Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Gebruikersavatar
Door sylvia
#516329
Happy Tail schreef: nu Baya op 80% Barf en 20% KVV zit ben ik de rest van de beestenbende ook aan het KVV aan het zetten
We hebben 2 ex kerels, Max en Daan. Max is een wildkleur en Daan een eigenwijze Sandy
Max is van het begin af aan een moelijke geweest met zijn gezondheid. beide zijn uit het frettenasiel van.
Max was erg mager en nu is ie te dik, niet alleen vanwege zijn wintervet, maar zijn milt is extreem vergroot, zijn Lymfeknopen zijn in de winter oko helemaal vervet en tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen wat er met onze kerel aan de hand is. oh ja zo oud zijn de knullen nog niet, amper 3 jaar nu.
Ik heb ze altijd al op hoogwaardig voer gehad, nu hebben ze Pro plan en dat gaat erg goed. Totally ferret is ook erg goed bevallen. gaat er gewoon om dat er een hoog aandeel vlees in zit en dat is nu net als in de meeste frettenbrokken (net als bij hondenbrokken) niet het geval. Hopeless farms vind ik daarom ook erg slecht. Nu zet ik ze dus regelmatig ook Energique voor, gelukig eet Max dit goed, dus ik ben erg benieuwd wat dit voor zijn gezondheid betekend.
Je hebt het over hoogwaardig voer, mijn inziens is alleen een verse rauwe vlees/botten voeding een hoogwaardige voeding voor een carnivoor.
Als hij goed vlees eet waarom zet je hem dan niet helemaal over?
Door Happy Tail
#516448
hij gaat idd zo veel mogelijk over. Ik zet nu 3 keer per dag een bakje neer, brokjes houd ik er nog in, want Dany is nog niet zo gek op het echte eten, dus ik ga hem eens een beetje geven met warm water en ferretone eroverheen. het is de bedoeling dat de knullen straks hoofdzakelijk kvv gaan eten. en als ze het goed verdragen gaan er ook barf dingetjes het hok in, verheug me er al op om ze bezig te zien met een kippenvleugeltje ::)

met hoogwaardig bedoelde ik eigenlijk het grootst mogelijk aandeel vleesingredienten ipv graan, mais en dat soort kippevoer igredienten.
Door Daisy75
#532041
sylvia schreef: Het lijkt mij ook geweldig om zo'n fret met een vleugeltje te zien stoeien :D
het is ook heel leuk hoor, mijn fretten gaan er helemaal van grommen en dan lopen ze te schudden en scheuren eraan whahaha stelletje wilden!!
Door Daisy75
#532045
Elfy schreef: Jehhhhh, leuk dat er nu wel animo is voor een frettentopic!!

Nou, ik wil wel wat over de voeding van mijn fretten vertellen hoor! :D

Een paar jaar terug ben ik begonnen met Bibi te voeren naast de brokken. De fretten moesten hier heel erg aan wennen, maar het ging eigenlijk steeds beter. Omdat ik gemakkelijker aan Carnibest kon komen dan aan Bibi ben ik daarop overgestapt. Daarnaast gaf ik ook regelmatig eendagskuikens. Omdat ik steeds meer las en leerde over versvleesvoeding voor fretten ging ik ook steeds meer geven. Ze eten nu kippennek, vleugels, drumsticks, lamsvlees blokjes zonder bot, lamsribben, lamsnek, half om half gehakt lam/rund, kwartel, haaskarkas, duif, konijn, divers orgaanvlees, uuhhh, dacht dat dit het wel zo'n beetje was allemaal. Ze krijgen ook nog steeds Carnibest voor de kat met diabetes en af en toe kuikens, alleen blijf je behangen als je dat te vaak geeft! ::) Maar soms geef ik ze nog om met al die veertjes de boel eens schoon te vegen. ;) Muis zou ik graag geven, maar die zijn hier in de buurt onbetaalbaar en zelf kweken.... nou nee. Dan zit ik binnen een maand met een muizen overschot omdat ik die ene zo lief vind en die ander heeft dat schattige vlekje en en... Komt niet goed dus. Daarbij komt dat ik niet zou weten hoe ik ze moest doden want levend geven kan ik ook niet. :'( :-X
Het is voor mij (nog) niet mogelijk om alleen vlees te voeren. Daarvoor heb ik teveel fretten. Dus krijgen ze ook nog brokken te eten. Niet alle fretten eten het vlees heel graag en daardoor ook voldoende en ik heb er zelfs 1 bij die het pertinent weigerd om te eten. Hij gaat zelfs kokhalsen als ik het voor hem hou!! Omdat de fretten toch veel vlees erbij eten heb ik gekozen voor Carocat brokken. Daar zit dan wel iets minder eiwit en vet in (wat ik compenseer met het vlees) maar wel weer meer rijst ipv granen om over die andere troep nog maar te zwijgen. En het is de enige brok waar Beertje van mij tegen kan. Tot nog toe werd hij op alle andere brokken kaal en kreeg vreselijke jeuk!
Het is bekend dat de granen in brokken mede oorzaak van insulinomen zijn. Ik merk dat dat ook beter gaat met versvleesvoeding. Ik ben nu wel al een paar dagen aan het stoeien met de bloedsuiker van Bella die heel laag is (3,3 mmol met Dexoral) maar het is toch iets opgeklommen en niet meer zo piekerig (hoog/laag mmol) als voorheen. Ik heb de brokken bij haar groep ook helemaal weggehaald zodat ze niet meer die "granenshots" kan krijgen. Ze eet alles wat los en vast zit maar dat komt door de lage bloedsuiker. Ik heb liever dat ze dan vlees eet als brokken.

