Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Door Parelridder
#3189554
petralita schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen een band voor mensen en een band voor honden?
Lengte is eigenlijk het enige wat ik mij kan bedenken?
1) De lengte is wat mij betreft een belangrijk verschil, maar er zijn er meer, hoewel allemaal varierend per band.
2) Zo staat er bij de FitFurLife niets voor of boven hun hoofd (de toetsen zijn op een hoek van de voorzijde geplaatst). Ik vroeg me vóór aanschaf af of dat van veel belang zou zijn. Mijn jongste hond is zeer stabiel, niet onder de indruk, dus kan prima richting en voor haar geplaatst paaltje lopen. Toch - ik heb de proef op de som genomen door het toetsenbord van de FFL daarheen te draaien - is haar kophouding dan anders. Ze loopt dus vrijer zonder iets voor haar snufferd. Voor mijzelf is het ook prettig dat het daar volledig open is. Ik zit n.l. zelf aan de voorzijde terwijl zij loopt, om een oogje in het zeil te houden, wat te prijzen, belonen en een babbeltje te maken. Mijn mogelijkheid om vanaf die positie zowel het toetsenbord te bedienen, haar iets lekkers te geven en wijze van bewegen te zien is maximaal. Er staat gewoon niets tussen ons in en ik kan overal bij.
3) Wat ik ook een heel prettig en belangrijk verschil vind is het loopoppervlak. Ik heb zelf wgns fysiotherapie een loopband gehad (Kettler) en die was erg ruw. Uitstekend om met je sportschoenen op te lopen natuurlijk. De loopband die ik voor mijn hond kocht is wel ruw in de betekenis van dat ze er absoluut niet op glijdt, maar zonder dat het de zooltjes irriteert.
4) De FFL hondenloopband heeft ook de optie 'hellinkje naar beneden'. Daarmee kun je vanzelfsprekend de schouders/voorhand (voorhond :biggrin2: ) trainen. Maar met 'heuveltje af' train je meer dan dat, je kunt er ook je hond mee leren rechtlijnig en beheerst een helling af te lopen, in plaats van in volle vaart naar beneden te stormen. Daarmee is veel blessureleed te voorkomen. (tip van Marcel Nijland uit Hondse Hoogstandjes, niet gericht op loopbanden overigens).
5) Er staan hekken aan weerszijden van de loopband. Daarmee kunnen ze er niet zijdelings af (kukelen) en evenmin kan er door een andere hond geklierd worden terwijl ze lopen.
6) En er zijn plekken waar je de hond desgewenst vast zou kunnen zetten. Vast zetten op op z'n plaats te houden vind ik zelf niet verstandig (lijkt me fysiek niet goed en daarnaast een onplezierig gevoel van dwang opleveren) maar als extra beveiliging een overweging.
7) Persoonlijk vind ik de 'noodstop' (een clipje dat je koppelt aan tuig of halsband, óók op veel mensen loopbanden aanwezig, dan knijp je het aan je kleding) een voorwaarde. Daarmee komt de band tot stilstand zodra je te ver achterop de band komt.
8) Bij de FitFurLife hondenloopband gaat tijd en afstand pas weer op 0 staan als je de clip even van het bedieningspaneel los gemaakt hebt. Voordeel daarvan vind ik dat je iedere keer dat je van start laat gaan (indirect) geattendeerd wordt op het clipje, dus eigenlijk niet vergeten kunt die even aan de hond te bevestigen.
9) De mate van demping verschilt van band tot band, zowel bij mensen als honden, dit is een heel belangrijk verschil tussen banden onderling.
Door petralita
#3189573
Dank voor je info.

Ik denk nu even aan het feit dat ik een hond met diabetes in huis heb en de beweging wel degelijk van belang is, de hele boel is nu weer in de war door een paar dagen ijssel en nu weer sneeuw. En dan is iets waar je op terug kan vallen wel praktisch. Heb er al langer aan gedacht, maar nu je het zo uiteen zet op papier is wel erg handig.

