Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#2426707
Tja dan heb ik opeens kittens die wel dode prooi eten. Heb dus net een bestelling hele prooi gedaan, wat is dat duur zeg. Ik heb nu weer weanerratjes gedaan die waren rond de 60 gram het stuk. Maar wat is het verschil met een woestijnrat? Hoe groot is die en wordt die normaal gesproken goed gegeten door poezen die gewone rat, muis, duif en kuiken lekker vinden.

Is er ook een adres waar muizen e.d. goedkoper zijn of zijn hele prooien zo prijzig? Ik overweeg al om volgend broedseizoen maar zelf kwartels uit te laten broeden. Muizen/ratten zelf kweken zou natuurlijk een optie zijn, maar ik heb geen idee hoe ik zo'n beestje fatsoenlijk de diepvries in krijg en Daf ziet levende muizen en ratten in huis helemaal niet zitten (als barfhap ook niet trouwens).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2427053
Een woestijnrat is een gerbil.
Geen idee hoeveel die wegen, maar is dus ergens tussen een muis en rat in, zoiets als een hamster.

Kleine knaagdieren en kwartels zijn gewoon zo duur.  Ik vind het ook ontzettend veel...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2427125
Ik zou het niet weten. Nog nooit geprobeerd.
Duif heb ik trouwens wel geprobeert en enkel de kliko luste dat echt.  Kleintje wilde enkel  een stukje filet, de muts en Luis wilde helemaal niets. Zelfs geen veer met een vleugel eraan  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2427335
Duif, mits een lekkere, eten tegenwoordig Ot en Sien weer. Dat hebben ze een paar jaar niet gelust.
Gerbils eet alleen Ot. Maar die vindt ze dan ook helemaal geweldig. Het gemiddelde formaat wat ik altijd heb gehad is iets kleiner dan een volwassen goudhamster, ongeveer te vergelijken met een weanerrat van zo'n 60 gram.
Ot eet ook muizen en ratten.

Prooitjes (muv kuikens) zijn overal duur. De ene iets duurder dan de andere, maar meestal ontloopt het zich niet veel. Muizen zijn het allerduurst, dan gerbils en dan ratten (grotere ratten zijn per kilo goedkoper).
Gebruikersavatar
Door kira
#2427566
Dan koop ik de volgende bestelling er een voor proberen.

Bestelling nu was erg prijzig in verhouding met hondenvoer, maar ze zijn zo lief de poesjes. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#2427573
Ik heb het idee dat kattenvoer sowieso wat duurder is dan hondenvoer.
Als ik naar mezelf kijk. Ik bestel niet mee met enorme verpakkingen. Ik heb een vriezer voor 2 katten en daar kunnen dergelijke hoeveelheden niet in, tenzij ze serieus maandenlang hetzelfde zouden moeten eten.
Katten eten bepaalde goedkope dingen niet, zoals strotten of kopvlees en ik vind runderorgaan ook niet zo voor katten.
Hele goedkope dingen (bv vlees met meer vet of vliezen) kunnen niet in de kat, dus zit je vanzelf vast aan de duurdere dingen, omdat je meer kwaliteit gewoon nodig hebt.

Naar verhouding eten katten meestal meer dan honden, maar nominaal eten katten natuurlijk veel minder dan de gemiddelde hond. Daarom vind ik het ook niet zo erg om de wat duurdere dingen te kopen voor ze.
Veel katten zijn ook truttig met hun voer. Zo eten ze hier eigenlijk geen kwartels met veren. Ot op zich wel een beetje, maar Sien totaal niet. Ik wil ze wel kwartel voeren, dus dan maar dure kale.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2427576
Pens ook niet vergeten.
Als je daar wat goed aan kan komen, drukt dat de prijs ook behoorlijk in een hondenmenu.
Groenten zijn ook goedkoper dan vlees.
Gebruikersavatar
Door kira
#2427629
de kiloprijs voor wat ik honden voer ligt inderdaad lager als wat ik de honden voer. De katjes krijgen nu ook konijnenrug en kipkarkas, krijgen ze nu goed weg. Maar ik vind het best een gedoe zelf om voor 2 poezen minihapjes te maken. Met alleen 2 katjes is het wel te doen, maar ik maak ook nog iedere week voor 5 grootverbruikers porties. Daarom dacht ik mooi, ze lusten muis en rat, dat is "lekker gemakkelijk".  Maar schrok nog al van de prijs. Maar goed als ik nu deels rat/muis/duif/kwartel doe en deels kip/konijnkarkas en vlees/orgaan dan komen we wel uit. Heb ook op proef haring en sardien besteld, dat is ook "compleet". Daarnaast voer ik de honden inderdaad alles, dus zit er veel vet aan vlees eten ze een weekje veel vet, bij de poezen snij ik inderdaad de mooiste stukjes van het vlees af en snij ik ook bij hart nog het vetrandje weg. Dat maakt het ook bewerkelijker en als je het goed bekijkt duurder.
En als ik dit weekend pens heb laat ik ze ook even proeven, je weet nooit of ze dat lusten. Wiske at alles wat de honden aten en die at ook konijnenkoppen en eendenvleugels weg. Dat was dan weer makkelijk, vooral die vleugels die waren precies 50 gram het stuk. Ik denk dat de kittens dit nog niet weggekauwd krijgen, dat is nog te hard.
Gebruikersavatar
Door kira
#2427664
ze lieten hier het vet zeg maar liggen. Weet niet of ze niet lusten of nog te hard. Nu hebben ze kiporgaan, dat gaat er goed in. Volgende keer met ander hart doe ik wel weer een stukje proberen met vet. Ze krijgen tenslotte vast steeds grotere tanden en meer kaakkracht.
Door Too
#2427926
Straks kunnen ze natuurlijk net als Wiske meer en meer met de honden mee eten maar je hebt gelijk kleine porties zijn best bewerkelijk

Ik vind prooitjes echt te kostbaar [afgezien van m'n eigen morele 'probleempje'] bovendien die ene keer dat ik muis serveerde was t ook niet zo'n heel groot succes :D
Muis mocht gezellig overal mee naar toe anders was muis zo eenzaam.... gelukkig had muis een heel fijn handvatje zodat ze makkelijk mee te nemen was.. uiteindelijk is muis -in stukjes gechopt verstopt onder blikvoer- gegeten door slechts 1 poezendame Dat hoeft dus niet nog een keer
Ze zullen t hier moeten doen met kwartel [bvk ex-layer oid] en duiven als t gaat om hele beesten, al worden die ook in meal size
porties gehakt : een kwartel in 4-en en duif in 6-en

Verder blijft t bij de kleinere diersoorten voor t botwerk : patrijs, parelhoen, eend, konijn en als grote favoriet haas en wild konijn
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door