Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2531508
Tanja, bedoel je 5-6% van de 15% orgaan percentage?
Dus 9-10 % organen en 5-6% vis.

Zijn overigens organen van grotere dieren ook te gebruiken of zijn organen van natuurlijke prooidieren (formaat konijn, kip enzo) het beste?
Denk dat deze vraag misschien wel een open deur is,  :biggrin2: waarschijnlijk wel.
Moet je je dan misschien houden aan een maximaal aantal keren per jaar dat je dat mag serveren of komt het niet zo nauw?
Door Limpy
#2531519
Nee, ik bedoelde van die 26%.

Zoals ik je al eerder vertelde voer ik geen grote dieren ivm limpy en blixa, maar je kan het wel doen.
Als je al eens lever/nier van grote dieren voert zou je ook kunnen overwegen dit biologisch te voeren omdat er dan minder zooi in zit.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2536935
Hoe zit het eigenlijk met de gekke koeien ziekte en het voeren van rundvlees?
Dat schoot me ineens vannacht te binnen  :o
Salmonella hebben katten geen last van heb ik begrepen, vanwege hun hoog maagzuur gehalte. toch?  ???

Groetjz
#2537006
Prions zijn volgens wikipedia niet onschadelijk te maken door verhitting, dus ik zou het risico niet nemen.

Katten kunnen volgens wikipedia ook een prionziekte krijgen, dus dan denk ik dat het zou kunnen door het eten van besmet rundvlees (maar dat lijkt me ook een risico voor blik- en brokgevoerden katten - nog veel meer eigenlijk, want mijn katten hebben 2 keer supermarktrund getest, dat is meestal geen BSE, maar juist in diervoeder zou wel eens BSE kunnen zitten).

Maar dit zeg ik zonder enige kennis van zaken, misschien is het heel anders.
#2537662
In diervoer mag alleen materiaal verwerkt worden van goedgekeurde runderen. Materiaal waar BSE in zou kunnen zitten wordt vernietigd en mag niet gebruikt worden. Ook alles wat je via barf-leveranciers en slagers koopt is gekeurd voor menselijke consumptie en afgekeurd spul wordt vernietigd. Je kat loopt dus evenveel risico op BSE als jij zelf als je vlees eet. Of liever, even weinig, want er wordt streng op toegezien.
#2538568
Kippen- en konijnenlever kan je eigelijk ook beter vermijden omdat die de 6 weken dat ze leven bijna compleet onder de AB staan.
Bij de eenden van VSE zou dat niet zo zijn, naar eigen zeggen.  Maar ik merk dat het moeilijk is om aan die lever te geraken.
Lamslever van lammeren die op de wei gestaan hebben is dan beter, maar dat willen ze hier niet eten. 
Het beste is dus biologische (volwassen of niet) of wilde lever.  Hier krijgen ze nu voornamelijk hazenlever.  Naar het schijnt zou de samenstelling van een jonge lever als van kip en konijn (tam dan) ook nog niet helemaal optimaal zijn.  Had ik ergens gelezen.
Dus ik probeer een evenwicht te vinden tussen jonge en volwassen lever en ik sta mezelf toe af en toe eens kip- of konijnenlever te voeren nu ze voornamelijk wilde krijgen.

Een ideaal richtpunt voor katten is 5% lever te voeren.  Nier ietsje minder.  Ik zou er alleszinds op letten zeker niet meer dan 10% lever en nier bij elkaar te voeren ivm Vit A overdosering.  Je kan dat dus overdoseren en de kat kan het niet zomaar uitscheiden.  Dus houdt die percentage's in de gaten.  Maagjes zijn inderdaad ook leuk voor een kat, maar niet overdrijven natuurlijk, long is wat ik droog en als snack geef.  Ik kijk er dan niet zo erg op, want er zit rauw al niet veel voedingswaarde in, laat staan gedroogd.
Hersenen zijn ook leuk als je die kan vinden, maar als je vb kuikens voert zitten er daar ook al een beetje in.  Das echter echt niet veel, maar goed.
Ik zou hem dan ook eerder kuiken voeren dan een ei onder de mix te doen. Kuikens kan je gewoon als compleet voeren naast je gemalen barf.

