Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2391701
Is het een probleem als een jong kitten maar 1 keer per dag eet?
Doki doet dat ook, nouja bijna 7 maanden en ziet er goed uit dus dat zal wel ok zitten.

Maar Freud is nog zo jong, 3 maanden, en die eet eigenlijk ook maar 1 keer per dag. Tussendoor snackt hij af en toe wel een beetje maar dat is echt maar 1 hapje per keer en mss een keer of 3.
Ik pluk hem nu 2 keer per dag uit de gordijnen  ;) en "dwing" hem te eten maar dat gaat echt tegen zijn zin in...

Mager is ie niet, wel heul slank, drinken, plassen, ontlasting alles is verder prima.
Enige is dat hij bij zijn maaltijd dus zoveel eet dat hij dat wel eens uitspuugt  :-\
Door fem fatale
#2391765
Dat spugen lijkt me echt niet handig, dus ik zou wel proberen om hem vaker te laten eten.

Waar geef je hem nu eten? Jet wil haar medicijnen niet eten als ze afgeleid wordt door de andere katten, dus gaan wij dan even op de badkamer zitten, eerst knuffelen en ik zing wat voor haar, en dan kan ze ze opeten.

Freud heeft nog de leeftijd dat alles hem afleid, dus een paar keer per dag een prikkelarme omgeving met een hapje eten helpt misschien wel?
Door Mowgli
#2391801
Mowgli eet vaak ook maar 1 keer per dag. Tussendoor eet hij een paar hapjes of likt hij wat. Ik heb ook geprobeerd hem te dwingen door bakje neer te zetten, na 20 minuten weer weg. Bij ons gaat hij dus gewoon terroriseren wanneer hij honger heeft en hij niets krijgt. Zijn "eetmomenten" zijn af en toe erg verschillend. daarom laat ik maar gewoon zijn eten staan zodat hij naar believen kan eten. Ik probeer ook kleine porties neer te zetten.

Ik heb soms het gevoel dat Mowgli "vergeet" te eten. Als hij ineens erg doordraait, zet ik hem bij zijn bakje neer en moet soms zelfs wat met de hand aanbieden. Dan begint hij ineens te eten.
Soms staat hij bij zijn bakje en blieft niet wat hij krijgt en loopt weer weg. Als ik hem dan bij zijn voerbakje neerzet en hem uit de hand aanbied, eet hij wel :s

Ik heb besloten hem maar te laten gaan en te proberen hem niet onder druk te zetten. Hier heerst nog steeds een trauma van de loodvergifitging en van Pugsley die door de CNI op het eind niet meer wilde eten.
Door Martine-Tom
#2391850
Hij eet op het aanrecht of naast Doki, hij eet juist beter naast zijn broer, zien eten doet eten blijkbaar.
Dat kotsen is idd niet handig, maar ja...
vanmorgen had ie denk ik 60 gram kvv op en kotste dat een paar uur later weer uit.
Sindsdien wil hij niet meer eten ook, is wel gewoon actief hoor, verder niks aan de hand.
Heb hem nog 3 keer gedwongen, bekje open likje kvv erin...nope.

Groeien doet ie ook prima, is hier nu 4 weken en bijna een kilo aangekomen dus geen klagen  ;)
Door Parelridder
#2392105
Ik weet niet of het kwaad kan eens per dag te eten. Jonge dieren eten in principe wel vaker dan volwassenen, wat dat betreft zou ik er niet blij mee zijn. Ik weet dat een kat bij voorkeur niet langer dan 24 niet moet eten, in die zin vind ik eens per dag ook erg krap. Erwin van Gijtenbeek raad aan voor katten eten te laten staan, hun natuurlijke eetgedrag zou zijn regelmatig kleine beetjes te eten. Het fijne weet ik er niet meer van, maar is misschien op internet te vinden of bij andere leden hier bekend.
Persoonlijk geef ik de kat 2 maal daags. Meer maaltijden per dag is hier praktisch niet uitvoerbaar, lang laten staan vind ik niet hygienisch en ik vind het naast praktisch ook wel prettig als ze 'gewoon' haar portie vlot blijft eten.
Het klinkt alsof Freud eea wel lust (immers bunkert tot hij er misselijk van is) maar geen tijd neemt om te gaan eten tgv druk-druk met spel. Als dat zo is, zou ik op zoek gaan naar een reuze saaie omgeving (douche, wc, keuken, bench..) waar je 'm bijv. 3 maal daags een half uurtje achter laat met een schoteltje eten. Eet 'ie niet, dan niet, maar er is even helemaal niks anders te beleven. Ik heb pups gehad die geen tijd hadden om te eten, afgeleid werden door wat ze zoals nog meer wilden doen, die aten wel goed in de bench, met het deurtje dicht, dat gaf hen de benodigde rust.
Door Mowgli
#2392157
Of misschien proberen meerdere malen per dag kleinere porties te geven, zodat hij niet in 1 keer zich helemaal vol kan vreten om vervolgens te gaan kotsen?
Door Martine-Tom
#2392558
Vandaag nieuw regime gestart, smorgen krijgt hij een kleinere portie van iets wat hij niet echt heel lekker vind en de rest van de dag (2 keer of meer als hij er zelf om vraagt) krijgt hij iets wat hij echt super lekker vind (haas, konijn...) de inzet is nu niet zozeer dat hij veel eet...maar dat hij uitzichzelf iets eet.
Vannacht om 6 uur liep ie te zeuren, naar beneden en hij vloog gelijk naar het vreetkleed, eten gegeven en dat vrat ie zo op.
Vanmorgen om 9 uur nog een portietje gegeten en straks gaan we het nog eens proberen...
Gebruikersavatar
Door kira
#2393046
hier wisselt het hoe vaak ze eten. Maar ik vind wel dat kittens heel veel vreten. Ik kan duidelijk in gedrag merken wanneer er behoefte is om te eten. Dan zetten we het neer. Is wisselend 2 of 3 keer per dag.
Hoeveel eet Doki? Er gaat hier nu bijna een pond per dag doorheen, is nu nog gemalen bot, stukjes vlees en orgaan. Kipnek en konijnkarkas gaat ook, als ik weer nieuwe porties maak doe ik er meer bot doorheen.
Door Martine-Tom
#2393103
Vandaag heeft ie een inhaalslag gemaakt  :biggrin2: 4 Keer gegeten  :D
Doki eet doorgaans rond de 300 gram op een dag, ook wel eens minder...meestal niet. Vandaag waren ze wel extreem hoor, had er 550 gram uitgehaald voor 14 kilo hond en kat...op...nog een rol Tinlo...op...100 gram spier...op  :o

