Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lachnat
#2413452
Oke maar wat is dan handig, 1 dag kip 2 dagen iets anders (parelhoen en konijn) dan weer een dag kip?
Eendennekken gemept eet hij wel graag maar eet het niet helemaal op.... En dan heb ik zelfs nog kleine stukjes van een cm of 2 :-X
Door lachnat
#2413832
oke plat plat gaan we proberen.
Heb dat wel met de kwartel gedaan, ding werd 2x zo groot in oppervlakte maar was enkel nog een dun velletje  :-X
Ging wel helemaal op, dat dan weer wel, maar leert die zo ook kauwen is dan mijn vraag?
Alleen het bot was zo verpletterd dat hij daar niet meer op hoefde te kauwen :-\
Door lachnat
#2484246
We zijn weer een tijdje verder en ik krijg soms koppijn van hem :-X

De ene week vind hij eendennekken geweldig en kauwt ze heerlijk op, een week later moet die ineens niks weten van de eendennek ook niet als ik hem zo plat als een dubbeltje sla. En zo gaat dat ook met kipkarkas, konijnkarkas, kwartel heel of karkas heb beide, fazantennekken en patrijskarkas.
Vlees en organen gaan altijd goed, daar kauwt hij lekker op.

Wat moet ik nu met hem  :-\
Vol blijven houden? Maar dan heeft hij wel veel dagen dunne ontlasting :-\
Enkel bot malen in de hoop dat hij dat dan wel eet? Wat ik eerlijk gezegd dus betwijfel, ik sla het nu zo plat dat het eigenlijk al gemalen bot is....
Of gewoon voor hem malen en soms wat kauwwerk ernaast geven?
Door Mowgli
#2484517
lachnat schreef: We zijn weer een tijdje verder en ik krijg soms koppijn van hem :-X

De ene week vind hij eendennekken geweldig en kauwt ze heerlijk op, een week later moet die ineens niks weten van de eendennek ook niet als ik hem zo plat als een dubbeltje sla. En zo gaat dat ook met kipkarkas, konijnkarkas, kwartel heel of karkas heb beide, fazantennekken en patrijskarkas.
Vlees en organen gaan altijd goed, daar kauwt hij lekker op.

Wat moet ik nu met hem :-\
Vol blijven houden? Maar dan heeft hij wel veel dagen dunne ontlasting :-\
Enkel bot malen in de hoop dat hij dat dan wel eet? Wat ik eerlijk gezegd dus betwijfel, ik sla het nu zo plat dat het eigenlijk al gemalen bot is....
Of gewoon voor hem malen en soms wat kauwwerk ernaast geven?
Ik zou gewoon voor hem gaan malen en dan kauwwerk ernaast geven. Ik doe dat hier ook. Mowgli weigert ook vleesbot en gevogelte, dus maalde ik zijn kvv zelf om hem te "bedonderen" Daarnaast kreeg hij dan grote stukken lever en grote stukken vlees van een dier wat hij wel graag eet.

Op dit moment eet hij ineens ook weer kippenmaagjes, dus die geef ik hem ook. Konijn eet hij heel erg graag, af en toe geef ik hem een stukje konijnen karkas en daar kauwt hij heel erg goed op.

Ik had ook kippenmaagjes gedroogd. Die zijn dan lekker hard en die vindt hij heerlijk
#2484541
Vleesbot eerst geven en pas iets anders als hij dat op heeft?
Of eerst even een klein beetje anders bij het vleesbot (om hem aan te zetten om te eten en dan eet hij misschien gemakkelijker door).  Maar niet de hele boel meteen zodat hij dunne ontlasting krijgt als hij zijn vleesbot laat liggen.

Is maar een ideetje...
Door lachnat
#2484604
POP, heb ik al geprobeerd maar dat werkt niet hij blijft gewoon zeuren om eten en als die niks anders krijgt dan gaat hij weer door met zijn dagelijkse bezigheden. Geef ik er een klein stukje vlees of een hartje bij dan eet hij dat op en laat het bot liggen en gaat gewoon door met zijn dagelijkse bezigheden. Het lijkt er meer op dat hij gewoon geen zin heeft elke dag bot te kauwen want hij lust het wel.


