je ook aan nijnenkoppen kunnen denken voor de hersentjes, mijn meidjes vinden t heel lekker maar wel stevig doorwerken.
Om t ze wat makkelijker te maken én 1 kop is veel te veel voor 1 kat krijgen ze elke een halve die al iets voorgekraakt is ze zijn er wel even
mee bezig.
Kwartels hebben niet zulke heel grote hoofden en bijpassende hersentjes... die kun je nog wel eens bij een poelier scoren,
een kwartelkopje kraakt iedere kat zonder enige moeite weg

Hier vinden ze maag overigens gewoon lekker, vooral eendenmaag is een mooi taai stukje -goed voor de tandjes-, maag voer ik niet standaard maar wel met grote regelmaat.
Lever is nu van de gans maar kan ook van biologische kip of koe zijn, niertjes meestal van t lam soms konijn maar dan haal ik t teveel aan vet er wel af.
De hart/lever/nier/maag mix is ca 15% van t menu, koppen reken ik onder vleesbot met een extraatje
Too ook bedankt voor je tips ... ik heb konijnkoppen op het lijstje voor gevorderd gezet.
Op dit moment idd nog te vroeg want dan eet hij het niet op maar sleept het door het hele huis en speelt er alleen nog maar mee.
Steeds maar iets grotere stukken voeren dan moet ik uiteindelijk wel bij de konijnkoppen uit komen.

Vorige keer kleine duifjes gehad die waren ook schattig, in stukjes geknipt en dat vond hij zalig.
Kwarteltjes moet ik ook even naar uit kijken die lijken me ook niet al te groot.
groetjz Caro
#2540203
In een kleine prooi zit zo'n 5% lever.  Soms ietsje meer, soms ietsje minder.
Dat vind ik dus een goede richtlijn.
Je mag daar iets over gaan, want er zitten waardevolle zaken in, maar gewoon niet overdrijven. Veel minder zou ik ook niet gaan voeren, kan je tekorten krijgen.
Pancreas voer je aan een gezonde kat niet bij, dat wordt alleen bij pancreaspatientjes gevoerd.

Ik voer ook wel maagjes.  Ze hebben er hier geen probleem mee.
Heel af en toe krijgen ze ook pens.  Cuzco vers en de rest gedroogd. 
Als je 15% orgaan voert, kan je dat prima verdelen over hart-lever en nier, maar als je 20% voert, vind ik zelf het raadzaam ook wat aan te vullen met andere organen.  Dat is ook weer persoonlijk natuurlijk.  Ze zullen het vast ook wel goed doen op wat meer lever en nier, maar ideaal is toch om niet te overdrijven.

Thiamine zit inderdaad veel in vlees, maar toch zijn er toch al eens verlammingsverschijnselen vastgesteld bij honden die meer dan 10% vis te eten kregen.  Ik heb het zelf niet gelezen dus weet niet wat ze voor de rest te eten kregen.  Lizzie heeft dat gezegd en ik vertrouw daarin wel op haar.  Het zou iets recents zijn. En het stomme is: als je wat merkt van Thiaminetekort is het meteen goed mis.
Vroeger werd gezegd: maximaal 2 dagmaaltijden per week en dat is dus een stuk meer dan 10%.
En in zalm zou het dus niet zitten, maar in haring en makreel vb dan weer wel. In welke mate, dat weet ik allemaal niet, maar gewoon niet overdrijven lijkt me wederom het beste.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2542632
Bedankt weer voor je informatie.
Dat thiamine verhaal klinkt toch wel griezelig he, ik houd me dus maar gewoon netjes aan 1 x per week 1 maaltje vis.
Vandaag lekker een nieuwe barf mix gemaakt.
konijnkarkas (mooi bevleesd ook ;)) kippennekken bio, konijnorganen en als spiervlees haas en lams longhaas.
Het Wero mannetje is helemaal gelukkig en heeft voor het eerst een stukje ongemepte kippennek gehad ... dat ging prima  :biggrin2:

Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd naar wat jullie kwijt zijn per maaltijd (of per maand) per kat?
Heb nl helemaal geen enkel idee.
Op dit moment met nog wat restanten smuldier en naturis worstje meegerekend kom ik op een bedrag van 0.65 cent per maaltijd.

