Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#2961305
Hier ook goede ervaringen met laproscopische castratie. Helaas toen nog bij onze oude d.a., en daarom geen gasnarcose en mochten we er ook niet bij blijven. Achteraf hadden we dit echt anders willen doen.
De operatie zelf is prima gegaan en ze is er snel van hersteld. Maar de narcose was voor haar te zwaar, het duurde wel 48 uur voor ze weer een beetje fit was. Nu zitten we bij Hopmans en daar bij een andere operatie wel er bij mogen zijn toen ze het slaapmiddel kreeg en ook met gasnarcose, wat echt een veel betere uitwerking bij haar had.
Wij waren voor de laproscopie geloof ik 360 euro kwijt incl. nazorg en dat is voor een hond van 29 kilo.

Succes, ik hoop dat alles soepel verloopt!
#2976782
miik schreef: Ik lees dat er calendula zalf op de wondjes/hechtingen wordt gedaan.
En ik geloof dat het beter is om dat niet te doen. Je houd namelijk het wondje en de hechtdraad vochtig- daarmee maak je zeg maar een verbinding van buiten naar binnen (en andersom), zodat bacterien juist meer kans hebben om "binnen" te komen.
Een wondje dat er rustig uit ziet kun je daarom beter niets op smeren.
Eens! Dit (mini) operatie wondje zou zonder zalf of antibiotica goed moeten herstellen, waarbij het oplossen van de hechtdraad enige irritatie geven kan, maar ook dán zou ik niet zondr overleg met de arts gaan smeren. De kans om weer aan de lucht te drogen maak je daarmee immers onmogelijk.

Ik heb uitstekende ervaring met laparoscopische castratie van een teef en beduidend minder goede met de reguliere. Indien ik opnieuw zou moeten kiezen voor castratie, zou het daarom zonder twijfel opnieuw een laparoscopiche zijn en wederom bij dierenkliniek Eersel (Maarten Kappen). Want die heeft de kennis en ervaring om het succesvol te laten verlopen. Mijn teefje stuiterde letterlijk thuis naar binnen, blij-blij-blij, na de operatie. Daar een fleeceoveralletje aangetrokken wegens de opdracht haar warm te houden na de operatie en tenslotte is ze dan toch maar gaan slapen, de pretletter :biggrin2:
Overigens adviseert Maarten Kappen óók bij deze castratie de hond 10 dgn. aangelijnd te houden, omdat het toch een buikoperatie is, ook al zie je aan de buitenkant daar bijna niets van. Maar ik vind het een belangrijk verschil dat de teef zelf die 10 dgn lijnrust 10 dgn langer dan nodig vindt.
#2977221
Wij hebben een prima ervaring met laparoscopische sterilisatie in Naaldwijk en met de dierenarts daar.

De operatie is goed verlopen. We kregen na ca 1.5 uur een telefoontje dat we Donna op konden halen en ze kon zelf al weer naar de auto lopen. Er werd ons verteld dat ze 's-middags wel weer ok zou zijn wat ook zo was. Als ze 's avonds trek zou hebben  mocht ze gewoon eten maar niet alles in een keer.

's-Midddags was ze al weer bijna de oude behalve dan dat ze iets rustiger was dan normaal :biggrin2: en 's avonds hebben we al weer een (wat kleiner) rondje gelopen door het park.

De volgende dag zouden we even contact op nemen om te laten weten of alles goed gegaan was.

De wondjes waren nauwelijks te zien maar wel werd er bij gezegd dat het wel een tijdje kon duren voor alle hechtingen verdwenen waren. Het duurde idd ongeveer 3-4 weken tot de laatste hechting verdwenen was maar toen waren de wondjes allang genezen.

Het meest lastige was nog dat Donna een week niet mocht zwemmen  ::) maar voor de rest toppie

Wij waren en zijn erg tevreden.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door