Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door Lizzy
#776211
Bij leverproblemen wordt een laag eiwit-dieet aangeraden maar dat ook weer in de laatste studies blijkt dat je niet te weinig eiwit moet geven, omdat dat het probleem alleen maar erger kan maken. En ook zou een dieet gegeven moeten worden dat weinig vet bevat, maar ze schrijven dat ook te weinig vet weer problemen kan veroorzaken. Dus voer weinig vet (geen schapenvet, geen olijfolie, geen grote hoeveelheden vet vlees) maar voer niet vetvrij.

Ze raden gemiddelde hoeveelheden eiwit aan die van hoge kwaliteit zijn: huttekase/cottage cheese (hetzelfde), ricotta, eieren, yoghurt zijn van hoge kwaliteit en produceren minder ammoniak als vlees. Ze raden verder witte vis aan (kabeljauw, wijting, etc). En verder mag kip, kalkoen, zonder vel. Dit maakt gemiddeld ammoniak aan.

Rood vlees produceert het meest ammoniak en moet daarom vermeden worden. Dit geldt ook voor orgaanvlees.

Bij leverziektes is het voeren van graan goed/zinvol is. Het lichaam dient glucose op constant niveau te houden. De hersenen kunnen alleen functioneren door glucose te verbranden, de rest van het lichaam kan ook vetzuren verbranden. Glucose wordt gemaakt in de lever uit aminozuren en dat gaat dus niet als je een slechte leverfunctie hebt. Dus vandaar dat je beter glucose in een directe vorm aan kan bieden in de vorm van koolhydraat.

Met dank aan Dorothea voor de uitleg waarom bij leverproblemen wel koolhydraat gegeven moet worden

Het beste voer je havermout, volgens de diverse dierenartsen (waarvan ik hun boeken heb geraadpleegd). In diverse boeken van dierenartsen schrijven ze dat je de helft vlees en de helft graan moet voeren. Minder eiwitten vinden ze niet verantwoorden, tenzij je hond een specifiek geval is en aan hepatic encephalopathy lijdt. Ik kan me daar wel in vinden. Ik denk dat als je te weinig eiwit geeft, de hond z'n eigen spierweefsel af gaat breken en daar zit je ook niet op te wachten...

Ook zij vinden het beter om meerdere malen per dag kleinere porties te voeren. Vier per dag is het beste.

Ze vinden dat je geen supplementen moet geven die veel koper bevatten en ook orgaanvlees moet je niet/weinig geven. Je kunt eventueel een zink supplement geven om koper te binden.

Goede supplementen zijn: vitamine B complex, knoflook. Kelp en alfalfa mag ook gegeven worden. Ze schrijven dat je met vitamine A supplementen uit moet kijken bij lever ziektes en vooral geen levertraanolie mag geven. Ze schrijven dat je dus ook weinig tot geen lever moet voeren. Heel af en toe mag je kleine beetjes (1 tot 3 theelepels) lever voeren. Ik zou zeggen, 1 maal per 2 a 3 weken maximaal een beetje lever.

Dan schrijven ze dat je dus vooral witte vis, huttekase, eieren, moet voeren voor de eiwitten. En dat je daar groentes aan toe moet voegen. Aan de groentes mag je zelfs aardappel en zoete aardappel toevoegen. Ik zou aanhouden: 50% eiwitten in de vorm van vlees, vis, eieren, zuivel en 50% groente + graan (en ik zou zelf van die 50% groente en graan weer 30% a 40% graan geven en 20% a 10% groente). Ik zou 1 keer per week wat hart geven, maar: weinig. Een paar theelepeltjes.

Als ondersteunend middel bij leverproblemen kun je Mariadistel geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 sep 2010, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3232733
Qua percentages kun je aanhouden: 30% vleesbotten van kip, kalkoen, parelhoen, 5% orgaanvlees in de vorm van hart, nier en lever, 5% pens, 15% groentes, 25% granen, 20% hüttenkäse, eieren, yoghurt, ricotta, witvis en spiervlees van kip en kalkoen.

Bij ernstige lever problemen moet je wel het vel van kip en kalkoen en parelhoen zoveel mogelijk weghalen omdat dit erg vet is en ook vet niet teveel gevoerd moet worden. Dus ook geen volvette yoghurt geven.

Ik blijf erbij dat rauw vlees van hoge kwaliteit het beste te verteren is, ook voor een hond met leverproblemen. Nu hangt het er wel vanaf wat voor leverproblemen de hond heeft. Maar als het kan: rauw dus.

Barfplaats wordt gesponsord door