Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#2598354
*Dorothea* schreef: Zo daar ben ik weer. Ik heb even geslapen want ik moet zo werken. Wat een waanzinnig mooie ervaring was dit om mee te maken! !!! :'( Ik ben zo trots op Biscuit, wat heeft ze het goed gedaan allemaal. Zo bijzonder om te zien dat ze gelijk weet wat te doen. En Lizzy die volkomen kalm bleef toen er een pupje klem zat, en Leo die een waar talent blijkt te zijn in het aanleggen van de puppen.
Ik ben zo dankbaar dat ik dit mee heb mogen maken. Zo lief die kleine frummeltjes, die kleine pootjes, de geluidjes die ze maken. :smitten: Ik zit op een roze wolk :smitten:
Wat moet je dan doen voor handeling? Op de buik drukken tussen de achterpoten zoals ik ergens las?
#2598360
nienk schreef: dus ze drinken nu gewoon totdat ze echt niet meer kunnen, en weer drinken zodra het weer gaat? omdat ze dus niet zo hard hoeven te zuigen? stroomt dan nu de melk zo hard omdat de pupjes nog niet zo veel zuig kracht hebben? want ze groeien super snel nu natuurlijk, dus dan zullen ze ook wel rap harder kunnen drinken en dus meer binnen krijgen zegmaar?
Ik weet eigenlijk niet waarom dat zo 'geregeld' is. Het is hormonaal geregeld, de oxytocine zorgt voor oa het toeschieten van de melk en die stroomt zo na de geboorte heel hard in het rond. Na een paar dagen zal je zien dat de pups eerst, zodra ze de tepel vasthebben, een paar keer moeten 'duwen' (of beuken, als je soms ziet hoe hard dat gaat!) voor de oxytocine ervoor zorgt dat de melk toeschiet.
Die beweging zie je ze nu al maken, duwen met 't neusje en trappelen met de voetjes maar over een paar dagen hoor je ook heel goed wanneer ze wat krijgen en stopt het lichaam van de teef ook zelf weer met laten schieten zelfs als de pups nog wel willen drinken.
Ik dénk dat het is omdat het die eerste dagen natuurlijk belangrijk is dat ze de colostrum binnen krijgen (biest, zitten heel veel nuttige stofjes in oa voor het afweersysteem, als ze dit niet binnen krijgen zie je vaak dat die puppen later in het leven best zwak zijn). Hun zuigreflex is als het goed is nu prima, dus dat zal het niet zijn.

Rond dag 10 veranderd de melk nóg weer eens van structuur. Wát er precies veranderd weet ik niet (iets met eitwitten) maar bij Alba was dat duidelijk te merken, zij was die dag echt hangerig en ook de pups waren een beetje mopperig. De dag erna was alles weer prima.
#2598365
*Dorothea* schreef: Nee deze stak er al uit, hing vast omdat ze al uit de vliezen was, Lizzy heeft er glimmiddel omheen gedaan en het pupje er voorzichtig uitgetrokken. Het pupje liep al blauw aan dus het was best spannend.
Dit was gelijk de eerste en enige pup die ik ooit geboren heb zien worden....zal wel een domme vraag zijn maar ze horen dus met vlies ter wereld te komen? Breekt dit uit zichzelf of doet moeders dat?
#2598368
Alba schreef: Ik weet eigenlijk niet waarom dat zo 'geregeld' is. Het is hormonaal geregeld, de oxytocine zorgt voor oa het toeschieten van de melk en die stroomt zo na de geboorte heel hard in het rond. Na een paar dagen zal je zien dat de pups eerst, zodra ze de tepel vasthebben, een paar keer moeten 'duwen' (of beuken, als je soms ziet hoe hard dat gaat!) voor de oxytocine ervoor zorgt dat de melk toeschiet.
Die beweging zie je ze nu al maken, duwen met 't neusje en trappelen met de voetjes maar over een paar dagen hoor je ook heel goed wanneer ze wat krijgen en stopt het lichaam van de teef ook zelf weer met laten schieten zelfs als de pups nog wel willen drinken.
Ik dénk dat het is omdat het die eerste dagen natuurlijk belangrijk is dat ze de colostrum binnen krijgen (biest, zitten heel veel nuttige stofjes in oa voor het afweersysteem, als ze dit niet binnen krijgen zie je vaak dat die puppen later in het leven best zwak zijn). Hun zuigreflex is als het goed is nu prima, dus dat zal het niet zijn.

