Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2374031
Jep zoals de titel al zegt, hoe krijg je een kat aan het kauwen?

Ik maal nu voor beide katten maar over een paar weken komt er een kitten bij die nu Tinlo gevoerd krijgt, joepie.
Voor 2 katten malen is bijna 2 kg per week, vind ik soms al te veel dus laat staan dat ik voor 3 katten moet malen....
En waarom, alleen mijn oudste heeft geen tanden meer de jongste heeft een prima gebit en het kitten natuurlijk ook.

Maar hoe krijg ik hem aan het kauwen?
Lapjes vlees kauwt hij keurig op maar botten doet hij moeilijk over.
Muisjes en kuikens ziet die totaal niet als voedsel, zelfs niet als ze door 4en zijn gesneden. :'(
Stukje Parelhoenkarkas vind hij heerlijk, gaat er bij zitten knorren maar eet eigenlijk alleen het vlees eraf en de zachte kleine stukjes bot wilt hij af en toe ook nog mee eten maar meer niet.
Moet ik de bot stukjes hap klaar snijden? Dat hij wel moet kauwen maar nog niet helemaal af hoeft te bijten?
En dan? Hoe ga ik verder tot de hele 45gram stukjes per dag?
Hij krijgt maar 30% vleesbot per dag, van meer krijgt hij witte drolletjes, kan dat nog veranderen als hij ongemalen vleesbotten eet?
Ik vraag dit zodat ik er rekening mee kan houden niet te veel botten in mini stukjes te snijden  ;)
Laatst gewijzigd door lachnat op do 24 jan 2013, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2374045
Voor Ot maal ik noodgedwongen (die eet echt geen heel vleesbot) en Sien krijgt het zo. Voor Sien heb ik nooit gemalen en die eet het zo maar op en anders niet. Ot kiest dan altijd voor de optie 'niet' en dan gaat Sien ermee aan de haal.

Ik zou de botjes meppen en dan langzaam steeds minder meppen. Als ze tuttig doen, laat ze maar lekker even tuttig doen. Dus gewoon heel langzaam je eigen plan doorvoeren.
Voor de oude taart is de kans groot dat levenslang malen noodzakelijk blijft, maar voor 1 kat is dat nog te overzien.

Witte drollen zijn niet per definitie teveel bot. Sien heeft in het begin ook vaker witte drollen gehad en dat ging vanzelf weg en ik ben niet minder vleesbot gaan geven. Bij Sien was het zo dat de spijsvertering nog niet helemaal 100% optimaal op rauw ingesteld was en dat heeft wel bijna een jaar geduurd, terwijl Sien nog erg jong was toen we gingen barfen.
Door lachnat
#2374075
Oke meppen dus, gewoon in een washandje en dan met een hamer erop slaan?
Klinkt misschien dom maar heb nog nooit botten gemept, voor de hond hield ik het 3x vast maar die kauwde zo heerlijk rustig dat de 4e keer ze het zelf heeft mogen doen.
Rustig aan doen dus, dat komt goed.

Dat ik voor de oudste zal moeten blijven malen was me al bekend, een stukje vlees wat groter is een gemiddeld brokje doet ze al moeilijk over. Maar dat geeft niet, ze is 15 en eet gelukkig maar 900gram per week, dat is nog te doen.

Ik dacht altijd dat witte drollen teveel bot betekende, juist omdat ze dus al sinds december rauw krijgen, maar het kan dus lang duren voor ze er aan gewent zijn. Weet wat geleerd  ;) Die kater van mij is ook pas 3 jaar dus was 2,5 toen hij overging op rauw, daarvoor kreeg hij wel regelmatig lamshart en kipfilet.
#2374085
In een stevige plastic zak om te meppen, je washand krijg je nooit meer schoon als je er botten in gaat platmeppen.
Ik knip botten nog wel eens om de 2 cm in met de snoeischaar, dat is als stadium 2 ook heel geschikt.
#2374915
Ik mep in een handdoek. In de wasmachine komt hij er weer schoon uit.
Ik heb het ook eerst in een plastic zak geprobeert maar die ging open van het meppen en zoveel zakken steeds stuk meppen. Het werd een boeltje.
Dus nu gewoon in een handdoek en die gaat samen met de vreetkleedjes in de machine.  Ik vind het wel prima, en geen gedoe. Er blijft een beetje vlees aan de doek hangen, maar dat schraap je er heel eenvoudig vanaf.
Door lachnat
#2376056
Ik heb nog 3 oude handdoeken die we nu gebruiken om de moderpoten van de hond te drogen. Daar kan ik er wel 1 van gebruiken voor het meppen van botten, schoon natuurlijk.