Staat nu nog iets van 75 gram voor de nacht.

Freud heeft vandaag denk ik 200 gram gegeten dus dat is netjes (mss nog wel meer) zat te denken, vorige week is er toxocara cati gevonden bij hem, hij is donderdag ontwormt, mss dat ie daar nog ziek van was?
Hij is van nature al geen grote eter dus als er ook maar iets tegen zit eet ie amper tot niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2393111
Cuzco is jaloers op de hoeveelheden die hier genoemd worden...  Hij staat op dieet en krijgt maar 130gr per dag meer.  Op 150gr viel hij nog niet af (hij zou eigenlijk maar 5kg mogen wegen en weegt er nu 6,2). 
Hij is natuurlijk wel geen kitten meer  :P

Maar de hoeveelheden van jouw jongens klinken toch al niet klein...  ::)

Fijn dat Freud nu toch op de aangegeven momenten eet. :)
Door Martine-Tom
#2393137
Ja ze bunkeren best aardig wat weg  ;D
Ik zal binnenkort weer eens foto's maken dan kan je zien dat Doki perfect op gewicht is en Freud zelfs wat magertjes, ik vind het ook grappig hoor, de 2 katten wegen net zoveel als de hond...Tom eet 120 gram op een dag, de katten 400 tot 600 gram op een dag  :o
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2393150
martine-tom schreef: Ja ze bunkeren best aardig wat weg ;D
Ik zal binnenkort weer eens foto's maken dan kan je zien dat Doki perfect op gewicht is en Freud zelfs wat magertjes, ik vind het ook grappig hoor, de 2 katten wegen net zoveel als de hond...Tom eet 120 gram op een dag, de katten 400 tot 600 gram op een dag :o
Ja, en de ene kat is de andere ook weer niet. Luis (5,3kg) eet 180gr en Kleintje ( 3,8kg) 110gr. Dus Cuzco eet nu in verhouding een stuk minder dan de andere twee, die mooi op gewicht zijn. Vind het best wel zielig voor hem :-\, hij krijgt maar een klein beetje meer dan Kleintje, maar hij moet echt wel wat afvallen. Als je dan die kleine porties steeds ziet, voel je je al schuldig. Tis best wel jammer dat die kat die net zo graag eet, net minder energie verbruikt... :(

IK zou ook eens foto's moeten plaatsen. Heb dat nog niet gedaan hier, en ik zit hier binnenkort al een jaar ::)
Door fem fatale
#2393308
Jonge katten eten nou eenmaal meer dan oudere katten, en dat geldt voor honden ook. En het zou best kunnen dat honden minder eten dan katten over het algemeen (al is dat misschien formaat gerelateerd en dan zouden ze op ongeveer de porties van Tom uit moeten komen lijkt mij?)

Hier eet Jip, mijn frettenram, nu in de zomer rond de 1300 gram, ongeveer zoveel als Kai mijn katertje van 4 kilo. Maar fretten eten veel.
Door Martine-Tom
#2393456
Blijkbaar de verkeerde want vandaag is het weer hopeloos  ::)
Tís een apart gevalletje geloof ik, Doki is makkelijk, zet eten voor zijn neus en hij eet tot hij genoeg heeft, geen hap meer en geen hap minder. Freud is iets lastiger...

De plank waar ze nu eten is wat krapjes dus ik ga eens zoeken naar een nieuwe eetplaats (ladenkastje) waar ze wat meer de ruimte hebben, mss dat dat nog scheelt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door