Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nynkeherve
#3338990
Hoi allemaal,

Jullie hebben de titel natuurlijk allemaal gelezen en gedacht: Goh, een kieskeurige kat, die bestaan toch helemaal niet ;D . Toch had ik verwacht dat nu ik (voor het eerst) vers vlees voer, dit minder zou zijn.. vers vlees moet tocht het lekkerste zijn dat er is voor een kat zou je denken...

Maar nee hoor, mijn 5 maanden oude meneer de Maine Coon denkt daar anders over. Hij krijgt 250 gram vlees per dag (carnibest natuurvoeding/vleesmix, verdeeld over 2 maaltijden), en tussen de middag ietsvan een prooidier of een stukje lamshart of kippenlever. Meestal komt dit neer op een eendagskuikentje, en Oh Boy, wat is hij daar gek op! het probleem is alleen dat hij duidelijk minder te spreken is over zijn KVV. Hij laat vaak een groot deel staan. Ik weet dat hij eigenlijk meer mag hebben dan 250 gram, aangezien 5 maanden officieel nog kitten is geloof ik, volgens de richtlijnen van carnibest mag hij met zijn 4,8kg wel 288 tot 384 gram per dag hebben. Maar hij eet zijn vlees nu al niet op, dat zou hij al helemaal niet op krijgen.

Nu weet ik ook dat je niet al te veel op die richtlijnen moet letten en beter gewoon op het oog/gevoel kan voeren, maar toch vroeg ik me af wat jullie mening hierover is. Ik vind dat hij het best lekker doet. Bijna 5kg met 5 maanden lijkt me toch niet verkeerd ::) Hij is mooi slank gebouwd en actief. Zou het bijvoorbeeld kwaad kunnen om meer of zelfs alleen maar kuikens te gaan voeren, afgewisseld met wat andere prooidieren en orgaantjes af en toe? of zou dat niet compleet zijn?

Dus, advies gevraagd over mijn kieskeurige katertje. Brand los! :biggrin2:

Groetjes Nynke
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3338993
Uh... Ik dacht even "hebben we het hier over een hond of een kat" maar ik zie dat het om een Main Coon gaat :D

5 Kg bij 5 maanden vind ik wel nogal wat, maar ik heb geen ervaringen met Main Coons. Bono (htk) was 5 Kg bij 7 maanden en dat vond ik al veel. Ik ben toen van onbeperkte brok naar natvoer en KVV gegaan want ik zag hem steeds zwaarder worden (200+ gr per week). Ik ben toen 150gr gaan geven per dag (verdeeld over 3 momenten).

Op voerwijzer.com staat:
Volwassen kat 30 tot 40 gram per kg lichaamsgewicht
Kitten 80 tot 100 gram per kg lichaamsgewicht

Hier zijn ze ook helemaal dol op af en toe een eendagskuikentje en kippennekje. Maar ik zou het niet als compleet geven. Dat deden we vroeger in mijn jeugd wel en toen werden de eendagskuikens ook nog gekookt. Niet helemaal natuurlijk en compleet zoals ik nu weet.

Hoeveel eet hij nu wel van zijn KVV (even afmeten). Ik zou dat gewoon aanhouden (met de snacks tussendoor om hem scherp te houden) en dan regelmatig wegen of hij nog gewoon goed aankomt. Ook kun je nog even proberen (e.v. tijdelijk) terug te gaan naar 3 maaltijden per dag.

Wat kreeg hij voorheen? Want het kan natuurlijk ook zijn dat hij aan KVV moet wennen (na b.v. brokjes vol met smaakmakers).
Voor katten is de overstap soms lastig, omdat het vaak eigenwijze eters zijn. Je kunt de kvv overgieten met kokend water om het wat geuriger te maken of er iets heel erg lekkers doorheen mengen en dat langzaam te verminderen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3338995
Als hij de rest wel goed eet, maar de kvv niet, is het gewoon een barfer in de dop! Zo zijn er meer katten, die houden niet zo van gemalen prak (met alle smaken door elkaar).
Ik zou het jezelf makkelijk maken en gewoon gaan barfen.

De hoeveelheden klinken mij niet raar in de oren. Nu is dat geen wet, het gaat erom hoe hij het erop doet en hoe zijn verdere postuur is. hij is slank en actief, dus zo is het goed.
Main Coons kunnen best wel behoorlijke formaten aannemen, dus voer vooral op je ogen en handen. Als hij te slank wordt, gewoon meer eten geven.
Door Nynkeherve
#3338997
Hij krijgt zijn hele leven al carnibest, eerst kitten en nu dus natuurvoer en vleesmix. Ikzelf had echter voor ik hem had nog geen enkele ervaring met vers vlees. Ook heb ik nog nooit eerder een maine coon kitten gehad, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet ::) Zijn ouders zijn wel erg groot en het was de grootste van het nest, dus persoonlijk vind ik zijn 4,8 kilo niet raar. Hij is zeker niet dik, dus ik ben eerder bang dat het te weinig is.

