Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Starfish
#2688797
Hahahaha, dat met die nekken had Koe ook. die keek mij echt zo aan van 'wat moet ik HIER nu mee?'
Idd die ontlasting is echt veel minder, stinkt veeeel minder en het is steviger. Alleen dat is al een hele vooruitgang  :biggrin2:
Dat ie niet kieskeurig is zegt nog niets over de toekomst.. al hoop ik dat ie zo blijft eten  ::) Zalm is niet zo'n succes. maar ik ik heb volgehouden. Soms helpt het om een beetje streng te zijn. Hier pas ik de 1,5 dag-regel toe. D.w.z hij krijgt 1,5 dag de tijd om het op te eten. Pas daarna gaat het weg, maar tot nu toe heeft ie het altijd opgegeten  :)
Ben erachter dat Koe het liefst 's avonds z'n vleesbot eet.
Ik kon goedkoop aan muizen komen, dus die gaat ie aankomende week ook proberen.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2689440
Hey Starfish,
Vraagje laat je het vlees dan op kamer temperatuur staan 1 1/2 dag?
Dat heb ik nooit aangedurfd.
Als hij iets niet lust haal ik het weg en zet het 's avonds weer neer.
's avonds is dat wat lastiger dan heeft het de hele nacht buiten de koeling gestaan en gooi ik het meestal maar weg als het niet op is.
Ben wel benieuwd hoe jij dat doet dan?
Groetjz Caro
Door Starfish
#2692173
ja ik laat het staan. Het zijn bij mij kleine porties per keer. Koe krijgt 3 keer per dag. Het schijnt dat een kat van nature (de wilde kat, dus ik heb het niet over tijgers enz) meerdere malen per dag eet. Iets waarvan ik dacht dat het typisch iets was voor herbivoren, maar schijnbaar dus ook voor de kat opgaat.

Voordeel van 's avonds laten staan is dat het koeler is en vliegen zijn inactief ;) Bovendien krijgen wilde dieren hun eten ook niet uit de koelkast  ;)  1,5 dag is bij mij de max. ik ga niet tot het uiterste. Daarbij eet Koe het liefst in alle rust 's avonds.

oke, oke.. Koe is geen wild dier, maar voor hem gelden niet de humane consumptie-regels (welke soms naar mijn idee ook wat overtrokken zijn, blijkt maar weer uit recente tests van de consumentenbond).

Mijn idee: De neus van een kat is vele malen beter dan die van de mens, als het niet eetbaar meer is, zal de kat de eerste zijn die dat kan ruiken  8)

Ik zeg niet dat dit de beste manier is, hoor. Het is wat mij en Koe goed bevalt.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2692264
Hey Starfish,
Bedankt voor jou reactie.
Ik heb de laatste keer kip met een luchtje gehad van Degomeat.
Wero is normaal erg gek op kip maar deed erg moeilijk bij deze kip.
1 Dag durfde ik het late staan, wij hebben een huis op het zuid-weste (in zomer maanden is het hier minimaal altijd 21, meestal hoger) en ik was bang dat het daarna niet meer goed was.
1 1/2 Dag heb ik nooit gedaan maar zou ik de volgende keer toch eens kunnen proberen. ;)
Ben voorzichtig van nature, maar misschien wel iets te voorzichtig.
Altijd fijn om met andere hierover te klesse.
Groetjz Caro
#2692644
Ik doe ook niet zo moeilijk. Nu eten mijn katten en fret wel volledige prooi, en dat gaat minder snel stinken dan KVV of losse onderdelen, of prooi zonder jas, naar mijn idee. Maar fret Puk verstopt nog wel eens een muis, en als ik die begin te ruiken en uit het hol trek, dan eet ze hem gewoon op. En poes Plien heeft haar ratten het liefst een beetje rijp. Gaat goed, want zij is de enige hier die grote ratten eet, en zij laat hem rustig 3 dagen eten, en vind hem dan het allerlekkerst.

