Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2478127
Dit menu kan, als je mooi bevleesde vleesbotten hebt en je katten 50% verdragen.
Merk je dat ze moeite krijgen met poepen, haal je dat vleesbot omlaag.
Persoonlijk zou ik wel 30% spier voeren, maar dat is niet bij jou omdat je nog bijproduct geeft.  Ik reken niet in bijproducten.
Kuikens is gewoon compleet, dus staat naast de verhoudingen van het menu, hetzelfde met een complete vis. Viskarkas of kop reken ik als vleesbot in het menu, vissnippers als spier.
Maar dat is dus gewoon een andere manier van werken...
Op zich is dit prima.

Wat natuurlijk nu wel opvalt is de hoeveelheid kip in je menu. Voor bot kan ik dat begrijpen omdat je net begint, maar ik zou de kipsnippers dan wel houden voor als je merendeel ander bot geeft en nu ander spiervlees voeren. Wanneer je voldoende botsoorten geeft kan je de kipsnippers erbij voeren zodat je ervoor kan zorgen dat kip niet meer dan een kwart van het menu uitmaakt. 
Door Chjema
#2478199
Klopt helemaal, ik ga vanavond even naar de supermarkt om het één en ander te halen en bestel nieuw spiervlees bij en eventueel eendennekjes oid ter afwisseling.

Te witte poepjes is te veel bot?
Spier kan dus eventueel ietsjes meer?
En kuikens trek ik dan van de hoeveelheid af of mag je dat als extra geven?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2478212
Witte poepjes is inderdaad wat teveel bot.
Ik denk dat de meeste katten op 45% zitten, mooi bevleesd bot, ongeveer 50-50.
Als je mooier bevleesd bot geeft, dus vb kippenpoten, dan zou je wat hoger in bot kunnen gaan zitten, maar dan moet je dat ook altijd hebben.
Nekken, vleugels zijn typisch 50-50.

Katten hebben een hogere nood aan mooi spiervlees dan honden.  30% vind ik mooi (bij mij ligt het nog iets hoger, maar 30 is mooi).
Maar als je botten beter bevleesd zijn en je vleesbot wat hoger ligt, kan je spier wat lager natuurlijk, want dan zit er extra spier aan je vleesbot.

Kuikens kan je zelf kiezen of je ze extra geeft of in het menu.  Ze wegen ongeveer 40-45gr. 
Ikzelf geef 6 dagen in de week orgaan (dus weekpercentage verdeelt over 6 ipv 7 dagen) en 1 dag kuiken op het moment dat ze normaal orgaan krijgen. Het kuiken geldt dan dus al compleet en staat naast de percentage's.  Maar er zijn zoveel andere manieren om het te doen.
Ik kan ook eens een visdag inlassen waarin ze complete vis krijgen, met dan ook een kuiken erbij, omdat dat ook compleet is. Anders vind ik het moeilijk rekenen als de rest in dagporties zit. 
Maar zolang je percentage's op het eind van de week kloppen en hun ontlasting goed is, is alles in orde. Hoe je dat ook zelf invult.

Moesten ze op een bepaalde dag wat minder trek hebben, kan je dus ook de overschot van de dag ervoor, aangevuld met 1 of 2 kuikens geven.
2 kuikentjes in de week is wel voldoende. ;)
1 keer vis eigenlijk ook (5-10%).
Door Chjema
#2478270
Oke duidelijk!
Bedankt!

Spiervlees kan van alles zijn behalve varkensvlees?
Maar mag het ook gehakt zijn of dat liever niet?

Ik denk zo iets meer variatie heb voor ze... Tzt gaan we voor de grotere karkassen
Menu dan als volgt:
Ma spiervlees lamsgehakt  2 kippennekken
Di konijnenorgaan 2 kippenvleugels
Wo spiervlees soepvlees 2 kippennekken
Do kippenorgaan eendagskuikens
Vr spiervlees kalfskopvlees 2 kippenvleugels
Za spiervlees 1 vd bovenste 3 2 eendennekken
Zo sardientje eendagskuikens of kwartel
Laatst gewijzigd door Chjema op ma 08 okt 2012, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2478539
Nee, varkensvlees geven we liever niet wegens het risico op Aujezski.
Witte poep hoeft niet perse te betekenen dat er teveel bot is. Toen Sien net ging barfen, had ze ook wel eens een lichte drol. Dat werd vanzelf minder en ze ging ook steeds beter knagen en verteren. Het leek er bij Sien op dat de binnenkant gewoon nog moest instellen op het verteren en gebruiken van natuurlijke calciumbron. Bij poederige of stoepkrijtdrollen is er zeker wel teveel bot, ook bij harde stenen die je hard hoort vallen in de bak.

