Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

#3120233
Daar zijn goede redenen voor!

Ten eerste eten wolven, ook al zijn ze carnivoor, wel zeker zo'n 5% plantaardige kost. Dit is dus exclusief maaginhoud. Wolven eten grassen, planten, knollen, bessen, etc. Daarnaast zijn de meningen verdeeld over of een wolf wel of geen maaginhoud eet. Er wordt dan vooral aan David Mech's onderzoeken gerefereerd door de mensen die anti groenten zijn. Maar David Mech refereert aan de maag wanneer hij ook de echte maag bedoelt. De rest noemt hij guts. Biedt je eigen hond maar eens inhoud van pens en boekmaag aan. Mooi dat ie het eet. Dat geldt dus ook voor de wolf. En wanneer wolven honger hebben en ze vangen iets groots: blijft er niks liggen hoor. Details hierover kun je lezen in het boek van Mogens Eliasen. Gemiddeld genomen eet een wolf trouwens een klein prooidier ook in z'n totaliteit en schudt hij niks uit.

Overigens staat in dit boek ook beschreven dat er een groep wolven in Amerika leeft die zo verwend zijn qua hoeveelheden prooidieren, dat zij hun honger niet meer stillen met plantaardige voeding. Deze wolven lijden aan huidproblemen zoals eczeem, terwijl wolven die wel plantaardig voedsel eten dat niet hebben. Ik kom hier op terug.

Tot zover de theorieeen van schrijvers. Nu mijn eigen theorie. De afgelopen jaren (heel veel jaren) is de hond uiterst gevoelig gebleken voor kanker. Ik wijd dat deels aan de voeding. En deels aan verontreiniging. Verontreiniging qua de lucht die de hond inademt (op auto uitlaatgas hoogte en de sigarettenrook die sommige onfortuinlijke honden de hele dag in zitten te ademen) maar ook de giftroep die wij op onze honden aanbrengen tegen vlooien, teken en wormen, etc. Groentes bevatten anti-kanker-stoffen zoals antioxidanten maar ook chlorofyl. Beschermende stoffen. En groenten heeft prebiotische eigenschappen (goede bacterieen groeien daar op en kunnen zich daar aan hechten). Deze heeft onze hond in mijn ogen dus hard nodig. Groenten zorgen overigens ook nog eens voor de juiste zuur/basisch verhouding in het lichaam. Daarover heeft Professor Dr. Donath meer geschreven. Vlees = zuur. Groenten = alkalisch. Honden hebben een juiste balans van zuur en alkalische voedingsstoffen nodig om de balans in het lichaam goed te houden. Wanneer zij een tekort aan alkalische voedingsmiddelen binnen krijgen zorgen ze zelf voor alkalische voedingsstoffen en eten ze gras, hout, mest, poep van andere dieren en rottende lijken.

Groentes bevatten natuurlijke verder vitamines en mineralen en vetzuren (zoals omega 3 - onze honden krijgen teveel omega 6 vetzuren binnen en te weinig omega 3 vetzuren. De mens ook trouwens, maar dat is een ander verhaal) en chlorofyl. Die ze heel goed kunnen gebruiken en in mijn ogen ook hard nodig hebben. Want laten we wel wezen: een bio-industrie gefokt konijn of kalfje of kip: dat staat in geen verhouding tot het wilde dier dat de wolf eet. Dus mensen die heel hard roepen dat een hond gevoerd moet worden zoals de wolf: die houden er in mijn ogen dus totaal geen rekening mee dat de leefomstandigheden van de wolf en hond anders zijn en dat de voeding die de wolf binnen krijgt (een in de zon opgegroeid konijn) van een totaal andere waarde is als onze bio-industrie-plof-dieren (ze houden er ook geen rekening mee dat wolven wel plantaardige kost nuttigen). Zo is gewoon feit dat vlees van wilde dieren meer omega 3 vetzuur bevat als vlees uit de bio-industrie. En een feit is dat in groente omega 3 vetzuur zit, dat een tekort (uit het vlees) aanvult. En dit geldt dus eveneens voor vitamines, mineralen, RNA/DNA, chlorofyl, etc.

Last but not least heb ik natuurlijk zelf de proef op de som genomen. Daar ben ik dan ook niet te kinderachtig in. Ik heb mijn honden maandenlang geen groentes, 5% groente, 10% groente, 15% groente en 20% groente gevoerd. In de periode dat ik hen helemaal geen groente gaf (en toentertijd had ik ook nog een Basset, dus het feit dat Dalmaten groentes ook gewoon nodig hebben: dat is van puur ondergeschikt belang) werden de vachten stugger en gingen ze ruiken. Naar hond. Ook werd de ontlasting van beduidend minder goede kwaliteit. Dat is ook niet zo gek, groenten bevatten natuurlijk ook voedingsvezels (die je niet zo hard nodig hebt als je ook hele prooidieren met vacht voert maar ja goed, ik voer zelf uit principe geen hele prooidieren). Toen ik het stuk van Eliasen las over wolven met eczeem, kon ik mij daar ook direct in verplaatsen. Toen ik dus merkte dat de vacht en vacht en huidkwaliteit van echt alle drie mijn honden minder werd. Ik vond dat geen toevalligheid.

Barfplaats wordt gesponsord door