Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Metaldog
#2389264
De percentages die ik aan houdt voor mijn katten is 40-40-20. Ze doen het daar perfect op. Als ik meer bot geef hebben ze er last van.
Het gaat hier zelfs zo goed met vers voeren dat de oude kat die uit het asiel heb gehaald, zwaar hartpatient en hele zware suiker (waarde van 28!!!) na 4 maanden barfen een waarde heeft van 6 en ik geen insuline meer hoef te spuiten. Bijkomend voordeel, de dierenarts ziet nu wel het nut in van vers voeren!!!
Door Parelridder
#2389332
Ik geef 40 (vleesbot) - 30 (spiervlees) - 20 (orgaan: hart, lever, nier, eko kippenmaag). De resterende 10% zijn de 2 kuikentjes per week.
Door Parelridder
#2401317
Alle nieuwe dingen die ik in juni had toegevoegd aan haar menu lust ze inmiddels ook. Sommigen waren even wennen en op dat moment lijkt ze het echt nooit ze zullen gaan eten. Poeh, wat kan die resoluut weigeren. Weg rennen bij haar bakje.. ::) En volhouden ook...
Maar ineens - een paar weken later - gaat die knop om en staat ze rechtop tegen het aanrecht terwijl je haar bakje vult om er daarna met veel smaak van te gaan eten.
Nou lust ze inmiddels echt heel veel:
Karkas: haas, fazant, duif, kip, eend, konijn.
Spier: lama, hert, paard, rund, kalkoen, konijn
Orgaan: lam, konijn, haas, duif, kip, fazant
Gebruikersavatar
Door koekje
#2401534
Gaat goed!
En ik vind dat ze echt heel goed eet. Er zijn maar weinig katten die fazant willen eten.
Door Parelridder
#2401556
Ik had daarom ook helemaal niet verwacht dat ze fazant zou lusten. De enige reden dat ze daar een snipper van kreeg, was dat ik het voor de honden had en zodoende aanleiding om for fun ook wat in Sannes bakje te doen. Die bleek dit verschrikkelijk lekker te vinden, gaf er de voorkeur aan boven het overige! Het valt me op dat ze in z'n algemeenheid wild erg lekker vindt.
Aan duif moest ze gek genoeg wel even wennen. En dat had ik totaal niet verwacht, want die heeft ze zelf ook wel eens gevangen en dan met veel smaak verorberd. Maar nu lust ze ook de door-de-baas-gevangen-duif :biggrin2:
Ik ben ontzettend blij dat ze zo veel lust nu. Eten verveelt haar gauw, dus die afwisseling stimuleert haar eetlust enorm!
Door Too
#2401576
Wat geweldig die ommekeer  en dan ook nog zo volledig!

Ik gaf met t zelfde 'tzalwelniet'gevoel fazant [gekregen van een weiger-hond z'n baas] ... t is lekkerrr!
Tot nu toe is alleen ouwe houtduif -als : iets te rijp  ::)- echt oneetbaar bevonden,
verse houtduifjes en snel ingevroren vinden ze heel erg lekker
Door wijkje
#2402261
Super Sanne..
En lijstje wat ze lust is aardig lang !

Ik ben nog steeds een beetje aan het experimenteren met de 5 katers die allemaal weer hun eigen smaak hebben  :-\
Door Parelridder
#2402357
D'r is uiteindelijk niks van wat ze heeft gekregen wat ze niet lustte. Deze periode was om te ontdekken wat ze wel/niet lust, om op basis daarvan voor de toekomst te weten wat voor haar aan te schaffen. Ik ben ontzettend blij dat ze bereid is lekker gevarieerd te eten, al zijn er dingen die ze extra lekker vindt en dat zal ik dus ook wat vaker geven. Haar favorieten zijn haas, konijn, kip, kalkoen en fazant. Oh ja en kuikentjes :biggrin2: Daarvan krijgt ze 2 maal per week eentje, daar is ze dól op! En een likje vette vismix van de honden (sardien, haring en zalm) ::)
Waar ze nog niks mee deed was een hele kwartel in veren. Maar dat wil ik nogmaals proberen. De door mij er uitgesneden stukjes at ze heel graag! Nu wil ik er enkelen compleet met kop, maar zonder veren kopen. En als dat goed gaat opnieuw met veren (da's goedkoper).

Aan sommige dingen moest ze wennen, die wilde ze aanvankelijk niet. Ze moet van mij alles proeven, dus als ze iets pertinent niet wil, voer ik het haar. Vooralsnog vindt ze het dan bij nader inzien toch lekker genoeg om op die manier te eten. Het duurt dan wel even voor ze het zodanig waardeert dat ze er echt blij van wordt, maar na het een paar keer gegeten te hebben (verspreid over enkele weken) is het dan ineens helemaal oké.
We hebben er dikke lol in samen, om nieuwe hapjes te proberen. Ze heeft haarfijn door wanneer ik weer proeverijen heb (van de honden) en nu ze eenmaal bedacht heeft dat ze vlees eet geniet ze daar echt van.
Door Parelridder
#2403507
De duif was gisteren weer aan de beurt. Sanne negeerde haar bakje eten herhaaldelijk. Mijn moeder werd het zat, pakte er een beetje uit en stopte het bij Sanne in de mond. Sanne kauwde met smaak en liet zich daarna nog een stukje geven, wat eveneens met smaak op ging. Daarna trok ze een sprintje van de stoel waarop ze zat naar het eetbakje. Bij het eetbakje gekomen nam ze geen hap, ze keek en liep weg... Mijn moeder nam een schoteltje uit de kas, kieperde het eten uit het plastic bakje op het schoteltje, voegde de avondmaaltijd duif er nog aan toe en zette het neer. Bij het horen van het schoteltje op de vloer, kwam Sanne terug stormen uit de woonkamer de keuken in en... begon enthousiast te eten ::)
Door Burretje
#2405324
Wat eet ze geweldig goed rauw zeg! Echt leuk!