Mowgli, oke dus het is niet heel vreemd dat een kat vleesbot weigert. Stukken vlees gaan prima en organen maakt niet uit welke organen gaan ook prima. Vlees probeer ik altijd zo groot mogelijk te geven, het liefst gewoon 60gram aan 1 stuk.

Gedroogd vlees eet hij inderdaad ook tot gedroogde pens aan toe  :-X
Zijn rode tandvlees is ondanks dat hij vaker vleesbot weigert dan opeet ook helemaal weg en mooi roze gekleurd.


Ik denk dat het voor mijn eigen gemoedsrust beter is ook voor hem te malen en gewoon 1x per week een stuk nek of karkas probeer te geven met vlees als toetje. Of ik ga toch enkel vleesbot malen en dan dat geven met losse organen en een los stukje vlees als toetje.
#2484611
lachnat schreef: Of ik ga toch enkel vleesbot malen en dan dat geven met losse organen en een los stukje vlees als toetje.
ik denk dat dit voor beide de beste oplossing is. Ik moest het meeste malen, omdat Mowgli niet alleen een probleem met vleesbot had.
Door lachnat
#2510450
Nou het is half gelukt

Ik maak gebruik van 3 complete mixen verhouding 40% vleesbot, 40% spiervlees, 20% organen.
Mix 1 duifkarkas, kalkoenfilet, organen
Mix 2 kipkarkas, kangeroevlees, organen
Mix 3 parelhoenkarkas, lamavlees, organen
De organen bestaan uit eendenhart, hazenlever, konijnennier en kippenmaag.
Dat word dus gemalen en goed gegeten en lijkt mij al voldoende afwisseling.
Soms maal ik een stuk zalmlijf mee zodat ze ook vis krijgen en anders krijgen ze zalmolie.

Op dinsdag krijgt hij dan kleine stukjes eendennnek met een stukje hertenvlees als extra.
Op donderdag krijgt hij kleine stukjes kwartel als extra.
Op zondag krijgt hij kleine stukjes patrijskarkas of fazantkarkas met paar stukjes kip filet (afval van ons) als extra.
En hij kauwt op die 3 dagen super  :biggrin2: Ik sla niks plat maar ik knip het in stukjes van een centimeter.

Heb geprobeerd een 4e dag kauwwerk extra te geven maar dan eet hij enkel het vlees......
Voorlopig hou ik het maar even op 3 dagen en dan ga ik langzaamaan grotere stukjes vleesbot geven, per stapje van een halve cm denk ik 8)
#2579758
Even een update.

Ik geef het tijdelijk op  :-X
Alleen de kwartel gaat nog goed de rest moet die niet..... We zijn het gespeel met zijn voedsel ook even zat, we willen sowieso verhuizen en hebben nu een eis voor een extra slaapkamer wat dan hun eetkamer word, mag die daar gaan spelen zolang als die wilt zonder dat het vlees het hele huis te zien krijgt  :-X Ik blijf dus maar voorlopig malen en alleen de jongste krijgt dan zo nu en dan wat echt BARF spul want die eet wel braaf  :)
#2580160
Ik heb hier ook opgegeven met echte Barfwerk..Alleen wilde konijnschouders gaan in zijn totaliteit op..Omdat ze telkens bot laten liggen, ben ik overgegaan op KVV/zelfgemalen spul.
En met beetje geluk kan ik morgen zelf gaan malen met mijn nieuwe machine !!
#2580561
Ik heb hier een kenwood staan en maal daar al tijdje mee, dat is het probleem niet.
Alleen ik kan, net als mijn katten, best koppig zijn want ik wil ze gewoon aan het kauwen krijgen. :biggrin2:
Dat was vanaf het begin de doelstelling alleen mijn oudje had geen tanden meer en kon niet kauwen, nu ze in november is ingeslapen  :'( heb ik er enkel nog 2 rondlopen met een perfect gebit maar meneer wilt gewoon niet kauwen, luie donder  :-X
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door