Spiervlees zou je toch 30% van moeten proberen voeren.  Maar als je orgaan wat naar beneden gaat (max 20% aanhouden), dan komt dat vast wel goed.
Let ook een beetje op met vet bij katten.  Katten hebben hogere voedingsnoden dan honden en luisteren nauwer.  Als je te vet voert, voer je minder voedingsstoffen omdat je minder voert om de kat op gewicht te houden.  Dus niet onverdrijven.  Ook ivm pancreatitis trouwens.  Een beetje vet kan geen kwaad, is zelfs waardevol, maar niet overdrijven dus.
Ik kan het niet laten het meeste er toch af te halen.

Heb je ondertussen het Thiaminase verhaal van de vette vis al gevonden?
Het is een stof die in de meeste vette vis zit en dus Vit B afbreekt (Thiamine).  Niet handig.  Om die reden wordt aangeraden zeker niet meer dan 10% vis met Thiaminase te voeren.  In zalm zit dat niet, dus die valt daar eigenlijk niet onder.  Maar goed.  1 keer per week vis voeren is gewoon een goede richtlijn. Als je dan vb week om week eens afwisselt tussen zalm en andere vette vis, zit je wel goed.  Als je meer zalm zou gaan voeren zit je ook weer eenzijdiger in diersoorten en voer je minder ander vlees. Dus houdt die richtlijn maar aan. 
Als je het maalt is dat dus 5-10% vis verwerken.

Vis kan je rekenen in je menu als wat het is, net als vlees. Zo is zalmkarkas vleesbot, snippers zijn spier.  Een gehele vis is dus compleet en vallen buiten je percentages. 
Je moet, zoals bij elk vleesbot ook even naar de bevlezing kijken.  Zo is een zalmkarkas van bordie een mooi bevleesd vleesbot als je het maalt.  Maar ik wil mijn katten laten knagen, en dan is die middengraat vaak te hard. Als die er tussenuit knip, hebben de ribbetjes een verhouding visspier en bot die meer is zoals de verhouding vleesbot en spier in mijn menu. Er zit te veel visspier op dan om het nog als enkel vleesbot te zien. En dan voer ik het dus als vleesbot en spier samen. 
Zo is het altijd wat inschatten en gewoon nadenken dat je nu eigenlijk voert.  En zo kom je er wel. ;)

Het meeste van wat hier vertelt wordt, zoals de organen en welke wel en welke niet, en het Thiaminase, kan je ook in de bib vinden.  Gewoon even goed rondlezen, dat is altijd aan te raden. 
Ook de sticky topics onder 'katten en barf' zeker eens doornemen!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 12 dec 2012, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2538621
pearlsofpassion schreef:

Een ideaal richtpunt voor katten is 5% lever te voeren. Nier ietsje minder. Ik zou er alleszinds op letten zeker niet meer dan 10% lever en nier bij elkaar te voeren ivm Vit A overdosering. Je kan dat dus overdoseren en de kat kan het niet zomaar uitscheiden. Dus houdt die percentage's in de gaten. Maagjes zijn inderdaad ook leuk voor een kat, maar niet overdrijven natuurlijk, long is wat ik droog en als snack geef. Ik kijk er dan niet zo erg op, want er zit rauw al niet veel voedingswaarde in, laat staan gedroogd.
Hersenen zijn ook leuk als je die kan vinden, maar als je vb kuikens voert zitten er daar ook al een beetje in. Das echter echt niet veel, maar goed.