Rond dag 10 veranderd de melk nóg weer eens van structuur. Wát er precies veranderd weet ik niet (iets met eitwitten) maar bij Alba was dat duidelijk te merken, zij was die dag echt hangerig en ook de pups waren een beetje mopperig. De dag erna was alles weer prima.
ah ok, dank je wel! Reus was een jaar toen ik hem kreeg, realiseer me nu eigenlijk pas hoe weinig ik van honden voor die leeftijd weet!
#2598371
Altijd een handige als je wel een pup hebt die écht vast zit: de Woods Maneuvre (ik hoop dat ik 'm nooit nodig ga hebben, maar zeker fokkers van kleine hondjes - met in verhouding vaak grote puppen- zullen 'm kennen en ook wel eens moeten gebruiken).

The Woods Maneuver (for when a puppy is partially delivered, but stuck.)  Place mom into a back lying position.
If this is a toy dog, you can probably do this by yourself, but even with the smallest dog, a second person is very useful.
Balancing her between two pillows will help to keep her positioned.    Push both hind legs as far apart as you can safely push them.
This is to enlarge the diameter of the pelvic opening.  One person can manipulate each leg, pulling it first apart, then rotating the hip so that foot comes back more toward the head and the pelvis consequently raises up slightly.
This is an important part of the maneuver....the pushing of the foot/leg toward the head which will raise the pelvis up slightly.
So far, you have changed maternal positioning in three important ways:  The mom is on her back; not her position of choice.
It is a drastic change for her. Mom's pelvic diameter has been increased somewhat by pushing the legs apart
The pelvis has changed in position by being tipped upward ever so slightly.
Now, you want to DECREASE the size of the portion of the puppy which has gotten stuck.
The bulk of the puppies (as well as humans) will get stuck against what most of us call the pubic bone.
Just remember that your own pubic bone is in the front of the very lowest part of your abdomen.
The skin there is covered with pubic hair.  Now, just visualize the corresponding part of the bitch's anatomy to find her pubic bone.
To decrease the size of the portion of the puppy which has gotten jammed against the pubic bone, you want to apply pressure to the abdominal area located directly behind the pubic bone while at the same time keeping mom's hind legs apart and rotated up toward the head.
Next time that you have a really really full bladder, lie on your back and palpate the area immediately proximal (toward the belly button) to the pubic bone.
You can feel a soft swelling there that is your full bladder.
This place is the place on your bitch that you want to apply pressure to decrease the size of the part of the puppy that has gotten stuck.
You are, in effect, trying to "fold" the puppy up a little bit so that he can pass through the now enlarged pelvic diameter which has also been tipped upward just a bit which also serves to shake him loose from the "log jam" against the pubic bone.
Waiting for mom's contraction to occur, you will position mom, and apply pressure while at the same time, pulling gently on the presenting part of the puppy.  You want the puppy to pass under the pubic bone and upward through the opening.
#2598386
Martine-Tom schreef: Dit was gelijk de eerste en enige pup die ik ooit geboren heb zien worden....zal wel een domme vraag zijn maar ze horen dus met vlies ter wereld te komen? Breekt dit uit zichzelf of doet moeders dat?
In dit geval brak moeder de vlies, wat deed ze het goed zeg. :-*

Ach de lieverd is zo moe, zit steeds te knikkebollen en komt dan toch weer omhoog met haar mooie koppie.
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door