Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2306192
Wat is jullie ervaring met katten en bedorven vlees?
Eten ze het echt niet, of zijn er toch katten die iets durven eten dat niet meer echt vers is? Kan je erop vertrouwen dat ze niets gaan eten dat niet meer vers genoeg is?
En worden ze ziek als ze toch iets zouden eten dat 'overtijd' is?  Aangezien honden het graag eten en er ook meestal gewoon tegen kunnen. Maar katten (wordt vertelt) eten enkel vers vlees, dus zouden ze ziek worden van rijper vlees?

Ik heb namelijk een stuk geitenlong dat erg donker ziet, en ik weet niet of dat goed is.  Ik vraag me dan af of ik, als ze het eten, er vanuit kan gaan dat het nog goed is, of is dat te riskant?  Ik vind geen eenduidig antwoord of donkere long nu kan of niet, er zijn mensen die zeggen van wel en dat het normaal is, en anderen van niet... 
Kan ik de katten laten testen, of is dat niet betrouwbaar?

Bedankt!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2306263
Als het nog niet duidelijk is als hij volledig ontdooit is, zal ik zeker een foto plaatsen.
Ik heb de indruk dat er ook wat hart en nog wat anders bij zit, dus ik laat hem even volledig ontdooien zodat ik het kan 'ontleden'. ;)
Maar die plekken lijken inderdaad op blauwe plekken.
Wat heb jij ermee gedaan?

Ik las ook ergens iets over bloed in de longen en dat ze dan donker zouden worden.  Dat zou natuurlijk wel goed kunnen bij een islamslager door hun methode van slachten (ze komen van SW).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2306276
Mijn katten eten geen dingen die niet meer goed zijn. Iets wat een beetje ruikt (dus nog niet rijp) wil Sien nog wel eens proeven, zij het met hele lange tanden.
Een kat is geen aaseter, dus zal geen dingen eten die niet meer goed zijn.

Ik ruik zelf ook, gaat ook vanzelf als ik sta te portioneren. Als het niet goed meer ruikt, gooi ik het weg. Dat is gelukkig maar een enkele keer gebeurd in de tijd dat ik vers voer.
Als beginnend barfer kan zijn ruiken soms lastig zijn. Orgaanvlees ruikt nu eenmaal sterker van zichzelf en sommige diersoorten ook (kip en varken zijn ook op geur uit elkaar te houden, om een voorbeeld te geven).

Waarom voer je eigenlijk long? Dat zet toch geen zoden aan de dijk voor een kat?
#2306342
Mijn slager zegt, dat als vlees over de datum heen is, en het ruikt gewoon, alleen de kleur is wat donker geworden, dan kunnen zelfs wij 2-voeters het nog eten. Laat staan honden en katten.

Mijn katten hebben er in ieder geval geen problemen mee, niet met het eten ervan, en ook niet naderhand.
Door Martine-Tom
#2306348
Annemarie Rijnveld schreef: Mijn slager zegt, dat als vlees over de datum heen is, en het ruikt gewoon, alleen de kleur is wat donker geworden, dan kunnen zelfs wij 2-voeters het nog eten. Laat staan honden en katten.

Mijn katten hebben er in ieder geval geen problemen mee, niet met het eten ervan, en ook niet naderhand.
Dan zal je wel moeten weten wat "gewoon ruiken" inhoud.
Voor ik ging barfen wist ik niet hoe een long rook, of geitenvlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2306432
Nu het ontdooit is vind ik het dat het er eigenlijk wel normaal uitziet. Wat gekleurd, maar lijkt niet abnormaal...
Zal eens kijken wat de katten zeggen.