Hier krijgen ze 20% orgaan onderverdeeld in 8% hart, 8% lever en 4% nier. Dan geef ik teveel lever? Wat zijn dan betere percentages?
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2539213
pearlsofpassion schreef: Kippen- en konijnenlever kan je eigelijk ook beter vermijden omdat die de 6 weken dat ze leven bijna compleet onder de AB staan.
Bij de eenden van VSE zou dat niet zo zijn, naar eigen zeggen. Maar ik merk dat het moeilijk is om aan die lever te geraken.
Lamslever van lammeren die op de wei gestaan hebben is dan beter, maar dat willen ze hier niet eten.
Het beste is dus biologische (volwassen of niet) of wilde lever. Hier krijgen ze nu voornamelijk hazenlever. Naar het schijnt zou de samenstelling van een jonge lever als van kip en konijn (tam dan) ook nog niet helemaal optimaal zijn. Had ik ergens gelezen.
Dus ik probeer een evenwicht te vinden tussen jonge en volwassen lever en ik sta mezelf toe af en toe eens kip- of konijnenlever te voeren nu ze voornamelijk wilde krijgen.

Een ideaal richtpunt voor katten is 5% lever te voeren. Nier ietsje minder. Ik zou er alleszinds op letten zeker niet meer dan 10% lever en nier bij elkaar te voeren ivm Vit A overdosering. Je kan dat dus overdoseren en de kat kan het niet zomaar uitscheiden. Dus houdt die percentage's in de gaten. Maagjes zijn inderdaad ook leuk voor een kat, maar niet overdrijven natuurlijk, long is wat ik droog en als snack geef. Ik kijk er dan niet zo erg op, want er zit rauw al niet veel voedingswaarde in, laat staan gedroogd.
Hersenen zijn ook leuk als je die kan vinden, maar als je vb kuikens voert zitten er daar ook al een beetje in. Das echter echt niet veel, maar goed.
Ik zou hem dan ook eerder kuiken voeren dan een ei onder de mix te doen. Kuikens kan je gewoon als compleet voeren naast je gemalen barf.

Spiervlees zou je toch 30% van moeten proberen voeren. Maar als je orgaan wat naar beneden gaat (max 20% aanhouden), dan komt dat vast wel goed.
Let ook een beetje op met vet bij katten. Katten hebben hogere voedingsnoden dan honden en luisteren nauwer. Als je te vet voert, voer je minder voedingsstoffen omdat je minder voert om de kat op gewicht te houden. Dus niet onverdrijven. Ook ivm pancreatitis trouwens. Een beetje vet kan geen kwaad, is zelfs waardevol, maar niet overdrijven dus.
Ik kan het niet laten het meeste er toch af te halen.

Heb je ondertussen het Thiaminase verhaal van de vette vis al gevonden?
Het is een stof die in de meeste vette vis zit en dus Vit B afbreekt (Thiamine). Niet handig. Om die reden wordt aangeraden zeker niet meer dan 10% vis met Thiaminase te voeren. In zalm zit dat niet, dus die valt daar eigenlijk niet onder. Maar goed. 1 keer per week vis voeren is gewoon een goede richtlijn. Als je dan vb week om week eens afwisselt tussen zalm en andere vette vis, zit je wel goed. Als je meer zalm zou gaan voeren zit je ook weer eenzijdiger in diersoorten en voer je minder ander vlees. Dus houdt die richtlijn maar aan.
Als je het maalt is dat dus 5-10% vis verwerken.

Vis kan je rekenen in je menu als wat het is, net als vlees. Zo is zalmkarkas vleesbot, snippers zijn spier. Een gehele vis is dus compleet en vallen buiten je percentages.
Je moet, zoals bij elk vleesbot ook even naar de bevlezing kijken. Zo is een zalmkarkas van bordie een mooi bevleesd vleesbot als je het maalt. Maar ik wil mijn katten laten knagen, en dan is die middengraat vaak te hard. Als die er tussenuit knip, hebben de ribbetjes een verhouding visspier en bot die meer is zoals de verhouding vleesbot en spier in mijn menu. Er zit te veel visspier op dan om het nog als enkel vleesbot te zien. En dan voer ik het dus als vleesbot en spier samen.
Zo is het altijd wat inschatten en gewoon nadenken dat je nu eigenlijk voert. En zo kom je er wel. ;)

Het meeste van wat hier vertelt wordt, zoals de organen en welke wel en welke niet, en het Thiaminase, kan je ook in de bib vinden. Gewoon even goed rondlezen, dat is altijd aan te raden.
Ook de sticky topics onder 'katten en barf' zeker eens doornemen!
Hey hoi :biggrin2:
Reuze bedankt weer voor je informatie.
Ik ben idd meteen de bibliotheek aan het doorspitten, had die links laten liggen omdat het meeste over honden gaat.
Dat vind ik wat verwarrend omdat ik had begrepen dat een kat toch anders eet dan een hond.

