Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Gebruikersavatar
Door Hitam
#862677
Nu zullen er op dit forum wel niet zo veel zijn maar ter informatie:

Suikerziekte komt steeds vaker voor bij katten en dat komt door de brokvoeding waarin veel zetmeel zit. De "normale" behandeling is: een of tweemaal daags insuline spuiten, al dan niet met dieetaanpassingen. Deze katten moeten vrijwel allemaal levenslang op de insuline blijven.

Nu is er een Amerikaanse dierenarts, mevr. Hogdkins, die een nieuw protocol heeft ontwikkeld waarop het zeer vaak mogelijk is om weer te stoppen met de insuline.

Als eerste en belangrijkste stap moet de kat worden overgezet op absoluut koolhydraatvrije voeding. Dat kunnen blikjes zijn waar geen koolhydraten in zitten maar nog beter is versvleesvoer in welke vorm dan ook, maar absoluut zonder koolhydraten. Katten die het versvleesvoer (nog) niet willen eten moeten op de koolhydraatvrije blik over.
Hier door knapt een deel van de katten al op en krijgt een normale glucosespiegel.

Bij een ander deel van de katten wordt de glucosespiegel niet lager ondanks de koolhydraatvrije voeding. Dat komt doordat de lever gewend is geraakt aan een hoog glucosegehalte en dat zo hoog houdt als het was. Deze katten hebben insuline nodig.
Bij dit protocol wordt er gebruik gemaakt van andere insuline dan in Nederland gebruikelijk is. In Nederland wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van Caninsulin. Dat is insuline die eigenlijk voor honden bestemd is. Deze insuline geeft een korte, heftige daling van de glucosespiegel daarna wordt de glucose weer hoog. Hierdoor ontstaat een sterke schommeling in de suikerspiegel waardoor de kat zich niet echt lekker voelt. Ook wordt de suikerspiegel vrij hoog gehouden om te voorkomen dat een hypoglycemie ontstaat. Hierdoor zal de kat nooit meer van de insuline af komen.

De andere insuline is PZI (Protamine Zink Insuline). Deze insuline werkt geleidelijker.

De bedoeling is dat de eigenaar leert om zelf de bloedsuiker te bepalen. Dat kan heel simpel met een bloedsuikermetertje dat voor een paar tientjes bij de apotheek te krijgen is. Het bloed wordt geprikt in het oor, hetgeen een eenvoudige en geen pijnlijke handeling is.
De eigenaar moet dan 3-4 keer per dag het bloedsuikergehalte bepalen en zodra deze iets te hoog wordt, wordt er insuline gespoten volgens een bepaald schema. Hierdoor blijft de bloedsuikerwaarde binnen de normale waarde en voelt de kat zich veel lekkerder, weer als vanouds. Zeker als hiermee snel na het vaststellen van de diagnose begonnen wordt. Als de bloedsuikerwaarde een poosje normaal is geweest gaat de lever minder glucose aanmaken en kan de alvleesklier het weer zelf. Dan kun je dus stoppen met de insuline. Ongeveer 80% van de katten kan op deze manier weer gezond door het leven. Voorwaarde is wel dat de kat voor de rest van zijn leven op koolhydraatvrije voeding blijft staan.

Meer informatie op www.yourdiabeticcat.com
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in deze vorm van behandeling: ik heb de juiste insuline in huis en begeleid je graag.
Laatst gewijzigd door Hitam op vr 16 nov 2007, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sylvi@
#880873
Welke waarde mag een kat maximaal hebben?

Mijn kat is ziek  :'( in het verleden had ze altijd keurige waarde (geprikt ivm haar nieren) nu was de waarde 12.7 volgens de arts zou dit stress (kunnen) zijn. In januari en augustus 2005 was het beide keren 4.8.