Ik heb 1kg long besteld, gewoon als extra erbij. Het zit niet standaard in het orgaanpakket, maar ik ga het zo af en toe eens geven. Ik heb wel dik anderhalve kg long gekregen voor de prijs van 1kg, dus zijn we weer goed uit. :biggrin2:
Mijn katten hebben tot nog toe alles van orgaan al graag gegeten (lever, hart, nier) en ze krijgen het dus ook gewoon apart in grote stukken. De katten vinden het alleszinds wel lekker ruiken. :P
Ik vind dat gewoon leuk om eens iets speciaals te geven. Zo heb ik ook een pakje kalfshersenen liggen. Schandalig duur, maar ik heb het van iemand anders overgenomen en dus viel het nog mee. Maar zo ben ik nu eenmaal, af en toe moet er wat speciaals bij ::) :-[
Ik heb er dan ook wat ruimte voor gelaten in mijn menu (zo'n 2% geloof ik). Voor speciale organen. Ik denk trouwens dat het wel goed is om van zoveel mogelijk verschillende organen een beetje aan te bieden, naast het standaard orgaanpakket.
Nu is het long, volgende keer vb tong of nog wat anders...
#2306481
Ja, daar zeg je wat :o... had ik nog niet bij nagedacht.
Geitenvlees weet ik ook niet het moet ruiken, misschien als lam? Ik vind lam een gewone lucht hebben en rundertong ook. Heb ik net vandaag gekocht en gemalen.
Ik ga ook proberen of de katten het blieven. Een klein gedeelte ervan heb ik aan kleine stukjes gesneden, de rest is gemalen
Er lagen bij de supermarkt rundertongen in verschillende kleuren, grijs, blauwig, en bruinig. Misschien dat de kleur niet zoveel zegt over de versheid van het produkt?
Door Martine-Tom
#2306490
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, daar zeg je wat :o... had ik nog niet bij nagedacht.
Geitenvlees weet ik ook niet het moet ruiken, misschien als lam? Ik vind lam een gewone lucht hebben en rundertong ook. Heb ik net vandaag gekocht en gemalen.
Ik ga ook proberen of de katten het blieven. Een klein gedeelte ervan heb ik aan kleine stukjes gesneden, de rest is gemalen
Er lagen bij de supermarkt rundertongen in verschillende kleuren, grijs, blauwig, en bruinig. Misschien dat de kleur niet zoveel zegt over de versheid van het produkt?
Niet altijd.
En dan nog, ik kom nu in aanraking met vlees wat ik nooit eerder gezien heb (ja ok inmiddels wel maar in het begin niet) geen idee hoe dat eruit hoort te zien, dat leer je toch pas zien als je het wat vaker gehad hebt.
Tong vond ik ook zo raar, dat had ik rozer verwacht en minder taai.
En geit...nee niet naar lam vind ik, het ruikt wat indringender...
#2306513
Wat de tong betreft, die was inderdaad niet zoooo gemakkelijk te malen, idd. taaiig. (De hele kwartel ging veel gemakkelijker)Ik verwacht dan ook wel dat de poezels de aan stukjes gesneden tong lekker laten liggen voor de zwervers, da's lief van ze.

De blauwe tong deed mij denken aan de blauwe tong ziekte, dus die heb ik voor de zekerheid maar laten liggen. Ik weet ook niet waardoor deze kleurverschillen optreden, maar je mag toch aannemen dat men bij de Super geen verrot vlees verkoopt???
Door fem fatale
#2306706
Annemarie Rijnveld schreef:
Geitenvlees weet ik ook niet het moet ruiken, misschien als lam? Ik vind lam een gewone lucht hebben en rundertong ook. Heb ik net vandaag gekocht en gemalen.
Als er ergens geitjes wonen, met name bokken, ruik je dat al van verre, lammetjes niet. Dus ik zou gokken dat geitjes sterker ruiken dan lammetjes.

Ik vind al het vlees een beetje funky ruiken, als de katten het niet willen eten dan doe ik het maar weg.
#2306741
Gooi er dan wat warme bouillon (kip of rund) over, dat doe ik nu met dingen die ze minder lekker vinden. Ze doen dan wat minder moeilijk met het eten.
Ik heb het ook met een lekker geklutst eitje geprobeerd, maar dat likken ze er lekker slurpslurp van af, en laten de rest liggen.
Bouillon trekt misschien beter in het vlees.
Door fem fatale
#2306784
Ik eet geen vlees, dus ik heb geen vleesbouillon in huis (is dat niet verschrikkelijk zout trouwens). Maar ik heb geen mutserige eters hoor, de mijne eten alleen complete prooi en eten vrijwel alles. Als zij iets laten liggen ga ik ervan uit dat ze het echt niet lusten (Plien eet geen kuikens en geen ei, nooit) of dat het te lang ligt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door