Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#3191507
faya schreef:Ik heb veel gelezen hier over kurkurma - interessant, telkens ook weer nieuwe ideeën erbij, die ook weer vragen opleveren, als ik alles goed heb begrepen maakt het niet uit of je het kookt ( verwarmt en dus voor meerdere keren maakt ) of dat je het per keer gewoon maakt?
De meningen zijn daarover verschillend. Ik vind het een kwestie van uitproberen wat voor jou of jouw dieren het beste werkt.
Volgens mij wel het beste om de combi te doen met kurkurma, kokosolie en vers gemalen zwarte peper toch ( dus geen visolie of andere olie )?
Kokosolie of extra vergine olijfolie.
Volgens de eerste berichten zou je biologische kurkurma moeten hebben ( meeste gaven aan dat ze de biologische van pit en pit kochten )en later las ik weer dat dit toch niet het geval is, als ik het goed begreep had dit te maken met het gehalte aan curcumine wat een zeker % gehalte moet hebben - welke? Voor inwendig gebruik, met kleine hoeveelheid beginnen en evt. opvoeren. Gebruikt iemand het ook uitwendig als smeersel? Versterkt immumsyteem, weerstand, tegen ontstekingen, gewrichtsklachten zijn toch een beetje de belangrijkste toepassingen?
Ik geloof dat het curcumine gehalte rond de 5% moet zitten. Bij Pit en Pit weten ze het niet, wat het gehalte in hun kurkuma is. Het geen ik wel een slechte zaak vind.

Ja, dat zijn ongeveer wel de belangrijkste toepassingen. Uitwendig gebruik ik het niet. Ik heb er wel een paar keer mijn tanden mee gepoetst. Ze zeggen dat je tanden er wit van worden. Of het waar is....? Het schijnt ook goed bij acne te werken.
#3191720
Lizzy schreef:De meningen zijn daarover verschillend. Ik vind het een kwestie van uitproberen wat voor jou of jouw dieren het beste werkt.


Kokosolie of extra vergine olijfolie.


Ik geloof dat het curcumine gehalte rond de 5% moet zitten. Bij Pit en Pit weten ze het niet, wat het gehalte in hun kurkuma is. Het geen ik wel een slechte zaak vind.

op http://www.natuurlijkvoorhond.nl/werkza ... en/curcuma helemaal aan het begin genoemd als infosite staat eigenlijk - als ik het tenminste goed begrijp dat je curcuminegehalte van 90-95 % ( zie laatste zin ) voor sterkere, betere effecten....

Werking
Werkzame bestanddelen:
Etherische oliën (2-7%) bestaande uit 60% sesquiterpenen met p-tolymethylcarbinol, turmeron, aturmeron, atlanton en zingibereen; oranje kleurstoffen als curcumine (1,5-5.4%), monodesmethoxycurcumine (0.8%), didesmethoxycurcumine (0.5%).
Hoewel de etherische oliën met mono- en sesquiterpenen zeker bijdragen aan de geneeskrachtige werking van curcuma, zijn vooral de geeloranje curcuminoïden verantwoordelijk voor de heilzame effecten van curcuma. curcuminoïden zijn niet-vluchtige, vetoplosbare polyfenolen (dicinnamoylmethaanderivaten); 75-80% ervan is curcumine (curcumine I /diferuloylmethaan), de rest bestaat uit curcumine II (demethoxycurcumine) en curcumine III (bisdemethoxycurcumine) [3,4]. het meeste onderzoek richt zich nu op curcumine; door gebruik te maken van curcuma-extracten met een zeer hoog gehalte aan curcumine (90-95%) kunnen aanzienlijk sterkere effecten worden bereikt dan met onbewerkte curcuma (dat 2-9% curcumine bevat).

Ja, dat zijn ongeveer wel de belangrijkste toepassingen. Uitwendig gebruik ik het niet. Ik heb er wel een paar keer mijn tanden mee gepoetst. Ze zeggen dat je tanden er wit van worden. Of het waar is....? Het schijnt ook goed bij acne te werken.
#3192968
Lizzy schreef:D