Volgens mij worden de eventuele vliegeneitjes in de zomer ook gewoon opgegeten, want ik heb alleen echt last van vliegen als Puk iets verstopt heeft en het dus een tijdje ligt. En aangezien ik ook insecten en larven koop om te voeren, lijken vliegeneitjes me geen kwaad kunnen.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2692709
:o ohhh echt waar fem fatale?
Nou dat werpt wel een heel ander blik op de zaak.
Zijn katten dan niet gevoelig voor bedorven vlees?
Mijn moeder gaf de kat altijd vlees wat ze niet vertrouwde, als zij het op at ... dan was het nog goed, dat was voor de tijd dat er een THT op alle verpakking kwam te staan.
Ik ben dus eigenlijk altijd er van uit gegaan dat een kat het niet eet als het niet goed meer is.

Uhh en dan een praktisch vraagje, krijgen ze er dan geen wormen van.
Moet je wormen kuren gaan geven?
#2692870
Ze eten het inderdaad niet meer als het niet goed is, maar blijkbaar zijn een paar vliegeneitjes geen probleem.

Ik zou niet weten waarom ze er wormen van zouden krijgen, volgens mij heeft de prooi die ik koop geen wormen, en die komen er ook niet spontaan in als het een keertje langer ligt. Als ze buiten veel muizen hebben gevangen of een duif (al heb ik die tot nu toe altijd afgepakt) ga ik eens een wormenkuur overwegen.

Overigens wordt het grootste gedeelte van het voer meteen opgegeten, en in hoogzomer gaat het sneller stinken dan in de rest van het jaar, en dan doe ik het weg (als ik het vind stinken, vinden katten dat ook. Dat Puk nergens last van heeft, wil niet zeggen dat ik haar moet aanmoedigen om mijn huis vies te laten ruiken), dus probeer ik ze niets te geven dat vermoedelijk langer blijft liggen. Maar ze kunnen echt wel wat hebben hoor.
Door Martine-Tom
#2693091
Hier scheelt het wel per kat hoor, Doki vreet zijn eten nog op als het zelf bijna kan lopen en Freud vind een halve dag buiten de koeling al vergif  ::)
Als het echt moet eet hij het wel maar dat gaat dan vergezeld van minachtende blikken naar mij als ik langsloop  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2693832
hahaha, ja ik zal ook de blikken van "ouhhh ben je niet helemaal lekker, eet het lekker zelf op" moeten trotseren.
Kijken of ik wat eelt op de ziel kan kweken bij mezelf  :P
We gaan het meemaken, .... wordt vervolgt,
Door Starfish
#2699462
Caro2012 schreef: :o ohhh echt waar fem fatale?
Nou dat werpt wel een heel ander blik op de zaak.
Zijn katten dan niet gevoelig voor bedorven vlees?
Mijn moeder gaf de kat altijd vlees wat ze niet vertrouwde, als zij het op at ... dan was het nog goed, dat was voor de tijd dat er een THT op alle verpakking kwam te staan.
Ik ben dus eigenlijk altijd er van uit gegaan dat een kat het niet eet als het niet goed meer is.

Uhh en dan een praktisch vraagje, krijgen ze er dan geen wormen van.
Moet je wormen kuren gaan geven?
he da's ook een goed idee van je moeder, handig !
#2703790
Ik bied voedsel aan tot ze het willen opeten. Als ik het zelf ruik als ik er mijn neus bovenop houdt, dan moet Kleintje het al niet meer (en dan weet ik dat het daaraan ligt ipv het niet lusten van het vlees zelf), Luis kan ietsje meer verdragen, maar een halve dag verder (in de koelkast trouwens) is het ook al met grote tegenzin.
Daarna geef ik het dan, net als Mevroi Kruim,  maar aan de kliko: Cuzco.  :biggrin2:

Ik wist ook wel niet dat katten prooi lieten liggen om te rijpen.  Hier vinden ze vers toch echt wel het lekkerst.  Ook bij zelfgevangen prooi.
Het is zelfs zo dat als ik haas heb die niet op de karkas gerijpt is zoals men dat voor menselijke consumptie doet (hangend laten uitbloeden), ze het erg graag eten. Maar gerijpte haas is maar met erg lange tanden. Zelfs Cuzco heeft in het begin maar amper door dat het vlees is, terwijl gewone haas zijn favoriet is.
Dat vlees ruikt niet zoals bedorven vlees, maar gewoon lichtjes muf en het bloedt ook niet meer zoals haas normaal doet.  Ik denk toch dat het van dat rijpen op de karkas komt, ik zou anders niet weten wat dit verschil veroorzaakt.... Maar ik weet het niet zeker, misschien is het wel iets anders...  :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door