Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sannetje
#2515677
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het een beetje eng vind! Ik ben op het moment werkeloos dus ik heb ook nog eens alle tijd om het (te veel) in de gaten te houden en elke kleine verandering op te merken.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen met Kaatje of ze alles gaat lusten enzo. Tot nu toe is alles er gewoon in gegaan, maar met andere dingen proberen moet ik nog even wachten want de vriezer is nu vol, dus ze moet eerst even wat opeten.
Door Martine-Tom
#2515792
Sannetje schreef: Ik denk dat ik de afgelopen dagen, 4 of 5 keer per dag heb gevoerd. Ik zal eens proberen om het in drieën te verdelen morgen. Ik vind het wel tegenstrijdig klinken om minder vaak te gaan voeren. Maar als ik het goed begrijp is dus het idee om die ene maaltijd dat ze dingen laat liggen over te slaan en die maaltijd die ze wel opeet groter te maken.

Op aanvraag voeren vind ik lastig, want ze mauwt niet ofzo als ze honger heeft. Als je naar de keuken loopt gaat ze wel mee (en als ik met het eten bezig ben is ze er niet weg te slaan, maar dat was al zo toen ze nog brokjes at en die stonden er de hele dag door.

Het valt me trouwens wel op dat ze de laatste dagen niet meer bij je komt als je eten hebt, kan dat zijn omdat ze nu voldaan is van het eten wat ze al krijgt?

En het lijkt wel of ze er moe van wordt. Kan dat kloppen? Ze speelt ook wel gewoon hoor (nou ja, gewoon... ) maar ze heeft gisterenmiddag/avond een hele tijd voor pampus op de bank gelegen en nu weer, terwijl ze me normaal gesproken nog volgt als ik naar de wc ga.

(aaah, volgens mij ben ik echt overbezorgd, maar ik heb dit nog nooit gedaan, dus liever het zekere voor het onzekere. Bedankt trouwens allemaal dat jullie nog steeds antwoorden op mijn vragen die jullie vast al 100 keer aan beginners hebben verteld)
Het is ook gewoon doodeng in het begin, en voelt ook heel raar enzo...geloof me, over een maand of 2 voelt het idee dat je ooit brokjes kocht raar en wil je niet meer anders ;)

En yep, goed begrepen, geen idee of het werkt hoor, elke kat heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing, goed kijken dat ze niet te mager worden (katten in de groei willen wel eens even tijdelijk rare proporties aannemen kwam ik achter, zo heb ik nu weer een spriet en een propje lopen ::)) en idd hopelijk eet ze dan met die 3 maaltijden wel alles op, hoeveel geef je nu, qua gewicht en hoe zwaar is ze?

En moe maar voldaan...dat is wat we willen na het eten, klinkt helemaal goed :)

Heb je haar wel eens gevoerd van wat je zelf at? Zo nee, dikke kans dat ze idd vol zit, wetende dat ze toch niks krijgt "so why bother" :)
Door Sannetje
#2515952
Ze is nu twee kilo en ze krijgt 200 gram (dus 10%).  Ze is nu 15 weken dus ze moet nog flink groeien. Ik ben ook wel van plan om goed in de gaten te houden of ze niet te veel krijgt, daarom vroeg ik me ook af hoe ik dat laten liggen van eten moest interpreteren. En ja, ze krijgt wel eens een stukje kaas ofzo dus het heeft wel degelijk zin om te komen bedelen.

edit:

Nog een vraagje. Het lijkt erop dat ze het kipkarkas toch niet helemaal op gaat eten. Ze heeft nu ongeveer 2/3 op (hij was 120 gram), ze heeft vlees gegeten maar ook bot. Er zit ook nog vlees en bot aan, maar wel het meest bot. Hoe moet ik dit nu rekenen?
Laatst gewijzigd door Sannetje op zo 18 nov 2012, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sannetje
#2517054
Dat ga ik de volgende keer proberen. Van de week heb ik het weg gedaan omdat ik het al een keer of 4 neergezet had en het niet lekker vond om dat dan nog tot de volgende dag te bewaren en weer neer te zetten. Ik heb haar verder niks extra's gegeven omdat ze volgens haar drollen te veel bot kreeg. Ik heb het nu aangepast naar 45%, even afwachten hoe dat gaat.

Qua eten heb ik gemerkt dat ze het wel opeet als ik wat ze laat liggen in kleinere stukjes snijd of er even een klap op geef met een hamer in het geval van stukjes kippennek (is het trouwens zo dat een deel van de nekjes harder is dan de rest, ze heeft al een paar keer een zelfde soort stukje laten liggen).

edit:

Vanavond heeft ze weer kipkarkas gehad en daar heeft ze weer aardig wat van laten liggen. Ik heb het nu fijngeknipt, maar vooral de hardere botten laat ze liggen. Kan het zijn dat ze dit gewoon te hard vindt?
Laatst gewijzigd door Sannetje op di 20 nov 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2517719
Ja dat kan. Ze is nog jong en niet uitgewisseld. Ze mist zeker het eea aan kaakkracht en techniek tegenover een volleerde volwassen barfkat. Komt vanzelf goed, want zowel kaakkracht als techniek doet ze vanzelf op. Hardere delen en dingen zou ik voor nu even meppen.
Door Sannetje
#2518744
Dan denk ik dat ik de karkasjes nog even in de vriezer laat liggen (hoewel er wel al meer op was dan de vorige keer, dus het gaat wel de goede kant op). De kippennekjes gaan nu goed, wat is er nog meer wat beginners goed kunnen kraken?

@pearlsofpassion, ik geniet er zeker van. Ik vind het zo leuk om te zien hoe ze met dat kleine koppie zomaar die hele grote stukken zit op te kauwen. En ze vindt het heerlijk. Ik hoef maar te roepen vanuit de keuken en ze komt eraan gestormd.En dat deed ze echt niet toen ze nog brokken kreeg.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door