Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2516611
Als hij zo groot is en pas 1 jaar, mag hij zelfs nog wat meer dan die 150 gram, hangt er een beetje vanaf of hij al volledig is uitgegroeid en ook al goede bespiering heeft. Mijn Kai is nu 2,5 en een klein slank katertje van 4 kilo en die is nog niet af, met name zijn achterkant/onderlijf is zich nog duidelijk aan het ontwikkelen. Nu voer ik naar behoefte en eten ze alledrie van dezelfde prooi, maar wij zijn nog op weg naar die 3%, waarbij Kai relatief meer eet dan Plien en Jet. (En nee, ik heb geen dikkerds, Kai is bijna mager, Plien is wel zwaar, maar heeft geen vet, en Jet is het zwaarst, ook qua bouw, maar ook daar kun je alle ribben en wervels voelen.)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2516696
150gr lijkt me eigenlijk wel het minimum. Zou ik zeker mee beginnen.
Als hij te dik wordt, het percentage naar omlaag halen, maar niet eerder.  Hij moet inderdaad nog groeien en uitzwaren.
Hij zal vergelijkbaar zijn met mijn Luis van grootte en die is nu op 2,5 jaar 5,5kg.  Hij eet 180-200gr barf, maar verbruikt blijkbaar wel veel. Meer dan een gemiddelde kater van dat formaat.
Mijn andere kater krijgt maar 110gr en weegt nog steeds 5,8kg, maar die staat op dieet (zou naar hoogstens 5,2kg moeten).
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2516709
pearlsofpassion schreef:
Mijn andere kater krijgt maar 110gr en weegt nog steeds 5,8kg, maar die staat op dieet (zou naar hoogstens 5,2kg moeten).
Hoe weet je zo precies dat hij eigenlijk 5,2 kg moet weten?
Ik kende het trucje van de ribbetjes moeten blijven voelen wel.
Bij Wero zal ik idd 150 gram beginnen en eens even kijken of hij dikker wordt of dat er iets bij moet.
Hij is een kat die lijkt graag naar buiten te willen en actief is, al is dat misschien na 2 dagen buiten wel snel geconcludeerd.

Op dit moment zit hij in de bench, is op zijn 2de dag buiten een brommer tegen gekomen :( ... heel erg ongelukkig dus. :-\
Ik woon aan een plantsoen, brommers komen best een eindje bij ons vandaan, dus die is flink aan de wandel geweest.
Heeft een botbreuk opgelopen, as woensdag mag hij hopelijk uit de bench dan is het 3 weken na de foto.
Vingers gekruist dus!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2516723
Caro2012 schreef: Hoe weet je zo precies dat hij eigenlijk 5,2 kg moet weten?
Ik kende het trucje van de ribbetjes moeten blijven voelen wel.
Bij Wero zal ik idd 150 gram beginnen en eens even kijken of hij dikker wordt of dat er iets bij moet.
Hij is een kat die lijkt graag naar buiten te willen en actief is, al is dat misschien na 2 dagen buiten wel snel geconcludeerd.

Op dit moment zit hij in de bench, is op zijn 2de dag buiten een brommer tegen gekomen :( ... heel erg ongelukkig dus. :-\
Ik woon aan een plantsoen, brommers komen best een eindje bij ons vandaan, dus die is flink aan de wandel geweest.
Heeft een botbreuk opgelopen, as woensdag mag hij hopelijk uit de bench dan is het 3 weken na de foto.
Vingers gekruist dus!

Omdat hij ooit 5,3 gewogen heeft. Hij was toen al te dik. Dat was nog op brok. Toen schatte ik dat hij best zo'n 5kg zou wegen, dat was ideaal geweest.
Maar toen is hij door omgestandigheden nogal erg dik geworden.
En nu valt hij af, maar op barf. En ik merk dat hij op barf ook gewoon meer spiermassa heeft en dus meer gaat wegen als hij mooi op gewicht is. Hij weegt nu 5,8, maar is veel slanker dan hij op brok was als hij 5,8kg woog. Dat maakt echt veel verschil. Dus heb ik het streefgewicht wat opgetrokken. Maar het blijft een schatting natuurlijk, ik zal op het moment zelf moeten zien hoeveel hij weegt als hij op het oog mooi op gewicht is.
Het gewicht op barf en op brok kan je gewoon niet helemaal vergelijken.

Maar Luis woog rond een jaar ook zo'n 5kg. Toen op brok.
Nu weet ik het eigenlijk niet, maar ik denk dat het 5,5kg is en dan is hij heel mooi op gewicht, zeker niet te dik. Ik durf bij hem wel wat meer vet geven en wat extra in zijn bakje leggen. Hij is zeker niet te dik.
Door fem fatale
#2516755
Caro2012 schreef: Hij is een kat die lijkt graag naar buiten te willen en actief is, al is dat misschien na 2 dagen buiten wel snel geconcludeerd.