Zou ze door deze waarde ook slap in haar achterhand kunnen zijn en niet willen eten?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#881281
12,7 is inderdaad veel te hoog. Normaal is tussen de 3,4 en 5,4. Kan stress zijn maar kan ook betekenen dat ze suikerziekte heeft.
Slappe achterhand kan zeker, neuropathie heet dat en als ze niet wil eten dan is er echt wat aan de hand.
Door Suzan54
#884501
Hitam, zou je even willen meedenken?
Ik heb momenteel twee katten (broer en zus) van veertien jaar noodgedwongen aan de Prednoral en ik ben heel erg bang dat ze suikerziekte gaan krijgen. Ik heb nog nooit een kat met suikerziekte gehad en ik hoop die ook nooit te krijgen omdat ik een fobie met naalden etc. heb en dus heel bang ben dat ik mijn dier niet durf te injecteren. Mijn dieren zijn versvleesdieren. Zouden ze daardoor een verlaagde kans hebben om suikerziekte te ontwikkelen ondanks hun huidige medicatie?
Door Suzan54
#884921
Dank je voor je reactie. Ik ben zo blij met die koolhydraatvrije verse voeding, helemaal in de wetenschap dat dit bij de oudedagskwaaltjes maakt dat ze minder risico lopen op de bijverschijnselen van de soms noodzakelijke medicatie. Zonder deze medicatie waren ze er al niet meer geweest. Zodra ik kan minderen, gaan we dat ook weer doen. Volgens mijn dierenarts is dan een dosis om de dag beter dan iedere dag de halve dosering.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#885025
Klopt, als je naar om de dag kunt gaan is dat het beste. Je kunt trouwens ook nog Mariadistel erbij gaan geven om de lever te ontlasten.
Door Rima
#885402
Hoi Tannetje,

Mijn kleine Maxje krijgt nu insuline eerst 1 eh 2 x daags daarna getest bij de arts en 4 uur na insuline nog steeds 18.5. Ik gaf Maxje Hills brokken speciaal voor suikerziekte , maar daar kreeg ze allergie van. Kale oortje en ook wondjes bij de ogen. Na weer een week 1.25 eh canisulin geven met die special brokken laagste punt na 3 1/2 uur en 10.5. Toen gestopt  Hills brokken en weer oude brokken gegeven. Hier zitten veel koolhydraten in en laagste punt 12. Nu afgelopen maandag aan dierenarts gevraagd bloeduitslag van Maxje. dierenarts had tegen mij gezegd dat alles goed was alleen glucose te hoog. Creatinine was 159 wat tussen de 70-145 mag zijn. Hij vertelde dat dit door de suikerziekte kan komen en als Maxje stabiel is met de insuline dat de Creatinine kan gaan dalen. Ureum was 12.9 wat tot 14 mag. Ik ben geschrokken en heb Maxje overgezet op nier brokken van Mickey. Nu na in oortje te hebben getest bss 3.9. Dit is weer te laag of niet? Ik moet dus een keuze maken: Maxje eet helaas niets vers ik heb echt heel Zoo natuurlijk leeg gekocht, maar niets wil ze ook niet als ik meng. Ik geef haar in de ochtend koolvis met insuline en in de avond ook. Als ik dus brokken geef voor de nieren dan zakt de bss heel erg, maar dit is weer beter voor haar nieren, en als ik haar oude brokken geef dan is de bss hoger. Moet ik nou gewoon nier brokken geven, en minder insuline spuiten. We geven nu 2x daags 1eh. Het is lastig, maar ik hoop dat jij advies hebt. Bedankt alvast. Ik hoop dat je fijne dagen hebt gehad.Maxje vandaag na 2 uur in oortje 12.4/ 3uur 3.9/ na 4 uur 8.4/ na 5 uur 12.6. Dit is met 1 eh.
Groetjes, Rimalda
Laatst gewijzigd door Rima op wo 26 dec 2007, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#885593
3,9 is niet te laag, normaal is tussen 3,4 en 5,4. Dus dat is mooi.
Lust hij ook niet de blikjes zonder koolhydraten? Ik denk niet dat je op de brokken die suiker goed kan krijgen. En koolvis is wel goed. Lust hij geen andere soorten vis? Tonijn uit blik?

