Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#3239829
Lizzy schreef:Dat werd gezegd omdat ze op de turmeric groep nog geloven dat knoflook giftig is voor honden. En daarnaast zijn beide bloed verdunnend. Nou, in India doen ze niet anders dan knoflook tegelijkertijd met kurkuma eten.... Ik zou zeggen dat het met mate prima is.
Toppie dank je wel!
#3240846
Ik zeg daar voor de zekerheid trouwens wel bij: stel je hond moet geopereerd worden: stop dan met kurkuma zo'n twee weken voor de operatie. En ik zeg daar dan ook weer bij: Linga is geopereerd zonder dat wij dit van te voren konden weten, had de dag ervoor dus nog gewoon kurkuma gekregen en ze heeft de operatie prima doorstaan. Dus tja.
#3240849
Lizzy schreef:Ik zeg daar voor de zekerheid trouwens wel bij: stel je hond moet geopereerd worden: stop dan met kurkuma zo'n twee weken voor de operatie. En ik zeg daar dan ook weer bij: Linga is geopereerd zonder dat wij dit van te voren konden weten, had de dag ervoor dus nog gewoon kurkuma gekregen en ze heeft de operatie prima doorstaan. Dus tja.
In ieder geval bedankt voor de tip!,
Als je idd het voortijdig weet dat ze geopereerd worden kan je daar rekening mee houden maar hier krijgen ze het elke dag door hun eten dus als ze acuut geopereerd moeten worden kan dat bij mij ook niet..soms heb je niet alles in de hand.
#3246911
Lizzy schreef:Ik maak Golden Paste. Linga krijgt 1 theelepel pasta door haar eten. Ik zelf neem 2 keer per dag 1 theelepel. Omdat je zo'n dikke pasta niet door kan slikken (dat is echt goor!) vermeng ik de theelepel pasta met heet water. En dat mengsel drink ik op.
Maak je het niet elke dag vers meer Lizzy? Ik zit er aan te denken om dit bij Chendo toch te gaan proberen.
#3285317
Als je zo'n zakje met kurkuma poeder koopt, hoe geef ik dan elke dag de juiste hoeveelheid? Bestaan er lepeltjes op maat met klein reservoir gemaakt?
Ik zou elke dag ongeveer 400 mg geven.


Dit is voor mensen(en ratten), maar dat zal hetzelfde zijn voor honden.
Kurkuma is een nrf2-activator.
Nrf2 is een proteine die zorgt voor de afschrift van anti-oxidante enzymes zoals glucose, superoxide dismutase...
Voor die dat het interessant vinden en goed Engels kunnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19445907
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26676408
#3299887
Manlief en ik nemen sinds gisteren ook de golden paste, dit omdat er door het 'ouder' worden, maar ook veel lichamelijk arbeid( verbouwing van de keuken) steeds meer pijntjes en ongemakken voelen. Omdat sommigen hier het echt vies vinden, namen we gisteren onze eerste hap en ik vond het heerlijk :D , precies volgens recept gemaakt. En nu hopen dat het gaat werken!
#3300055
Lizzy schreef:Hahaha, dat is vrij uniek ;D

Ik maak het tegenwoordig met kokosvet en dan vind ik het wel beter te pruimen....
Ik heb het gemaakt met heerlijk extra vergine olijfolie, is ook beter voor mij,want het ontzuurd! (De tempo wandelingen)
Maar ik weet niet of het nu al merkbaar kan zijn ,maar ik sta 's morgens uitgerust op! En als ik mijn wandeling achter de rug heb,voel ik mij fit,alles ik de hele wereld aan kan! Niet te moe om te koken( voorbereiding om te kunnen koken)
Mijn 'gewone' pijn die ik al miljoenen jaren heb,daar voel ik(nog) geen verbetering,maar dat kan niet na 3 dagen!

Volgende keer hoop ik het te maken met verse kurkuma! I love it :smitten:
#3324947
Ik kan niet goed uit aan de doseringen.
Als er sprake is van een theelepel, dan gaat het over het poeder? Of de paste? En als ik het goed begrijp kan je ook paste maken met minder water en gewoon rechtstreeks in olie? Dan moet je minder volume geven ( handig als ze het moeilijk zouden eten).

En ik zou het willen inzetten bij Kleintje, maar die weegt 3,5kg, hoeveel geef je dan? Minder dan 1/4e theelepel, 1 gram of wat is het?
Het komt dan vrij nauw, zou ik denken?

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Voor alle duidelijkheid, ze is een poes. Er is toch niet gekend datje bij katten anders moet aanwenden of zo? Ik kan er op het eerste zicht niets over vinden op internet.
Ik heb ook niet het hele topic doorgenomen...
#3324956
Hier PoP
Lizzy schreef:Yep, save for cats and dogs! (sorry dat ik nooit aan de katten denk :-[ :-[ :-[ :-[):

http://healthypets.mercola.com/sites/he ... meric.aspx

"Most dogs and cats readily accept a little seasoning on their meals. I have also found that all my pets, including my birds, do fine with the fresh root grated over their food".

http://ottawavalleydogwhisperer.blogspo ... -your.html

"Turmeric and Curcumin - Good for Your Dog’s and Cat's Health".

De laatste site geeft ook de dosering voor katten:

1 - 20 lbs 1/16 – 1/8 tsp (0 tot 9 kg, 1/16 tot 1/8 theelepel per dag).
#3324969
Lizzy schreef:Nou..., ik moet zeggen, ik geloof dat vers mij beter bevalt (ik ben zelf ook begonnen, 2 weken geleden). Ik neem voor Lingie 1 theelepel biologische kurkuma. Daarbij versgemalen zwarte peper (2 keer draaien met de molen op standje 'fijn'). Daar doe ik extra vergine olijfolie bij totdat het een papje wordt. En dat gooi ik door haar eten. Ze eet het zo op!
Hmm toch weer anders, bij zo'n groot hondenlijf komt het natuurlijk ook niet zo heel nauw en wellicht geldt dat voor een kat ook wel...

Aan mij heb je ook niks..
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door