Ik vind je menu nog steeds niet duidelijk. Ik heb geen idee hoeveel en in welke percentages je voert. Het orgaandeel is verder ook niet gedefinieerd. Wat voer je dan aan orgaan, alleen lever ofzo?
Ik voer liever geen gehakt, want daar kan je de kwaliteit minder van beoordelen en soms is het duurder. En er kan altijd iets doorheen gedraaid zitten wat je liever niet hebt. Ook doet het niets voor de tanden en het passeert de ingewanden naar mijn idee sneller.

Kalfsvlees voer ik zelf niet. Er zitten nog wel eens minder voedingsstoffen in, want lichter gekleurd vlees. En een kalf is ook nog steeds een koe, dus geef dan gewoon rundvlees.
Je hebt ook soepvlees staan. Dat is niet altijd alleen maar rundvlees. Soepvlees is voor in de soep. We doen het in de kat. Vraag dan aan je slager wat het precies is (diersoort, deel van het dier).
Kopvlees heeft naar mijn idee te weinig voedingsstoffen voor een kat. Dat is namelijk het vlees wat aan het hoofd zit. Soms kan het ook nog eens erg taai zijn en krijgt de kat dat niet weg.
Ik merk dat je nog niet gebarft hebt, want ik vind het vleesbotdeel niet zo logisch. Zo zijn 2 kippenvleugels wel een stuk groter dan 2 kippennekken. 2 eendennekken is echt te voorbarig, zeker voor kittens. Sien krijgt een halve eendennek op vrijdagavond bij haar vis en daar moet ze behoorlijk op knagen. Sien is een dikke volwassen kat met compleet gebit en goede barftechniek. 1 eendennek weegt meestal een ruime 100 gram. Het vleesbotdeel op zondag is afwezig? Kuikentjes zijn geen vleesbot, ik zie ze als pluizig ei en tel ze niet echt ergens bij. Een kwartel is meestal compleet, of dermate compleet te noemen omdat er ook bij kale exemplaren nog wel wat orgaan inzit. Kwartels met veer zijn natuurlijk wel compleet, maar er zijn genoeg katten die alleen kale willen (hier ook). 1 kwartel is meestal wel zeker 150 gram en soms heb je wat grotere van 200-300 gram.


Dus voor nu om duidelijkheid te scheppen.
Maar een handige lijst of tabel. Ga even rekenen en maak een mooi menu.
Hoeveel wil je voeren en welke percentages?
Wat wil je voeren en hoe wil je je menu indelen?

Ik zal je mijn weekbasismenu voor Sien geven. Ot eet haar barf gemalen, dus dat portioneer ik altijd naar een gewicht van 3 kilo (heb jij nu niets aan; voor meer info de sticky over zelf malen bekijken). Siens menu is ter inspiratie, dus niet klakkeloos overnemen. Het is aangepast op Sien en op mijn voorraad en manier van voeren.
Sien is een dikkertje van zo'n 5 kilo, maar wel volwassen. Volwassen katten hebben minder nodig. Sien eigenlijk ook, maar die heeft wat psychische toestanden die verder voor nu niet belangrijk zijn voor jouw menu. Sien eet 3% per dag, kittens mogen echt meer.
Ik heb de barfrekenhulp op de voorpagina even voor Sien ingevuld:
Menu voor een teef, 6 jaar oud, 5 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 5 kilo = 150 gram per dag / 1050 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 525 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 158 gr.
Spiervlees 35% : 368 gr.