Op 1 eenheid is de suiker maar een uur normaal geweest en verder te hoog. Gebruik je Caninsulin?
Door Rima
#885598
Hoi Tannetje,

Ik wil graag met jou een keer praten over Lantus. Ik zou graag overgaan van Canisuline naar lantus. Ik heb er veel over gelezen. Ik bel Zoo Natuurlijk wanneer je er bent.
Bedankt voor je reactie.

groetjes. Rimalda
Laatst gewijzigd door Rima op do 27 dec 2007, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tommy10
#899595
Speciaal voor dit onderwerp heb ik me op dit forum geregistreerd. Laat ik voorop stellen dat ik het 100% eens ben met het instellen van katten op normaalwaardes. Het kan met bepaalde insulinesoorten, dus waarom zou je genoegen nemen met de achtbaan die de veterinaire insuline Caninsulin biedt, waardoor katten het grootste deel van de dag veel te hoog zitten, met het grote risico van nierbeschadiging op termijn. De behandeling moet snel worden ingezet, elke dag dat een kat te hoog zit, betekent extra schade aan de insulineproducerende cellen en verkleint de kans op remissie. Een dieet van weinig of geen koolhydraten helpt om remissie te bereiken, katten hebben geen koolhydraten nodig en de grote hoeveelheid koolhydraten in voer zorgt voor problemen zoals overgewicht en daardoor een vergrote kans op suikerziekte. Tot zover eens, maar dan.

Waarom wordt er gewerkt met PZI? PZI is niet in Nederland verkrijgbaar en daardoor buitengewoon onhandig als medicijn waar je van afhankelijk bent. Wat als een zending te laat binnenkomt of de productie wordt stopgezet? Dit is niet ondenkbaar, tenslotte is het al eerder van de markt gehaald. Ik ben niet bekend met de prijzen die mevrouw Koning rekent, maar als ik lees dat het in de VS tot 100 dollar per flesje kan kosten, vrees ik het ergste. Hoe verloopt het transport naar Nederland? Is koeling gegarandeerd? Een alternatief dat op elke straathoek verkrijgbaar is (bij elke apotheek), is Lantus. Kosten voor mij per maand: 12,75 euro op de huidige dosis van 2 keer 5 EH per dag, wat voor Lantus een stevige dosis is. Anderen doen maanden met diezelfde ampul van 12,75. Een goede behandeling van suikerziekte is al duur genoeg, waarom zou je voor een slecht alternatief meer betalen?

PZI wordt tussentijds bijgespoten. Het allergrootste bezwaar dat ik tegen deze gang van zaken heb, is dat het werkende mensen (toch de grootste groep kattenliefhebbers) onmogelijk maakt om de therapie te volgen. Je mag 6 uur per dag afwezig zijn. Een fulltime werkende is zeker 8 uur afwezig, de reistijd en pauzes nog niet eens meegerekend. Wat moeten die?

Deze therapie schrikt dus af. Dat vind ik buitengewoon kwalijk, want het is voor veel eigenaren van een suikerkat toch al niet vanzelfsprekend dat er behandeld gaat worden. Hoeveel katten worden ingeslapen omdat mensen denken geen keus te hebben? Het alternatief heet Lantus, 2x per dag spuiten met 12 uur ertussen, dus tijd genoeg om te werken.

Bijspuiten is daarnaast onzin. Waarom zou je willen werken met een insuline die maar een uur of acht werkt? Wederom is het alternatief Lantus (werking meer dan 12 uur).

Over het bijspuiten aan de hand van een staatje: mijn kat heeft 5 EH insuline nodig, een andere kat 1 EH om fysiologische waardes te bereiken. Het gaat er bij mij niet in dat beide katten dezelfde eenheid bijgespoten moeten krijgen. Elke kat is anders qua behoefte en instelling, je kunt er geen staatje op loslaten, was het maar waar. Bovendien: wat als de kat een haarbal heeft geproduceerd of opgewonden is door een leuk vogeltje buiten. Stress doet de bloedsuikerspiegel stijgen, dus lekker veel bijspuiten, want dat moet volgens het staatje. Instant hypo. Een kat is geen machine die altijd om 10 uur ’s ochtends een bloedsuikerspiegel van 3,4 heeft. De waardes variëren door omstandigheden waar je geen controle over. Beslissingen over de dosis neem je alleen maar op basis van een totaalbeeld, niet op basis van een momentopname. Het staatje is dus gevaarlijk.

