Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Naomi25
#2423034
Oke! Volgens mij hadden ze ook snijsels dus kijk daar wel even naar.
Kippenvleugels is ook leuk! Kan ik ook mee gaan testen of hij het lkkr vind.
X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2423054
De percentages die Limpy aangeeft zijn prima.
Maar ik reken ei er gewoon niet bij.
Ik heb een menu met verhoudingen dat ietsje kleiner in hoeveelheid is dan wat ze eigenlijk mogen hebben. Dat eitje of kuiken extra, kan er dan nog gewoon bij.
Zondagavond krijgen ze hier geen orgaan, dat wordt opgevuld met een eitje of kuiken. Dat wil zeggen dat ze de rest van de week eigenlijk ietsje meer orgaan krijgen dan volgens de percentage's zou moeten per dag.  Het orgaan per week wordt over 6 ipv 7 dagen verdeeld.  Vleesbot en spier wordt wel gewoon over 7 dagen verdeeld.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon gelijk verdelen en af en toe eens een extra'tje geven.  Het kan geen kwaad als ze eens een dagje wat meer te eten krijgen, dat is maar wat je zelf het leukst vind.  Iedereen doet het tenslotte op zijn manier en moet er een beetje zijn eigen weg in zoeken.

Mijn percentage's zijn 40% vleesbot, 20% orgaan, 40% spier voor Kleintje.  Luis heeft 43-45% vleesbot, 20% orgaan en 35-37% spier.  Cuzco zit ergens tussenin.
Ik ben ook met 50% vleesbot, 20% orgaan en 30% spier begonnen, maar ik merkte dat ze minder vleesbot nodig hadden.  De ontlasting was te hard.
Deze laatste percentages is waarmee ik zou beginnen. 
Ietsje minder orgaan en wat meer spier kan natuurlijk ook.

Vis reken ik gewoon waaronder dat het valt. Een volledige vis reken ik als compleet.  Dat wil dus zeggen dat het van het menu wordt afgetrokken en geen rekening mee gehouden in mijn verhoudingen.  Het valt er gewoon naast.
Karkas of kop is echter vleesbot en wordt ook zo gevoerd.  Als je aan afsnijsels kan geraken, is dat spiervlees en ook zo behandeld.
Kuikens worden ook als compleet gerekend.

Ik geef zelf ook een beetje groenten.  Gemengd met wat zelfgetrokken bouillon biedt ik dat af en toe aan, los van de maaltijden en niet op hun etensplaats.  Ze kiezen zelf of ze er wat van willen of niet.  Meestal gaan ze allemaal wel even wat oplikken en als het een tijd geleden is gaan ze hier aan de planten knagen of zelfs hooi van de konijnen eten (wat er meestal langs voor terug uitkomt)  >:(
Ik heb voor groenten gekozen omdat ik aan de hand van de artikels waarom honden groenten krijgen of niet, tot de conclusie kwam dat het voor katten ook wel waardevol kan zijn.  En ik merk dus dat mijn katten het zelf ook wel aangenaam vinden.  Katten mag je echter niet meer dan 5% groenten geven, ik geef nog geen 1%. 
De meeste mensen geven geen groenten aan hun katten, dus wederom iets dat je zelf moet kiezen. ;)
Door Naomi25
#2423056
Bedankt voor alle info!

Ik ga het nog even bijstellen voordat ik ga bestellen!
Ik heb net een kipfilet gesneden en snij er zelf ook altijd nog afsnijsels af. Die heb ik aan Depp gegeven en hij vond het heerlijk. Toen ik daarna z'n brokken in zijn bakje deed keek hij me echt aan van 'geen kip meer'?
Dus hoop dat dit een goed teken is en hij een echte barfer wordt!
X
Door Naomi25
#2427236
Hallo,