Ik ben er heel simpel in, de kosten voor zo'n band kan ik nu niet betalen. Ik zou liever voor een 2de hands gaan, maar die zijn er blijkbaar amper tot niet. Mensen banden zijn er wel. Vandaar dat ik denk aan een mensen band.
lastig hoor.
Door Parelridder
#3189578
Er stond er tot vanmorgen een DogRunner op MarktPlaats (is nu gereserveerd). Eentje van 1,40 meter, die max. 10 km. per uur kan en geen hellinkjes, maar voor jouw doel waarschijnlijk prima? Pas een half jaartje oud, dus de prijs viel nog niet mee, maar wie weet kom je er nog eens eentje tegen.
Fijn te horen dat je wat hebt aan mijn ervaringen!
Door Parelridder
#3189672
Toen vanmorgen Daantje klaar was met haar loopbandwandelingetje, stapte Maartje (de middelste van mijn drietal, degene die nog niet op een lopende band gelopen heeft) uit eigen beweging op de stil staande band, terwijl ze me heel opgetogen aan keek. Precies zoals hier altijd gebeurd t.a.v. benches: als er een puppy is, zet ik een bench neer. En de grote honden willen dan - omdát de pup er wel steeds in 'mag' en zij er niet in zitten - zodra de kans zich voor doet óók in de bench. "Ik mag ooook..". en daar stond ze dan, triomfantelijk dat zij óók op de loopband mag, kwispeldekwispel. We hebben er lekker op staan knuffelen samen :biggrin2:
Door Ruisje
#3189689
Parelridder schreef:Toen vanmorgen Daantje klaar was met haar loopbandwandelingetje, stapte Maartje (de middelste van mijn drietal, degene die nog niet op een lopende band gelopen heeft) uit eigen beweging op de stil staande band, terwijl ze me heel opgetogen aan keek. Precies zoals hier altijd gebeurd t.a.v. benches: als er een puppy is, zet ik een bench neer. En de grote honden willen dan - omdát de pup er wel steeds in 'mag' en zij er niet in zitten - zodra de kans zich voor doet óók in de bench. "Ik mag ooook..". en daar stond ze dan, triomfantelijk dat zij óók op de loopband mag, kwispeldekwispel. We hebben er lekker op staan knuffelen samen :biggrin2:
Onderschat nooit de intelligentie van een hond! :biggrin2: Lief!

Gisteravond het hele verhaal van Daantje gelezen... Mijn mond stond open, maar wat ben jij (en Daantje natuurlijk ook) een ontzettende doorzetter!!

Wij hebben geen loopband nodig, maar n.a.v. de vraag of een mensenloopband geschikt zou zijn voor honden, ben ik benieuwd of jouw loopband ook geschikt is voor mensen?
Door Parelridder
#3189690
Ruisje schreef:Wij hebben geen loopband nodig, maar n.a.v. de vraag of een mensenloopband geschikt zou zijn voor honden, ben ik benieuwd of jouw loopband ook geschikt is voor mensen?
Nah, 'k heb 3 honden en ik loop n.a.v. Daantjes lijnrust al een héle poos in ploegen (lees: Daantje apart, wgns de lijnrust en daarop aangepast saai gebied) dus ik heb geen enkele behoefte aan óók nog eens op een band te lopen ::)
Neemt niet weg dat ik het ook af vroeg.. Er mag tot 130 kilo ("Maximum dog’s weight = 130kgs" :o welk ras is dat??) op deze hondenloopband, dus ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een mens een bezwaar zou zijn. Verschil is wel de verdeling van het gewicht over 't loopoppervlak. Maar áls dat uit maakt, zou een gewicht tot ca. 75 kg. voor een tweevoeter i.i.g. geen probleem mogen zijn. Maar wéten doe ik het dus niet. Er wordt niets over verteld op de website of folder.
Door Parelridder
#3189692
Ruisje schreef:Gisteravond het hele verhaal van Daantje gelezen... Mijn mond stond open, maar wat ben jij (en Daantje natuurlijk ook) een ontzettende doorzetter!!
Dank je wel voor je hart-onder-de-riem!! :-*
Door Parelridder
#3190226
De afgelopen dagen merkte ik tot mijn plezier dat Daantje bij de wandelingen door de wijk geneigd is er meer de pas in te zetten. We hebben de gewoonte gewoon aangelijnd naast elkaar te lopen, maar nu zet ze als ze niet op let zodanig de pas er in, dat ze wat voor me uit loopt. Niet trekkend (de lijn is lang, ik laat 'm niet strak worden) en zeker niet met tot doel extra snel naar een specifieke plek te gaan (we lopen een duf rondje door de wijk, we hebben geen feestelijke bestemming). Tot ik haar dan vertel dat ik dat tempo niet red, dan kijkt ze als uit gedachten gehaald om ( :???: ) en houdt de pas in :biggrin2:
Als ik haar zo zie stappen, ziet het er exact uit als op de loopband: in stevig wandeltempo, in kruisgang, zeer comfortabel. Ik vermoed dan ook dat het 't gevolg is van de loopbandwandelingen, dat het tempo haar zodanig bevalt dat ze geneigd is daar voor te kiezen. Een prettige bevestiging van het op de band voor haar gekozen wandeltempo :)
Door Parelridder
#3190450
Vanaf woensdag gaat Maartje (de middelste, degene die nog niet op een lopende band stond) dagelijks uit zichzelf de stilstaande loopband op als Daantje klaar is, om even het punt te maken dat zij er óók op mag. Ze staat er inmiddels enorm blij en triomfantelijk op, volkomen ontspannen. We knuffelen daar dan gezellig, waarbij zij haar hart ophaalt de volledige aandacht te krijgen.
Als ik eerdaags de rust/zin heb (ik heb de afgelopen dagen veel last van hoofdpijn) ga ik haar ook wennen aan de lopende band, nu ze er zo ontspannen op is. Zonder doel, gewoon omdat 'ie er nu toch staat en wie weet waar het eens handig voor is. In ieder geval een leuke nieuwe belevenis ;)
Door Parelridder
#3190720
Afbeelding
Het gele clipje (magneetje) aan het bedieningspaneeltje zit met een touwtje aan de gele knijper die je aan de halsband ziet zitten. Dat is het beveiligingssysteem waarmee de loopband tot stilstand komt als ze te ver achterop de band terecht komt.