Het is een geweldig gezicht om de fretten aan een stuk vlees te zien scheuren!! Het leukste is als er meerdere een stuk vast hebben. Meestal zijn dat dan 2 stoere mannen die geen van beiden plannen hebben om los te laten en zit daartussen een slimme meid het middenstuk heerlijk op te eten!! ;D Af en toe een ijselijke kreet als er kapers op de kust zijn (liefst naast je oor...) Heerlijk toch!!! Daar kan geen bak van de "beste en duurste" frettenbrokken tegenop!!

Ik hoop dat er nog veel meer reacties in de topic komen en dat er een apart deel voor/over fretten komt!! Moet lukken toch?? ;) :)

Ik lees dat jij Carocat voert aan je fretjes erbij...toevallig geef ik dat sinds een tijdje aan mijn kat en dat is perfect voer, ze wil gewoon echt niet aan de barf...jammer.
Mijn honden aten voordat ik aan de carnibest ging ook van dat merk (vobra) brokjes en ik was daar best tevreden over.
Toen ik op de zak ging lezen van die kattenbrokjes stond me dat eigenlijk wel aan en ben dat dus ook sinds kort gaan voeren aan mijn fretjes gemengd met hopefarms en ze zijn er gek op, met de barfonderdelen erbij ook natuurlijk.
Ik zat een beetje van zou het wel kunnen bla bla...en ik zie nu net jou stukje...vandaar mijn reactie eigenlijk.
IK wil het voorlopog blijven geven met barfspulletje erbij, kan niet zonder brokken omdat ik 1 fret heb die is ANTI barf en ik wil toch nogmaals gaan proberen om Carnibest te voeren aan ze , maar dat was laatste keer geen succes ze vinden het vies...maar de aanhouder wint ja toch!
Laatst gewijzigd door Daisy75 op ma 17 apr 2006, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spyros legacy
#697727
Leuk te lezen allemaal.  Wij hebben ook 2 fretjes van bijna 1 jaar oud.  Die staan op half brok en half Duck.  Ik denk dat ik hun ook maar eens ga laten wennen aan barf.  Kris hier heeft het er helemaal niet op, hij vind brokken zo makkelijk om te geven aan de honden en fretten.  Hij word gek als hij mij bezig ziet als ik de wekelijkse menu's samenstel.
Als hij morgen te horen krijgt dat ik het met de fretjes ook ga proberen, verstijft hij helemaal denk ik :D
Door bianca1984
#935162
He,

Hier hebben we ook twee fretjes. Ik krijg ze moeilijk aan kvv, ze eten af en toe runner kip maar dat vind ik niet goed genoeg. Ze eten hier vooral proplan brokjes omdat ik dat ook voor mijn katten gebruik. Van de katten eten 3 van de 5 goed mee met de kvv van onze hond. Ik wil voor mijn fretjes ook wat meer gaan proberen maar ze zijn erg kieskeurig. Ze krijgen af en toe een rauw ei en ik heb een keer muizen en eendagskuikens geprobeerd maar daar trekken en sjorren ze een paar keer aan maar echt opeten ho maar. Ze krijgen ook iedere dag gedroogde stukjes kip en een runderworstje, dat gaat wel goed. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals hart, kippenlever, carnibest, bibi, rodi maar het wil er niet in. Dus ja wat doe je daarmee. Maar we blijven proberen, er moet toch iets zijn van vlees wat ze wel graag eten.
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door