Ik geef vaak vleesbotten die zeer goed bevleesd zijn. Soms zijn de vleesbotten zo goed bevleesd, dat ik ze als spiervlees en vleesbot ineen kan rekenen. Sien heeft snel platte drollen en soms zitten er nog wat orgaanresten in haar vleesbot (bv in een konijnkarkasje), dus vandaar staat Siens orgaandeel op zo'n 15%. Ot eet eerder een kleine 20% orgaan, ter vergelijking.
Ik voer veel eendagskuikens. dat vinden ze hier lekker, ik kan er makkelijk aankomen en ze lusten het beiden. En 1 kuikentje is een erg makkelijk ontbijt. Van de daghoeveelheid voer ik 1/3 ontbijt en 2/3 diner. Hier zijn ze dat zo gewend, maar ik geloof dat de meeste katten 50-50 eten als dagverdeling. Sien lust overigens geen knaagdiertjes, dus die voer ik haar niet en dat maakt het deel kuikens ook weer wat hoger. 2-3 kuikens per week is wel het maximale wat ik aanraad.
Het orgaandeel heb ik zo verdeeld dat Sien de ene dag spiervlees bij haar vleesbot eet en de andere dag een portie orgaan bij het vleesbot. Dit is om te zorgen dat ze een meer gestabiliseerde vertering heeft en zich niet de halve week leegschijt. Magen hebben geen laxerende werking hier en hart ook niet zo.
Het orgaandeel van ongeveer 150-175 gram per week heb ik zo verdeeld zoals het in een prooi voorkomt: het meeste lever, dan maag, dan hart en dan nier. Hart vinden ze hier wel erg lekker, dus eten ze meer hart dan maag. De diersoorten wissel ik iedere keer af als ik inkoop. Dus de ene keer lamshart, de andere keer kalkoenhart, etc. Zo ook met spiervlees en wat ze lusten en wegkrijgen aan vleesbot.

Zo ziet het er ongeveer in de praktijk uit, eerste rij is ontbijt en tweede rij is diner:
ma: 1 kuiken konijnkarkas (spiervlees+vleesbot in 1)
di: 1 kippennek kippenmaag en half blok koolvis
wo: 1 kuiken of spiervlees klein vleesbotje (bv kippennek of deeltje karkas) en portie hart
do: 1 minihaan klein vleesbotje en portie nier
vr: 1 kuiken halve eendennek en portie zalm
za: 1 kuiken spiervlees+vleesbot in 1 (goed bevleesd parelhoen, dikke bio kippenvleugel, etc)
zo: 1 kippennek grote portie spiervlees (geen koolvis) en portie lever
De minihaantjes komen van moeders: die slacht de krielhaantjes als ze groot genoeg zijn om met vaderhaan te gaan vechten en dan zijn ze voor mijn katten. Afhankelijk van hoe groot de hanenkuikens zijn, krijgt Sien een hele of halve. De botjes van die haantjes zijn bijzonder hard, want het zijn geen plofkippen. Dus geregeld laat Sien een deel van het bot liggen, zo ook met een biovleugel op zaterdag. Als de minihaantjes op zijn, voer ik ook wel eens een halve kale kwartel of kwartelkarkasje.

En nu de diersoorten die ik allemaal voer:
vleesbot:
- kip: bijna alles, meestal geen poten
- eend: nekken, karkas in de molen voor Ot (vleugels zijn vaak net te hard voor Sien of niet lekker)
- parelhoen: karkas, nekken (als er die zijn of aan karkas zit), vleugels
- konijn: karkas, voorpootjes, achterpoten alleen van kleine/jonge konijnen
- kwartel: heel (compleet dus) of karkas
- duif: soms en dan heel (compleet)
- muis/rat/gerbil: lust alleen Ot (compleet)

Orgaan:
- kip: lever, maag, soms hart
- eend: lever, maag (duur!), hart
- konijn: lever, hart (soms, zit meestal long aan en vind ik zonde van geld), nier (vet geef ik er gewoon bij)
- lam: hart, nier, heel soms lever
- rund: heel heel soms hart
- kalkoen: hart

Spiervlees:
rund, kip, kalkoen (vinden ze extra lekker), soms hert, Sien af en toe wat koolvis, zalmfilet voor Sien op vrijdag, heel soms paard voor Sien, soms kangoeroevlees voor Sien van de Sligro
Spiervlees wat al aan vleesbot zit: konijn, kip, parelhoen, soms eend (als ik een dik karkas of hele pekingeend heb)

Hoeveelheid diersoorten is dus voor Sien meer dan 10. Die voer ik niet allemaal tegelijk, want dat past niet in de vriezer. Daarom wissel ik de diersoorten zoveel mogelijk af tijdens het inkopen.