Het probleem is een beetje dat hij de ene keer zijn bakje helemaal leeg eet, misschien zelfs een paar dagen achter elkaar, en soms amper een paas hapjes eet, of misschien de helft.. Er valt geen pijl op te trekken. Het is soms gewoon verleidelijk om hem extra kuikens te geven als hij zijn vlees niet op eet, omdat ik weet dat hij die wel altijd opeet. Ik wil gewoon niet dat hij iets te kort komt :biggrin2:

koekje jij zegt lekker gaan barfen. Hier heb ik zeker ook zelf al wel aan gedacht maar ik ben hier nog ietswat te onzeker voor. Ik ben zoals ik al zei nieuw in de wereld van vers vlees voeren, ik ben snel bang dat ik iets fout doe waardoor zijn groei wordt belemmerd, zeker nu hij nog zo jong is. Maar foolproof suggesties zijn zeker welkom!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339003
Het ene merk kvv is het andere niet.
Dus je kan perfect wat andere merken gaan uitproberen. Als je duidelijk merk dat hij de kvv toch moeizamer eet.

Gek zijn op eendagskuikens is niet uitzonderlijk, maar eentje per dag vind ik persoonlijk toch echt het maximum. Zelfs voor zo'n grote kater.

Ik weet dat een Maine Coon kater met gemak 10kg wordt, zelfs als die niet te dik is. Dus 5kg op 5 maand lijkt mij zeker niet overdreven. Ze groeien ook wel lang door, die grote rassen, maar ik denk dat ietsje meer ook mogelijk zou zijn op zijn leeftijd. Dat ze op 5 maand vlot over de helft van hun volwassen gewicht kunnen zitten. Tis idd gewoon een kwestie van goed voelen en als je zijn ribben vlot kan tellen, zou ik toch eens kijken of ie niet wat meer kvv wil eten als je andere merken probeert.
250gr+40gr kuiken= kleine 300gr vind ik persoonlijk zeker niet veel klinken voor een kitten van die leeftijd en dat formaat.
Dat kittens niet elke dag evenveel willen eten heb ik nog gehoord. Maar dan gaat het op mindere dagen wel over meer dan 'een paar hapjes'.
Het kan ook zijn dat hem niet ten overvloede geven, helpt. Beetje honger kweken zeg maar. Maar ik begrijp dat dat eng is bij een kitten in de groei waarvan je al vermoed dat hij eerder te weinig dan te veel binnenkrijgt. Ik weet niet of ik het zelf zou doen... En het klinkt niet dramatisch zoals het nu loopt, dus kan je dit ook blijven doen.

En verder rustig inlezen op barf he. Volg ook wat hondenmensen die een menu opstellen want de percentages zijn anders maar de basis is hetzelfde. En als je denkt dat je het begrepen hebt, probeer je maar eens rustig een menu'tje op te stellen. Als je het hier post, helpen we je wel verder. ;)
Door Nynkeherve
#3339054
Hmm oké.. ik weet dat werd nogal wat verschil in kwaliteit kan zitten qua merken kvv. Wat zijn dan merken die aan te raden zijn? Of zou anders smaken van Carnibest misschien al werken?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3339058
Je zou kunnen beginnen om eens wat andere smaken te proberen van carnibest (ik weet niet of er veel andere smaken zijn voor katten). Je kunt daarna ook nog altijd ander merken proberen.

Ik zag dat carnibest kat ook rijst erin heeft zitten. Alleen kan ik op hun pagina nergens percentages vinden. Niet handig van een KVV maker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339059
Katten hebben nogal eens voorkeuren voor merken. Het ene merk vinden ze merkbaar lekkerder dan het andere. Welke dan lekkerder gevonden wordt, is grotendeels uitproberen.
Zoals Koekje al aangaf zijn er ook katten die kvv gewoon bleh vinden maar wel heel goed barfen. Zelfgemalen barf valt doorgaans ook al een stuk beter is de smaak, dat gaat voor zowat elke kat op. Katten hebben gewoon neus voor kwaliteit, die maak je niets wijs. En in kvv draaien ze gewoon niet dezelfde kwaliteit als wat wij zelf kopen.

