Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door Lizzy
#14185
Even in het kort nog eens op een rijtje de barfprincipes van Ian Billinghurst:

Het dieet bestaat uit:

*60% rauwe vlees botten (50% vlees en 50% bot)
*15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
*10% - 15% orgaanvlees
* 5% - 10% tafelrestjes en supplementen

De helft van de RMB's mogen bestaan uit kippenbotten/vlees. Dus, ook hier heb je afwisseling nodig!

Maar, niet alle voedingsmiddelen worden bij iedere maaltijd door elkaar gegooid. Want, het principe is dat de hond niet iedere dag een complete maaltijd krijgt. De maaltijden zijn ZO afwisselend dat de hond over meerdere dagen/weken alle voedingsstoffen binnen krijgt die hij nodig heeft.

Hierbij een voorbeeld week menu volgens Ian Billinghurst:

*RMB's zijn Raw Meaty Bones oftewel Rauwe vleesbotten

=Maandag ochtend:  RMB's zoals kippenvleugels of ruggen of nekken.
=Maandag avond: Rundvlees met groentemix en levertraanolie, zalm olie, 1 ei en kelp/alfalfa

=Dinsdag ochtend: RMB's: Lamsribben of lamsneck
=Dinsdag avond: gehakte lever, groente/fruitmix, zalmolie, kelp/alfalfa, vitamine E

=Woensdag ochtend: Groot recreatiebot met kippenvleugels
=Woensdag avond: RMB zoals kippenvleugel, rug of nek.

=Donderdag ochtend: RMB: lamsnek of kalfsnek (er staat varkensnek, maar varkensvlees is een grote NEE in Nederland wat mij betreft).
=Donderdag avond: Groentemix met een blikje vis, zalmolie, vitamine E, kelp/alfalfa

=Vrijdag ochtend: RMB zoals kippenvleugels, rug of nek.
=Vrijdag avond: Rundvlees met hart, lijnzaad, alfalfa, vitamine E, levertraal, zalmolie

=Zaterdag ochtend: Groot recreatiebot met kippenvleugels
=Zaterdag avond: Kalkoenvlees met groentemix, levertraanolie, zalmolie, 1 ei, vitamine E.

=Zondag ochtend: RMB: lams of kalfsnek of rib
=Zondag avond: Rundvlees, groente/fruitmix, gehakte niertjes, vitamine E, borage olie.

================

Natuurlijk heb ik zo mijn eigen mening over dit bovenstaande voorbeeld menu! Ik vind dat het wat teveel bot bevat. Mijn honden zijn gevoerd met 60% RMB's (50% bot en 50% vlees) en konden zeer regelmatig zeer moeilijk ontlasten. Ook was de ontlasting standaard erg wit. Naar mijn mening hoort de ontlasting van de hond bruin te zijn. OK, deze mag best eens wit zijn na een groot bot, maar niet iedere dag...

Ik heb zelf de hoeveelheid bot teruggebracht naar 50%.

Mijn tweede bezwaar in het bovenstaande menu voorbeeld is de hoeveelheid supplementen. Wanneer je af en toe vette vis, zuivel en eieren voert en wanneer je hond veel buiten is, vind ik de hoeveelheid levertraan veel te veel (levertraan ALTIJD zeer spaarzaam en voorzichtig supplementeren). Ook vind ik dat gestreefd kan worden naar zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen die de vitamines bevatten... Vitamine E: zit veel in tarwekiemolie en andere plantaardige olieen. Vitamine E supplementen worden op dit moment afgeraden te geven (Zie verhaal van Sylvia). Alfalfa: deze spruiten kun je ook vers geven! Je kunt ze zelfs kiemen of in de winkel kopen en door de groentemix mengen. Kelp: ik geef liever gedroogd zeewier en waterkers. Dit bevat beide jodium in natuurlijke hoeveelheden. Zalm/visolie is WEL een goed idee! Belangrijk voor de omega 3 vetzuren! Onze voeding en die van de hond is arm aan omega 3 vetzuren!

Goed, motto is: wissel veel af! Gebruik zoveel mogelijk soorten vlees, bot, orgaanvlees, vis, groente als je maar te pakken kunt krijgen! Geef dus niet iedere week het bovenstaande menu maar wissel de vis eens af met rauwe sardientjes of makreel of wijting (makreel en wijting maal ik ivm vrij harde graten). Wissel bijv. het vlees eens af met konijn of geit of hoen of eend.

NOTE 1: Iedereen is vrij om te voeren wat hij/zij denkt dat goed is. Maar rauw varkensvlees is (wat mij betreft) een dikke NO-NO op barfplaats... Varkensvlees kan besmet zijn met het virus AUJESZKY. Deze ziekte is 100% dodelijk voor hond en kat. Geen genezing mogelijk.

NOTE 2: Voordat je botten gaat voeren: eerst botten document lezen onder INFORMATIE.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 apr 2011, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door