Ik hou van makkelijk doen met inkopen. Ik heb geen rijbewijs en fiets niet zover en niet zovaak. Toen Ot en Sien nog in A'dam woonden, bestelde ik zelf eens in de zoveel tijd bij Kiezebrink, haalde het eea bij de vleesturk en bestelde mee met leveranciers (Lupa, Herby, etc) met andere A'dammers.
Nu Ot en Sien al helemaal bij meneer wonen, haal ik de boel bij Degomeat (meneer rijdt) en bestel ik soms mee met lijntjes met en via Eelke (woont vlakbij). De marktpoelier heeft ook het eea, maar alleen kiporgaan vond ik tot nu toe portemonnee-vriendelijk voor in nood. Soms eten Ot en Sien ook uit de supermarkt (tartaartjes, kipdelen voor Sien, spiervlees), maar dat vind ik voor de portemonnee van meneer. De vissen voor Sien komen overigens altijd uit de supermarkt.
Ik heb een lijstje op de puter van wat ik nog aan dichte voorraad heb en ook een tabelletje met wat ik per periode (in mijn geval kwartaal) verbruik voor 2 katten. Zo kan ik makkelijk zien wat er nog is en wat en hoeveel ik moet bestellen.
De geportioneerde voorraad zie ik iedere dag, dus dat hou ik niet bij. Zo heb ik van ieder orgaandeel altijd maar 1 ding geportioneerd. Nu is dat kippenlever, lamshart, lamsnier en kippenmaag. Spiervlees 2-3 soorten; rund, kalkoen en koolvis. Vleesbot momenteel konijnkarkas, kippennekken, eendennekken, bio kipvleugels (parelhoen is op).
Door Chjema
#2478575
Super bedankt voor de hele uitleg.

Ik ga het op mijn gemak nog eens even helemaal goed lezen.
Maar wat kan ik dan voor Kittens aanhouden qua botvlees, alleen kippennekken en kippenvleugels?

Jij voert redelijk wat kuikens, terwijl hierboven staat dat 2 kuikens genoeg is per week...

Orgaan heb ik nu konijnorgaan compleet, dus deze kan ik niet zelf samenstellen, moet ik echt laten ontdooien om te zien om het goed samen te stellen.
En Kippenlevertjes, kippenmaagjes, kippenhartjes.

Ik zie door alle bomen het bos ook niet echt meer...
Degomeat is idd een fijne website maar daar kan je weer niet echt Spiervlees kopen als ik het goed gezien heb... Vandaar dat ik kwam op lamsgehakt en kopvlees om dat bij de slager te halen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2478587
Alles wat je meer aan kuikens voert, is er minder plek in het menu voor andere dingen. Vooral voor kittens zijn de andere dingen erg belangrijk.
Voor kittens zou ik het qua vleesbot om te beginnen idd houden bij kippennekken en kwartelkarkasjes. Dit kan je vanzelf uitbreiden naar andere dingen, in het begin mogelijk even hameren (wel zakje omheen tegen de spetters).

Als ik een kilo orgaan van het eea heb, ontdooi ik deze dermate totdat ik er wat vanaf kan halen. Het is dan nog niet helemaal ontdooid, maar voldoende om er met mn scherpe hakmes doorheen te kunnen. Ik portioneer dan bv een pond in porties voor Sien en het overige pond gaat terug de vriezer in.