Afbeelding
Je ziet dat ze bij deze 2e foto iets verder voor op de loopband loopt. Zo iets ontstaat al snel als er even wat afleiding is, zoals een met camera bewegende baas :biggrin2: (of zo maar de gedachten er even minder bij). Die speling is er zonder dat ze er van achteren af kukelt, danwel de band een noodstop maakt.

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid, op de onderrug krult de vacht wat op, ze heeft dus gewoon een rechte rug ;)
Door Parelridder
#3192174
Een tip... Als je een hond gebruik laat maken van een loopband, denk dan even (beter dan ik deed) na over welke rituelen/gewoontes je daaraan koppelt.
Ik heb gedacht over de verspreiding van de wandelingen over de dag: 1e en 3e wandeling buiten, zodat ze bij aanvang van de dag alle kans heeft voor poepen/plassen. 2e en 4e wandeling op de loopband, na toiletbezoek, zodat ze na de laatste loopbandwandeling (is intensiever dan buiten) nachtrust heeft. En om en om leek me de mooiste belasting fysiek. Waar ik níet over dacht was het effect van loopbandwandeling vóór de avondmaaltijd... :wall:
Niet alleen Daantje huppelt nu na iedere loopbandwandeling vol verwachting naar de keukendeur, ook Merel en Maartje staan tijdens de loopbandwandeling van Daantje enorm te popelen. En waar Maartje eerder piepte terwijl ik de maaltijd in bakken deed, piept ze nu gedurende het half uur wat daaraan vooraf gaat :Flush:
Ook leuk voor de buren.. :sofa:
Kortom, denk (óók) als een hond wanneer je bedenkt wat een handig loopschema is.
Door Parelridder
#3192637
Grappige ervaring de afgelopen week was dat Daantje is gaan reageren op de pieptonen die de toetsen maken: bij het indrukken van de start- en snelheidtoetsen, geeft iedere keer dat je drukt, een piepje. En daarnaast 'telt' de machine middels 3 piepjes af na indrukken van start, tot het daadwerkelijk gaan lopen van de band. Vergelijkbaar met de waarschuwingstonen van een vrachtwagen voor het achteruit rijden (en mijn traplift, alsof die met volle vaart omhoog schiet :biggrin2: ).
Enfin, Daantje nam een keer een ferme stap toen de band in beweging kwam (starttempo is 0,4 km. p.u. dus dat vereist geen ferme stap.. dat houd je ook nog prima bij als je na aanvang zelf ook nog eens tot 3 telt en dan een kleine stap neemt..). Na die stap concludeerde ze zelf ook dat dit wat over-enthousiast was en paste haar tempo dus weer aan, maar het was een lollig gezicht. Andere keren hief ze bij de eerste pieptoon van het startsignaal al vast een voorpoot op, als stond ze in de startblokken ;D