Ik heb het verhaal over thiaminase niet gevonden online helaas. maar ik heb de hele bibliotheek nog niet uit gelezen. :)
Wel heb ik jullie aanbeveling ter harte genomen, dus houd ik me aan 1 x vis maaltijd per week.

Over het vet, had ik ook geen idee blijkbaar want ik had ooit gelezen dat katten het goed op een vetdieet deden. :o
Dat doe ik overigens niet want mijn kat was al mollig genoeg vond ik.
Overigens zie ik mijn kat ontzettend veranderen van het versvoer, vergeleken met de brokken en natvoer uit de winkel.
Daar werd hij vadsig van en bleef zeuren om voedsel.
Nu krijgt hij 2 x per dag en is helemaal tevreden en ziet er echt steeds mooier uit.

De vraag van Diena vond ik ook een zeer goede, want idd in welke percentages moet je de organen aanbieden.
Lever, hart, nier zijn de meest gangbare maar wat van pancreas, maag en hersenen om maar een paar te noemen.
Sorry als ik vragen stel die ergens staan, ik probeer het wel eerst zelf te zoeken ook in google.

Ohhh en nog een vraag, valt kippennekken ook onder vleesbot, kan ik dat er ook door als vleesbot staat?

Zo nu ga ik weer verder lezen uit de grote barf bijbel ... in de bibliotheek :P
Wat is het toch interesant ... het wordt steeds leuker hi hi.

Groetjz Caro
Door Limpy
#2539223
Ik denk dat hart, lever en nier wel de meest voedzame organen zijn, dat is dus leuk als basis.
Hersens en klöten schijnen ook wel voedzaam te zijn.
Maagjes krijg ik er hier bij alle 4 niet in want vergif zeggen ze.
Heel af en toe geef ik ze wel eens konijnenlong maar long heeft weinig voedingswaarde.

En dan zijn er nog malle katten die ook pens lusten, pekke die bij zn moeder is opgegroeid tussen honden vond dit vroeger ook lekker....

Dat thiama..dingesgedoe, het schijnt in zalm niet of weinig te zitten.

Kippennekken zijn idd vleesbot
#2539231
Hersens bevatten de meeste voedingsstoffen. Lever is heel belangrijk qua voedingsstoffen, maag is meer spier evenals hart. Kloten eten ze hier niet, magen wel trouwens. En een goed barf-dieet bevat ruim voldoende thiamine waardoor thiaminase geen probleem vormt. Als vis het hoofdvoedsel is wordt het natuurlijk een ander verhaal. Thiaminase zit idd vooral in witvis en veel minder tot niet in vette vis.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2539353
Top Limpy en Mevr Kruim,
Ik ga eens even kijken of ik in de toekomst ook eens hersenen kan krijgen, kloten van konijnen en ander klein wild zal wel lastig worden.
Zal eens rondvragen hier wie dat wel eens tegen gekomen is en waar?
Er zijn dus geen exacte percentages waar ik me aan moet houden met de organen.
Mijn eigen gevoel zegt wel dat ik nier en lever niet te veel moet geven omdat in die organen ook de meest toxische stoffen kunnen achter blijven.

Bij de volgende bestelling heb ik gansmaag besteld,  :-X hopelijk lukt wero het en is het gezond.
Geen idee of wero pens lust maar hij is wel opgegroeid bij honden ... wie weet ;)

Heb inmiddels dat over B1 en thiaminase gevonden op versvoer.nl ... ik houd me gewoon aan 1 x pw vis en momenteel heb ik zalm dus geen probleem dus ;)

Super fijn dat kippennekken vleesbot is .. nu kan ik precies afmeten de percentages enof aanvullen met kippennekken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door