Muv van koolvis en zalmfilet, komt al mijn spiervlees van degomeat vandaan...
Door Limpy
#2478596
@chjema: ik bestel ook wel eens bij degomeat en hij heeft echt wel spiervlees...
Ik haal daar bvb kalkoen,kip,paard en soms ook rundvlees vandaan
Gebruikersavatar
Door Thea
#2478660
Limpy schreef: @chjema: ik bestel ook wel eens bij degomeat en hij heeft echt wel spiervlees...
Ik haal daar bvb kalkoen,kip,paard en soms ook rundvlees vandaan
hert en haas zal hij binnenkort ook wel weer hebben.
Moet zeggen dat ik degomeat/richardversvoer het grootste assortiment spiervlees vind hebben.
Ik wissel snijdsels af met het echte vlees. Maar goed hier gaat er ruim 2 kilo per week doorheen ;)
Door Chjema
#2478681
Het gaat om een kitten, weegt rond de 2,5-3 kg.
Als ik het dan iets ruimer bereken kom ik op 1100-1200 gram per week uit.
Dat houd dan in 600 gram vlees/bot (dus nekken, vleugels of karkas)
300 gram Spiervlees, of moet/mag dit meer zijn?
200 gram orgaan

Opnieuw een menu dan... Corrigeer maar als het niet goed is.
Ik wil graag orgaan over 3 dagen verdelen, betekent dus 66 gram per keer.
Bot/vlees elke dag als ik t goed begrijp, Spiervlees 3x per week wat inhoud 100 gram per keer.

Dag 1 ochtend orgaan kip l/h/m ----- moet ik hierbij dan nog niertjes bestellen??? Avond 1 vleugel ongeveer 100 gram???
Dag 2 ochtend rundvlees, maar wat versta je daar onder als soepvlees niet oké is? Lamsgehakt ook niet... Blijft er weinig over in de supermarkt behalve biefstuk.... Runderstoofvlees van degomeat?
Avond 2 kippennekken 120 gram uitgaande van 60 Gr. Per nek
Dag 3 orgaan konijn compleet 66 gram
Avond kippennekken 2x zie boven
Dag 4 hertenvlees 100 gram, avond kippennekken 2
Dag 5 orgaan, kip h/l/m avond kippennekken 1
Dag 6 kalkoenenvlees 100 gram, avond kuiken
Dag 7 kuiken avond kwartel (maakt het dan nog uit of t een karkas is, hele met veren Of zonder kop etc) en wat bereken je daarvan? Hij is compleet waar haal je het dan vanaf? Van vleesbot?

Moet het meer of minder zijn en zo ja wat?
Of is het zo goed?

Qua orgaan houd ik het even bij kip en konijn, vriezer is niet zo toereikend dat er op dit moment meer in past... En dit zijn de organen die ik nu in huis heb....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2478873
Ik bestel het meeste van mijn vlees via de verzamelhoek op dit forum.
Ik kies er wel voor om steeds veel afwisseling in mijn vriezer te hebben en om steeds wat anders te voeren. Alles is dan ook geportioneerd.  Ik heb er ook eentje die iets al snel beu wordt...  ::)
Zo heb ik nu: kip, eend, konijn, rund, paard, lam, lama, hert, haas en vrijdag komt er kalkoen en in dec weer geit.  Die zijn nu op.
Van orgaan heb ik wel afwisseling nu, maar ik ga bepaalde zaken niet meer aankopen omdat ze het niet lekker vinden.  Zo gaat lamsnier er heel moeilijk in, terwijl konijnennier (ik heb er zonder vet van Orinake) ontzettend lekker is.  Dus ga ik niet moeilijk doen, en blijf ik voortaan bij konijnnier.
Bij lever zou ik wel graag zowel een iets ouder als een erg jong dier hebben. Zo worden kip, konijn, eend allemaal op 6 weken geslacht en de lever zou dan nog anders zijn dan bij iets oudere dieren (vb lam). Maar ook over die lever (van iets oudere dieren) doen ze hier lastig...  :-\
Enfin, dat zijn mijn zorgen, niet de jouwe  ;)

Alleszinds, ik vind dat je mooi vlees kan krijgen via de lijntjes. Het enige is dat je inderdaad nogal wat vriezerruimte nodig hebt om het 1 en ander te kunnen opslaan. Als je steeds variatie wil voeren natuurlijk, niet als je, zoals Koekje, in periode's afwisselt.