Inmiddels loopt ze ook stukjes alleen. Ik vind - ondanks het veiligheidsclipje - het niet fijn om haar werkelijk alleen te laten op de loopband, maar even een klusje in de keuken doen (met half toezicht op de loopband) of op BP lezen, met eveneens half toezicht op de loopband, dat doe ik nu wel. Ze loopt het grootste deel van haar loopbandwandeling voorlopig op 1 tempo (na opwarmen, voor afbouwen) dus qua instellingen hoef ik niets te doen. Ik prijs haar vanaf de plek waar ik even bezig ben, geef geregeld 'onderweg' even wat lekkers (vandaag plakjes van een rijp banaantje, dat viel erg in de smaak!) en ga hoe dan ook een deel van de wandeltijd bij haar zitten. Soms lees ik wat voor (dat wat ik wil lezen, lees ik hardop in vrolijke toon ;D ) en soms zing ik een liedje, omdat ze dat daarvan extra gat kwispelen. Dat is dan ook onze deal: zij zorgt dat haar beentjes bewegen, ik zorg dat haar staart dat doet.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3192748
Parelridder schreef:Grappige ervaring de afgelopen week was dat Daantje is gaan reageren op de pieptonen die de toetsen maken: bij het indrukken van de start- en snelheidtoetsen, geeft iedere keer dat je drukt, een piepje. En daarnaast 'telt' de machine middels 3 piepjes af na indrukken van start, tot het daadwerkelijk gaan lopen van de band. Vergelijkbaar met de waarschuwingstonen van een vrachtwagen voor het achteruit rijden (en mijn traplift, alsof die met volle vaart omhoog schiet :biggrin2: ).
Enfin, Daantje nam een keer een ferme stap toen de band in beweging kwam (starttempo is 0,4 km. p.u. dus dat vereist geen ferme stap.. dat houd je ook nog prima bij als je na aanvang zelf ook nog eens tot 3 telt en dan een kleine stap neemt..). Na die stap concludeerde ze zelf ook dat dit wat over-enthousiast was en paste haar tempo dus weer aan, maar het was een lollig gezicht. Andere keren hief ze bij de eerste pieptoon van het startsignaal al vast een voorpoot op, als stond ze in de startblokken ;D

Inmiddels loopt ze ook stukjes alleen. Ik vind - ondanks het veiligheidsclipje - het niet fijn om haar werkelijk alleen te laten op de loopband, maar even een klusje in de keuken doen (met half toezicht op de loopband) of op BP lezen, met eveneens half toezicht op de loopband, dat doe ik nu wel. Ze loopt het grootste deel van haar loopbandwandeling voorlopig op 1 tempo (na opwarmen, voor afbouwen) dus qua instellingen hoef ik niets te doen. Ik prijs haar vanaf de plek waar ik even bezig ben, geef geregeld 'onderweg' even wat lekkers (vandaag plakjes van een rijp banaantje, dat viel erg in de smaak!) en ga hoe dan ook een deel van de wandeltijd bij haar zitten. Soms lees ik wat voor (dat wat ik wil lezen, lees ik hardop in vrolijke toon ;D ) en soms zing ik een liedje, omdat ze dat daarvan extra gat kwispelen. Dat is dan ook onze deal: zij zorgt dat haar beentjes bewegen, ik zorg dat haar staart dat doet.
Wat klinkt dat ontzetten lief :smitten: (ik lees ook wel eens in bed voor)
Door Parelridder
#3192783
Fenixjuh schreef:Wat klinkt dat ontzetten lief :smitten: (ik lees ook wel eens in bed voor)
Lees je je hond in bed voor? Wat verschrikkelijk knus!!
Door Parelridder
#3194857
Enkele dagen geleden kreeg ik de indruk dat het 'lekkerste' wandeltempo op de loopband wat minder ideaal begon te worden, in positieve zin. Ik heb 'm 0,1 km. p.u. verhoogd. Dat lijkt niets, maar je ziet en hoort het aan het lopen én het zag er idd comfortabeler uit :) Uit voorzichtigheid loopt ze nu de 1e helft die tiende harder en de 2e helft nog op het eerdere tempo. Maar het lijkt er dus op dat ze ondanks dat ze 'gewoon wandelt' op de loopband, even lang als eerder door de wijk, er al en betere conditie op krijgt. Ze loopt natuurlijk toch net iets steviger door dan in mijn stevige wandeltempo én in een constant stevig tempo, dat is pittiger dan naast mij.
Naast deze verbetering in conditie, meen ik ook toename van bespiering te zien! Ik heb niets gemeten of zo, dus het is een indruk, maar ik moet me wel héél erg vergissen als het niet zo is. Heerlijk, want ze was zo'n spierbundel, in top conditie! En als je haar de laatste maanden zag, wat een trieste (gebrek aan) billen.. En nu zie ik weer kleine 'spierballetjes' ontstaan. Véél kan het natuurlijk nog niet worden voorlopig, maar dat de conditie en bespiering zich al vast een beetje hersteld, nog vóór we dat daadwerkelijk gericht trainen, dat voelt als een belofte voor de toekomst.
Wat ik hiermee vooral toevoegen wilde aan dit topic is hoe snel je zelfs zonder 'training', dus zonder veel te vragen, kennelijk toch kunt verbeteren middels een loopband.
Voor ons (of eigenlijk Daantje) beschouw ik deze kleine verbetering als grote winst. Ze heeft nu bijna ongemerkt de basis al wat kunnen verbeteren, dat maakt de nog te nemen hobbel al weer wat kleiner :)
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door