Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2529229
Ten eerste wil ik iedereen die op dit forum schrijft bedanken. Mede dankzij jullie berichten ben ik bezig om onze katten op KVV over te zetten.

De reden van deze post is dat ik onze ervaring wil delen zodat anderen hier wellicht iets aan hebben. We hebben 4 katten waarvan 1 kitten die nog op brokjes zit en 3 katers waarvan 2 turkse angora’s en 1 europese korthaar. Twee weken geleden ben ik met KVV (carnivoer, haaksbarf en darf) begonnen en 2 van de 3 katers zijn ‘cold-turkey’ zonder problemen overgegaan.
We hadden echter problemen om een van onze turken over te zetten. Hij is een vreselijke moeilijke eter en lust alleen RC brokjes. Hij krijgt al een jaartje ofzo 1 maal per dag sap van een zakje kitkat met metacam vanwege spondylose (artrose). Als daar 1 brokje vlees in zit laat hij dat liggen want hij lust alleen het sap. Ander merken zakjes/blikjes ook geprobeerd en alleen van RC luste die dan wel een paar brokjes vlees. We zagen de overgang naar kvv dan ook niet erg zitten maar wilde hem wel over hebben. Op het forum las ik dat sommige mensen gimpet pasta gebruikt maar dat hoefde die niet en een beetje KVV met daarop RC vlees uit een (stink) zakje at hij maar mondjes maat. Welke soort KVV we ook probeerde hij hoefde het niet echt. Omdat hij wel wat binnen kreeg en buiten wel af en toe een muisje ving hebben we dat een paar dagen aangekeken maar werden daar niet vrolijk van en hij ook niet. Soms waren we de wanhoop nabij en wilde we alles afblazen maar hebben dat toch niet gedaan.
Nu gaven we hem over zijn brokjes ook Sasha's blend voor zijn spondylose en dat zijn zeg maar gemalen vis-graten. Wat we nu gedaan hebben en wat heeft gewerkt is om KVV op een bordje te doen en daarop een laagje Sasha te strooien. Of dat het komt doordat dit ouderwets ruikt of doordat het naar vis ruikt weten we niet maar we zijn heel blij dat hij eindelijk weer normaal eet.

Mogelijk een tip voor andere super-moeilijke eters. Nadeel is wel dat sasha aardig aan de prijs is als je het alleen gebruik voor de overgang naar KVV.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Haasm op ma 03 dec 2012, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2530250
Nog een update te melden;
Afgelopen weekend zijn we begonnen om kvv van Haaksbarf te geven. De rund uitvoering rook echter vrij sterk waardoor geen enkele kat dit wilde eten. Ook hier hielp een beetje Sasha's blend om ze het toch op te laten eten. We verwachten dat ze er op deze manier aan wennen en het straks ook zonder Sashas eten.
#2533091
Als je kater wel zelf muis vangt, zou ik als ik jou was eens een stukje wild proberen.
Tegenwoordig (tijdens het wildseizoen) kan je nog gemakkelijk aan vb wilde eend of gans of dergelijke geraken. Sommige katten houden niet van de conventionele smaken, maar wel van de specialere.
Al denk ik dat zowat elke kat wel kip lust...  :)

Het is echter:  als hij muis eet, lust hij dus wel vers.  Ik veronderstel niet dat jij die eerst staat af te bakken  :D
Hij kent dan dus toch rauw vlees als voedsel, al zullen het nieuwe smaken zijn en even wennen.

Ik heb een meisje dat gek is van wilde muis (zelf gevangen dus), maar gekweekte zijn ook maar zo zo...  Wild vlees is ze van sommige zaken gek, maar vb haas moet ze dan wel weer niet. Het blijven katten natuurlijk  ::)  Onvoorspelbaar zijn is hun lijfspreuk.  :)
Maar ze eet wild als hert in den regel wel liever dan gekweekt rund of paard of dergelijke.  Kip, konijn en eend (tamme na wat wennen) eet ze echter ook wel graag.
Als ik jou was zou ik voor zuivere kvv's gaan. Dus met 1 diersoort in, waarvan je dan verschillende soorten afwisselt.  Ik denk dat Haaksbarf zo is?  Vis is blijkbaar ook lekker, daar kan je ook eentje van geven of gebruiken om met minder lekkere te mengen.
Ik wil maar zeggen dat het ook kan dat hij een mengeling van pakweg enkel eend of kip, misschien beter gaat accepteren dan eentje van eend en kip door elkaar.  Bijvoorbeeld.
Zou kunnen, zou ook kunnen van niet natuurlijk...