Fijne zondag allemaal,
Caro
Door Martine-Tom
#2543257
Op kvv was ik 80 euro per maand kwijt voor 2 kittens en een hond, samen goed voor zo'n 600 gram per dag.
Nu ben ik weer over op barf en dat kost mij 20 eurp per maand voor alle 3  :)
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2543559
:D ohhh dat klinkt echt goed.

Heb net een oproepje geplaatst voor mede bestellers voor degomeat of een andere groothandel.
Vanaf nu is Wero ook volledig over op Barf ;)
Jullie bestellen zeker via de groothandel, want zo goedkoop red ik het nu nog niet.

Tevens wil ik mijn kat liever goed spiervlees geven en niet van die snippers, op de site van degomeat zag ik mooi vlees aangeboden worden.
De snippers lijken ideaal, maar zijn het niet omdat er veel vellen en taaie stukken aan zitten, waar mijn (toch beste wel) scherpe messen moeite mee hebben. Bij ons vroeger op de boerderij van mijn oma noemde ze dat slachtafval  :-\ dus geeft het mij een beetje een ongemakkelijk gevoel om mijn kat dat te geven.
#2543562
Caro2012 schreef: :D ohhh dat klinkt echt goed.

Heb net een oproepje geplaatst voor mede bestellers voor degomeat of een andere groothandel.
Vanaf nu is Wero ook volledig over op Barf ;)
Jullie bestellen zeker via de groothandel, want zo goedkoop red ik het nu nog niet.