Wat je nog zou kunnen proberen is patrijs. Fazant willen ze hier niet, maar patrijs is mjammie (vinden 3 van de 4). Twee van de vier vielen er meteen op aan. Nummer drie is nu ook om.

Van kwartel bestaan ook kwartelkarkasjes. Die worden hier ook erg goed gegeten.
Door Parelridder
#2410827
Kan het nog leuker?? JA!!! :D
Vandaag kreeg Sanne een kwartel. Een hele, met kop, maar zonder veren. Die met veren heeft ze één keer gehad en niet gegeten, wel de filet die ik er daarna voor ahar uit zneed. Nu doen we het dus in etappes: eerst 2 kale en als dat goed gaat nogmaals met veren (dat drukt de kosten ;))
Enfin, vanmorgen haar eerste kal kwartel. Ow wat en SUCCES!! Ze reageerde meteen enthousaist, sloop vlak rondom haar bordje om te beslissen hoe enw aar te beginnen. Koos na het vogeltje een paar ker te hebben aangetikt voor een dij en heeft zich daarna het buikje er aan rond gegeten. Herhaaldelijk zag ik haar denken "Peoh poeh, ik heb eigenlijk genoeg gehad.." zelfs eens weg sluipen als wilde ze ongemerkt 'de eettafel' verlaten, om dan tóch terug te keren nog voor ze een halve meter weg was, want ooooooooooooo wat lekker!!! :biggrin2:
Nou, die houden we er dus in! Niet de voordeligste hap, maar wel een heel erg leuke! En zo'n volledig diertje moet ook bere gezond zijn :)
Door Parelridder
#2410832
[quote="Burretje"]
(...) Wat je nog zou kunnen proberen is patrijs. Fazant willen ze hier niet, maar patrijs is mjammie (vinden 3 van de 4). Twee van de vier vielen er meteen op aan. Nummer drie is nu ook om (...)[/quote]
Bedankt voor de tip! Als ik in de gelegenheid ben dat te bestellen gaan we het zeker proberen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2413340
Oh, ik ben zoooo jaloers op je!  ;D

2 van de 3 van mijn katten vinden kwartel helemaal niets  :-[  en de derde is er ook niet echt gek van. 
En zo zijn er nog een paar zaken die jou poesje gewoon allemaal eet. 
Zucht...

Maar ik ben heel blij voor je!  ;)
Door Parelridder
#2414383
We worden echt reuze verwend door Sanne, om het allemaal met zo veel smaak te eten. Maar het heeft heel lang geduurd hoor, voor die knop om ging.
De kwartel vond ik tot nu toe het áller leukste. Het enthousiasme, het flink moeten knagen, het compleet zijn en haar dus zo zien snoepen van al die onderdeeltjes... En tenslotte zó vol(daan) :biggrin2:
Wat 24 uur later over was, was een deel van het koppie, de rest is schoon op gegaan.
Door Parelridder
#2424102
Sanne eet nu 3 mnd. vers. De afgelopen weken is ze de smaken die ze aanvankelijk wat minder aantrekkelijk vond ook steeds meer gaan waarderen, zodat ze nu al wat ik voor haar gebrouwen heb (home-made kvv van kipkk, konijnkk, eendkk, haaskk, fazantkk, duifkk, kalkoenfilet, paardenstoofvlees, runderstoofvlees, konijnenspiervlees, konijnniertjes, lamsniertjes, runderhart, lamshart, eendenhart, kippenhart, kippenmaagjes, eendenlever, konijnlever, haaslever...) met veel smaak direct na opdienen op smult.
Daarnaast krijgt ze 2 maal per week een kuikentje en soms ipv de kvv een compleet kwarteltje (nu nog zonder jas, straks hopelijk met).
Sanne is 11 jaar en had een buikje hangen, zo'n ik-ben-wat-minder-sportief-geworden-vel. Ze was niet dik, maar dat vel kreeg ik niet meer weg, ook niet als de dagelijkse portie brokjes verder werd terug gebracht en ze daardoor af viel: het vel bleef. Nu ze vers eet is dit als sneeuw voor de zon verdwenen... Ze heeft weer een jonge-katten-lijfje. Ze kan zo mee doen in de linera-reclame!
Overigens heb ik in het verleden regelmatig de indruk gehad dat ze bij buren mee at. Zowel door de kleine hoeveelheid waarmee ze toe kwam (3 happen en toch niet mager worden) en ook wanneer ik probeerde haar wat te laten afvallen en ze gewoon onverandert bleef.
Ik heb heel sterk de indruk dat ze nu niet meer elders mee eet (verderop woont een vrouw die buurkatten lokt en hele dagen vanalles toe stopt). Ze eet immers nu consequent en direct haar bakje leeg én zit beeldschoon strak in haar velletje. 'k Vermaak me bij de gedachte dat ze daar haar neus ophaalt voor dat suffe blikje of maaltijdzakje waar ze eerder nog blij van werd :biggrin2:
Super blij dat ze weer zo'n sportief lijfje heeft en zó geniet - nu ze eenmaal eindelijk bekeerd is - van alle afwisseling in verse hapjes.
Ik ga de titel van dit topic aanpassen, want het is inmiddels meer dan een menu. Ik hoop dat de succes-story over mijn streepjesmeisje anderen moed geeft te blijven proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door