Op dit moment zit hij in de bench, is op zijn 2de dag buiten een brommer tegen gekomen :( ... heel erg ongelukkig dus. :-\
Ach de arme ziel. Het klinkt nu alsof je hem op de tweede dag dat hij bij jou was naar buiten hebt laten gaan, is dat zo? Want dan snap ik wel dat hij wat verder weg loopt, hij heeft immers nog geen eigen territorium daar.

Misschien is het idee om het binnen wat meer speelgoed neer te zetten zodat hij minder graag naar buiten wil?
Door Martine-Tom
#2516794
pearlsofpassion schreef:
Omdat hij ooit 5,3 gewogen heeft. Hij was toen al te dik. Dat was nog op brok. Toen schatte ik dat hij best zo'n 5kg zou wegen, dat was ideaal geweest.
Maar toen is hij door omgestandigheden nogal erg dik geworden.
En nu valt hij af, maar op barf. En ik merk dat hij op barf ook gewoon meer spiermassa heeft en dus meer gaat wegen als hij mooi op gewicht is. Hij weegt nu 5,8, maar is veel slanker dan hij op brok was als hij 5,8kg woog. Dat maakt echt veel verschil. Dus heb ik het streefgewicht wat opgetrokken. Maar het blijft een schatting natuurlijk, ik zal op het moment zelf moeten zien hoeveel hij weegt als hij op het oog mooi op gewicht is.
Het gewicht op barf en op brok kan je gewoon niet helemaal vergelijken.

Maar Luis woog rond een jaar ook zo'n 5kg. Toen op brok.
Nu weet ik het eigenlijk niet, maar ik denk dat het 5,5kg is en dan is hij heel mooi op gewicht, zeker niet te dik. Ik durf bij hem wel wat meer vet geven en wat extra in zijn bakje leggen. Hij is zeker niet te dik.
Dat valt mij dus ook op, Doki is een flinke kater dat sowieso maar als ik zijn gewicht dan bekijk is dat veel hoger dan andere katten met zijn postuur die brok eten.
Een vriendin van mee heeft een coon die echt een slag groter is en minder weegt dan Doki...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2516957
martine-tom schreef: Dat valt mij dus ook op, Doki is een flinke kater dat sowieso maar als ik zijn gewicht dan bekijk is dat veel hoger dan andere katten met zijn postuur die brok eten.
Een vriendin van mee heeft een coon die echt een slag groter is en minder weegt dan Doki...
Ja, ik kan die weegschaal gewoon niet meer volgen. ::)
In het begin werd hij ook slanker zonder dat de weegschaal een kik gaf, dat was pas deprimerend. Ik wist niet of ik mijn ogen wel mocht geloven. Maar nu weet ik zeker dat hij slanker is dan vroeger op hetzelfde gewicht. Ze neemt me niet meer beet, die weegschaal. :biggrin2:

Ik zou beter mijn andere katten ook eens wegen om te kijken hoe dat zit.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2517005
fem fatale schreef: Ach de arme ziel. Het klinkt nu alsof je hem op de tweede dag dat hij bij jou was naar buiten hebt laten gaan, is dat zo? Want dan snap ik wel dat hij wat verder weg loopt, hij heeft immers nog geen eigen territorium daar.

Misschien is het idee om het binnen wat meer speelgoed neer te zetten zodat hij minder graag naar buiten wil?
Hoi FemFatale,
Nee hoor hij mocht naar buiten, had zijn tijd binnen uitgezeten ;P.
We hebben hier een gigant van een krabpaal van waar uit normaal gesproken op de kasten kan rond rennen en leuke plekjes kan verkennen.
We speelde ook elke dag met hem en hebben we allerlei zoek spelletje met een brokje er in en ik doe training met hem. (nu niet natuurlijk ivm het pootje)
Dus nee dat zou te gek zijn als ik hem de tweede dag al naar buiten had gedaan, dan is het te verwachten idd dat er iets mis gaat
groetjz Caro
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2517028
Durf je hem wel nog naar buiten te laten nu dan?  :o
Hij heeft veel geluk gehad dat het maar een brommer was, en mijn ervaring is (spijtig genoeg) dat een kat die eens een aanrijding heeft en die overleeft, er vrij snel weer een heeft. Ze leren er echt niets van...
Ik heb 2 katten gehad die ooit eentje overleefd hebben en daarna een fatale hebben meegemaakt (dat zijn tevens ook de enige twee katten die ik al verloren heb), dus nooit van mijn leven gaat er nog een kat vrij buiten hier.
Er komt een afsluiting rond de tuin waar ze niet uit kunnen, en in afwachting blijven ze maar binnen.  De jongens hebben natuurlijk wel elkaar om mee te spelen binnen, anders zou dat niet te doen zijn.