Nee, dan Lantus, een insuline die zorgt voor een rustig voortkabbelende curve gedurende 12 uur. Een goed ingestelde kat heeft een dagcurve die grotendeels gelijk is (bv. met 4,7 beginnen, na 4 uur 3,5, na 8 uur 4,3 en na 12 uur 5,1). Hartstikke fysiologisch, geen tussentijdse inmenging van de eigenaar nodig. Eten is bij voorkeur koolhydraatvrij, maar ik heb het zelfs met koolhydraatarme brokjes voor elkaar gekregen om mijn kat superstabiel in te stellen.

Lantus is veel rustiger voor een kat, je prikt naast de pre’s tussentijds twee keer als je een curve maakt (in mijn geval alleen in het weekend) en je hoeft niet continue een staatje te raadplegen om te kijken hoeveel je bij moet spuiten, hoeveel eten je mag geven ... ik zou gek worden als eigenaar.

Is de kans op remissie met Lantus kleiner dan met PZI? Elisabeth Hodgkin beweert van wel, gek genoeg heb ik er nooit bewijs van gezien. Waarom zou dat toch zijn? Feit is dat remissie bereikt kan worden wanneer de alvleesklier zelf insuline kan produceren en dus niet te zwaar beschadigd is in de periode voor de diagnose. Dat doe je door fysiologische waardes na te streven, en wel onmiddellijk. Helpt PZI daarbij beter dan Lantus? Ik dacht het niet.

Ik heb geen idee hoe een hypo met PZI verloopt. Bij Lantus geef je een beetje eten, klaar. We spreken bij Lantus ook niet over een hypo maar over hypowaardes, omdat een kat geen last  heeft van lagere waardes. Is dat bij PZI ook zo of hebben we te maken met nog een nadeel: bedacht zijn op stuiterende katten?

Nog even over de fysiologische waardes: wij van Lantus hanteren op basis van het Duitse protocol de waardes 2,9-5,5. Hierboven wordt een vraag gesteld over een waarde van 3,9 met Caninsulin. De reactie dat dit een goede waarde is, is pertinent fout en zeer gevaarlijk. 3,9 is een hypo met Caninsulin, het enige advies dat gegeven had mogen worden, is om de dosis te verlagen. Beter nog, laat het advies over aan mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

In Nederland is het helaas zo dat Caninsulin de norm is. Slechts een fractie begint direct met een andere insuline. Waarom moet je de “markt” nog verder versnipperen door een veel omslachtigere methode te promoten, een methode die bovendien mensen zal afschrikken?

Als iemand dit leest en zich in een voorkomend geval nog vaag de naam “Lantus” herinnert, dan heeft het in ieder geval zin gehad dat ik me op heb zitten vreten bij de openingspost.

Blijkbaar is het toegestaan om reclame te maken voor je eigen nering, dus bij deze: voor advies op dit gebied kun je helemaal gratis terecht op het forum van de suikerkatten: http://forum.suikerkatten.nl
Laatst gewijzigd door Tommy10 op ma 21 jan 2008, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#899650
Hallo Tommy

