Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2358713
Yes!!! Hij staat te pronken op het aanrecht, de kenwood! Flinke investering maar het is het vast dik en dwars waard! En de schijf van Cindy had ik al eerder in huis, dus nu op jacht op de A. Cuyp naar karkassen en vlees enzo, spannend! Ben zo benieuwd! :D
Intussen ook kuikens aangeboden maar dat moet ik dus nooit meer doen als mij n dochter erbij is, die ging dus huilen. Een kitten ging ermee spelen, hops de lucht in, nu kan er bij mij veel, maar ik weet dat er nogal wat gele spetters vanaf komen, (de buurvrouw gooit ze altijd op ons dakraam voor alle buurtkatten)  dus dit was niet zo'n goed begin...
Ga ook nekjes enzo proberen, maar die molen moet sowieso voor moederpoes want die is zo kieskeurig. Maar wie weet, ooit als die kittens groot zijn en wel alles eten, je weet maar nooit.
#2363487
Gisteren voor het eerst de gehaktmolen gebruikt, het ging super! En ze vinden het zalig, mijn prutje! Het is ook best nog lekker grof genoeg om op de kauwen en te knagen. Maar economisch was het niet zo'n succes, ik moet ook nog even zoeken naar de goeie poeliers of marktkramen enzo, en ik denk dat scharrelkipfilet ook een beetje duur is, en dan had ik er nog een kilo rundgehakt in gedaan, omdat ik dat in de koelkast had liggen ik dacht hups dat er ook maar bij, was eigenlijk voor de gehaktballen in de pan bedoeld maarja.
heb ik het goed gedaan, ik heb gemaald:
1 kilo kipsoeppakket (1,50 per kilo en ik gok 15% bot 15% vlees wat er nog aan zat)
1 kilo kipfilet (a 7 euro de kilo)
1 kilo rund (a 8,50 bij de scharrelslager)
2 ons hartjes
1 ons lever
zalmolie

geen groente nog, wat kan je het beste gebruiken?
#2363495
:biggrin2: Dat was een relatief duur mixje zo te zien, maar wel errug leuk om de molen uit te proberen natuurlijk én dat het zo goed smaakte!!
Ja, tis echt een investering die het waard is, waar je gewoon giga veel plezier, gemak en tijdswinst van beleefd.
Misschien moet je voor rund-, lams en geitenvlees, divers orgaan en kipkarkas eens gaan vragen bij Islamitische slagers (ook langs de A. Cuijp)? Tenzij je natuurlijk e.e.a. biologisch wilt, maar daar zit een kostenplaatje aan..

Ik geef vooralsnog zelf geen groente aan de kat, maar heb begrepen dat je sowieso maar héél weinig aan een kat geeft hiervan en zou dan kiezen voor een mix van groenten die gemiddeld ook door honden worden gewaardeerd: pompoen, courgette, bleekselderij, knolselderij, broccoli... De groentenprut maak ik overigens met een sapcentrifuge, ook zo'n fantasisch hulpmiddel :D
#2363529
Inderdaad een beetje duur,  :-\maarja ik moet nog een beetje zoeken en uitproberen enzo. Was zo enthousiast bezig gisteren! En als je dan die buikjes dan ziet, ik begin bijna te denken dat ze zich eraan overeten hebben, zo dik en rond! Ja en misschien ook dijfilet, en naar de turkse slager inderdaad.
Er is er ook een slager, slagerij zuid meen ik, aan de markt die verkoopt echt alle onderdelen maar dan ook alles in de winkel, daar ging ik altijd naartoe voor mijn hond, daar maar weer eens heen. Vind alleen moeilijk te schatten hoeveel bot erin gaat, maar dat merk ik dan wel aan de drollen. :P
Vind het echt super, en zo krijg is ze ook vast langzamerhand aan de barf!
Was een supertip, ook Cindy bedankt!!!
#2363804
Ik heb nooit kattenvoer op zuid gekocht, want ik kocht dat altijd dichterbij (dapperbuurt). In zuid zit ergens wel een Genco.
In de dapperbuurt weet ik het meer te vinden. Op de dappermarkt zit een poelier, ik dacht ongeveer ter hoogte van de Commelinstraat en dan aan de zijde zeg maar van de Linnaeusstraat. Ik ging er op zaterdagochtend heen en ze verkopen ook eieren (indicatiepunt voor waar je moet zijn). Ongeveer erachter zit een mocro waar ze soms goedkope bloedsinaasappels hebben in kistjes. Bij die poelier haalde ik kippennekken (2 kilo voor 1,40) en soms wat dingen als spiervlees (1 kilo kalkoenbout om zelf botje eruit en naar wens vel eraf te halen; blijft spiervlees over) en pekingeend (5 euro voor een vogel van 2 kilo; is gewone tamme eend en te rekenen als vleesbot en spiervlees in 1 of sommige delen als alleen vleesbot).
Orgaantjes haalde ik geregeld bij Genco in de Eerste van Swindenstraat.
Overige zaken bestelde ik met andere mensen mee of bestelde zelf. Er zijn genoeg A'dammers die ook vers voeren en er wordt geregeld besteld bij allerlei dealers (Lupa, Herby, Degomeat, soms Caroba).
Groente heb ik nooit gevoerd.