Tevens wil ik mijn kat liever goed spiervlees geven en niet van die snippers, op de site van degomeat zag ik mooi vlees aangeboden worden.
De snippers lijken ideaal, maar zijn het niet omdat er veel vellen en taaie stukken aan zitten, waar mijn (toch beste wel) scherpe messen moeite mee hebben. Bij ons vroeger op de boerderij van mijn oma noemde ze dat slachtafval :-\ dus geeft het mij een beetje een ongemakkelijk gevoel om mijn kat dat te geven.
Ik bestel grotendeels zelfs niet van zo'n site als Degomeat maar met de lijntjes hier op BP.
Mensen die het rechtstreeks bij de vleesleverancier of slachter gaan halen.
Martine-Tom schreef: Op kvv was ik 80 euro per maand kwijt voor 2 kittens en een hond, samen goed voor zo'n 600 gram per dag.
Nu ben ik weer over op barf en dat kost mij 20 eurp per maand voor alle 3 :)
Oh, dan ben jij nog een stuk goedkoper uit als ik.
Ik voer maar 400gr per dag voor 3 en ben ongeveer 30 euro kwijt. Schat ik zo, ik vind het wel moeilijk inschatten.
Ik heb vanaf april van helemaal niets naar 2 vriezers waar nu nog meer dan 100kg in zit, aangekocht. Dus nogal moeilijk inschatten hoeveel ik dan per maand voer.
Maar ik kom aan zo'n 2,4 euro/kg, met vervoerskosten erbij. En dat zijn er hier naar Belgie nog vrij veel, mag toch gemiddeld 50ct per kg voor vervoer rekenen.
Dus kom ik gemiddeld aan lager dan 2 euro/kg. En daarvan is zeker de helft spiervlees (daar wissel ik het meest in af in diersoorten).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 17 dec 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2543740
pearlsofpassion schreef: Ik bestel grotendeels zelfs niet van zo'n site als Degomeat maar met de lijntjes hier op BP.
Mensen die het rechtstreeks bij de vleesleverancier of slachter gaan halen.
Oh, dan ben jij nog een stuk goedkoper uit als ik.
Ik voer maar 400gr per dag voor 3 en ben ongeveer 30 euro kwijt. Schat ik zo, ik vind het wel moeilijk inschatten.
Ik heb vanaf april van helemaal niets naar 2 vriezers waar nu nog meer dan 100kg in zit, aangekocht. Dus nogal moeilijk inschatten hoeveel ik dan per maand voer.
Maar ik kom aan zo'n 2,4 euro/kg, met vervoerskosten erbij. En dat zijn er hier naar Belgie nog vrij veel, mag toch gemiddeld 50ct per kg voor vervoer rekenen.
Dus kom ik gemiddeld aan lager dan 2 euro/kg. En daarvan is zeker de helft spiervlees (daar wissel ik het meest in af in diersoorten).
Ik heb nu in de aanbieding 10 kg kip kk gekocht 75 ct de kilo, konijnkk van 2 euro de kilo, kalkoenfilet in de aanbieding ook iets van 2 euro de kilo, ik heb nu niet zoveel variatie als ik gewend ben maar het is wel betaalbaar zo ;)
En dit was een begin, ik hoop nu dat als er een keer een goede aanbieding is van het 1 of ander dat te kunnen kopen zodat er wat meer variatie komt. Ik voer nu 7 dieren dus nog niet eens zo slecht...
#2544292
Martine-Tom schreef: Ik heb nu in de aanbieding 10 kg kip kk gekocht 75 ct de kilo, konijnkk van 2 euro de kilo, kalkoenfilet in de aanbieding ook iets van 2 euro de kilo, ik heb nu niet zoveel variatie als ik gewend ben maar het is wel betaalbaar zo ;)
En dit was een begin, ik hoop nu dat als er een keer een goede aanbieding is van het 1 of ander dat te kunnen kopen zodat er wat meer variatie komt. Ik voer nu 7 dieren dus nog niet eens zo slecht...
Hmmm, ik heb mn kipkarkas ook 75ct betaald, mn konijnkarkas van Orinake uiteraard 1,85euro. Maar dan komen daar die vervoerskosten nog bovenop he... :-\
Enfin, maakt niet uit. Ik ben blij met hoe ik het nu voor elkaar krijg hier. Dus van mijn part prima zo. 8)
Door Martine-Tom
#2544298
pearlsofpassion schreef: Hmmm, ik heb mn kipkarkas ook 75ct betaald, mn konijnkarkas van Orinake uiteraard 1,85euro. Maar dan komen daar die vervoerskosten nog bovenop he... :-\
Enfin, maakt niet uit. Ik ben blij met hoe ik het nu voor elkaar krijg hier. Dus van mijn part prima zo. 8)
Best grappig dat dat zoveel kan schelen...
Ik heb via Richard besteld de laatste keer, zou graag een keer met Orinake meedoen maar idd vervoerskosten van haar erop en mijn reiskosten om het op te halen is dat dus duurder dan via een online bezorger...dus hou ik het daar wel bij, komen ze nog aan huis ook :D
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2544370
Zeker weten het verbaasd me echt dat barfen zo goedkoop kan zijn.
Dank jullie wel voor jullie info .... nu heb ik een beetje idee wat andere ongeveer betalen.

Heb weer een nieuw vraagje.
Als je rauw vlees geef uiteraard met stukjes bot erin, dan kan je dat niet een paar seconde in de magnetron doen zeker he?
In de vakantie wil ik ook graag rauw blijven geven maar mijn buren hebben minder tijd.
Om rauw meteen vanuit de koeling te geven is me ook afgeraden door een dierenarts, al was dat met mijn oude kat.
Mijn buurvrouw zei ik doe het wel even in de magnetron om even op kamertemp, te brengen als het te koud is.
Mijn eerste reactie was nee dat kan niet want dan worden de boten te hard .... maar is dat ook zo?
Ik heb het over 10 - 15 sec op 750watt.

Wat denken jullie?
Door Martine-Tom
#2544447
Nee ik zou het niet doen, doe er dan gewoon wat gekookt water overheen (of gewoon warm) ik geef het gewoon zo uit de koelkast overigens, nergens last van maar er zijn er die er wel last van hebben idd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door