Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

#3120596
Weet niet zo goed waar deze informatie te laten, maar niet onbelangrijk om mee te nemen bij zowel BARF als KVV!

Ik werk als nutritionist en kreeg vorige week bericht dat de wettelijk toegestane normen voor vitamine A in complete en aanvullende voeders voor landbouwhuisdieren omlaag gaan. Uiterlijk per 26 november 2015 moeten alle producenten (premixers en diervoederproducenten) hun producten aan de nieuwe normen hebben aangepast. De verlaging gaat, afhankelijk van diersoort en leeftijd doeldier van 13500-25000 IE vit A in volledig voer naar 9000-25000 IE.

Eén van de redenen voor deze verlaging is het blootstellingsgevaar voor consumenten bij het eten van lever en leverafgeleide producten. Dat gevaar wordt voor onze hondjes dus ook kleiner!

De wettekst voor de nieuwsgierigen onder ons:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0724&from=NL
#3120600
Muppeteer schreef: Weet niet zo goed waar deze informatie te laten, maar niet onbelangrijk om mee te nemen bij zowel BARF als KVV!

Ik werk als nutritionist en kreeg vorige week bericht dat de wettelijk toegestane normen voor vitamine A in complete en aanvullende voeders voor landbouwhuisdieren omlaag gaan. Uiterlijk per 26 november 2015 moeten alle producenten (premixers en diervoederproducenten) hun producten aan de nieuwe normen hebben aangepast. De verlaging gaat, afhankelijk van diersoort en leeftijd doeldier van 13500-25000 IE vit A in volledig voer naar 9000-25000 IE.
Super gaaf dat je dit hier post!!!

Ben ik nou gek of gaat alleen de minimale hoeveelheid omlaag? De max blijft wel gelijk, namelijk 25000 IE?
Eén van de redenen voor deze verlaging is het blootstellingsgevaar voor consumenten bij het eten van lever en leverafgeleide producten. Dat gevaar wordt voor onze hondjes dus ook kleiner!
Heel eerlijk gezegd begrijp ik deze niet :-[

Voor ons BARFers niet van toepassing lijkt me. Wij voeren geen premixen.

Oh wacht, de hoeveelheid vitamine A in de gevoerde levers zal daardoor kleiner worden :g:
#3120614
Voor vitamine A is wordt geen minimum gesteld, alleen een maximum.

Voorheen was voor alle diergroepen 13500 IE, behalve voor koeien, daarvoor was de norm 25000 IE. Nu is verschilt de norm per diergroep en leeftijd doeldier, bijvoorbeeld retinylacetaat (vorm van Vit A) mag met max 20.000 IE/kg in voer voor kippen < 14 dagen en max 10.000 IE/kg in voer voor kippen >14 dagen. Voor melkkoeien en fokkoeien is de max 9.000 IE, voor opfokkalveren 16.000 IE en voor 'andere kalveren en koeien' max 25.000. Zo heb je voor iedere vorm van Vitamine A (zijn er 3) verschillende normen per doeldier.

Het gaat hier inderdaad over de maximale gehaltes in het voer van de dieren die onze honden eten. ;) Of er een vaste factor is voor de hoeveelheid vitamine A in het voer en in de lever van het dier wat het voer heeft gegeten, weet ik niet. Bovendien betekent deze nieuwe regelgeving ook niet dat de gehaltes in álle voeders (en dus in levers van alle dieren) ook daadwerkelijk omlaag gaan, aangezien sommige voeders momenteel niet op de maximum norm zitten.
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door