Oh en barfhapjes kan je ook proberen.  Sommige katten vinden een stuk om op te kauwen nu eenmaal een stuk smakelijker dan gemalen...  Hier zijn ze ook niet zo gek van gemalen, en ik heb de overstap naar vers met stukjes spiervlees gedaan.  Dan wat orgaan en dan eens een vleesbotje. Vooral van kip toen.  En dat ging allemaal super naar binnen en dus zijn we op een keer helemaal overgestapt met de juiste verhoudingen en nieuwe diersoorten (al dan niet met wat wennen nodig). Ik weet niet of ze kvv ook zo gemakkelijk aanvaard zouden hebben....
En het is ook een voordeel dat vers eerst een snoepje was, naast hun brok.  Zo was het werkelijk feest telkens ze dat kregen en helemaal feest toen we de overstap maakten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 07 dec 2012, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#2535664
Bedankt voor de tip om barf-snacks te gaan geven. Bij de poelier heb ik wat kippenhartjes en maagjes gekocht maar dat vinden ze toch niet helemaal het einde. 1 van de katten lust het maar, de rest trek hun neusje ervoor op.
Voor wat betreft de zuivere kvv's heb ik inmiddels 16kg haaksbarf in huis gehaald en (jippie) de moeilijke eter eet de rund nu zelfs zonder poeder. Maar de blaasgruiser hoeft dat dan weer niet... zucht!

Ook heb ik uit de dierenwinkel eendagskuikens gekocht. Maar hoe geef je die eigenlijk? Ik neem aan eerst ontdooien, maar snij je ze dan in stukken en laat je alles eraan (bv de pootjes)?
#2535798
Kuikens.... dat kán een groot feest opleveren, kuikens hebben nl vliegles nodig in de ogen van veel katten

In principe leg je gewoon een ontdooid kuiken voor poes/kater neer en poes eet t dan netjes op...
De mije snapten daar geen jota van en ik heb nogal wat uit de kast gehaald om de boodschap over te brengen [insmeren met blikvis/boter etc] nu staan ze te juichen als kuiken op t menu staat.
Kuiken in stukken knippen/snijden kan maar let even op : in de buikholte zit nog eigeel dat kan een fijne kledderzooi geven.

Ik zou zeggen gewoon proberen en zien wat ze ermee doen
Door Martine-Tom
#2535814
Kuiken geef je gewoon in het geheel en ontdooit, kijk wel ff wat ze ermee doen, Doki vond namelijk dat kuikentje het koud had en legde het onder mijn dekbed, ik kwam er pas achter toen ik iets fluffies aan mijn voet voelde  >:( >:( >:(
#2537491
Ik hak kuikens geregeld door en eigenlijk nog nooit eigeel tegen de kast gehad.
Zal wel aan mijn speciale haktechniek liggen  :P
:biggrin2:

En als je heel snel bent, kan je de twee helften zelfs in de bakjes leggen voordat ze uitlopen.
Heb je maar een klein stipje op je plank. Maar dan moet het kuiken ook echt in 1 keer door.
Door Martine-Tom
#2537607
pearlsofpassion schreef: Ik hak kuikens geregeld door en eigenlijk nog nooit eigeel tegen de kast gehad.
Zal wel aan mijn speciale haktechniek liggen :P
:biggrin2:

En als je heel snel bent, kan je de twee helften zelfs in de bakjes leggen voordat ze uitlopen.
Heb je maar een klein stipje op je plank. Maar dan moet het kuiken ook echt in 1 keer door.
Ohh ik ben zo blij he met barfplaats af en toe, zo fijn als je in beelden denkt :D
#2543617
Gisteren voor het eerst een kuikentje ontdooid en (buiten) gegeven aan onze grootste snoeper Gustaf. Hij bleek waarschijnlijk meegelezen te hebben want dat van die vlieglessen vond tie helemaal geweldig, maar opeten; ho maar!
Op het hakblok buiten doorgesneden zodat tie een beetje idee kreeg wat mijn bedoeling was maar toen had hij gewoon twee speeltjes.
Geprobeerd om het wat lekkerder te maken en er een klodder yoghurt op gegooid, maar dat blijkt vooral lekker te zijn om eraf te likken... zucht!

Onze andere turk Jaffa (die van de Sasha) kwam er ook bij kijken en die vond het geen enkel probleem om het kuiken met huid en veer op te eten. Hij eet wel vaker een zelfgevangen muisje, mol of vogel dus was het hem niet vreemd.

We hopen maar dat Gustaf ervan leert dat ze geen speelgoed zijn, maar voer. Voorlopig krijgt hij dan maar de kippen hartjes/maagjes als snack.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door