Nou, da's wel ff een binnenkomer!
Het is hier op het forum gebruikelijk dat je je eerst even voorstelt in de Voorstelbox, zodat we weten met wie we te doen hebben.
En verder is het in principe niet toegestaan om reclame te maken voor commerciele ondernemingen. Voor sommige zaken wordt een uitzondering gemaakt, bv in dit geval voor onze huisdierenarts Tannetje. Dat betekent niet dat iedereen hier binnen kan stormen en zijn waren aanprijzen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#900038
Beste Tommy10, ik weet niet waar je hebt gelezen dat Lantus niet goed is. Het bovenstaande protocol is niet de enige weg naar Rome maar wel degene met de hoogste kans op remissie. Op Caninsulin en koolydraatarm voer zie je ook wel eens een remissie. Op Lantus met koolhydraatarm voer (doorgaans M/D van Hill's of W/D) wordt een percentage van 50% geclaimd en op het bovenstaande protocol 80%. Ik, als dierenarts, probeer dieren te genezen en geen mensen aan het lijntje te houden door katten "in te stellen" op een vaste hoeveelheid die ze de rest van hun leven moeten blijven geven.
En de kans op genezing is nu eenmaal veel groter op bovenstaande manier.

Ik zal je commentaar en vragen beantwoorden:

[quote="Tommy10"]
Waarom wordt er gewerkt met PZI? PZI is niet in Nederland verkrijgbaar en daardoor buitengewoon onhandig als medicijn waar je van afhankelijk bent. Wat als een zending te laat binnenkomt of de productie wordt stopgezet? Dit is niet ondenkbaar, tenslotte is het al eerder van de markt gehaald. Ik ben niet bekend met de prijzen die mevrouw Koning rekent, maar als ik lees dat het in de VS tot 100 dollar per flesje kan kosten, vrees ik het ergste. Hoe verloopt het transport naar Nederland? Is koeling gegarandeerd? Een alternatief dat op elke straathoek verkrijgbaar is (bij elke apotheek), is Lantus. Kosten voor mij per maand: 12,75 euro op de huidige dosis van 2 keer 5 EH per dag, wat voor Lantus een stevige dosis is. Anderen doen maanden met diezelfde ampul van 12,75. Een goede behandeling van suikerziekte is al duur genoeg, waarom zou je voor een slecht alternatief meer betalen?
[/quote]
PZI is insuline voor katten en ook de meest betrouwbare insuline voor katten. Het is zo goed als hetzelfde als hun eigen insuline. Lantus is een insuline voor mensen en geeft bij katten vaak onbetrouwbare resultaten. Het kan heel verschillend werken in verschillende katten en ook in een en dezelfde kat kan het soms korter werken dan anders
Waarom menseninsuline gebruiken als er ook speciale voor katten is?
De verkrijgbaarheid valt erg mee. Bij www.petmeds.co.uk kun je het zonder problemen bestellen. Ze sturen het gekoeld op en tot nu toe is het nooit mis gegaan. Voor noodgevallen heb ik in allebei mijn praktijken wat reserveflesjes. Ik hoef er dus zelf niet aan te verdienen, want de mensen bestellen het beter zelf.
Het is inderdaad aanmerkelijk duurder maar ik weet niet hoeveel flesjes Lantus jij al hebt moeten gebruiken. IMet een flesje PZI zou je ongeveer een jaar kunnen doen. Ik heb nog niet meegemaakt dat mensen meer dan een flesje nodig hadden. Dus op de lange termijn ben je zeker niet duurder uit.
Mijn vraag is: waarom zou je voor het geld voor een slechter alternatief kiezen?

[quote="Tommy10"]
PZI wordt tussentijds bijgespoten. Het allergrootste bezwaar dat ik tegen deze gang van zaken heb, is dat het werkende mensen (toch de grootste groep kattenliefhebbers) onmogelijk maakt om de therapie te volgen. Je mag 6 uur per dag afwezig zijn. Een fulltime werkende is zeker 8 uur afwezig, de reistijd en pauzes nog niet eens meegerekend. Wat moeten die?
[/quote]
Die testen gewoon drie keer per dag of twee keer. Omdat je eerst test en dan pas spuit maakt niet zo heel veel uit. Je kunt ze alleen gemakkelijker weer in remissie krijgen als je 4 keer per dag test. Dat is geen onoverkomelijk probleem. Je hoeft ook niet op vaste tijden te testen of op vaste tijden eten te geven. Je hoeft ook niet precies na 12 of 8 uur te spuiten. Je test altijd eerst. Het is dus juist veel soepeler dan blind spuiten, want dan moet je je wel aan tijden houden. Blind spuiten is insuline spuiten zonder eerst de glucose te meten.