Van vleesbot voer ik kip, konijn en eend standaard (en zalm), en parelhoen als ik eraan kan geraken (moeilijk). Ook zou ik graag eens aan haas of zo geraken, maar dat lukt tot nu toe niet.  Duif heb ik nog liggen, maar het staat me bij dat Luis dat niet graag gaat eten  ::), dus ik ga het malen en onder iets lekkers stoppen om hem aan de smaak te laten wennen.
Parelhoen heb ik ook gemalen omdat ik enkel aan karkas kon komen en dat was me te kaal op zo te voeren. Bekwam hen ook slecht, dus dan maar gemalen met wat extra kipvlees.  Dat gaat prima.
Kwartel heb ik hier geprobeerd, maar werd niet lekker gevonden. Of het eraan lag dat het karkasjes waren, en geen gehele kwartels, moet ik nog eens uittesten. 

Voor de rest krijgen ze kip en konijn in zijn geheel (Cuzco en Kleintje dan, Luis heeft last van zijn maag, maar dat is een ander verhaal), eendennekken mep ik voor Kleintje nog wel voor.  Anders krijgt ze dat echt niet weg. Eigenlijk mep ik kip meestal ook voor haar maar niet zo hard, ze vind het echt lastig om erdoor te komen als het nog geheel intact is.
Dus dat is wat zoeken, wat je kat al kan en wat niet. Als je hen van kitten af laat wennen, kunnen ze al snel veel knagen.  Cuzco knaagt ook gewoon een eendennek weg, maar die is een forse kater van 3 en Kleintje is een klein poesje van 8....  ;)
Door Chjema
#2478933
Mijn idee is om het tzt heus wel te wisselen, maar laat ze eerst dit allemaal maar eens wegkrijgen en dan gaan we weer verder uitproberen.
Nekken hak ik soms ook nog plat of door de midden, maar over het algemeen kunnen ze al prima knagen!

Wat is luis een knapperd trouwens!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2479025
Chjema schreef: Mijn idee is om het tzt heus wel te wisselen, maar laat ze eerst dit allemaal maar eens wegkrijgen en dan gaan we weer verder uitproberen.
Nekken hak ik soms ook nog plat of door de midden, maar over het algemeen kunnen ze al prima knagen!

Wat is luis een knapperd trouwens!
:biggrin2: Dank je.
Hij komt als kitten uit het asiel en toen zag je er nog niets van hoe hij ging uitgroeien. :) Op mijn avatar is hij 5 maanden.
Hij is wel diegene waar ik het meeste last mee heb inzake barfen. Hij is nogal kieskeurig, maar vooral, zijn maag is heel gevoelig aan bot. Als ik zijn bot niet maal of heel fijn mep krijgt hij maagontstekingen. Heel zielig. Misschien ligt dat aan zijn achtergrond en heeft hij niet de beste start gehad. Ik weet het niet, ik ken zijn verhaal eigenlijk niet.
Hij was ook al 2 toen we begonnen met barfen (nu zo'n half jaar geleden).

Kittens leren inderdaad al snel heel wat knagen. Het is anders als je dat als poes van 8 nog moet gaan leren. Jouw kittens zullen opgroeien tot echte barfers. ;)
Jong geleerd is volgens mij wel een voordeel.
Door Chjema
#2479069
Ahh sneu is dat dan he... Grote bink hoor!

Ja mijne weten inmiddels niet meer anders geloof ik, het zijn grote bedelkousen en hongerige tijgers, ongelooflijk hoe snel ze alles op hebben... Maar mager zijn ze niet!
Het is echt een megagepuzzel en uitproberen maar uiteindelijk zal dat het vast wel allemaal waard zijn (brokken is makkelijker haha).

Heb zojuist een bestelling gedaan bij Degomeat (wel wat duurdere verzendkosten maar goed voor deze ene keer geeft dat niet).
Hertenvlees, rundvlees, wildkonijnenvlees, kalkoenfilet en sardientjes, dus dat moet genoeg afwisseling zijn qua spiervlees.
Daarnaast nog wat kwartelkarkas, kwartel met veren, kwartel geslacht aangeschaft en we gaan het meemaken :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door