Als hij op dag twee een aanrijding heeft, loopt hij de weggebruikers waarschijnlijk gewoon tegemoet.  Mijn jongste zou dat ook doen, maar die krijgt de kans dus niet.
Ik zou het in jouw geval niet meer aandurven...  :-\
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2517064
Het is niet te hopen  :-\
We hebben geadopteerd met de garantie dat hij naar buiten mag, dus dan zou ik me niet houden aan de afspraak met het asiel.
Het is een echte buitenkat volgens hun, hij heeft er ook best veel last van binnen te moeten blijven.
Ben een beetje bang dat als ik hem binnen zou houden hij neurotische zou worden.
Hij kan erg panisch worden van het dichte kattenluikje en bij langer binnen zijn wordt hij behoorlijk adhd en (speels) agressief, hoevaak ik ook met hem speel. Ik had zelfs het gevoel dat hij er zelfs nog wilder en gekker van werd, dus ik houd me nu aan vaste speel tijden 2 x per dag.
Hemel nu wordt het wel een dramatisch verhaal  :biggrin2: :biggrin2:

Ik zal je mening meenemen naar de DA waar we toch van de week heen moeten, bespreek ik het meteen even.
Die zijn weer aangesloten bij het asiel waar ik hem weg heb ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2517075
Ik begrijp je beweegredenen ook wel, maar ik zou eerder een vriendje voor hem in huis halen (als hij dat kent) ipv hem aan de gevaren bloot te stellen.
Elke actieve en speelse kat alleen in huis wordt 'hyperactief' en wil met je armen en benen stoeien.  Dat vangt een speelkameraadje op.
Maar ja...  als dat geen optie is, begrijp ik wel dat binnenhouden ook niet kan. Dat zou bij mijn jongens dan ook niet lukken, als ze alleen zouden zijn.

Mijn Kleintje is buiten opgegroeid en toch is ze nu permanent binnen...Dat is ook niet van de ene dag op de andere gegaan natuurlijk en ik zal heel blij zijn als ze veilig naar buiten kunnen in een afgesloten tuin.  Ze geniet zo van het zonnetje. Maar in tussentijd geniet ze door de hor op hun kattenkamer heen van de zon en frisse bries (in de zomer natuurlijk).  Je kan katten ook in de tuin laten (als je die hebt) en die beveiligen.  Als er daar ook geen vriendje is zal dat ook niet voldoende zijn om zijn speeldrang te bevredigen en sommige katten aarden daar nog steeds niet, dat ga ik niet ontkennen. 

Ik wil er eigenlijk geen discussie over starten hoor, het is je eigen keuze.  Ik wilde alleen aangeven dat ik het niet zou aandurven en wel waarom...
Maar er zijn zoveel mensen die het doen, los laten. En sommige katten worden zo 18 jaar, anderen nog geen 1... Hangt ook af van de omgeving en hoeveel verkeer daar is. Ik geloof eens gelezen te hebben dat de gemiddelde levensverwachting van katten die vrij rondlopen zo'n 5 jaar is.  Er zijn er veel die ouder worden, er zijn er spijtig genoeg ook heel veel die hun eerste verjaardag niet halen en dat zou dan gemiddeld op 5 jaar uitkomen...  Daar zitten dan natuurlijk ook katten midden in het stad bij (ja, daar laten mensen hun kat ook de straat op  >:(), dus dan is het niet zo gek dat dat gemiddelde omlaag gaat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 nov 2012, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2517174
Caro2012 schreef: Het is niet te hopen :-\
We hebben geadopteerd met de garantie dat hij naar buiten mag, dus dan zou ik me niet houden aan de afspraak met het asiel.Het is een echte buitenkat volgens hun, hij heeft er ook best veel last van binnen te moeten blijven.
Ben een beetje bang dat als ik hem binnen zou houden hij neurotische zou worden.
Hij kan erg panisch worden van het dichte kattenluikje en bij langer binnen zijn wordt hij behoorlijk adhd en (speels) agressief, hoevaak ik ook met hem speel. Ik had zelfs het gevoel dat hij er zelfs nog wilder en gekker van werd, dus ik houd me nu aan vaste speel tijden 2 x per dag.
Hemel nu wordt het wel een dramatisch verhaal :biggrin2: :biggrin2:

Ik zal je mening meenemen naar de DA waar we toch van de week heen moeten, bespreek ik het meteen even.
Die zijn weer aangesloten bij het asiel waar ik hem weg heb ;)
Daar zou ik me iig niet zo druk over maken ;)
Ik heb Doki geadopteerd en beloofd dat hij hypoallergene brokjes zou krijgen, want ja hij was heel gevoelig hoor, moest ik echt op letten. Braaf ja en amen gezegd en bij thuiskomst een halve rauwe kip gegeven...hij loopt hier nu 6 maanden rond en wacht nog op tekenen van gevoelige darmen ::)
Door flin
#2517676
Caro2012 schreef:
16 mm lijkt me opzich wel wat, alleen eet mijn kat wel erg snel hij moet niet stikken omdat hij botjes doorslikt :o
Hebben jullie ervaring met schrokkers?
inslikken ist probleem meestal niet, er zijn katzels die een gemiddelde muis naar binnen zuigen, (nah misschien 2 x 'krak' voor de vorm doen )

t probleem is er als katzel moet kotzen; daar ist systeem kwetsbaarder, en kan er één en ander makkelijker beschadigen
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door