Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door Lizzy
#3344379
Ziekte van Lyme (hond)
Veel honden hebben antistoffen tegen de ziekte van Lyme in het bloed. Sommige zieke én veel gezonde honden testen positief. Als honden ingespoten worden met de Lyme bacterie, worden ze meestal niet ziek. Hoe waardevol is dan een positieve test?
Een verhaal over een omstreden bacterie.

Ziekte van Lyme bij de mens
De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. Een groot gedeelte van de Nederlandse teken is besmet met deze bacterie en kan de infectie overbrengen: op mens én hond.
Ongeveer 90% van de mensen die worden besmet met Borrelia wordt ziek. Ze krijgen griepachtige verschijnselen, pijnlijke gewrichten en een rode, cirkelvormige ontsteking rond de plek waar de teek heeft gebeten (erythema migrans). Sommige mensen krijgen hartproblemen, neurologische problemen of chronische huidveranderingen.

De ziekte van Lyme wordt overgebracht door een teek. Mensen kunnen de ziekte van Lyme niet rechtstreeks via de hond of kat krijgen.
Maak de teek na verwijderen dood, zodat deze teek niemand meer kan besmetten.

Honden lijken niet gevoelig voor de ziekte van Lyme
Experimenteel besmette honden werden niet ziek. Alleen sommige experimenteel geïnfecteerde puppies kregen klachten. Nadat besmette teken op de hondjes gezet waren, kregen ze koorts, een slechte eetlust of gewrichtsontsteking. Enkele maanden na infectie vertoonden de puppies een gewrichtsontsteking in de poot die het dichts bij de tekenbeet zat. De ziekte verdween vanzelf, zonder behandeling. Sommige puppies vertoonden weken later opnieuw verschijnselen van gewrichtsontsteking in dezelfde poot of in een andere.

Honden lijken wel gevoelig voor de ziekte van Lyme?
In verschillende studies wordt beschreven dat honden die de ziekte van Lyme “in het veld” oplopen, verschijnselen kunnen vertonen van nierproblemen, neurologische verschijnselen of huidveranderingen.

- Gewrichtsklachten door de ziekte van Lyme?
In ons land hebben veel (ook gezonde) honden antilichamen tegen Borrelia burgdorferi (seropositief). Het is daardoor moeilijk te zeggen of gewrichtsklachten ook echt door Lyme veroorzaakt worden. Wel lijkt het zo te zijn dat honden met polyarthritis (ontsteking van meerdere gewrichten) vaker seropositief testen voor Borrelia burgdorferi dan gezonde honden (b.v. aangetoond bij Retrievers), maar dat geldt waarschijnlijk weer niet voor alle rassen.

- Nierproblemen door de ziekte van Lyme?
Er is een nierziekte, die wordt toegeschreven aan de ziekte van Lyme. De ziekte gaat gepaard met eiwitverlies via de urine (proteïnurie). Andere nierziektes kunnen ook proteïnurie geven, dus ook hier is het weer de vraag of de Lyme bacterie nu echt de oorzaak is van de nierziekte. Er zijn namelijk zoveel gezonde dieren waar we ook de Lyme bacterie vinden, zonder nierproblemen. Nieren kunnen beschadigd raken door antilichamen. Misschien dat de erfelijke aanleg, de afweer tegen sommige Borrelia burgdorferi stammen, samen met misschien andere factoren, bepalen of een hond wel of niet ziek wordt.

Waarom komen praktijk en experiment niet met elkaar overeen?
Het is niet bekend waarom het niet lukt om in het laboratorium de ziekte op te wekken, die verondersteld wordt in de praktijk op te treden. Misschien komt dat, doordat alleen sommige rassen gevoelig zijn, of dat er andere Borrelia burgdorferi stammen in het veld zijn dan die bij de experimenten gebruikt worden. Misschien komt het doordat “in het veld” honden meerdere tekenbeten achter elkaar kunnen oplopen. Of komt het misschien doordat een hond alleen ziek wordt van de Lyme bacterie, als er ook nog een andere infectie (met een andere parasiet of bacterie) tegelijk plaats vindt?
Het zou echter ook zomaar kunnen dat honden gewoon echt niet ziek worden van de Lyme bacterie.

Katten en de ziekte van Lyme
Ook katten kunnen afweerstoffen tegen de ziekte van Lyme bij zich dragen. Waarschijnlijk wordt de kat niet ziek van Borreliose.