[quote="Tommy10"]
Deze therapie schrikt dus af. Dat vind ik buitengewoon kwalijk, want het is voor veel eigenaren van een suikerkat toch al niet vanzelfsprekend dat er behandeld gaat worden. Hoeveel katten worden ingeslapen omdat mensen denken geen keus te hebben? Het alternatief heet Lantus, 2x per dag spuiten met 12 uur ertussen, dus tijd genoeg om te werken.
[/quote]
Maar wel exact elke 12 uur spuiten. Dat hoeft bij dit protocol niet. Je spuit alleen als de glucose te hoog is en dat kan een keer per dag zijn, of twee of drie keer, maar ook wel eens helemaal niet.

[quote="Tommy10"]
Over het bijspuiten aan de hand van een staatje: mijn kat heeft 5 EH insuline nodig, een andere kat 1 EH om fysiologische waardes te bereiken. Het gaat er bij mij niet in dat beide katten dezelfde eenheid bijgespoten moeten krijgen. Elke kat is anders qua behoefte en instelling, je kunt er geen staatje op loslaten, was het maar waar. Bovendien: wat als de kat een haarbal heeft geproduceerd of opgewonden is door een leuk vogeltje buiten. Stress doet de bloedsuikerspiegel stijgen, dus lekker veel bijspuiten, want dat moet volgens het staatje. Instant hypo. Een kat is geen machine die altijd om 10 uur ’s ochtends een bloedsuikerspiegel van 3,4 heeft. De waardes variëren door omstandigheden waar je geen controle over. Beslissingen over de dosis neem je alleen maar op basis van een totaalbeeld, niet op basis van een momentopname. Het staatje is dus gevaarlijk.
[/quote]

Dat jouw kat 5 eh nodig heeft en een ander 1 eh dat komt doordat jouw kat waarschijnlijk een hoger suikergehalte had. Hoe hoger het suikergehalte hoe meer je moet spuiten. Logisch toch?
Met dit protocol doe je eignelijk precies wat het lichaam ook zou doen. Op het moment dat het suikergehalte hoog is komt er insuline vrij, is het hoger dan komt er ook meer insuline. Zo zorgt het lichaam er normaal gesproken voor dat het bloedsuikergehalte binnen de normaalwaarden gehouden wordt. Dat proberen we na te doen met de insuline. Dus: glucosegehalte hoger, meer insuline. Als de waarden op de Lantus elke dag zijn zoals jij ze beschrijft als de ideale waarden, dan is het goed. Dat zijn prima waardes. Maar zijn ze bij jouw kat ook zo? Doorgaans, als je elke dag elke twee uur zou meten, zou je zien dat ze veel meer schommelen. Door vaker te meten kun je die schommelingen voorkomen en dan voelt de kat zich veel beter en heb je ook meer kans op remissie.
Je zegt zelf dat er geen kat is die elke ochtend om 10.00 dezelfde bloedwaarde heeft, waarom zou je dan wel elke ochtend dezelfde hoeveelheid insuline geven? Dat is niet echt logisch.

[quote="Tommy10"]
Nee, dan Lantus, een insuline die zorgt voor een rustig voortkabbelende curve gedurende 12 uur. Een goed ingestelde kat heeft een dagcurve die grotendeels gelijk is (bv. met 4,7 beginnen, na 4 uur 3,5, na 8 uur 4,3 en na 12 uur 5,1). Hartstikke fysiologisch, geen tussentijdse inmenging van de eigenaar nodig. Eten is bij voorkeur koolhydraatvrij, maar ik heb het zelfs met koolhydraatarme brokjes voor elkaar gekregen om mijn kat superstabiel in te stellen.
[/quote]

Dat is het hem juist. Stabiel instellen is niet voldoende: genezing, daar gaat het om!!!