Ik geloof dat het curcumine gehalte rond de 5% moet zitten. Bij Pit en Pit weten ze het niet, wat het gehalte in hun kurkuma is. Het geen ik wel een slechte zaak vind.
Nu was ik op internet aan het zoek naar kurkuma met een curminegehalte van 5%, maar tot op heden kan ik dat niet vinden in gewone kruiden. Wel in capsules, maar daar zit dan weer spul bij in wat ik eigenlijk niet wil hebben. Waar halen jullie dit?
#3197310
Ik gebruikte tot een week of 2 geleden die Kurkuma van Stegeman..nah, geen effect. Maar daar schijnt het percentage werkzame stof zo'n 0% van te zijn, dus dat lijkt wel te kloppen. Toen dus de biologische van Pit gekocht en sinds gisteren grote stappen (letterlijk) gezien bij Tedje. Geen idee dus ook hoeveel werkzame stof er precies in deze kurkuma, maar er werkt dus wel iets. Tedje is alert, baldadig en heeft zin om te gaan stappen. Moet je weten dat we op oudjaarsdag op het punt stonden haar te laten gaan omdat ze niet meer in de benen wilde/kon komen. We hebben de overige medicatie (hoofdzakelijk prednison) die ze toen slikte overboord gegooid omdat we het idee hadden dat het haar alleen nog maar kwaad deed en haar enkel op "heksenbrouwsels" gezet en op dit moment lijkt het erop dat die keuze goed was.
#3197586
Dank je. Wij gebruiken de biologische van Pit. Vorig jaar was ik ermee gestopt omdat mijn oudste er uitslag aan d'r bek van kreeg.
Omdat mijn jongste zware artrose en ED heeft ben ik er in November bij allemaal weer mee begonnen maar geef het nu rechtstreeks in de bek in een plakje vlees. Nu geen uitslag aan d'r bek. Zij had een of ander gezwel in d'r lies wat ieder jaar een stukje groter werd en inmiddels zo groot als een 20ct munt. Het ging ineens ook steeds open. Vorige week kwam ik erachter dat het enorm geslonken is en het alleen nog een heel klein binnenwaarts bultje is geworden.
Ik had zelf na een half jaar gebruik geen enkel succes. Ben ook een paar maanden gestopt en toen ook maar weer begonnen. Resultaat: mijn heup gaat niet meer zo snel uit de kom. Heel apart eigenlijk. Want het lost de slijtage en artrose niet op. En eerst hielp het dus niet maar na de 2e poging wel...
Nu nog hopen dat het iets voor mijn jongste gaat betekenen.
#3214090
Vandaag ook begonnen met het Curcuma/gemalen Peper korrels/Kokosolie extra vierge mengsel bij me 2 Engelse Bulldoggen.
Niet omdat ze specifiek wat mankeren ,maar omdat ik er goede berichten over lees.
Ben begonnen met een papje van een halve theelepel Curcuma ( Ekoplaza) wat gemalen Peperkorrels en 2 theelepels Kokosolie extra vierge en dat verdeel ik over het vlees.
Morgen ga ik nog even Olijfolie extra vierge halen zodat ik om en om kan afwisselen met de kokosolie.
Ben benieuwd!
#3236796
Voor jullie is de kurkuma natuurlijk al lang niet nieuw meer, maar voor mij wel ::).

Ik vertrek zo naar de kippenpoulier, waar ze dit dus ook verkopen en ga het mixje elke dag eens in elkaar gooien :D.
Waarmee merkte jullie de eerste verschillen?

Voor de mensen die het ook gebruiken, misschien tips hoe in te nemen? Aangezien het me niet smakelijk lijkt :-[
#3236988
briitje schreef:Voor jullie is de kurkuma natuurlijk al lang niet nieuw meer, maar voor mij wel ::).

Ik vertrek zo naar de kippenpoulier, waar ze dit dus ook verkopen en ga het mixje elke dag eens in elkaar gooien :D.
Waarmee merkte jullie de eerste verschillen?

Voor de mensen die het ook gebruiken, misschien tips hoe in te nemen? Aangezien het me niet smakelijk lijkt :-[
Je moet er alleen wel om denken dat de kwaliteit van de kurkuma erg belangrijk is. Want het gaat om de hoeveelheid curcumine die er nog in zit. In de regel is standaard kurkuma uit de winkel al leeggeplukt van zijn curcumine.

Ik gebruik het zelf ook en als ik Golden Paste voor mezelf maak, dan gebruik ik 1 theelepel per keer. Ik vermeng dat met heet water en slik het zo in 1 keer in. Proef het inmiddels al niet meer.

Je hebt (even voor de vraag boven - die heb ik niet gezien) vers gemalen zwarte peper nodig.
#3237053
Lizzy schreef:Je moet er alleen wel om denken dat de kwaliteit van de kurkuma erg belangrijk is. Want het gaat om de hoeveelheid curcumine die er nog in zit. In de regel is standaard kurkuma uit de winkel al leeggeplukt van zijn curcumine.

Ik gebruik het zelf ook en als ik Golden Paste voor mezelf maak, dan gebruik ik 1 theelepel per keer. Ik vermeng dat met heet water en slik het zo in 1 keer in. Proef het inmiddels al niet meer.

Je hebt (even voor de vraag boven - die heb ik niet gezien) vers gemalen zwarte peper nodig.
Dus je doet 1 x per dag 1 theelepel curcuma in hoeveel heet water?
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door