Houd rekening met een andere oorzaak voor de klachten
Een positieve test voor de ziekte van Lyme is dus omstreden. Honden met een “moeilijk te behandelen ziekte van Lyme” hebben mogelijk een andere oorzaak voor de klachten. De dierenarts moet verder zoeken naar een mogelijke andere verklaring van de problemen. Wat kan er nog meer aan de hand zijn behalve Lyme?
Honden met koorts, kreupelheid en slechte eetlust of eiwit in de urine kunnen vele andere ziektes hebben. We moeten goed beseffen dat elke zieke hond bij toeval seropositief kan zijn, maar dat dat niet zegt, dat de hond ook echt ziek is door de Lyme bacterie. Honden die naar ons verwezen werden vanwege “moeilijk te behandelen ziekte van Lyme”, bleken vaak iets anders te hebben!

lees verder bij: Anaplasma, SLE, auto-immuunziektes, Leishmania, Ehrlichia, Babesia

Voorkómen van besmetting met de ziekte van Lyme
Er zijn verschillende Lyme vaccins ontwikkeld, maar vaccinatie daarmee raden we niet aan. De meeste Borrelia burgdorferi infecties maken de hond niet ziek en honden reageren goed op een goedkope en veilige, orale antibioticumkuur. Honden die ernstig ziek zouden worden van Borrelia burgdorferi, worden dat waarschijnlijk van de antilichamen tegen de bacterie. Vaccineren zou daarom niet het beste zijn.

Er is een nieuw vaccin geregistreerd in Nederland tegen de ziekte van Lyme (Merilym 3 van Merial®). In het vaccin zitten 3 van de 11 bekende Borreliasoorten. Het vaccin zorgt dat de hond antilichamen maakt tegen bepaalde eiwitten van deze Lyme bacteriën. Het bijzondere is, dat tijdens een “bloedmaaltijd” de teek deze antilichamen opneemt. De bacteriën kunnen dan in de darm van de teek niet worden opgenomen; de Lyme bacterie zit wel in de teek, maar kan niet naar de speekselklieren van de teek. En zo vindt er minder overdracht plaats van de bacterie naar de hond. De fabrikant heeft de werkzaamheid van het vaccin (bescherming tegen de ziekte) niet aangetoond. Bovendien is het de vraag hoe erg het is, dat een hond besmet raakt met de Lyme bacterie, als de hond er niet ziek van wordt.

Om infecties te voorkomen, kunnen we ons beter concentreren op tekenbestrijding. De teek moet tenminste 16 tot 24 uur vastgezogen zitten voor er overdracht van bacteriën naar de nieuwe gastheer plaats vindt. Onderzoek uzelf en uw hond na een wandeling in een tekenrijk gebied en verwijder de gevonden teken zo spoedig mogelijk.

Bron: https://www.mcvoordieren.nl/ziekte-van-lyme-hond
#3344579
Dank!

Alleen staat er sowieso al 1 flauwekul punt in: teken kunnen al binnen 15 minuten borrelia overbrengen! Echt zo’n hardnekkige fabel van die 16-24 uur :/
En burgdorferi is natuurlijk niet dé borrelia type.

Ik denk dat men nog een hoop moet leren over teken ziekten.
#3344781
Ja, de meningen zijn daar ernstig over verdeeld he? De nieuwe inzichten wijzen erop dat besmetting veel sneller plaats kan vinden maar er staat ook wel (op alle websites die ik heb geraadpleegd) dat het kan maar dat de kansen op besmetting wel groter zijn wanneer de teek langer vast zit. En ik heb ook gelezen dat de kans op snelle besmetting groter is wanneer de teek net op een besmette "host" heeft gezeten (dus kort voordat ie een ander bijt). Heb jij daar toevallig meer informatie over?
#3348005
Ik heb vandaag geleerd dat teken waarschijnlijk eerder ziekten overbrengen. 'Ze' weten het alleen niet, niemand doet onderzoek naar teken die bijvoorbeeld 3 uur vast zaten. De meeste onderzoeken richten zich op een langere periode, dus eigenlijk heb je niets aan mijn antwoord... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3348077
Lizzy schreef:Ja, de meningen zijn daar ernstig over verdeeld he? De nieuwe inzichten wijzen erop dat besmetting veel sneller plaats kan vinden maar er staat ook wel (op alle websites die ik heb geraadpleegd) dat het kan maar dat de kansen op besmetting wel groter zijn wanneer de teek langer vast zit. En ik heb ook gelezen dat de kans op snelle besmetting groter is wanneer de teek net op een besmette "host" heeft gezeten (dus kort voordat ie een ander bijt). Heb jij daar toevallig meer informatie over?

Ik zal eerdaags eens grasduinen in Mn informatie collectie. Ik weet denk ik wel waar jij op doelt. Oa als een teek gebeten heeft maar toch stopt, en vervolgens een ander slachtoffer beet heeft dat dan de besmetting sneller kan verlopen omdat de bacterie door de eerste voeding al vanuit het maagdarmkanaal in de mond/het speeksel van de teek zit. Daar heb ik wel een artikel paraat van:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2 ... 71/related

Daarnaast is borrelia niet de enige rakker. Sowieso van de virussen is bekend dat dat wel binnen 10 minuten “normaal” is kwa overdracht. Artikelen sowieso snel te vinden over het powassan virus.
Overdracht van babesia, toxoplasmose en de andere co’s is lastiger te vinden.

We weten gewoon heel weinig.
Het is wel bekend en bewezen dat alle bloedzuigende beestjes deze infecties kunnen overbrengen. Zoals dazen, muggen etc. Due zitten relatief kort.. zo’n daas nou dat weten we allemaal wel.. dat doet zeer, dus die sla je meteen weg. Toch is dat soms al genoeg.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC266646/
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door