Katten hebben uiteraard ook voorkeur voor smaken. Konijn, kip, kwartel, parelhoen ed zijn zaken die doorgaans goed gegeten worden. Sommige zijn gek op wild, anderen willen er nog niet aan ruiken...
Het blijft uitproberen...
Door hannabelgje
#3339066
Mijn heren katers (thai siamees en Balinees) kunnen ook extreem kieskeurig zijn en beide hebben een hekel aan gemalen prakjes. Barf gaat er over het algemeen prima in, de balinees krijgt echt grote stuken omdat hij enorm van knagen houdt en ook erg vlug eet. In de winter eten ze de oren van mijn hoofd en in de zomer eten ze bijzonder slecht. Op het moment dat ze gaan mutsen met eten dan ga ik ze drastisch minder geven, want dan hebben ze ook gewoon geen honger. Ik zou dus in elk geval minder eten gaan geven. En verder probeer ik mezelf voor te houden dat ze wat ze nodig hebben toch wel binnen krijgen. Ik weet inmiddels ook dat ze in de zomer wat schraal zijn en in de winter dat er weer bij eten.
Door Nynkeherve
#3339108
Rik01 schreef:Je zou kunnen beginnen om eens wat andere smaken te proberen van carnibest (ik weet niet of er veel andere smaken zijn voor katten). Je kunt daarna ook nog altijd ander merken proberen.

Ik zag dat carnibest kat ook rijst erin heeft zitten. Alleen kan ik op hun pagina nergens percentages vinden. Niet handig van een KVV maker.
Hmm oke mag ik vragen wat er mis is met rijst? De meeste kvv's hebben dat er toch wel in zitten of heb ik dat mis? Is zonder rijst beter?

Ik ga in ieder geval wat andere smaken uitproberen. Ik zit me een beetje in te lezen in barf en het trekt me toch wel heel erg. Maar daar is het ook beter om meerdere diersoorten te gebruiken, dus ik kan in ieder geval gaan testen welke diersoorten hij allemaal wel en niet lekker vindt. De prins(es) op de ewrt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3339110
Een beetje rijst kan volgens mij geen kwaad maar zover ik weet doet rijst niets voor een kat. Of ik moet het verkeerd begrepen hebben.

De KVV's dus ik geprobeerd heb, hebben geen rijst.
KB (kiezebrink), Alaska, Carnivoer, BARFmenu, Haaksbarf.

Misschien dat andere iets kunnen zeggen over rijst in katten KVV.

O, en weet jij toevallig ook hoeveel procent rijst er in carnibest zit? Omdat ik nergens percentages kan vinden van de ingrediënten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3339133
Rijst is vulling. Het is per kilo veel goedkoper dan een dierlijk ingredient.
Voor de meeste katten doet het niets, voor sommigen is ook dat kleine beetje een te grote belasting voor de alvleesklier (of was het nu een ander orgaan?). Dit is bijv het geval bij katten met diabetes, die kunnen echt niet (meer) met dergelijke koolhydraten overweg en zorgt het voor teveel pieken in de bloedsuikerspiegel. Een kat is immers een obligaat carnivoor. Die heeft dierlijke dingen nodig om te overleven en doet evolutionair weinig tot niets met dergelijk plantaardig materiaal*.


Het staat me trouwens bij dat CB 2% rijst had. Nu weet ik alleen niet meer of dat vroeger echt zo was, of dat ik dat van horen zeggen heb.
Die 2% is niet veel, dat is een hele kleine hoeveelheid. Ik heb me er toen mijn katten in hun jonge jaren waren (toen aten ze wel eens CB) nooit door laten weerhouden om het te voeren. Al ben ik echt wel van mening dat zonder beter is.



*disclaimer: ik laat hier specifieke medische gevallen zoals problemen met de lever even buiten beschouwing
Door Nynkeherve
#3340712
Goed, update. Mijn Carnibest voorraad is toevallig bijna op dus heb ik nieuw voer besteld van Barfmenu. 6 verschillende smaken om eerst even uit te proberen wat hij nu echt lekker vind en wat niet. Barfmenu bevat geen rijst, en is ook nog eens wat goedkoper dus baasje is ook helemaal blij (Carnibest is volgens mij flink gestegen in zijn prijs??). Ik houd jullie op de hoogte wat meneer ervan vindt
Door Nynkeherve
#3343360
We hebben inmiddels alle smaken van Barfmenu uitgeprobeerd.
Hij lijkt dingen als lam en rund erg lekker te vinden, kip en vis minder. Laat zijn oude Carnibest voer nou net grootendeels uit kip bestaan... :biggrin2:
Ik ben dus erg tevreden met mijn overstap van Carnibest naar Barfmenu. Leuker voor mijn portemonnee en lekkerder voor Zes.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door