Ik wil je aanraden wel de percentages in oog te houden. Dit was natuurlijk een probeersel, maar klopt volgens mij niet helemaal qua verhoudingen. Voor een grote blups om te malen is het juist makkelijker percentages te berekenen.
Stel, je wil 3 kilo totaal gaan malen. Dan is (grof berekend) 1,5 kilo vleesbot, 600 gram orgaan en 900 gram spiervlees een betere verhouding.
#2363861
Ooooh, wat een goeie tips allemaal, ik ga dat allemaal goed bewaren, die info, dank! Ja ik vond het orgaanpercentage ook al wat weinig, ik had het hier vandaan:
http://www.kattensite.be/forum/voeding/ ... t-wat.html

ik woon te ver van de dapperbuurt, maar woon dus  in de pijp en wat noem jij een goeie prijzen allemaal! Genco, nog nooit van gehoord, ga ik opzoeken. ken wel die websites via barfplaats, maar dan krijg je het bevroren aan en dan moet je het eerst half ontdooien, malen  en dan weer invriezen...hmmm, maar goed, al doende leert men.  10 Jaar geleden ben ik met barfen begonnen omdat ik voor het eerst een hond had, (via stichting aai) ervan hoorde, klonk zo logisch, dus nooit één brokje gevoerd, toen even geen huisdier, en toen kwam er een aanloopkater, en nu dit hele nest! En zo ontzettend leuk!
Maar er valt nog heel veel op te steken over de voeding merk ik, poes of hond is toch een ander verhaal.
#2363879
Genco heeft ook een filiaal op de rijnstraat (tegenover dirk v/d broek) maar die heeft maar kleine slagerij-afdeling.
In de pijp zitten vast ook wel islamitische slagers.
Vanuit de pijp zit je toch zo op de dappermarkt? 10 min. fietsen?
Marrokaanse supermarkt Tanger heeft vaak ook heeeeel leuke aanbiedingen maar die zit buiten de ringweg in bos en lommer/ overtoomse veld.

Tip: orgaanvlees bevroren malen anders krijg je iig van lever vreselijk snottige zooi in je molen.
Ik maal met mn handmolen ook nogf wel half bevroren botten, gaat best en kan niet zo´n kwaad bij gezonde katten.
Toch is het bij online-leveranciers wel goedkoper in te kopen hoor...
#2363889
Op de AC zit wel een poelier met dingetjes als duiven en kwartels, maar die prijsjes vind ik niet leuk voor de katten (tenzij in uiterste nood). De Genco in Zuid zit ook ongeveer in de buurt van de pijp, ik dacht iets verder dan de Lutmastraat, grens pijp-rivierenbuurt ongeveer.
Ik ben daar nog nooit geweest, ik weet wel dat iedere Genco een ander assortiment heeft. Zo heeft Genco in de Javastraat minder orgaan en vleesbot, maar wel meer spiervlees en dat is daar ook soms goedkoper. Maar in A'dam heb je bijna op iedere hoek van de straat wel een groenteturk met vleesafdeling, dus kijk vooral overal rond wat er is.
Overigens is de Dapperbuurt niet zo ver van de Pijp af, tram 3 brengt je er zo of anders een klein stukje fietsen.

Ik vind de percentages van de link niet ideaal.
De verhoudingen van het orgaan zijn niet logisch,w ant zo zitten ze ook niet in een hele prooi zoals bv een kip. Daar is de lever het grootst, dan maagje, hart en nier.
30% vleesbot vind ik in de ondergrens. Ik kies zelf voor 30-50% vleesbot, afhankelijk van de kat.
#2367438
misschien ben ik een beetje pietlut, maar wat gebruiken jullie precies als vleesbot? Kippenvleugels bijvoorbeeld? Karkas niet want daar zit te weinig vlees aan. En gewoon kippenpoten enzo? Heb wel een prachtig konijn gezien op de markt, 15 euro!!! woog 1,5 kilo geloof ik, alle orgaantjes er nog in zeiden ze, maar haaks konijn kost 6,75 de kilo, dus dat doen we maar niet!
(Moet genco nog checken trouwens)
#2367544
Zo´n duur konijn eet ik zelf niet eens (oh nee, lust ik ook niet)

Om te knagen krijgen ze hier idd vleugels, nekken, konijnenruggen (1/3 per kat en de ribben voor opa limpy)
Als je kippenpoten wilt geven kijk dan eens bij islamslager voor borrelkluif-dingen, zijn halve pootjes (minst harde deel maar tis nog flinke kluif)
Op de cuyp zit ook een islamitische slager (richting v. wou) heeft geen kraam maar is winkel.
Laatst gewijzigd door Limpy op wo 13 jun 2012, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2368015
Vleugels en nekken zijn ongeveer 50-50 bevleesd.  Karkas hangt er vanaf het welke.  Rugstukken zijn meestal ook zeker 50% bevleesd.  Konijnenkarkas dat ik heb ook (zijn ook rugstukken).  Je moet zelf zo wat schatten of het voldoende bevleesd is. Beter wat meer vlees dan te weinig.
Bioindustrie kippenpoten bevatten veel meer vlees dan 50%.  Eerder 70%. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door