Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door Erna
#656089
In het afgelopen nummer van de Consumentengids heeft een test gestaan over probiotica. Ik zal proberen samen te vatten:

De bacterien in probiotica moeten een aantal eigenschappen bezitten om er enige werking van te kunnen verwachten. Ze moeten zuurbestendig zijn om levend de maag te kunnen passeren. En omdat veel bacterien daar toch worden gedood zijn er flinke aantallen voor nodig. Minimaal 1 miljard in een dagdosis.

Het blijkt lastig te tellen omdat er geen standaardmethode is om de bifidobacterie te tellen. Het kan dus zijn dat ze bepaalde soorten over het hoofd gezien hebben maar omdat de fabrikanten niet kon vertellen welke methode ze dan aan hadden moeten houden hebben ze toch de voor de consumentenbond bekende methode gebruikt.

Er zijn maar 3 bacteriesoorten waarvan bekend is dat ze geschikt zijn voor probiotica
De melkzuur bacterieen
- lactobacillus
-Streptococcus
- bifidobacterium

Het is niet bekend welke bacterieen er door de fabrikanten ingestopt worden. Ook zegt de info op de verpakking niet zo veel omdat er van bepaalde bacterieen verschillende soorten bestaan en dus heb je de volledige naam nodig zoals b.v. lactobacillus acidophilus.

In ieder geval, de producten met meer dan 1 miljard bacterieen per dagdosis zijn
Optifit Naturel CDB6
Pro X Probiotic Drink Natural
Campina Vifit Drink Perzik
Yakult
Danone Actimel
Danone Activia Muesli
Pharma Nord Bio Flora
Proviact Vanilla
Vitotaal Lactobacillus
New care Acidophilus
A. Vogel Aciforce
Proviact Drink Apple
Solgar ABC Dophilus Powder

van 100 miljoen tot 1 miljard
De Tuinen Acidophilus
Toppharm DarmConditioner
Optimax O care
Orthica Orthiflor Start
Jacob Hooy Probiotic
Orthica Othiflor Plus
Now 4 x 6 Acidophilus
Solgar Advanced MB Dophilus

De rest scoorde onder de 100 miljoen of bevatte geen melkzuurbacterieen
Door Lizzy
#656243
Ik ben wel benieuwd naar "de rest" Erna ;D!

Overigens, vind je het heel erg dat ik dit weer typisch een Consumententest vind?

Hier, dit zit er in Solgar ABC Dophilus Powder:

B. infantis (levensvatbare micro-organismen) 300 miljoen
B. lactis (levensvatbare micro-organismen) 350 miljoen
S. thermophilus (levensvatbare micro-organismen) 350 miljoen

Solgar Advanced MB Dophilus:
L. acidophilus (levensvatbare micro-organismen) 2,1 miljard
B. lactis (levensvatbare micro-organismen) 2,1 miljard
S. thermophilus (levensvatbare micro-organismen) 550 miljoen
L. bulgaricus (levensvatbare micro-organismen) 250 miljoen

Dus ze moeten daar net een beetje beter zoeken, zeg maar. Ik ben wel benieuwd of ze ook gekeken hebben naar de manier waarop de fabrikant de bacterieen heeft behandeld. Want dat zegt namelijk ook veel over de werkzaamheid....
Door Lizzy
#656244
Dorothea2 schreef: Maar die hoeveelheid die nodig is, is voor de mens toch?
Zou dat aantal voor honden niet nog hoger moeten zijn aangezien hun maaginhoud veel zuurder is?
Blijkbaar valt dat wel mee want het werkt. Bovendien hangt dat dus ook af van hoe de fabrikant z'n product heeft behandeld. De meeste bacterieen van vandaag de dag zijn zodanig behandeld en gecoat dat ze het maagzuur overleven. Ook het maagzuur van de hond.
Door Annemieke
#677864
Ik heb vandaag de Solgar Advanced Dophilus gekocht. Is dat wel een goeie??
En hoeveel moet ik daarvan geven, Flint weegt 30 kilo. Kan ik gewoon 1 capsule openmaken en door zijn eten doen?
Door Lizzy
#677978
Annemieke schreef: Ik heb vandaag de Solgar Advanced Dophilus gekocht. Is dat wel een goeie??
En hoeveel moet ik daarvan geven, Flint weegt 30 kilo. Kan ik gewoon 1 capsule openmaken en door zijn eten doen?
Ja hoor, die is prima. Ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee. Je kunt de capsule open maken en over het eten gooien en je kunt de capsule dicht laten en door het eten mengen. De capsule plakt voldoende aan het vochtige voer zodat ze vaak gemakkelijk 'mee genomen' worden door de hond. Je kunt het poeder ook mengen met wat yoghurt. Ik geef het door het eten en heb daar persoonlijk goede ervaringen mee.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door