Gisteren heb ik Depp (de kat) weer de afsnijsels van de kip gegeven. Had mijn eigen kipfilet al klein gesneden en liep evn naar buiten. Je raad het al bij terugkomst was de hele kipfilet op. Was een beetje trots en een beetje boos  :P
Net naar de markt geweest en bij de poelier kippenvleugels en lever gehaald. heb het ongehakt in zijn bakje gedaan. Hij rook eerst aan de lever, vond hij wat minder. Rook toen aan de kippenvleugel en griste die uit het bakje. Wist niet echt goed hoe hij dit naar binnen moest krijgen. Ik wilde de hamer al pakken maar toen begon hij te knagen en heeft hem uiteindelijk helemaal op! Toen kwam hij bij de lever. Even kijken of er toch niet wat anders in het bakje ligt. Lever eruit hengelen, beetje likken. Maar toen dus ook langzaam naar binnen werken  :o.
Ik kan donderdag pas weer andere dingen halen. Is het erg dat hij dan nu niet kompleet krijgt of toch nog wat brokken erbij? Ik heb nog wel wat gehakt waarvan hij een stukje kan krijgen.
Wil hem eigenlijk geen brokken meer geven...

Groetjes!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2427327
Ik zou hem dan een paar dagen incompleet voeren.
Wat knap dat hij in 1x een hele vleugel opeet! Sien had bij haar eerste vleugel duidelijk veel moeite met het bot.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2427394
Nee, geen brokken erbij!
Hij eet toch bot, spier en zelfs lever. Hart zal er ook wel in gaan, en dan ben je al redelijk compleet bezig (moet nog wat nier bij).
Met die brokken breng je zowel zijn spijsvertering als zijn hoofd weer in de war.
Nee, gewoon vasthouden aan het vers en dan maar even wat minder diersoorten. 
Zo snel ondervinden ze daar geen negatieve invloed van, niet als je wel compleet kwa verhoudingen kan voeren.
Er zijn ook dieren die op eliminatiedieet moeten en die eten wel 2 maand maar 1 diersoort.  ;-)
Gebruikersavatar
Door kira
#2427634
Ik zou ook zeggen gewoon even op die kip houden. Hier heeft mijn vorige kat en een vorige hond vrij lang alleen kip gehad, die wilden eerst niet wat anders. Daarna werden het allesvreters, maar heb nooit gemerkt dat die periode alleen kip nou slecht is geweest. Voor honden geldt dat ze echt behoorlijk lang eenzijdig moeten eten voor een negatief gevolg, voor poezen zal dat denk ik weinig anders zijn.
Door Mevroi Kruim
#2427663
Gewoon lekker kip geven. Hier hebben ze meer dan een jaar alleen kip, wel alle onderdelen, gegeten en ze deden het echt ongelofelijk veel beter dan op brok.
Stoere bink, een vleugel wegknagen!
Door Naomi25
#2427674
Top dan ga ik dat doen!
Heb ook nog wat kabeljauw filet in de vriezer gevonden dus dat krijgt hij er dan morgen bij als spiervlees. Donderdagochtend dan nog even alleen kip en 's avonds heb ik als het goed is alles binnen!

Ik ben blij met mijn stoere vent :biggrin2:
Hij eet het zelfs beter dan brok waar hij om de paar uur een paar hapjes van neemt.
Het is een slanke kat dus mag van mij best wat aankomen van het vlees!

X Naomi
Door Naomi25
#2428707
Hallo!

Het barfen gaat tot nu toe super! Hij heeft tot nu toe kippenvleugel, kipfilet, lever, gehakt en kabeljauw gegeten. Allemaal lekker!
Nu eet hij alleen wel zown 7% van zijn lichaamsgewicht en komt zelfs vragen om meer!
Kan dat komen doordat hij het net krijgt en erg lekker vind?
Moet ik hem zoveel geven als hij wil? Bij de brokken kon hij altijd zelf goed bepalen hoeveel hij wilde eten en stopte altijd als hij vol zat.

Groetjes,
Naomi
Door Naomi25
#2429440
Advies nodig!!!

Zou vandaag wat ophalen bij doggy barn waar ik toch in de buurt moest zijn voor andere afspraak.
Maar stond voor een dichte deur  >:( schijnbaar miscommunicatie ofzo
Maarja nu ga ik de komende dagen een paar dagen naar een vriendin en heb nog maar dingen voor 1,5 dag (aangezien depp eet als een malle).
Zal ik iets van smuldier kopen bij de supermarkt? Weet dat daar vaak pens inzit en incompleet is maar weet het ook even niet meer..?

X
Door Limpy
#2429471
Als je een islamitische slager in de buurt hebt zou je daar eens kunnen kijken, die hebben iig wel kippenhartjes + levertjes en ook altijd wel kipnekjes en allerlei mooi spiervlees.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door