[quote="Tommy10"]
Lantus is veel rustiger voor een kat, je prikt naast de pre’s tussentijds twee keer als je een curve maakt (in mijn geval alleen in het weekend) en je hoeft niet continue een staatje te raadplegen om te kijken hoeveel je bij moet spuiten, hoeveel eten je mag geven ... ik zou gek worden als eigenaar.
[/quote]
Door het staatje zijn eigenaren zelf in staat om te zien hoe het met hun kat gaat. Ze merken dat ze steeds minder insuline hoeven te geven en ze zien dat de tusenpozen tussen de insulinegiften steeds groter worden. En een beetje handige eigenaar kan het staatje zelf aanpassen, al dan niet in overleg, aan de behoeften van de kat.
De hoeveelheid eten en het tijdstip van eten heeft niets met testen en spuiten te maken. Ze mogen ten zoveel ze willen en wanneer ze willen, zolang het maar absoluut koolhydraatvij en niet koolhydraatarm is.

[quote="Tommy10"]
Is de kans op remissie met Lantus kleiner dan met PZI? Elisabeth Hodgkin beweert van wel, gek genoeg heb ik er nooit bewijs van gezien. Waarom zou dat toch zijn? Feit is dat remissie bereikt kan worden wanneer de alvleesklier zelf insuline kan produceren en dus niet te zwaar beschadigd is in de periode voor de diagnose. Dat doe je door fysiologische waardes na te streven, en wel onmiddellijk. Helpt PZI daarbij beter dan Lantus? Ik dacht het niet.
[/quote]
Het is niet eens zozeer de PZI maar meer de methode van koolhydraatvrij eten en eerst testen voordat je prikt volgens het staatje dat ervoor zorgt dat de kans op remissie veel groter is. Op zich kan dat ook met Lantus maar dan moet je een ander staatje maken.

[quote="Tommy10"]
Ik heb geen idee hoe een hypo met PZI verloopt. Bij Lantus geef je een beetje eten, klaar. We spreken bij Lantus ook niet over een hypo maar over hypowaardes, omdat een kat geen last  heeft van lagere waardes. Is dat bij PZI ook zo of hebben we te maken met nog een nadeel: bedacht zijn op stuiterende katten?
[/quote]
Op de PZI hebben ze ook geen last van lagere waardes. Waardes van 2,2 of nog lager komen geregeld voor maar daar doet niemand paniekerig over. Eten geven heeft niet zoveel zin want daar zitten geen koolhydraten in.

[quote="Tommy10"]
Nog even over de fysiologische waardes: wij van Lantus hanteren op basis van het Duitse protocol de waardes 2,9-5,5. Hierboven wordt een vraag gesteld over een waarde van 3,9 met Caninsulin. De reactie dat dit een goede waarde is, is pertinent fout en zeer gevaarlijk. 3,9 is een hypo met Caninsulin, het enige advies dat gegeven had mogen worden, is om de dosis te verlagen. Beter nog, laat het advies over aan mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
[/quote]
3,9 is een fysiologische waarde, dat geef je zelf al aan. Ook op caninsulin. Deze waarde was gemeten ongeveer 3 uur na de insulinegift en dan is het een prima waarde. Normaal gesproken wordt de waarde langer na de insulinegift  gemeten en dan is hij hoger.
Ik denk dat je je toontje een beetje moet matigen. Ik weet prima waar ik het over heb.

[quote="Tommy10"]
Blijkbaar is het toegestaan om reclame te maken voor je eigen nering, dus bij deze: voor advies op dit gebied kun je helemaal gratis terecht op het forum van de suikerkatten: http://forum.suikerkatten.nl
[/quote]
Dit is geen reklame voor eigen nering dit is een advies voor mensen met suikerziekte katten die graag hun katten willen genezen en niet aan het lijntje gehouden willen worden door hun dierenarts. En dit is ook een gratis advies.
En ik vermoed dat niemand problemen heeft met het noemen van een ander forum.
Misschien kun je je beter eerst verdiepen in een methode, zodat je het begrijpt voordat je zo hoog van de toren blaast.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door