Geven jullie trouwens elke dag compleet?
Of kan ik 1 dag vleesbot, hart en spiervlees geven, dag 2 vleesbot, lever en spiervlees etc?
Door Limpy
#2376072
Hier krijgen ze 3x per week compleet voor mijn gemak (gemalen hart,lever,nier wat ik dan meng met wat gemalen bot en ´s avonds spiervlees met klein knaagje) rest v/d week bot/spiervlees.

Maar elke dag spier/bot met afwisselende organen is ook okay, net wat jij en je dieren prettig vinden.
Door lachnat
#2385215
Nou de eerste konijnkarkas stukje is binnen  :biggrin2:
Voor zijn doen heeft hij weinig gegeten maar dan krijgt die straks gewoon de rest.
Het waren rib stukjes van de konijnkarkassen, even met de vleeshamer opgemept en hij kauwde het op  :biggrin2: Hoorde hem soms ook lekker knagen dus gaat vast goedkomen zo  :biggrin2:
Door lachnat
#2403253
Ik heb een professionele koks hakbijl maar ik hou niet van het in kleine stukjes hakken, hij moet gewoon leren kauwen en met het plat meppen gaat dat redelijk goed. Ik vind meppen trouwens ook een stuk makkelijker dan het in kleine stukjes hakken, dus als hij het altijd gemept wilt hebben vind ik het nog geen probleem.
Door lachnat
#2412738
Kan het zijn dat hij het gewoon niet zo lekker vind om er moeite voor te doen?

Heb hem gister avond stukje kip karkas gegeven, niet plat gemept of iets gewoon hup jij een stukje kip karkas en nu uit mijn keuken idee 8)
Hij is namelijk gek van kip, daar waren we met kipfilet al achter gekomen. Nou ik heb hem echt nog nooit zo zien kauwen op een stuk bot. Ook alles behalve het pootje ging op het vlees heeft die wel van het pootje afgegeten.

Als ik dat met konijn of eend doe dan gaat die eerst moeilijk zitten doen en loopt dan weg....
Platgemept eet hij er wel wat van maar niet alles.

Parelhoen heeft hij ook al eerder gehad en kauwt net als kip zonder gedoe weg behalve het rugstukje dat laat die liggen.

Van eend krijgt hij wel hart en soms lever van konijn krijgt hij nier, lever en vlees wat hij allemaal wel gewoon eet :-X


Wat is nu wijsheid? Stug platgemept eend en konijn blijven aanbieden of eerst even tijdelijk enkel kip en parelhoen totdat hij doorheeft dat al zijn voedsel gekauwd moet worden?
#2413111
Ik zou niet enkel kip geven als hij dat heel erg graag eet. Zo raakt hij gewend enkel het lekkerste eten te krijgen.
Maar ook niet overdrijven in de andere richting natuurlijk.  Een dag iets heel lekkers en een keertje wat minder lekker.
Ik knip de konijnen in de lengte door de ruggengraad door, dan is het zeker goed weg te knagen.  Anders is konijn en zeker eend vast wel ietsje harder dan kip. 

Kippennekken zou ik aan mijn Cuzco zo kunnen geven om weg te knagen, dat gaat vlot, maar eendennekken is zoveel werk dat zelfs hij (hij vreet zich normaal helemaal vol als hij de kans krijgt), het halverwege opgeeft.  Gemept zijn ze zo weg, hij eet ze wel graag.  Dus het kan zeker wel dat het nog wat te hard werken is en daarom minder eet. Als hij het minder graag eet doet hij natuurlijk ook wel minder moeite.
Ik zou dus zeggen: mep het nog een beetje en laat hem wennen aan het knagen.  Steeds iets minder meppen en kip zonder meppen geven, en dan komt hij er uiteindelijk wel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door