Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#759512
Dit is een bericth van Rosita van 12 mei 2007, met zeer waardevolle informatie over onderzoeken naar het effect van dieet op blaasgruis.

Wanneer appelazijn en cranberry helpen dan kun je ook gewoon Carnibest voeren. Volgens mij ligt het dus niet aan de CB maar aan de kat. Sommige katten zijn nou eenmaal niet te verzuren, hun pH krijg je gewoon niet omlaag met supplementen. Een speciaal dieet voor struviet katten van Carnibest is leuk, maar het moet niet zo zijn dat al het voer standaard minder fosfor en magnesium gaat bevatten (zoals dat nu wel met brokken is) want dat levert bij gezonde katten juist calcium oxalaat op (dat is de reden waarom tegenwoordig steeds meer katten calcium oxalaat krijgen i.p.v. struviet)

Tegenwoordig wordt er wel veel onderzoek gedaan naar blaasgruis en zijn een aantal dingen achterhaald (zoals weinig magnesium), ook de oorzakelijke werking van koolhydraten bij struviet is bewezen. Een opsomming:

-Starch and fiber in diets potentially stimulate formation of struvite crystals. Hence, reducing dietary carbohydrate is desirable to prevent struvite urolith formation. In addition, a net loss of body calcium, phosphorus, and magnesium during feeding of the fiber diet suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats (Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Am J Vet Res. 2004 Feb;65(2):138-42).

-Our results indicate that compared with dietary supplementation with NH4Cl (zit ook in Hill's s/d, enz.), the high-protein diet is preferable as a urine acidifier for the prevention of struvite crystal formation in clinically normal cats (Effects of a high-protein diet versus dietary supplementation with ammonium chloride on struvite crystal formation in urine of clinically normal cats. Am J Vet Res. 2003 Aug;64( :1059-64).

-High-protein diets have potential ability to increase solubility of struvite crystals (Effects of a high-protein diet on mineral metabolism and struvite activity product in clinically normal cats. Am J Vet Res. 1996 Dec;57(12):1726-32).

Vers vlees (of een blikvoeding zonder graan) zal in veel gevallen dus beter werken om struviet op te lossen/te voorkomen dan een speciaal droogvoer zoals Hill's s/d. Daarnaast bevat het veel vocht wat ook weer helpt blaasgruis bij (50% van de) katten te voorkomen (zie hieronder).

-Recent observations suggest that recurrence rates of signs in cats classified as having idiopathic lower urinary tract disease may be more than halved if affected animals are maintained on high, rather than low moisture content diets (The effect of diet on lower urinary tract diseases in cats. J Nutr. 1998 Dec;128(12 Suppl):2753S-2757S).

-Compared with the lowest contents, diets with the highest moisture or protein contents and with moderate magnesium, phosphorus, or calcium contents were associated with decreased risk of CaOx urolith formation. On the other hand, diets with the highest fat content were associated with decreased risk of MAP urolith formation (Association between dietary factors and calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc. 2001 Nov 1;219(9):1228-37).

Weer is te lezen dat een blaasgruis voorkomend dieet veel vocht en niet te weinig eiwit en vet moet bevatten. Tevens blijkt dat een matige hoeveelheid magnesium (normale hoeveelheid dus) beter is voor katten die gevoelig zijn voor blaasgruis dan een lage hoeveelheid magnesium (iets wat heel veel DA nog steeds beweren). Het leuke is dat dit in 1987 al bekend was (Feline struvite urolithiasis: factors affecting urine pH may be more important than magnesium levels in food. Vet Rec. 1987 Sep 5;121(10):227-30).

-Urolithiasis has long been recognized as a cause of irritative voiding in cats. Before the late 1980s, sterile struvite was the most common urolith; today, however, 40% of feline uroliths are of calcium oxalate. This change may be partly attributable to the change to urine-acidifying, magnesium-restricted diets that were introduced to reduce the formation of struvite. As in humans, water is crucial in the prevention and treatment of feline stones (Calcium oxalate urolithiasis in cats. J Endourol. 1999 Nov;13(9):659-63).

Er zal altijd een klein percentage katten zijn waarbij een vochtrijk, vleesrijk en graanarm dieet niet het gewenste effect heeft. Dit ligt dan niet aan het dieet, maar eerder aan de kat. Je kunt dan ook niet zeggen dat katten op Carnibest struviet krijgen want het tegendeel is dus al bewezen.
#773494
[quote="Hitam"]
Van wie krijg je voeding tegenwoordig?
[/quote]

Ik heb nog van Anton Beyen gehad, je weet wel die er een dubbele agenda op nahoudt. Ben de laatste keren niet geweest, omdat ik me alleen maar zat te irriteren  >:( . Ik had de laatste keer nog lekker willen stoken, maar ja m´n collega´s gaven al aan dat ze mij heel vervelend vinden omdat door mij het onderwijs langer duurt  >:( . Nou ja als ze niks willen leren dan blijf ik toch lekker thuis!
Ik heb gehoord dat de strekking van de middag was dat je vooral geen eiwit moet geven bij struviet  :-X . Hè belangrijk leermoment gemist.
Maar Beyen is nu weg (dacht ik), ik zal eens vragen wie het nu geeft. Vast wel weer een andere vertegenwoordiger van de voerindustrie.
#774647
Kom op, dat wisten we toch al lang!

Erger vind ik dus dat het ook met medicijnen zo is. Ik hoor daar zeer schokkende verhalen over en vertrouw geen enkele arts meer. Vooral niet in ziekenhuizen, waar collega´s meekijken en ze absoluut geen vrije keuzes kunnen maken over wat ze wel en niet gebruiken.
Ik vind dat zeer beangstigend.
#774650
[quote="Hitam"]
Kom op, dat wisten we toch al lang!

Erger vind ik dus dat het ook met medicijnen zo is. Ik hoor daar zeer schokkende verhalen over en vertrouw geen enkele arts meer. Vooral niet in ziekenhuizen, waar collega´s meekijken en ze absoluut geen vrije keuzes kunnen maken over wat ze wel en niet gebruiken.
Ik vind dat zeer beangstigend.
[/quote]

Ja erg hè....  :o
Ik denk ook vaak: bij mensen zal het toch niet zo gaan??
Maar als ik de verhalen mag geloven dan gaat het er daar net zo aan toe :nerves: .

Is ook een keer bij Nova of netwerk ter sprake gekomen. Gingen ze in het dijkzicht een medicijn testen wat volgens de fabrikant geweldig werkte en door bijna alle artsen werd voorgeschreven. En wat bleek, het goedkopere minder vaak voorgeschreven alternatief werkte veel beter.
Bij ons wordt nu ontzettend gehamerd op evidence based medicine en dat je niet op eigen ervaringen af mag gaan. Nou ik begin ondertussen nog meer vertrouwen in m´n eigen waarnnemingen te hebben dan in wetenschappelijke publicaties  :-X .
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op za 09 jun 2007, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#884084
kan iemand eens een paar voorbeelden noemen van merken blikvoer zonder granen?

Als je deze blikvoerders dan verzuurt, zou je als ik het bovenstaande goed begrijp dus "zelf" een goed blaasdieet kunnen "samenstellen" door dit blikvoer te verzuren, en aan te lengen met extra water?
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door